Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

fordulatú villanyszerszámok helyükre pörgetik a kere­keket rögzítő anyákat. Innen kezdve már saját lábukon haladnak a soron, és miközben fürge kezű munkások az úgynevezett utolsó simításokat végzik, a most már való­ban életképes Skoda eléri a sor végén levő aknát is, ahol szakavatott emberek a kocsi aljának ismételt ellenőrzésével foglalkoznak. Itt már görgőkön áll a kocsi, és a próbamesterek a tőlük balra álló, toronyóra mé­retű ellenőrző műszereken nézik, mit tud az újszülött És csak az kerülhet a „Patyolat-brigád” kezei közé, amelyik megfelelt az előírt követelményeknek És ezek nem alacsonyak...* Még néhány száraz adat. Az üzem 1897-ben alakult. A Skoda gyárban ma 15 000 ember dolgozik, akiknek egészségét többek között egy üzemi poliklnika, 33 egész­ségügyi dolgozóval, 15 orvossal szolgálja. A 13 emeletes tanműhelyben 1200 ipari tanuló ismerkedik a szakmával, és nemrégen készült el a 700 nőtlen munkás otthonául szolgáló korszerű szálloda. És még egy: napi 550 darab S-100 és S-110 kerül az expedícióba, ahol azért nem porosodnak be a kocsik, mert azon melegében vago­nokba rakják azokat — a világ négy égtája felé. Sok ezer tonnányi erőt képviselnek ezek a prések, amelyekből szinte „folynak” a karosszéria-elemek. Elektromos targoncák hozzák a nyers lemezeket, és viszik a már formáltakat Fortyogó aluminiummal itatják az egyik fröccsöntő mammut automatát Önműködő gépsor dolgozza meg a motorblokkot, a szalagot csak egy ember Irányítja Végre együtt a ka­rosszéria, de még nyers. Innen kerül a különféle savas- és festékes-fürdők­be (Gyári felvételek) .

Next