Auto és Motorujság, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)
1925-01-01 / 1-2. szám
Budapest, 1923 január* 1-13 tu JsMTo edift évfolyam 1-2. számMBfmaiEHÖKÍZVI A MAGYAR AUTÓVEZETŐK ÉS SZERELŐK HIVATALOS MŰSZAKI LAPJA 1 f€S OFFIZIELLES TECHNISCHES ORGAN DER UNG. KR AFT WAGENFÜHRER U. MONTEURE AUTO • MOTOR • REPÜLŐGÉP • RÁDIÓ • SPORT • KERESKEDELEM MEGJELENIK MINDEN HÓ 1-ÉN ÉS 15-ÉN • ÁRA PÉLDÁNYONKÉNT 7000 K ELŐFIZETÉSI ÁR: Negyedévre............................................... 40.000 Telefonhívó: 211 62 Postatakarékpénztári csekkszámla: 53116 SZERKESZTIK: SCHREIBER JÓZSEF WITTENBERG OTTÓ OKL. GÉPÉSZMÉRNÖK SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL, Budapest, VII. Dohány utca 92. szám Cikkeink és híreink átvétele a forrás megnevezése nélkül tilos Múlt és jövő. Elmúlt egy év és ilyenkor, ősi szokáshoz híven, visszapillantást illik vetni a múltra: mit tettünk a kitűzött cél érdekében és mit kell még tenni; hű krónikása volt-e az Autó- és Motorújság ama sporteseményeknek, amelyek bent az országban s künn a nagyvilágban lezajlottak; törődtünk-e a műszaki újdonságok ismertetésével; védtük-e a soffőrök érdekeit; szót emeltünk-e az igazságtalanságok ellen, amelyek a kereskedelmet érték, tettünk-e valamit a magyar automobilipar érdekében! Mindezekre a kérdésekre kérdéssel felelhetnénk: megtették-e az érdekeltek velünk szemben kötelességüket, mert csak ez esetben illethet bennünket vád. Nem kérkedünk, ha azt mondjuk, hogy mindent megtettünk, ami erőnktől tellett, de az is kell, hogy szóba kerüljön, hogy velünk, az Autó- és Motorújsággal szemben, megtette-e minden érdekelt a kötelességét! Mi azt mondjuk, hogy voltak sokan, akik elmentek a kötelességteljesítés legvégső határáig, mert érezték, hogy reánk szükség van és hogy szerepet töltünk be, hivatásunk van, amelynek csak az érdekelteik támogatásával lehet eleget tenni. Erről e helyütt azonban most ne sok szó essen; ha ez nem történt meg, annak oka részben a magyar közgazdasági viszonyokban keresendő, részben ama körülményben, hogy a szaksajtó szükségessége még nálunk nem ment át a köztudatba, az érdekeltek nem érzik úgy a hiányát, mint a fejlettebb automobilizmussal bíró országokban. Híven regisztráltuk a magyar sporteseményeket, de adtunk helyet a külföldi eseményeknek is. Hoztunk szakcikkeket a legjobb magyar és külföldi szakíróktól. Elsők voltunk akkor is, amikor kitűnő jogászok tollából eredő cikkeket adtunk közre, amelyeknek minden sora azt az igazságtalan helyzetet tárja föl és ostorozza, amelyekben ma a soffőr él. Eme ténykedésünknek megvolt, helyesebben meglesz az eredménye: most van alakulóban a Magyarországi Gépjárművezetők Egyesülete, mely rövid időn belül fölszívja tagokul mindazokat, akiknek bármily közük van az automobilizmushoz, mint rendes és mint pártoló tag. Olyan egyesület jön létre, ahol a soffőr és hozzátartozói anyagi támogatásban részesülnek, lesz aki törődik ügyesbajos dolgaikkal, hiszen ma jöhet bárki és az általános soffőr elleni gyűlölet hatása alatt olyan vallomást is tehet a bíróság előtt, ami a soffőrt néhány esztendei börtönbe is juttathatja. Szolgálatot tettünk a magyar kultúrának, mert olyan lapot teremtettünk kizárólag lelkesedésből, amely még külföldi lapokkal is fölveszi a versenyt. Ez a munka sem megvetendő, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy szívesen tettük és tesszük, mert bennünket adott szavunk és lelkiismeretünk kötelez erre. Szót emeltünk a kereskedelmet érintő fontosabb kérdésekben; egyszóval mindenütt ott voltunk, hallattuk szavunkat, ahol az automobilizmus vagy annak, munkája érdekében szót kellett és lehetett emelni. Dolgoztunk becsülettel a magyar automobilizmus érdekében, de csak oly mértékben, ahogy ezt a mi viszonyaink megengedték, amennyire ezt nekünk az illetékesek támogatásukkal lehetővé tették, mert anyagiakban még ma is csak úgy „duslakodunk“, mint négy évvel ezelőtt, amikor megjelentünk, azért, hogy legyen Csonkamagyarországon egy komoly autó-, műszaki és sportkérdésekkel foglalkozó lap. Most, hogy az 1924-es mérleget lezárjuk és a negyedik évfolyamba lépünk, csak azt mondjuk: a viszonyokhoz mérten továbbra is mindent a soffőrökért, minden a magyar automobilizmusért. Schreiber József. Sorfölgyűlés lesz január 14-én este 9 órakor a Cyklop-garageban 1960