Az Est, 1938. január (29. évfolyam, 1-24. szám)
1938-01-01 / 1. szám
Ara IO fillér Politikai napilap FŐSZERKESZTŐ: MIKLÓS ANDOR 1910—1933 Szerkesztőség és kiadóhloatai/ VII. kér., Rákóczi át 54. Jegypénztárt hirdetésig előfizet tésl*t utazási•, és könyvosztályp VII,, Erzsébet kőrút 18.20. c Új olajkincset leltek Magyarorszáaon A Kisalföld óriási olajmezőiről nyilatkozik Papp Simon főgeológus A világpiac nagy szállítója lesz Magyarország Előfizetési ár. Zgy hónapra 3 pengd Egyes szám ára 10 fillér. Telefon 1-455-59 (soromat) 1*464*19 (toromat) A hetes helyett a nyolcas következik, de egyáltalán nem közönséges esztendőnek jön ez a harmincnyolcas, ha annak is nevezi a kalendárium. Mennyire rettegve s mennyire epekedve pillant az ember az Idők végtelenjén most soron következő 1938 számú év elé. Mit fog ez a tavasz hozni, ki tudná, az illatos ibolya meg a fecsegő fecske mellé. Vagy már a február, talán már a január, irgalmas Ég légy hozzánk irgalmas. Tengerek kaptak hajba, földrészek akarják roncsolni egymást. Felbőszült fajták és országok, megalázott pépek, elkínzott es felizgatott **? •sadaitóoR. Kimerülőben az idegzet, lankádéban a felelősség mely vigyáz e világra hogy vesztébe ne rohanjon, el ne temesse az ember minden szépségét és boldogságát. Jaj könyörögni kell Istenhez és emberhez, hinni kell hogy a népek megtorpannak a szakadék előtt Hinni kell, hinni, hogy jóra fordul majd a világ dolga 1938 ban, hiszen a baj nagyobb már nem lehet, azt el se lehet és el se szabad képzelni. Őrület, a ronda bombáért, förtelmes azért csak nem adja oda a mo- ern világ a sikerült házakat, a rádiót, a mozit, a strandot, az álomszép hajó- és autóutakat, annyi csodás kényelmét és mulat ságat a létnek. De minket a világ minden érdekessége közt a leges- legjobban érdekel ez a mi egyetlenegy árva kis országunk. A Mindenségitől ez izgat a leglázasabban, ez nekünk a legfontosabb, a leg féltenivalóbb, a legbecsesebb; legszebb legszentebb nekünk az egész csillagrendszernek az az atomja ami Magyarország. Új e«z: tendőt várunk, igazán újat. Új Magyarországot várunk ettől az 1938-as esztendőtől, Véiv levegő, ájulás kell ennek az országnak a százados kórságtól rongvolt testé be. Végzetes, ünnepélyes esztendeje a magyarnak az 1938. Megnyílhatnak végtére kapui a nemzet szavának, hogy szive szerint való törvényt szabjon életének. Bölcsességet, emberséget adjon a Mindenható nekünk, az életdöntő választói törvény azoknak a testvéreinknek se adjon okot siralomra, akik még nem engedtetnek az urnához. Minden gyászaink és álmaink tetejébe tűzessék a magyar jövendő lobogója, mely becsületet, szabadságot, igazságot, egészséget hirdet. Erősödést, virágzást. Víg esztendőt e népre, mely a költő fohászos szava szerint megbűnhöd- te a múltat s jövendőt. Lispe. december $! (As Est kiküldött tudósítójától »Egy év múlva a lispei olajkutak annyi olajat fognak termelni, hogy az egész ország szükségletét ellátják: nem kell többé külföldről benzint, olajat vásárolnunk.« Papp Simon főgeológus mondotta ezt nekem tegnap a lispei hármas számú fúrótoronynál. A hatalmas, negyvenegy centiméteres átmérőjű fúró harsogva forgott, harapta, vájta, morzsolta a föld mélyét, Mr, Wilsbn, az amerikai munkavezető Lispe, ez a délzalai hegyi falucska, néhány hét óta világhírre tett szert- A térképek szerint ott van Nagykanizsa közelében, valójában azonban távolabb attól, mint Budapesttől Lon- don, Párizs, vagy Berlin. Amikor Nagykanizsán autót akarok bérein: hogy Lispére menjek, csodálatos módon mindegyik kanizsai bérautó »elromlott*. Végre akad egy vállalkozó szellemű sofőr, aki vállalja a fuvart. Az újságíró tolla tehetetlenné válik, mikor le akarja írni ezt az utat. Együtt indulok Papp Simon főgeoiógussal, Tassonyi Ernő iparügyi miniszteri tanácsossal és Faludi Béla bányatanácsossal. Papp Simon átülteti sofőrjét az én bérautómba s én az ő 95 lóerős Ford kocsijában kíegy-ogy kézmozdulattal adott utasítást a magyar munkásoknak gőzgépek robaja, karvastagságú aoéllán cok lármája közepette. Bőgött a gőz, mely kilövelt egy tömlőből, hogy lemossa, leégesse a húszl'okos hidegben a fúróesövekre fagyott kőkemény agyagot, dohogtak a földgázzal fűtött kazánok: néhány hét múlva itt egy újabb kút fogja ontani az olajat, amely ma talán nagyobb kincs az aranynál is, melyért világrészek keverednek harcba, melyből milliók élnek s amelyért milliók pusztulnak eb sérelem meg Lispe megközelítését. Az autó ugrik, félmétereket zuhan, imbolyog az út egyik oldaláról a másikra, pedig úgyszólván lépésben halad. Ilyen út elképzelhetetlen! Láttam egy herny-ótalpas traktort, beleragadva a fagyott rögbe. Harminc munkás csákányozta az utat, hogy kiszabadítsák. Az indulástól alig telt el félóra s egy elhagyott nagy csukott autó mellett döccenünk el. Tengelytörés. Sormás, Becsehely, Letenye egymásután maradnak el mögöttünk. A letenyei járásban vagyunk, arról nevezetes ez, hogy az egész járásban nincs egy méter vasúti sin. Murarátka, Szentmargitfalva, szép magyarnevű faluk, de nyomorúságos viskókban laknak itt, a legtöbb háznak kéménye sincs. Nagyot zökken az autó s végleg megáll. Erdőkátáig jutottunk, énnél tovább autó nem vergődhet eL Hosszúszőrű muraközi lovakat fognak az autók elé s vontatni kezdik azokat Ortaháza felé. Mi szánra ülünk, de nem sokáig szenvedjük a száuutazást, mert csakhamar kiborít a szörnyű út a hóbaAz út utolsó szakaszát csak gyalog lehet megtenni. Végre Lispén vagyunk, oO—40 kéménynélküli, viskóból áll a falu, néhány száz méterrel távolabb pedig Ott merednek az ég félő a fúrótornyok 70 méter magas acél- vázakezek. Vájjon miként tudták ideszállítani ezeket a sokmázsás acélgerendákat? Lispén most fúrják a harmadik olajkutat. Az első kút fúrása 1936 júliusban kezdődött. Érdekes, izgalmas története van annak, miként fedezték fel a lispei olajmezőket. Évekkel ezelőtt az Europea Qas et Electric Company megállapodott aa államkincstárral, hogy a Dunántúlon olaj után fog kutatni, A vállmat mögött a Standard Oil áll, amerikai tőke, a Bockefeller-csopoft. Előzőleg angolok próbálkoztak olajkutatással Magyarországon, de kutatásaik nem jártak sikerrel Messze van Lispe