Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

Az elmúlt évben a francia Citroën-gyár­­ból 505 597 kocsi került ki, és ebből 100 078 exportra. Akkor még nem létezett a GS, amely az idén dátum szerint a Párizsi Szalonra született. A korábbi programból persze változatlanul szerepet kap a 2-CV, a Dyane, a Dyane éS Mehari (ez a mű­anyag-karosszériás nyitott kocsi főként mezőgazdászok, vadászok számára ajánl­va), továbbá az AMI—8, az M—35 (a Wan­­kel-motoros kísérlet), valamint a D Spe­cial, Break 20 Famíliáié, DS—21 Cabriolet és az SM modell, vagyis a híres Maserati­­motoros Sport Coupé. A mostani szenzá­ció: a 880 kg súlyú, kis GS — amelynek „Club” feliratos változata valamivel gaz­dagabb felszerelésű a normál kivitelűnél — motorikusan az eddigi léghűtéses Cit­roenek továbbfejlesztésére utal, futómű­ve és rugózási szisztémája pedig a DS- alap hidropneumatikus előnyeit is nyújt­ja. Az ötletes, célszerű karosszéria ezek­kel a technikai megoldásokkal egy kom­fortos, műszaki újdonságaival is előre­mutató konstrukció. Ag várható — amint azt az AM már korábban megjegyezte —, hogy „Az év autója” lesz! a nagyközönségnek is csodálatos érzéke van annak m­egítélésében, hogy melyik autómodellnek van valóban reális használati értéke, és nem pazarolja figyelmét azokra a termékekre, amelyeken több a divatos sallang, mint a célszerű megoldás. De talán vegyük sorra a Párizsi Szalon érdekességeit — mindjárt megjegyezve azt is, hogy gyökeres újdonság, eddig titkolt szenzációja ennek a kiállításnak nem volt. A csodálatos Citroen SM modellt csak áhítattal lehet szemlélni. De nem kevésbé remek alkotás a már koráb­bam ismertetett GS típus, amely nagy esélyese az „Év autója” címnek. A rendkívül csendes futású léghűtéses motor, az öt személynek kényelmes helyet biztosító utastér, a szenzációs — még a DS modelleknél is jobb — útfekvés és rugózás, valamint az óriási és példásan hozzáférhető csomagtér újabb bizonyítéka, hogy a Citroen-konstruktőröknek nem csupán véletlenül sike­rült olyat kihozniuk, ami — mint a DS és ID modellek sora — még évtizedek múltán is korszerű, célszerű és példamutató. Nem kevésbé érdekesek a Peugeot autógyár már ismert típusai, amelyeken 1971-re csak kisebb módosításokat — mint pl. a motorok lóerejének növelése — végeztek el. Renault, a legnagyobb francia autógyár bemutatta Párizsban az R—12 kombiváltozatát, az R—12 Gordinit 113 lóerős motorral és az R—6 TL, az eredetileg 850 cm 3­ A Renault, amely 1999-ben 1 009 372 kocsit gyártott, a francia autóipar legterméke­nyebb vállalata. Egyik legsike­resebb modellje az R—1, amely 1971-es felirattal is módosítás nélkül mutatkozott be, de so­kat ígér az R—12, amelyből most van már Gordini-változat is — ezt látni a képen nyitott motortérrel (113 DIN lóerő, *250 f/p, 185 km­ ó végsebesség) — és elkészült az R—12 kombi 14

Next