Aviatikai Értesítő, 1927 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1927-01-01 / 1. szám
111. évfolyam 1027 január AVIATIKAI ÉRTESI A MAGYAR AERO SZÖVETSÉG TAGJAI RÉSZÉT Szerkeszti és kiadja: A Magyar Aero Szövetség titkársága Budapest, IX. Lónyay utca 36. Telefon: József 49—52 Az „AVIATIKAI ÉRTESÍTŐ“ a tagdíjjal nem hátralékos tagok illetménye. Nem tagok számára előfizetési ár negyedévre 2 P, — félévre 4 P, — egy évre 8 P Revue technique et pratique de la locomotion Aérienne. Bulletin officiel de la „Fédération Aéronautique Hongroise" Redaction et Administration 36. rue lónyay, Budapest, IX, Hongrie. Ára 72 fillér Statisztikai adatok a magyar légiközlekedés 1926-iki üzemi évéről A statisztikák hivatása a társadalmi élet és a nemzetgazdaság egyes életműködéseire vonatkozólag hasonló azoknak a műszereknek a rendeltetéséhez, amelyek a motorok működésére vonatkozó tudnivalókat köztik a látás érzékszervén keresztül azzal az emberi agyvelővel, amelyik a motor munkáját irányítani és az elvégzendő munkához arányosítani hivatva van. És ahogyan egy feszültségmérő alig pár grammnyi súlyú mutatója néha ezer lóerőkre menő munkaerő kifejtését regisztrálja, éppúgy a statisztikák apró számai mögött igen sokszor fáradságos, ideget és izmot egyaránt megfeszítő emberi munka húzódik meg. Ha van ma Európában egy olyan működési kör, amelynek művelése egy legyőzött és kicsiny nemzet számára valóban megfeszített munkát jelent, úgy ez a működési kör a légiközlekedés. A sivár gazdasági viszonyok, a trianoni határok által fájdalmasan lecsökkentett távolságok, a békeszerződésben foglalt — már nem hosszú életű! — korlátozások és a hadseregnek az aviatikai életből való teljes kikapcsolása mindmegannyi kiapadhatatlan kútforrását jelentik olyan nehézségeknek, amelyek az ólom súlyával nehezednek a kifejthető munka mérőműszerének, az eredménystatisztikának a mutatóira. A fentieket nem azért kellett előrebocsátani, mintha a magyar légiközlekedés 1926. évi eredménystatisztikája reá volna szorulva arra, hogy enyhítő körülményeket soroljunk fel, mielőtt nyilvánosságra hozzuk. Ellenkezőleg! A magyar légiközlekedés eredménystatisztikájánál jobbat nem értek el még ott sem, ahol az aviatikai munka útjában nemcsakhogy a legcsekélyebb akadály sem áll, hanem ahol az állam és a társadalom egymással versenyezve biztosítják az aviatikának a sikeres munka legtágabb lehetőségeit. A nehézségeket azért bocsátottuk előre, hogy megsejttessük azt a nagy kvalitású szervező erőt és technikai készséget, amely a nehézségek dacára is az elvitathatatlanul legjobb eredménystatisztikák elérésére képesítette a magyar aviatikusoknak azt a maroknyi csapatát, amely a Magyar Légiforgalmi Rt. keretében keresheti és találhatta meg a jól végzett munka legnagyobb jutalmát, a becsületes megélhetést. A nehézségekre való reámutatással azt az elérhető legjobb eredménystatisztikákkal bizonyítható tényt akartuk elsősorban leszögezni, hogy a magyar aviatikusok kvalitásai és munkabírása a legnemesebb gyümölcsöket is megteremni képes talajt jelentenek, ha hozzáértő kéz műveli azt. A Magyar Légiforgalmi Rt. eredménystatisztikája közös sikere : a jó vezetéssel párosult munkafegyelemnek és a magyar aviatikusok felelősségérzettel párosult technikai készségének. Ahol az e két tényező megtalálható, ott nincs elérhetetlen cél, ha az állam és a társadalom a céloknak megfelelő megértéssel és támogatással biztosítja a munka lehetőségeit és alkalmat ad arra, hogy a munka eredményeinek ez a két garanciális tényezője minél "szélesebb" keretek között juthasson érvényre. A Magyar Légiforgalmi Rt. múlt évi munkájának eredményeit a következő statisztikák szemléltetik : Forgalmi statisztika, Üzemi statisztika. 1 A repülések hány százaléka nyert balesetmentes lebonyolítást. A repülések hány százaléka indult menetrend szerint. 3 Az elindult gépek közül kényszerleszállás nélkül célhoz ért. A forgalmi statisztika adatai azt mutatják, hogy a Budapest—Wien-i vonal Európa egyik legjobban frekventált légiközlekedési vonala. Közel 1700 utas és az utasok súlyát is beleszámítva 17 vagont meghaladó összsúlyú terhelés mint üzemévi eredmény még azokon a nyugateurópai vonalakon is ritkaságszámba megy, ahol a hasonlíthatatlanul jobb gazdasági viszonyok sokkal szélesebb néprétegek számára teszik lehetővé azt, hogy a repülőgépet akár utas, akár pedig áruszállítás céljából igénybe vegyék. A 68-9%, illetve 70,4%-os férőhely, illetve súlykihasználás a múlt évivel szemben 5,2%, illetve 8*6% emelkedést mutat, ami örvendetes eredménye annak, hogy még ilyen magas kihasználási százalék mellett is jelentkezik az igénybevétel növekedése. Ez egyrészt annak a jele, hogy a nagyközön- Hó Repült kmt ." Repült S’! Percek !e!' Szállított L Igénybevétel évi állaga utas árú kg posta, Szállí'?n nisá- t ar' és X élő kg utasférőhelyek súly IV.— 3.000 12 1.283 25 264 630 2.894 V.— 20.250105 0.776 285 2.758 3.340 28.898 VI — 20.340 75 5.878 264 2.231 3.168, 26.519 VII. -18.750 63 7.039 219 2.449 3.605 23.574 VIII. — 18.500 62 6.576 260 2.705 3.670 27.175689%704% IX.— 20.940 70 7.677 277 2.875 3.737 28.772 X.— 14.500 49 14.850 198 2.073 1.112 19.025 XI.— 7.300 41 2.723 128 2.117 223 12.580 XII. 15 2.100 10 665 23 440 211 2.301 132.080 487 43.467 1.679 17.912 19.506 171.738 Kv Üzembiztonsági Üzemfolytonosság 2 Pontosság3 1926 100% 99-5% 99-6%