Auto és Motorujság, 1929 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1929-01-01 - 1929-01-15 / 1-2. szám

T TTT A német autótechnika r­emek­m­ű­ve az ADLER STANDARD 6 ÉS 8 VRAMMIR Minden igény! kielégítő típus: 4—5 üléses 4 hengeres s .,s HP Favorit­­ 4—1i üléses () heng. HF Standard (i 6—7 üléses aSS ti heng. HF Standard (i.S 6—7 üléses 8 heng. 1 rV7„ HF Standard 8 Telefon: Lipót 989­0.I V ezér képviselet: a­­ ( Budapest, VI. ker., Liszt Ferenc­ tér 6. szám TICHY TESTVÉREK automobilkereskedelmi vállalat A repülőgép születése A gyorsiramu haladás, időbeli perspektíva te­kintetében gyakran csalódásba ejt bennünket. A néhány évtized távlatában­ visszamaradt események oly valószí­nőtlen­ül rémlenek felénk, hogy szinte kételkedünk egykori megtörténtségü­kben. Ez az ér­zés fog bennünket el akkor, ha a születésének most negyedszázados évfordulóját ünneplő repülőgép múltjára visszatekintünk és keletkezésének körül­ményeit fölidézzük. Ma, mikor rendszeres légi for­galom hálózza be a világot s utasok százezreit, leve­lek, csomagok millióit viszik mindenfelé a szalon­­kasütös, étkező- és hálótermes gépmadarak, ma, a félezer km­-es rekordsebességek, a 12 km-es rekord­­magasságok, a sarki és az óceánröpülések és a döntő tényezővé nőtt légi fegyvernem korában, a megvalósulás stádiumába lépő kontinensközi légi forgalom küszöbén, szinte hihetetlenül furcsának hangzik, hogy negyedszázaddal ezelőtt a Wright­­testvérek egy falécekből meg vászonból összetákolt és csúszószánkákon, súlynehezékkel a levegőbe lö­kött alkalmatosságon néhány másodperces röpü­lést végeztek s ezzel az emberi civilizáció új korszakát nyitották meg. Pedig igy volt. 1903 dec. 17-én emelkedett leve­gőbe először Wright-ék első motoros repülőgépe s ez a nap a modern repülőgép születésnapja. Ezen a napon indult el világhódító útjára az új csoda, hogy megreformálja a civilizációt. A röpülés története hosszabb időkre, egé­szen az ókorig nyúlik vissza. Nem feladatunk most, hogy nyomról-nyomra kövessük az ikarusi eszme ábrándozásait és föllobbanásait. A jubileum alkal­mából csak a motoros aeroplán keletkezésének köz­vetlen előzményeit és körülményeit akarjuk rövi­den fel­eleveníteni. A dinamikai repülés első, komoly eredménye­ket elért úttörője a német Otto Lilienthal volt, aki siklógépekkel kísérletezett. Magas dombok tetejéről ereszkedett le gépével s annak szárnyain függve, 100 m távolságra is sikerült elröpülnie. Mikor már­el­éggé biztosnak érezte magát a siklásban s úgy hitte, hogy eléggé ismeri a szél minden szeszélyét, a kormányzás és egyensúlyozás valamennyi forté­lyát, motort akart gépébe szerelni. De előbb még egy próbasiklást akart végezni, igen erős szélben. Ez volt a végzete. 1890 aug. 9-én lezuhant és bela- Magyar utakra Fross-BÜSSIIMG-teherautó: HAHÍV, ÍV. Kossuth Lajos-u. 12­ ­92. JANUÁR­­ 15 1-2. SZÁM * 9. OLDAL

Next