Aviatika, 1929 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1929-01-01 / 1. szám
AVIATIKA 1920 január hibák is jelentkeznek rövid időn belül, amelyek csak hosszú használat után tűntek volna fel. De nemcsak a motor maga, hanem beépítése, tartozékai, a benzin és olaj szolgáltatás, szóval minden a motorral összefüggő rész egy szakadatlan és gyors próbának vethető alá. Mutatkozó hibákat gyorsan ki lehet, javítani és újra, kipróbálni. Kiérkeztünk ahhoz az időponthoz, amikor minden motorgyárnak meg lesz a saját, gépe, amellyel a fékpadról lekerült első motorját a levegőben fogja továbbfejleszteni. Drang nach Osten. Számos kísérleti repülés alapos előkészítő munkálatok után úgy látszik ez évben az Európa Ázsia közötti légiposta és utasforgalom több vonalon is megindul. A legészakibb vonalat — végig Oroszország, Szibéria és Kína felett, a németek választották. A hollandusok kelet indiai vonala hazánk és a Balkán felett vezet el. Egy második német vonal Bécs—Száloviki érintésével igyekszik továbbjutni Keletre. Talán legfontosabb, az angol—indiai vonal pedig a nyugati olasz partvidék mellett. Kairón keresztül megy Indiába, és tovább Ausztráliába. Ezenfelül Konstantinápolyig üzemben van már régebb idő óta a francia és újabban egy olasz vonal, előbbi Budapestet érinti. Sokáig abban a hitben voltunk, hogy Budapestnek fontos szerepe lesz a meginduló keleti légiforgalomban. Azonban azt kell látnunk, hogy bizony Bécs mellett, amelyik a német érdekekhez való csatlakozás és nagyobb előrelátás révén ma már igen fontos légiforgalmi gócponttá fejlődött, mi még a lokális keleti forgalomban is csak másodrangú szerepet fogunk játszani. Arra pedig, hogy a mi gépeink repüljenek Budapestről kelet felé, déli szomszédaink eddigi merev álláspontjából következtetve egyelőre kevés reményünk van. A hollandok keletindiai vonala lesz talán az egyetlen, amelyik Budapestet érinteni fogja. A FAI 1928. évi aranyérmét a párizsi rendkívüli közgyűlésen lefolyt szavazás alapján Hinckler Bert angol pilóta fogja megkapni, aki egyedül, 80 lóerős Avro «Avian» sportgépével 15 nap alatt repült el Angliából Ausztráliába. A FAI aranyérmének eddigi tulajdonosai Cobham angol, Pinedo ezredes olasz és Lindbergh ezredes amerikai pilóták. A szavazás, melyet öt ízben kellett megismételni, mindvégig rendkívül izgalmas volt, mert Kohl kapitány. Ferrarin, a Csendes-óceánt átrepülő Smith, Costes, az északi sarkot átrepült Wilkins, a szélmalomrepülőgép zseniális feltalálója De La Cierva és végül Hinckler között kellett dönteni. Az utolsó szavazás Hinckler és Costes között dőlt el 9: 8 arányban előbbi javaira. Az érem ünnepélyes átadása a FAI. kopenhágai évi közgyűlésén fog megtörténni. Iskolánkívüli oktatás. Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegye törvényhatósági iskolánkívüli népművelési bizottságának I. Évkönyve beszámol a vármegyei iskolán kívüli népművelési tevékenység eredményeiről az 1922/23. iskolai évtől 1927/28. iskolai év végéig. A statisztikai kimutatásokból megtudjuk, hogy a vármegye területén a r. t. városokban (Budapest természetesen nincsen beleértve) és a járásokban egyedül az 1927/28. iskolai évben 7613 népies és vetített képekkel megtartott előadás volt. Az előadásokat 2486 előadó tartotta és egyegy előadást átlag 42,987 személy hallgatta végig. Azonkívül volt a városokban és a járásokban 295 rendszeres elemi és általános ismeretterjesztő tanfolyam is, melyeken 589 előadó 16,905 órában 13,829 beiratkozott hallgató elemi és általános tudását igyekezett gyarapítani. Az előadások és tanfolyamok anyaga a valláserkölcsi kérdésektől kezdve a sport és testedzőig kiterjedt a gyakorlati és szellemi élet majdnem minden megnyilvánulási dogára, kivéve a repülést és egyáltalában a légjárást. Majdnem azt írtam, hogy természetesen. T. i. hogy magától értetődő valami Csotika-Magyarországott, hogy az aviatika népies ismertetésére 8760 órából nem lehet kiszakítani egyetlen egyet sem. Nem lehet időt találni arra, hogy az egyik legcsodálatosabb vívmány, amit az emberi ész, akaraterő és egy eszméért való meghalnitudás a természettől valaha is kicsikart, a géprepülés diadalmas létének 26-ik esztendejében a legszélesebb néprétegekhez közelebb hozassák, hogy lekopjék róla a miszticizmusnak egy bizonyos neme, amelyet a nagy magyar tömegek még ma is körülötte, látnak. Nem hiszem, hogy az aviatika népszerűsítését és ismertetését szolgáló előadásoknak a népművelési tevékenység programmjába való felvétele, legalább is a nagyobb városokban, különösebb nehézségekbe ütközhetne, de még a legnagyobb nehézségeket is le kell küzdeni akkor, ha annak eléréséről van szó, hogy ne legyen Magyarországon senki, aki a repülőgépben mást lát, mint egy gyors és biztonságos közlekedési eszközt, amelynek gazdasági és nemzetvédelmi jelentősége, felbecsülhetetlen. Megalakult a Győri Aero Klub. Január 20-án tartotta alakudó közgyűlését az első vidéki magyar sportrepülő klub a Royal-szálloda gobelintermében. A közgyűlésen, amelyet Marton László nyug.ezredes lelkes vezetése mellett egy szűkebb bizottság készített elő, Győr város színe-java részt vett. Az ülést az előkészítő bizottság elnöke nyitotta meg, majd a szót a Magyar Aero Szövetség kiküldöttjének, Kara Jenő u.v. alelnöknek adta át,aki röviden rámutatott a légjárás korszakalkotó jelentőségére, ismertette a magyar aviatika mostoha helyzetét és kifejtette a sportrepülés fejlesztésének szükségességét az aviatika népszerűsítése érdekében. Mert jelölte a megalakítandó Aero Klub céljait és úgy a Magyar Aero Szövetség, mint a maga nevében a, Magyarok Istenének áldását kérte annak munkásságára. Utána dr. Meixner Ernő ügyvéd kivonatosan ismertette a megalakítandó klub alapszabálytervezetét, amelyet a közgyűlés egyhangúlag elfogadott. Az elnökség, a tisztikar és a választmány megválasztása is egyhangú határozattal történt az előkészítő bizottság javaslata értelmében. A tiszteletbeli elnöki tisztséget dr. Németh Károly főispán, dr. Némethy Ödön alispán és dr. Szanter Ferenc polgármester vállalták. Elnök dr. Petz Aladár igazgató-főorvos, ismert autósportsman és a repülés régi lelkes híve lett. A tisztikar a következőképpen alakult meg : ü. v. alelnökök dr. Drobni Lajos ügyvéd, titkár Vécsey Bélany. százados, ügyész dr. Meixner Ernő ügyvéd, pénztáros Tripammer Jenő, a Nemzeti Bank győri fiókjának főnök-helyettese. A választások megejtése után dr. Petz Aladár elnök vette át a szót, a jelenlévők egyhangú nyilatkozata alapján kimondotta a Győri Aero Klub megalakulását, megköszönte azt a megtisztelő bizalmat, amely őt erre a vezető helyre állította és úgy a társadalom, mint, a Magyar Aero Szövetség megértő támogatását kérve, ünnepélyes ígéretet tett arra, hogy erejéhez mérten mindent el fog követni, hogy a sportrepülés ügyét, amelyhez oly végtelenül fontos nemzeti érdekek fűződnek, diadalra segítse. Mi a magunk részéről őszinte örömmel és szívünk egész melegével üdvözöljük az első vidéki sportegyesület megalakulását. Jól tudjuk, hogy a megalakulástól az első sikerekig hosszú és nehéz az út. De bízunk benne, hogy a Győri Aero Klub lelkes vezetői a nehézségeket céltudatos munkával és törhetetlen kitartással rövidesen le fogják bírni. Reméljük, hogy Győr város társadalmának nemes példáját még több nagyobb vidéki város társadalma is követni fogja.