Az Est, 1938. január (29. évfolyam, 1-24. szám)
1938-01-01 / 1. szám
Előfizetési ár: Egy hónapra 3 pengd Egyes szám ára 10 fillér. Politikai napilap Szerkesztőség és kiadóhivatal/ VII. ker., Rákóczi út 54. Telefon 1-455-59 (soromat) 1*464*19 (toromat) FŐSZERKESZTŐ: MIKLÓS ANDOR 1910—1933 Jegypénztári hirdetésig előfizetési* utazásig, és könyvosztálya VII., Erzsébet körút 18.20. ) Új olajkincset leltek Magyarországon A Kisalföld óriási olajmezőiről nyilatkozik Papp Simon főgeológus A világpiac nagy szállítója lesz Magyarország Lispe, december $ (Az Est kiküldött tudósítójától )Egy év múlva a lispei olajkutak annyi olajat fognak termelni, hogy az egész ország szükségletét ellátják: nem kell többé külföldről benzint, olajat vásárolnunk.« Papp Simon főgeológus mondotta ezt nekem tegnap a lispei hármas számú fúrótoronynál. A hatalmas, negyvenegy centiméteres átmérőjű fúró harsogva forgott, harapta, vájta, morzsolta a föld mélyét. Mr. Wilson, az amerikai munkavezető egy-egy kézmozdulattal adott utasítást a magyar munkásoknak gőzgépek robaja, karvastagságú acélláncok lármája közepette. Bőgött a gőz, mely kilövelt egy tömlőből, hogy lemossa, leégesse a húszfokos hidegben a fúrócsövekre fagyott kőkemény agyagot, dohogtak a földgázzal fűtött kazánok: néhány hét múlva itt egy újabb kút fogja ontani az olajat, amely ma talán nagyobb kincs az aranynál is, melyért világrészek keverednek harcba, melyből milliók élnek s amelyért milliók pusztulnak el Murarátka, Szentmargitfalva, szép magyar nevű faluk, de nyomorúságos viskókban laknak itt, a legtöbb háznak kéménye sincs. Nagyot zökken az autó s végleg megáll. Erdőhátáig jutottunk, ennél tovább autó nem vergődhet el Hosszúszőrű muraközi lovakat fognak az autók elé s vontatni kezdik azokat Ortaháza felé. Mi szánra ülünk, de nem sokáig szenvedjük a szánutazást, mert csakhamar kiborít a szörnyű út a hóba-Az út utolsó szakaszát csak gyalog lehet megtenni. Végre Lispén vagyunk, 60—40 kéménynélküli, viskóból áll a falu, néhány száz méterrel távolabb pedig ott merednek az ég felé a fúrótornyok 70 méter magas acélvázakezek. Vájjon miként tudták ideszállítani ezeket a sokmázsás acélgerendákat? Lispén most fúrják a harmadik olajkutat. Az első kút fúrása 1936 júliusban kezdődött. Érdekes, izgalmas története van annak, miként fedezték fel a lispei olajmezőket. Évekkel ezelőtt az Europea Gaset Electric Company megállapodott az államkincstárral, hogy a Dunántúlon olaj után fog kutatni. A vállat mögött a Standard Oil áll, amerikai tőke, a Rockefeller-csoport. Előzőleg angolok próbálkoztak olajkutatással Magyarországon, de kutatásaik nem jártak sikerrel A hetes helyett a nyolcas következik, de egyáltalán nem közönséges esztendőnek jön ez a harmincnyolcas, ha annak is nevezi a kalendárium. Mennyire rettegve s mennyire epekedve pillant az ember az idők végtelenjén most soron következő 1938 számú év elé. Mit fog ez a tavasz hozni, ki tudná, az illatos ibolya meg a fecsegő fecske mellé. Vagy már a február, talán már a január, irgalmas Ég légy hozzánk irgalmas. Tengerek kaptak hajba, földrészek akarják roncsolni egymást. Felbőszült fajták és országok, megalázott pépek, elkínzott és felizgatott **? •sadatlóok. Kimerülőben az idegzet, lankádéban a felelősség mely vigyáz e világra hogy vesztébe ne rohanjon, el ne temesse az ember minden szépségét és boldogságát. Jaj könyörögni kell Istenhez és emberhez, hinni kell hogy a népek megtorpannak a szakadék előtt Hinni kell, hinni, hogy jóra fordul majd a világ dolga 1938 ban, hiszen a baj nagyobb már nem lehet, azt el se lehet és el se szabad képzelni. Őrület, a ronda bombáért, förtelmes azért csak nem adja oda a moern világ a sikerült házakat, a rádiót, a mozit, a strandot, az álomszép hajó- és autóutakat, annyi csodás kényelmét és mulatságát a létnek. De minket a világ minden érdekessége közt a legeslegjobban érdekel ez a mi egyetlenegy árva kis országunk. A Mindenségitől ez izgat a leglázasabban, ez nekünk a legfontosabb, a legféltenivalóbb, a legbecsesebb, legszebb legszentebb nekünk az egész csillagrendszernek az az atomja ami Magyarország. Új esztendőt várunk, igazán újat. Új Magyarországot várunk ettől az 1938-as esztendőtől. mér, levegő, ájulás kell ennek az országnak a százados kórságtól rongyolt testébe. Végzetes, ünnepélyes esztendeje a magyarnak az 1938. Megnyílhatnak végtére kapui a nemzet szavának, hogy szíve szerint való törvényt szabjon életének. Bölcsességet, emberséget adjon a Mindenható nekünk, az életdöntő választói törvény azoknak a testvéreinknek se adjon okot siralomra, akik még nem engedtetnek az urnához. Minden gyászaink és álmaink tetejébe tűzessék a magyar jövendő lobogója, mely becsületet, szabadságot, igazságot, egészséget hirdet. Erősödést, virágzást. Víg esztendőt e népre, mely a költő fohászos szava szerint megbűnhödte a múltat s jövendőt. Ara IO fillér Messze van Lispe Lispe, ez a délzalai hegyi falucska, néhány hét óta világhírre tett szert A térképek szerint ott van Nagykanizsa közelében, valójában azonban távolabb attól, mint Budapesttől London, Párizs, vagy Berlin. Amikor Nagykanizsán autót akarok béreni, hogy Lispére menjek, csodálatos módon mindegyik kanizsai bérautó «elromlott. Végre akad egy vállalkozó szellemű sofőr, aki vállalja a fuvart. Az újságíró tolla tehetetlenné válik, mikor le akarja írni ezt az utat. Együtt indulok Papp Simon főgeológussal, Tassonyi Ernő iparügyi miniszteri tanácsossal és Faludi Béla bányatanácsossal. Papp Simon átülteti sofőrjét az én bérautómba s én az ő 95 lóerős Ford kocsijában kísérelem meg Lispe megközelítését. Az autó ugrik, félmétereket zuhan, imbolyog az út egyik oldaláról a másikra, pedig úgyszólván lépésben halad. Ilyen út elképzelhetetlen! Láttam egy hernyótalpas traktort, beleragadva a fagyott rögbe. Harminc munkás csákányozta az utat, hogy kiszabadítsák. Az indulástól alig telt el félóra s egy elhagyott nagy csukott autó mellett döccenünk el. Tengelytörés. Sormás, Becsehely, Letenye egymásután maradnak el mögöttünk. A letenyei járásban vagyunk, arról nevezetes ez, hogy az egész járásban nincs egy méter vasúti sín.