Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

RÓZSA GYÖRGY: Azt láttam tölünk nyugatra *C­ Fekete egyenruhás őrök, vagy ha úgy tetszik, fel­­»*'/ vigyázók sétálnak az amszterdami Rijks (Birodal­mi) Múzeumban, ahol egy guldent kell fizetni az ott össze­gyűjtött gyönyörűségek látványáért. Az egyik szórt fényű teremben, a nagy falon függ nemzeti büszkeségük, Rembrant híres „Éjszakai őrjárat’’-a, amit a félhomály­ban álló vagy a kényelmes padokon ülő külföldiek cso­dálnak. Holland szó nem hallatszik. Utasembernek gyorsan fogy a pénze, még akkor is, ha sok lenne. De nincs. És a kíváncsiság pénzbe kerül. Itt van például a hajókirándulás a csatornán. Igaz, a száz­személyes motoros, a befizetett 4,50 guldenért csuda­helyekre viszi az aszfalt- és gumiabroncs-koptat­ókat. A 90 perces promenádozás közben végigsiklottunk a Grachtok, azaz a csatornák egy részén — az ott meg­telepedett, népes vadkacsa-családok örömére. A három nyelven beszélő egyetemi hallgatóból átvedlett alkalmi cicerone elmondta, hogy évszázadokkal ezelőtt a házak elejének szélessége alapján megszabott méregdrága adó és telekár miatt keskenyre épültek a házak, amelyek között a „legsoványabbat" az egy méter húsz centi szé­les, emeletes házat is megcsodálhattuk. (Tessék elkép­zelni, mi fér az ágy mellé egy ilyen cérnavékony Szo­bában!) Aztán kisuhantunk a tengerre is, azaz Európa egyik legnagyobb kikötőjébe, ahol a francia hadiflotta éppen akkor ott vendégeskedő öt hajója mellett sik­lottunk el. Arrébb, néhány kilométerrel, vagy inkább tengeri mérfölddel a különböző hajógyárak javító­dokkjai közelében húztunk el, amelyeknek ölelő pillérei és gigantikus darui között függtek az olajfoltos víz felett a javításba vett hajók. Nekünk, szárazföldi halandóknak, innen lentről, a tenger szintjéről úgy tűnt, mintha az óriások országába tévedtünk volna. Egyes Grachtok mentén éjszaka is nyüzsgő az élet. Itt tanyáznak a különböző súly- és korcsoporthoz tartozó örömlányok, akik között a közeli kikötő férfinépe válo­gathat. A látvány olyannyira idézi Howard­ Rejtőt, hogy szinte vártam Fülig Jimmyt. Helyette a francia hajó tengerészei csoportokba verődve gusztálták a portékát, erősítve a francia—holland barátságot... Evett már cetlevest" Magam is csak kóstoltam az egyik kínai étteremben. Az első kanálnál még nem jöttem rá az ízére, de a másodiknál pontosan tudtam, hogy lan­gyos glicerint kanalazik, és azt is, hogy életem során soha nem rendelek cetlevest. Szerencsére lehetett itt európai ételt is kapni. Innen jó darabot kellett sétálni, amíg megtaláltuk a kocsinkat, amelynek — csodálatos módon — még min­dig ép volt a karosszériája... Nem csoda, hogy oly gyakori Amszterdamban a várakozó autók „gyorsmosása” a nem egészen tiszta csatornák vizében. A leg­­több helyen még ez az arasznyi kerítés is hiányzik Amszterdam belvárosában, a Felszabadulás szobornál tanyáznak a holland és a világ minden tájáról itt „randevúzó” hippik. Ott jártunkkor még békésen lepték el a nagy, fehér szobrot övező lépcsősort. Az ingujjas rendőr őket őrzi...? A kocsi végén túl lógó csomag végére piros-fehér csikós, macskaszemes táblát kell akasztani A londoni BP olaj­­társaság javítás alat­ti tankhajója „kint van a vízből” Az amszterdami Vá­ci utcán, a Kalver Straaton láttuk a járda szélén letelepe­dett párt, amint a helyszínen ezüstdrót­ból készített „ék­szereit” árusította — a külföldieknek

Next