Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

MOTOROS ÉSET AZ MTSZ ORSZÁGOS MOTOROS BIZOTTSÁGÁNAK ROVATA TANÁCSKOZOTT A MAGYAR MOTORSPORT SZÖVETSÉG ÉS AZ MTSZ ORSZÁGOS MOTOROS BIZOTTSÁG VEZETŐSÉGE Miivel Magyarországon több mint félmillió embernek van motorkerékpárja, a motorozás mint közlekedés, turisztika és sport a lakosság tíz százalékát érinti,­­ha a kétkerekű járművek utasait is figyelembe vesszük. A motorosok hatalmas táborának társadalmi szervezése, összefogása a közlekedési morál javítása érdeké­ben, a vezetők műszafti, vezetéstechnikai továbbképzése, a nagy hagyományokkal rendelkező motorsport továbbfejlesztése olyan közös céljai a Magyar Motorsport Szövetségnek és az MTSZ Országos Motoros Bi­zottságának, amelyek az eddiginél szorosabb együttműködést kívánnak. E kapcsolatok bővítése szerepelt legutóbb az MMSZ és az MTSZ OMB veze­tőségi tanácskozásának napirendjén. A baráti megbeszélésen megjelent dr. Horváth János, az MMSZ elnöke, Dékán György főtitkár, Molnár Vilmos el­nökségi tag, Máté Sándor országos edző, Székely Miklós, a Magyar Termé­szetbarát Szövetség főtitkára, Seres János, az OMB elnöke, Thuróczy Lajos, az MTSZ titkára és Fuchs Imre, az OMB titkára. A tanácskozás résztvevői megvitatták a motorozás általános problémáit, a motorsport és a túramotorozás fejlődésének lehetőségeit, s a kölcsönös igé­nyek alapján szó esett a két társadalmi szervezet munkájának összehango­lásáról. Megállapodtak az MMSZ és az MTSZ OMB sport-, illetve turisztikai programjainak egyeztetésében, s elhatározták, hogy a szorosabb kapcsolat­­tartás érdekében alkalomszerűen, kölcsönös küldöttet delegálnak a két szer­vezet vezetőségi üléseire. A sokrétű együttműködés egyik újszerű lehetősége­ként vetődött fel a Túramotoros Bajnokság újbóli megrendezése, az MMSZ és az OMB közös tervezésében. A baráti találkozó, a közös munkaprogram jelentős előrehaladás az azonos célok megvalósításában. JELENTKEZÉS A TÚRABAJNOKSÁGRA Az MTSZ Országos Motoros Bizottsága — a Magyar Motorsport Szövetséggel kötött megállapodás értelmében — közvéle­ménykutatást tart a Túramotoros Baj­nokság megrendezéséről. Az OMB fel­kéri valamennyi motoros klub, szakosz­tály és csoport vezetőségét, mérjék fel tagságuk igényét, s számszerűen jelent­sék be, hány klubtag kíván résztvenni az 1971-ben megrendezendő Túramotoros Bajnokságon. A jelentkezéseket a MTSZ OMB V., Rosenberg hp. u. l. címére kell eljuttatni. Az előzetes felmérésre azért van szük­ség, mert a bajnokságot csak akkor ren­dezik meg, ha megfelelő számú résztve­vővel számolhatnak. A jelentkezésnél kérjük figyelembe ven­ni azt, hogy az MMSZ 1971. évi gyorsa­sági bajnokságánál a 250-es közúti gép­osztályok, valamint a 125-ös közúti gép­osztályok részére is indítanak versenyt! PROGRAMOK A Pesti Túramotoros Klub november 25-én, este 18 órai kezdettel klubestet tart, amelyen neves motor­­versenyzők számolnak be érdekes élményeikről. A PTK címe: Bp., V., Rosen­berg hp. 1. A Siroki Vasas Sportklub Motoros Klubja motorve­­zetőképző tanfolyamot in­dít. A környékbeli érdek­lődők bővebb felvilágosí­tást a Mátravidéki Fémmű­ben. Tóth József klubveze­tőtől, vagy Iván József klubtitkártól kaphatnak. A dunaújvárosi Vörös Me­teor Sportkör Túramotoros Klubja és a Közúti Bal­esetelhárítási Tanács no­vember 24-én a Dunai Vas­mű klubjának nagytermé­ben 16.30 órai kezdettel elő­adást tart motorosoknak. ÉVADZÁRÓ VERSENY SÍROKON Verőfényes napsütéssel, kellemes idővel ajándékozta meg az ősz a Siroki Vasas SK Motoros Klubjának tagjait, akik évadzáró versennyel búcsúztak a motorozási idény­től. Az újszerűen összeállított feladatok során a kijelölt 42 kilométeres távon nemcsak vezetéstechnikából tették próbára a klubtagok tudását, hanem tájékozódásból is. Nem egy hazai és külföldi túra bizonyította ugyanis, hogy a túramotorozás kedvelőinek e téren is rutint kell szerezni, s az új feladat még izgalmasabbá, érdekesebbé teszi a vetélkedőt. A programból természetesen nem maradt ki a népszerű ügyességi verseny sem, vál­tozatos akadályokkal. Ezután következett a nem kevésbé könnyű „fejtörő", a három­fordulós Kresz-vetélkedőn. A versenyek első helyezettjei tárgyjutalmat, érmet és ok­levelet kaptak. A tájékozódási vetélkedőben Fodor Látván egerszóládi, az ügyességi versenyben Török Sándor siroki, a Kresz-vetélkedőben Majdajk Tibor tarnaszent­­máriai motoros szerezte meg a győzelmet. Fejes: bukósisakkal (Katona Gábor siro­­ki versenyző) — Az ügyességi pálya „réskapujában”: Asztalos Árpád A RENDHAGYÓ MOFA Amikor mintegy két évtizeddel ez­előtt elkészült a kerékpárra szerel­hető Velosolex segédmotor, akkor a szellemes franciák „hátszélének nevezték ezt a benzines szúnyogot. Ugyanis annyi ereje volt a moto­­rocskának, mint a szélnek, amely hátulról tolja a kerékpárost, és olyan csendes volt, mint a szellő. Azóta sok víz folyt le a Szajnán, és a több milliós példányszámban gyártott, 3800 típusjelű motorból kialakítottak egy újabb változatot, a T-6000 jelű, „Flash” nevű, lemez­vázas, kardános mofát. És hogy tel­jes legyen a technikai varázslat, a kicsiny jármű tárcsafékkel és kar­kardánnal is rendelkezik. A mofák között ez a Citroen .•.. Mit is tud ez a műszaki csodabogár"? A lemezváz elejében — tokozva — helyezkedik el a 39,5X40 mm furat­löketű, 49 kcm-es, turbóhűtéses, két­ütemű motor. A vázra szerelt por­lasztót műanyag cső köti össze a henger szívónyílásával. A forgat­­­tyúsház elején találjuk a benzin­szivattyút, amely a porlasztót táp­lálja a keverék üzemanyaggal. A fel nem használt benzin visszakerül a tartályba. Két, ferde fogazású hom­lokfogaskerék (lfl—45 foggal) adja tovább a nyomatékot a kardánten­gelynek. Innen kapja meghajtását a hűtést szolgáló szélkerék, valamint a lendkerékmágnes. Az egész motor alul kiemelhető a helyéről, csupán két anyát kell oldani. De ez még nem minden. A kardántengely lö­késgátlóval ellátott végénél levő rögzítő hüvely eltolható, s akkor a hagyományos pedállal hajtható a Flash. Ez ugyan nem sok szórako­zást jelent, mert egy pedálfordulatra 3,4 métert fut a mofa, de erre nyil­ván a legritkább esetben kerülhet sor, mert ez a francia motor nagyon megbízhatónak látszik. A pedálhoz tartozó láncoldalon van a tárcsafék, amelyet a kormány jobb szárán levő karral lehet működtetni — és most jön az újabb technikai meglepetés: fékezéskor önműködően visszaveszi a gázt. Kuplungozni sem kell, mert ezt elvégzi automatikusan a röpsúly. A motor teljesítménye eredetileg 0,7 lóerő, de a gyár hajlandó, a megrendelő kívánsága szerint akár 1,4, vagy ennél is erősebb motort is adni. Az egész jármű súlya 33 kiló, kerékmérete 16 hüvelyk, a váz alsó részébe épített benzintartály űrtar­talma 2,3 liter, ami 130—150 km-es út teljesítéséhez elegendő. A Flash végsebessége 40 km óra. Jól látható a lemezváz-hossztartó alatt az ujjnyi vékony kardántengely és felül a kikapcsoló karja

Next