Aviatikai Értesítő, 1928 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1928-01-01 / 1. szám
Aviatikai Értesítő 1928 január Aviatikánk és a tanuló Ifjúság' Az ifjúságot megnyerni az aviatika ügyének és így széles, megbízható alapokra helyezni a repülés fontosságában és kihatásában állandóan növekedő problémáját, a nyugati államokban, — de még Szovjetoroszországban is, — nemcsak szép terv manapság, hanem a megvalósulás és eredményes fejlődés stádiumában levő nagy, nemzeti mozgalom, aminek gyümölcsei már élni kezdenek. Az olasz ifjúság aviatikai szervezettsége és a német ifjúsági repülőmozgalom céltudatos, tervszerű kifejlesztése mutatják, hogy a munka nem is olyan nehéz, mert az aviatika iránti érdeklődés és kedv ott szunnyad minden diák szívében, amit az aviatika újabb és újabb nagy teljesítményei (a sarki repülések, óceánrepülések) stb. állandóan fejlesztenek. Ma már ott tartunk, hogy a nagy európai államok középiskolás tanulóifjúsága évek óta foglalkozik a géprepülés elméleti és gyakorlati kérdéseivel ifjúsági repülő egyesületek körében. Az egyesületek szövetségbe, ligába tömörülve, központi irányítás és munka terv szerint dolgoznak és végeznek olyan munkát, ami a középiskolás ifjúság szellemi színvonalának megfelel, érdeklődését kielégíti és az iskolai oktatást károsan nem befolyásolja. Az iskola év folyamán heti egy-két óra alatt a repülés történetével, elméletével, a repülőgép, motor, meteorológiai, alapismeretek elsajátításával foglalkoznak, továbbáa modell-repülőgépek készítésével kézügyességüket fejlesztik és a repülés alapfeltételeit ismerik meg. Szünidőben, repülőterek, gyárak megtekintése zárja az évi munkát. Olaszországban a legmagasabb osztályokba járók repültetésével, Németországban pedig a gyakorlatban teljesen veszélytelen siklórepülésben való kiképzéssel fejeződik be a középiskolás ifjúság aviatikai kiképzése, hogy a főiskolán, illetőleg kikerülve a középiskolákból a vitorlázó, továbbá sportrepülő kiképzésben és a részletes elméleti tudás megszerzésében folytatódjék. A Magyar Aéro Szövetség, valljuk be, elkésve, kezdeményezőleg kíván fellépni e téren és egyrészt az ország ifjúságán keresztül szeretné megtörni a felnőttek közönyét, másrészt a repülés iránt rajongó lelkesedést érző, s majdan felnövő ifjúság lelkében szeretné biztosítva látni a jövendő magyar aviatika ügyét. Terve az, hogy fokozatosan, minden középfokú tanintézetben alakuljon a felső osztályokban aero kör, amelyik a repülés fenntebb vázolt elméleti és a modellrepülés gyakorlati művelésével foglalkozva az iskolán belül, az aviatika iránt érdeklődő diákok családja legyen. Ezek előadások tartása és modellrepülőgép versenyek rendezése által tanintézetükben az aviatika magvetőivé leszek. Ha meggondoljuk, hogy a repülőgép, és a motor energiája oly fizikai hatásokon alapul, ami a középiskolai fizika tanítás keretébe tartozik és hogy a repüléssel foglalkozó téma előadása a diák részéről világos, szabatos magyarázó beszédet kíván, akkor mindenki előtt plauzibilissé válik, hogy az aerokör működése belekapcsolódik az iskolai nevelés szolgálatába és azt eredményesen egészíti ki. Ezért a körök megalakítása és működése közérdek is. Mielőtt azonban a körök megalakítása ügyében a kezdeményező lépést megtennék, a megfelelő vezetőket, akik hivatva lesznek a szövetség ifjúsági osztályával kapcsolatban a körök munkáját irányítani, kell az aviatika ügyének megnyerni. Ez nehezebb, mint a fiatalság megnyerése, mert munkában megterhelt, kevés szabad idővel rendelkező, elfoglalt fizika tanári kart kell az aviatika fontosságáról, perspektívájáról meggyőzve az ügy szolgálatába állítani. Azok részére, akik Budapesten vannak valamely tanintézetben beosztva, a szövetség, most egy szakemberek által tartandó előadás-ciklust tervez, amely előadás sorozatok azután az egyes vidéki kultúrcentrumokban nyernének folytatást az ottani tanárok részére. Célunk ezzel egyrészt a tanárság érdeklődésének felkeltése és ismereteiknek ilyen irányú kiegészítése, másrészt a rájuk váró szép feladat megoldásának módozatairól való tájékoztatás. Két tanintézetünkben, a budai Bocskay főreáliskolában és a jászberényi reálgimnáziumban már évek óta nagy kitartással, szép eredménnyel dolgozik egyegy aero-kör, ez bizonyítja legjobban, hogy a magyar középiskolás tanulóifjúság érdeklődése az aviatika iránt megvan, csak megfelelő vezetők kellenek. Az itt már nyert tapasztalatokat előnyösen lehet értékesíteni az új körök megalakításánál, úgy hogy a tanári kar részére tartandó ismertető előadások után, a körök megalakulása és munkájuk megindulása rövidesen következhetik. A Magyar Aero Szövetség ehhez a munkájához kérni fogja a kultuszminiszter és kereskedelemügyi miniszter urak, továbbá a Légügyi Hivatal magas támogatását, hogy munkája kezdeti nehézségeiken meg ne akadjon és sikeres legyen. A szövetség módot fog a későbbiekben találni arra, hogy ifjúság részére kiírandó pályázatokkal, országos modelversenyek tartásával az aero körök már megindult munkáját ébren tartsa és az egészséges verseny szellemének fenntartásával azokat fokozott munkára serkentse. Ismerve a magyar tanári kar kiváló képességeit és hazafias áldozatkészségét, továbbá a magyar diákság nemzetközi viszonylatban magas szellemi értékét; tudjuk, hogy amint a sport és cserkész mozgalomban a világon az elsők közé küzdötte fel magát, úgy aviatikában is rövidesen elől lesz a magyar diák.