Aviatikai Értesítő, 1927 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1927-01-01 / 1. szám

111. évfolyam 1027 január AVIATIKAI ÉRTESI A MAGYAR AERO SZÖVETSÉG TAGJAI RÉSZÉT Szerkeszti és kiadja: A Magyar Aero Szövetség titkársága Budapest, IX. Lónyay­ utca 36. Telefon: József 49—52 Az „AVIATIKAI ÉRTESÍTŐ“ a tagdíjjal nem hátra­lékos tagok illetménye. Nem tagok számára előfizetési ár negyedévre 2 P, — félévre 4 P, — egy évre 8 P Revue technique et pratique de la locomotion Aérienne. Bulletin officiel de la „Fédération Aéronautique Hongroise" Redaction et Administration 36. rue lónyay, Budapest, IX, Hongrie. Ára 72 fillér Statisztikai adatok a magyar légiközlekedés 1926-iki üzemi évéről A statisztikák hivatása a társadalmi élet és a nemzet­gazdaság egyes életműködéseire vonatkozólag hasonló azok­nak a műszereknek a rendeltetéséhez, amelyek a motorok működésére vonatkozó tudnivalókat köztik a látás érzék­szervén keresztül azzal az emberi agyvelővel, amelyik a motor munkáját irányítani és az elvégzendő munkához arányosítani hivatva van. És ahogyan egy feszültségmérő alig pár grammnyi súlyú mutatója néha ezer lóerőkre menő munkaerő kifejtését regisztrálja, éppúgy a statisztikák apró számai mögött igen sokszor fáradságos, ideget és izmot egy­aránt megfeszítő emberi munka húzódik meg. Ha van ma Európában egy olyan működési kör, amelynek művelése egy legyőzött és kicsiny nemzet számára valóban meg­feszített munkát jelent, úgy ez a működési kör a légiközle­kedés. A sivár gazdasági viszonyok, a trianoni határok által fájdalmasan lecsökkentett távolságok, a békeszerző­désben foglalt — már nem hosszú életű! — korlátozások és a hadseregnek az aviatikai életből való teljes kikapcso­lása mindme­gannyi kiapadhatatlan kútforrását jelentik olyan nehézségeknek, amelyek az ólom súlyával nehezed­nek a kifejthető munka mérőműszerének, az eredmény­­statisztikának a mutatóira. A fentieket nem azért kellett előrebocsátani, mintha a magyar légiközlekedés 1926. évi eredménystatisztikája reá volna szorulva arra, hogy enyhítő körülményeket soroljunk fel, mielőtt nyilvánosságra hozzuk. Ellenkezőleg! A magyar légiközlekedés eredménystatisztikájánál jobbat nem értek el még ott sem, ahol az aviatikai munka útjában nemcsak­­hogy a legcsekélyebb akadály sem áll, hanem ahol az állam és a társadalom egymással versenyezve biztosítják az avia­tikának a sikeres munka legtágabb lehetőségeit. A nehéz­ségeket azért bocsátottuk előre, hogy megsejttessük azt a nagy kvalitású szervező erőt és technikai készséget, amely a nehézségek dacára is az elvitathatatlanul legjobb eredmény­statisztikák elérésére képesítette a magyar aviatikusoknak azt a maroknyi csapatát, amely a Magyar Légiforgalmi Rt. keretében keresheti és találhatta meg a jól végzett munka legnagyobb jutalmát, a becsületes megélhetést. A nehéz­ségekre való reámutatással azt az elérhető legjobb ered­ménystatisztikákkal bizonyítható tényt akartuk elsősorban leszögezni, hogy a magyar aviatikusok kvalitásai és munka­bírása a legnemesebb gyümölcsöket is megteremni képes talajt jelentenek, ha hozzáértő kéz műveli azt. A Magyar Légiforgalmi Rt. eredménystatisztikája közös sikere : a jó vezetéssel párosult munkafegyelemnek és a magyar aviatikusok felelősségérzettel párosult technikai készségé­nek. Ahol az e két tényező megtalálható, ott nincs elérhe­tetlen cél, ha az állam és a társadalom a céloknak meg­felelő megértéssel és támogatással biztosítja a munka le­hetőségeit és alkalmat ad arra, hogy a munka eredményei­nek ez a két garanciális tényezője minél "szélesebb" keretek között juthasson érvényre. A Magyar Légiforgalmi Rt. múlt évi munkájának ered­ményeit a következő statisztikák szemléltetik : Forgalmi statisztika, Üzemi statisztika. 1 A repülések hány százaléka nyert balesetmentes lebonyolítást.­­ A repülések hány százaléka indult menetrend szerint. 3 Az elindult gépek közül kényszerleszállás nélkül célhoz ért. A forgalmi statisztika adatai azt mutatják, hogy a Budapest—Wien-i vonal Európa egyik legjobban frekven­tált légiközlekedési vonala. Közel 1700 utas és az utasok súlyát is beleszámítva 17 vagont meghaladó összsúlyú ter­helés mint üzemévi eredmény még azokon a nyugateurópai vonalakon is ritkaságszámba megy, ahol a hasonlíthatat­lanul jobb gazdasági viszonyok sokkal szélesebb néprétegek számára teszik lehetővé azt, hogy a repülőgépet akár utas, akár pedig áruszállítás céljából igénybe vegyék. A 68-9%, illetve 70,4%-os férőhely, illetve súlykihasználás a múlt évivel szemben 5,2%, illetve 8*6% emelkedést mutat, ami örvendetes eredménye annak, hogy még ilyen magas ki­használási százalék mellett is jelentkezik az igénybevétel növekedése. Ez egyrészt annak a jele, hogy a nagyközön- Hó Repült km­t ." Repült S’! Percek !e!' Szállított L Igénybevétel évi állaga u­tas árú kg posta, Sz­ál­lí'?n nisá- t ar' és X élő kg utas­férő­helyek súly IV.— 3.000 12 1.283 25 264 630 2.894 V.— 20.250105 0.776 285 2.758 3.340 28.898 VI — 20.340 75 5.878 264 2.231 3.168, 26.519 VII. -18.750 63 7.039 219 2.449 3.605 23.574 VIII. — 18.500 62 6.576 260 2.705 3.670 27.17568­9%70­4% IX.— 20.940 70 7.677 277 2.875 3.737 28.772 X.— 14.500 49 1­4.850 198 2.073 1.112 19.025 XI.— 7.300 41 2.723 128 2.117 223 12.580 XII. 15 2.1­00 10 665 23 440 211 2.301 132.080 487 43.467 1.679 17.912 19.506 171.738 Kv Üzembiztonsági Üzemfolytonosság 2 Pontosság3 1926 100% 99-5% 99-6%

Next