Az Ujság, 1908. szeptember/2 (6. évfolyam, 222-234. szám)

1908-09-16 / 222. szám

Budapest, 1908, Előfizeté»i árak: Egész évre _ 28 k, — » Félévre «.„«.«• 14 * — » Negyedévre .... 7 » — » Egy bóra _ _ _ 2­­­40 » Egyes szám ára helyben ] és vidéken 10 fillér. VI. évfolyam. 222. szám. Szerda, szeptember I1i. — ------------------------------------------- .... , — -------------------——---------------------------------------v SZERKESZTŐSÉG: Budapest, Rákóczi-út 54. 13% Telefon 56—16, KIADÓHIVATAL: Budapest, Rákóczi-út 54.8% Telefon 64—01—02—03. Meg­jelen hétfő kivételével­­ minden nap, ünnep után Jan­­ ROVÁS, Trombitaszó mámoritja a lelkeket. Egyéb­ről sem beszélünk, egyebet sem hallunk, csak kazeriásdit kicsinyben és nagyban. Minden szem Veszprém felé irányul s minden fül onnan lesi a hireket. Rég látott az ország királyt és trónörököst együtt magyar földön. Mintha e kettős kitüntetés egyszeribe a mienkké tette volna a hadsereget, mely a felséges és fenséges ellenőrzés alatt kifejti erőit. S mintha e nehéz katonai problémát hadgyakorlattal meg le­hetne oldani: egyszeribe csupa szimpátia és lelkesedés kelt a hadsereg iránt mai állapotá­ban azokban a májakban és vesékben, a­me­lyek gyűlölettől és gúnytól háborogva emle­gették mindig az osztrák militarizmust. Ez a szép hadgyakorlat a tűz, a­melyben a poli­tikusok egyetlen vasukat hevítik, hogy el­olvadjon. A­míg ez a 7S3 hideg volt, addig ütötték. Az olvadt vasból azonban akár lép­csőket lehet önteni, mik fölfelé vezetnek. A régi spártaiak még pénzt is csináltak vasból. * Örömmel látjuk, hogy a radikális szerbek hűek akarnak maradni a függetlenségiekhez. Egyrészt küldöttségileg kérnek Kossuthtól vé­leményt, másrészt egészen apponyiasan tud­nak nemzetileg kormánypártoskodni. Az pél­dául gyönyörű fogás, hogy míg az önállók a perte tiltakoztak a magyar nyelv használata ellen a szerb kongresszuson, addig a radikáli­sok azzal bújtak ki a tiltakozás alól, hogy a magyar szöveget nem létezőnek tekintik. Ezzel nem adták föl véleményüket, mely azonos az önállókéval, de egyszersmind kikerülték, hogy véleményüket a kormánynyal szemben tartsák fönn. Szakasztott az a tempó, mely a kiegye­zést megköti ugyan, de azt mondja, hogy biz­tosította az országot a későbbi kiegyezés ellen, vagy a kvótát emeli, de azzal, hogy megváltja az ország gazdasági függetlenségét. Vagy a­mi­kor arról van szó, hogy nem csináltak semmit, Apponyi kivágja , de legalább a romlott rend­szer sem tette ugyanezt ! * »Nekünk van becsületünk !« — vágta ki hetykén a nem éppen hetyke Molnár apát. A­mivel nem azt akarta mondani, hogy a nép­pártnak van becsülete, hanem azt, hogy a tisztelt fegyvert­ársaknak nincs. S ebben az értelemben nem tudunk a kitűnő apátnak ellentmondani, a­ki valószínűleg nemsokára püspök lesz, nem ezért az igazságért, hanem mert a néppártnak csakugyan van akkora pozíc­iója, hogy a fegyvertársaknak ilyen igaz­ságokat el kell tűrniök. Az Ingváll. írta Kálnoki Izidor. Újabban az a szokás kapott köztünk lábra, hogy a­mikor valami bolondos történe­tet akarunk hallani, rákezdjük kórusban : — Kapitány, kapitány, hazudjál valamit. Mire aztán a kapitány (csak tudnám már, hogy hol szerezte a rangját!) mindig így kezdi: — Hazudni! Könnyű nektek azt mondani, hogy hazudjak valamit. De a­mikor én nem tudok hazudni. És nem merek hazudni. És nem vagyok méltó arra, hogy hazudjam. A csúfképű piktor ráförmed : — Ezt mind elhinném neked, ha némának születtél volna. A kapitány rá se hederít, hanem foly­tatja : — Soha se hazudtam életemben. Tűz égesse a lelkemet, ha valamikor hazugságot vettem az ajkamra. Fiuk, a hazugság, az valami igen nagy és igen dicső dolog. Ahhoz több ész kell, több találékonyság, nagyobb fantázia, nagyobb bátorság, mint az igazsághoz. A hazug embernek költőnek kell lennie, tudós­nak, bölcsnek és államférfiúnak egy személy­ben. Igazat mondani pedig minden szamár tud. Szavamra mondom, ha én hazudni tud­nék, nagy ember lett volna belőlem. Miniszter talán, de legalább is nagy szó. Igazsággal azon­ban nem viheti sokra az ember. Legfeljebb a kapitányságig, de odáig is csak nagy nehezen. A piktor már unja a hosszú bevezetést: — Tudod mit ? Hát mesélj valami igazat. S mi szívesen elhiszszük néked, hogy hazudtál. — Ez az. Az igazságra az emberek na­gyon hamar rámondják, hogy hazugság, de a hazugságról csak igen nehezen hiszik el, hogy igaz. Ezért nagy művészet hazudni, s ezért nagy ostobaság igazat mondani. De én már csak olyan vagyok, hogy inkább ostoba igaz­ságokat beszélek, mint bölcs hazugságokat. Hát tudjátok-e fiuk, hogy mi az ingváll ? Ugy­e, egyetök se tudja ? Az ingváll egy női ruhadarab, vagyis más szóval egy darab köl­tészet. Minden női ruhadarab igazi költészet , akkor is, a­mikor levetik, akkor is, a­mikor fölveszik. Egy időben elhatároztam, hogy tanulmá­nyozni fogom a női ruházatot. Tudjátok, ez roppantul hasznos egy tudomány. A­ki a női viselethez csak valamit is ért, mindjárt tud az asszonyok nyelvén beszélni. Már­pedig az olyan öreg legény, mint én, sok mindenhez érthet a világon, csak éppen a legfontosabbhoz nem, a női viselethez. Mert a­kiknek mi hozzáférünk a toalett-titkaihoz, azoknak vagy nincsenek titkaik, vagy nincsen toalettjük. Egy igen szép asszonynyal voltam az idő szerint igen jó barátságban. Már tudnillik annyira jó barátságban voltunk, hogy én meg mertem őt kérdezni, hogy »mi az az ingváll ?« De annyira még nem voltunk jó barátságban, hogy ő meg merte volna mondani. Inkább kitért : — Ugyan minek magának ilyet tudni ? — Mindent jó tudni, asszonyom. Leg­főképpen mindent jó tudni, a­mi a nőkre vonatkozik. És legeslegjobb olyanokat meg­tudni a nőkre vonatkozólag, a­mikre ők azt szokták mondani, hogy »azt magának nem kell tudnia«. Nem használt semmit. Nem akart bővebb felvilágosítást adni az ingvállról. — Nézze asszonyom, az egészben nincs semmi. Tisztán esztétikai kérdés. És én nem látom be, miért ne tudhatnám én meg a női öltözködés titkait, holott azok a szabó, a divatárukereskedő, a gőzmosó és a­mi még kevésbé jelentős : a férj előtt éppenséggel nem titkolt ? Erre se reagált ő nagysága. Én tehát folytattam az ostromot. — A leglogikátlanabb istenteremtése a nő. Magára rak csipkéket, selymeket, szalago­kat, mindenféle díszt, a­mit sohase lát senki. Ha fölveszi, bizonyosan azért teszi, mert tetszeni akar. De ha tetszeni akar, mert tit­kolja olyan nagyon, hogy fölvette ? A szép asszony a vállát vonogatta. — Hát mért nem akarja nekem meg­mondani, hogy mi az az ingváll ? Most végre felelt : — Mert maga csacsi. És én azt magának hiába is magyaráznám. Férfi azt nem érti meg. S vannak dolgok a világon, a­mik el­beszélve ostoba semmiségek, látva pedig szem­kápráztató csudák. Az ingváll ezek közül való. — Hát akkor ? — Igen. Tudom, mit akarna mondani, ha ugyan merné. Nos hát tanulja meg, az ingváll azok közül a dolgok közül való, a­miket az igazi nő csak egyetlenegy férfinak mutat meg. De az az egyetlen ember aztán olyan legyen, hogy ne az ingvállt nézze. — Szóval, ön azt akarja mondani. .. — Én semmit se akarok mondani. Leg­feljebb azt mondhatnám, hogy bolond ember az, a­kit holmi női ingváll érdekel. Mert ez Lapunk mai száma 24 oldal. 1. Fúzió és fúzió. A fúzió gondolata megint előre nyo­mul. De most már nem a koalicziós kabinet noir nyomja előre, hanem a nem­zeti társadalom szorongó nyugtalansága. De más az a fúzió és más ez a fúzió. Az előbbi a koaliczió hatalmi érdekének az útja. Az utóbbi a nemzeti közvélemény egyértelmű föltámadása a reakczió és a szoczializmus két malomköve ellen, mely a nemzeti egységet megőrzi. A koalícziós fúzió gondolata, úgy mondják, Kossuth Ferencz elméjéből pat­tant ki. Véletlenül és a szorongattatás egy nehéz pillanatában. Politikai tartalma azonban ennek a fúziónak a nemzetre nézve akkor sem volt, nincs ma sem. Csak a hatvanhetes és negyvennyolc­as kép­viselői pártok összezárkózását jelenti há­rom czélból. Először azért, hogy az Andrássy-féle választási reformot a tö­megek ellen is megcsinálják. Másodszor azért, hogy az összecii­izett többség he­lyére összeszegezett többséget gyártsa­nak és ezzel megtartsák a hazának­­­­magukat. Harmadszor azért, a­mi ezek­ből következik. Hogy a korona hatalmi kívánságainak keresztülvitelét, főképpen pedig a katonai létszám emelését bizto­síthassák. Erről az utolsóról, igaz, hogy nem beszélnek, de mivel a hatalom meg­tartása nemcsak a nemzettől, hanem a királyi hatalomtól is függ, tiszta dolog, hogy a koalícziós fúziónak csakis sub auspiciis regis van értelme. Mindenki elhiheti, hogy ezen az áron Bécsben a placet-et a fúzióhoz megkap­ják. Eddigi hatalmuk sem nyugszik má­son. Igen, de a nemzet ? Tehát a nemzet­nek is be kell ígérni valamit. A legkeve­sebb az, hogy a hatalom liberális érte­lemben rekonstruálja magát. Reakc­iós motívumokkal átszőtt fúzió lefelé lehe­tetlen. Nincs hozzávaló nép. A­mi lennem azt a klerikalizmus már viszi. A koalícziós fúzió tehát, mint poli­tikai paklizás is, kezdettől fogva a néppárt kirekesztésével volt elgondolva. A 48-at és 67-et valamely politikai moslékká még össze lehet vegyíteni és a­mennyire már el van rontva az ország politikai gyomra.

Next