Aviatika, 1931 (7. évfolyam, 1-12. szám)
1931-01-01 / 1. szám
1931 január AVIATIKA Az olasz óceánrepülés zárt kötelékben Az olasz légi haderők 1928 óta minden évben egyegy nagyobb túrarepülést végeznek zárt kötelékekben. Ezeknek a repüléseknek a jelentősége a légi haderők teljesítőképességének megítélése szempontjából igen figyelemreméltó. Az első ilyen túrarepülést 1928-ban végezték, amikor is 61 könnyű hidroplán zárt kötelékben 3000 km-t tett meg kisebb szakaszokban. Ez alkalommal a Földközi-tenger partjain fekvő spanyol és francia kikötőket látogatták meg. 1929-ben 35 nehéz hidroplán a Földközi-tenger keleti részét és a Feketetenger partjait repülte végig. Ezúttal már 5000 km-t tettek meg és öt országot érintettek, ú. m.: Görögországot, Törökországot, Bulgáriát, Romániát és Oroszországot. Az elmúlt évben végül egy oly nagyszabású vállalkozásra került a sor, amely a repülés történetében egészen egyedülálló és amelynek keretében három világrész érintésével és az Atlanti-óceán átrepülésével kapcsolatban hét útvonalszakaszban több mint 10,000 km berepülése volt a feladat. A vállalkozáson 12 nagy bombavető vízicsónak és két azonos típusú műhelygép vett részt. Különböző úttörő vállalkozások keretében az Atlanti-óceánt a déli féltekén 1922-től a mai napig összesen 13 ízben repülték át. A vállalkozók két ízben olaszok voltak. Jelen esetben azonban már nagyobbszámú egységes típusú gépnek zárt kötelékben végrehajtandó nagytávolságú repülésének előkészítéséről volt szó, vagyis egy oly teljesítményről, amelynek sikere már nem egyes, külön e célra szerkesztett repülőgépek megbízhatóságától és egy-egy kiváló tehetségű pilóta rátermettségétől volt függőben, hanem egyegy oly vállalkozásról, amely a maga egészében egy feltörő nemzet légi haderejének és aviatikai fejlettségének volt gigantikus erőpróbája. Jellegzetes fényt vet az olasz légi haderők kötelékében uralkodó egészséges szellemre, hogy a vállalkozás előkészítését, valamint a repülés vezetését maga Italo Balbo légügyi miniszter vállalta és hogy a repülésben az olasz légi haderők vezérkarának főnöke Giuseppe Valle tábornok is személyesen vett részt. Fontos feladat jutott Umberto Maddalena pilóta alezredesnek is, aki a kiválasztott személyzetet az e célra külön felállított elméleti és gyakorlati tanfolyamokon készítette elő a merész vállalkozásra. A berepülendő útvonalszakaszok a következők áltak : Az egyes szakaszok hossza az 1000 km-t túlnyomórészben meghaladja és a vállalkozás csúcsteljesítménye az Atlanti-óceánnak Bolama és Porto Nábhai között fekvő 3000 km-es útszakaszának leszállásnélküli berepülése volt zárt alakzatban. A személyzet helyes megválasztása természetesen a siker egyik legfőbb előfeltétele volt. Az egységek személyzetének összeállításánál különös figyelmet fordítottak a psychológiai momentumokra, az egyesek között fennálló lelki kapcsolatokra is. Meg kell itt mindjárt említenünk, hogy a vállalkozásban részt vett repülőgépek három csoportot képeztek és minden csoport egy repülőgéprajból, azaz három repülőcsónakból állott. Minden egység személyzete Bolamaig 5 főből, azután pedig már csak 4 főből állott. Ennek a csoportosításnak az alapján a személyzet beosztását Bolamatól kezdődőleg az alábbi kimutatás tünteti fel : A «Fekete» raj : 1. repülőgép : Italo Balbo, tábornok, olasz légügyi miniszter, Stephano Cagna, pilóta-kapitány, Gastone Venturini, pilóta-hadnő, Gino Capannini, rádiókezelő, Giuseppe Valle, tábornok, az olasz légi haderők vezérkari főnöke, Attilio Bizeo, pilóta-kapitány, Giovanni Carascon, rádiókezelő, Erminio Gadda, motorkezelő. 3. repülőgép : Umberto Maddalena, pilóta-alezr., Fausto Cecconi, pilóta-hadnagy, I. 2. repülőgép Távolság Időtartam Orbetello—Cartagena. .. . 1,200 km \Zac^a Cartagena—Kenitra .. 700« 47a« Kenitra—Villa Cisneros. . 1,600« 107a« Villa Cisneros—Bolama. . 1,500« 97.« Bolama—Porto Náthái . . 3,000« 18« Porto Náthái—Bahia .... 1,000« 67.« Bahia—Rio de Janeiro . . 1,350« 87,« Összesen . . .. . 10,350 km 55 óra. Az olasz légi haderők különítményének impozáns útvonala 3