Auto és Motorujság, 1929 (8. évfolyam, 1-24. szám)
1929-01-01 - 1929-01-15 / 1-2. szám
T TTT A német autótechnika remekműve az ADLER STANDARD 6 ÉS 8 VRAMMIR Minden igény! kielégítő típus: 4—5 üléses 4 hengeres s .,s HP Favorit 4—1i üléses () heng. HF Standard (i 6—7 üléses aSS ti heng. HF Standard (i.S 6—7 üléses 8 heng. 1 rV7„ HF Standard 8 Telefon: Lipót 9890.I V ezér képviselet: a ( Budapest, VI. ker., Liszt Ferenc tér 6. szám TICHY TESTVÉREK automobilkereskedelmi vállalat A repülőgép születése A gyorsiramu haladás, időbeli perspektíva tekintetében gyakran csalódásba ejt bennünket. A néhány évtized távlatában visszamaradt események oly valószínőtlenül rémlenek felénk, hogy szinte kételkedünk egykori megtörténtségükben. Ez az érzés fog bennünket el akkor, ha a születésének most negyedszázados évfordulóját ünneplő repülőgép múltjára visszatekintünk és keletkezésének körülményeit fölidézzük. Ma, mikor rendszeres légi forgalom hálózza be a világot s utasok százezreit, levelek, csomagok millióit viszik mindenfelé a szalonkasütös, étkező- és hálótermes gépmadarak, ma, a félezer km-es rekordsebességek, a 12 km-es rekordmagasságok, a sarki és az óceánröpülések és a döntő tényezővé nőtt légi fegyvernem korában, a megvalósulás stádiumába lépő kontinensközi légi forgalom küszöbén, szinte hihetetlenül furcsának hangzik, hogy negyedszázaddal ezelőtt a Wrighttestvérek egy falécekből meg vászonból összetákolt és csúszószánkákon, súlynehezékkel a levegőbe lökött alkalmatosságon néhány másodperces röpülést végeztek s ezzel az emberi civilizáció új korszakát nyitották meg. Pedig igy volt. 1903 dec. 17-én emelkedett levegőbe először Wright-ék első motoros repülőgépe s ez a nap a modern repülőgép születésnapja. Ezen a napon indult el világhódító útjára az új csoda, hogy megreformálja a civilizációt. A röpülés története hosszabb időkre, egészen az ókorig nyúlik vissza. Nem feladatunk most, hogy nyomról-nyomra kövessük az ikarusi eszme ábrándozásait és föllobbanásait. A jubileum alkalmából csak a motoros aeroplán keletkezésének közvetlen előzményeit és körülményeit akarjuk röviden feleleveníteni. A dinamikai repülés első, komoly eredményeket elért úttörője a német Otto Lilienthal volt, aki siklógépekkel kísérletezett. Magas dombok tetejéről ereszkedett le gépével s annak szárnyain függve, 100 m távolságra is sikerült elröpülnie. Mikor máreléggé biztosnak érezte magát a siklásban s úgy hitte, hogy eléggé ismeri a szél minden szeszélyét, a kormányzás és egyensúlyozás valamennyi fortélyát, motort akart gépébe szerelni. De előbb még egy próbasiklást akart végezni, igen erős szélben. Ez volt a végzete. 1890 aug. 9-én lezuhant és bela- Magyar utakra Fross-BÜSSIIMG-teherautó: HAHÍV, ÍV. Kossuth Lajos-u. 12 92. JANUÁR 15 1-2. SZÁM * 9. OLDAL