Építészeti szemle, 1905 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1905-01-01 / 1. szám

A BUDAPESTI ÉPÍTÉSZETI SZEMLE adók kétfélekép járhatnak el: vagy részle­tes javaslatot terjesztenek elő és ez esetben a kevéssé orientált plénum az alapos tanul­mány szülte előadói javaslathoz egyszerűen hozzájárul. Világos, hogy ez esetben a Tanács működése illustrius — a Tanács prestigeje alatt egy vagy több előadó dön­tötte el a pályázat sorsát. A második eset, hogy az előadó vagy előadók csak ismertetik a terveket, talán beérkezésük sorrendjében, elmondva jót és rosszat, de a­nélkül, hogy pozitív javaslatot tennének. Ez esetben minden egyes tanácstag a leg­felületesebb betekintés után kénytelen ítélni, illetve szavazni, a­mikor is a szavazás, mondhatnék, ötletszerű és gyakran — a­mint egy utóbbi eset mutatja — csak is­mételt szavazások után alakul ki valamely terv mellett többség, ismét ötletszerűen és esetleg az egyedüli alapos tanulmányozók, az előadók véleményétől teljesen eltérőleg.— E két eset között az utóbbi még a gono­szabbik. 4. Szerfölött fontos, hogy a bíráló­bizott­ság a közbizalom letéteményese legyen. Kétségtelen, hogy ez teljes mértékben csak ritkán érhető el, de megközelíteni ezt az egész világon úgy próbálják, hogy a bírá­lók összessége, vagy rosszabb esetben na­gyobb része a pályázók által megválasztott szakember legyen, így a bíráló bizottság tagjait vagy maguk a pályázók közvetlenül, vagy azok az erkölcsi testületek választják, a­melyekhez a pályázók nagy része tarto­zik. A pályázatok sikere és különösen a pályázati intézmény sikere végre is a pá­lyázók számától függ. A pályázatban győz­tes általános emberi gyöngéjénél fogva mindig meg lesz elégedve a bírálattal, de a pályázati feltételeknél mindig arra kell törekedni, hogy azok is bele­nyugodjanak, a­kik a pályázatnál elbuktak. Hiszen ezekből kell, hogy rekrutálódjék a követ­kező pályázat résztvevője, és egy közmeg­győződés szerint igazságosan eldöntött pá­lyázat a következő hasonlóan legális felté­telekkel kiírt pályázatnak eleve híveket szerez. A tanács szervezeténél fogva állandó és kinevezéshez kötött intézmény. Ha e tanács mint olyan bírál, esetleg évtizedekig gya­korolják ugyanazok a bírálatot. Személy szerint lehetnek a Tanács tagjai ugyanazok, a­kiket a közbizalom bírálóiról szabad vá­lasztás útján jelölne ki, sőt a Tanács kiváló személyi összeállításánál fogva valószínű, hogy igen sok, talán legtöbb esetben, tanácstagokra esik, a választás. De a szabad választás a kisebb csoportokban megejtett választások alkalmával mégis bizonyos vál­tozatosságot létesít, a­mely változatosság a fejlődés magvát hordja magában. Egy állandó bíráló testület feltétlen stagnálás és a megállás a művészetben, egyértelmű a hanyatlással. Új emberek, új művészek, új szempontok kellenek a fórumra, egyként új alkotók és bírálók, a küzdelem, a ver­sengés, az összehasonlítás szüli a jobbat, a a biztosabbat, az ideálhoz közelebb fekvőt, az alkotás meg az ítélet terén is. Sehol a világon nincsen intézményesített bírálói fórum és az államosított bíráló­­­bizottság olyan szörnyeteg volna, a­mely magát a művészetet emésztené fel. 5. Végére hagytuk azt az érvet, a­mely egyszerűen lehetetlenné teszi a bírálatnak a Tanács kezébe való letételét. Ez pedig az a körülmény, hogy az ilyen intézkedés a Tanács tagjait ezentúl minden nyilvános pályázatból kizárná. Mert lehetetlen azt el­képzelni, hogy valaki egyúttal pályázó és a bíráló­bizottság tagja legyen. Az pedig tel­jesen képtelen eredményekre vezetne, ha a tanácstagot az illető ülésekből való idő­leges absentálás már jogosítaná a pályá­zásra, hogy azután a következő alkalommal ő legyen bírálója egy más tanácstagnak, a­ki előzőleg őt bírálta volt el. Mindezeket összefoglalva azon meggyő­ződésünknek adunk kifejezést, hogy a nyil­vános pályázatoknak az Orsz. Képzőművé­szeti Tanács által való állandó elbírálása nem szolgálná azt a czélt, a­melyet a nyil­vános tervpályázatoktól várni lehet, t. i. a művészi niveau emelését, új tehetségek fel­színre hozását, a fiatal erők művészi meg­erősödését. Ellenkezőleg meggyőződésünk az, hogy a pályázatok eredménye a pályázó művészeket kielégíteni nem fogja, hogy ez­által a pályázatokon való részvétel, de a pályázatok művészi niveauja is csökkenni fog és így nyilvános pályázatok ilyetén gyakor­lása az építőművészet fejlesztése helyett annak elsekélyedését fogná maga után vonni. Aggodalommal érezzük ezeket és félünk, hogy ama nemes intenciók, a­melyek Nagymél­tóságodat a nyilvános tervpályázatok fel­karolására bírták, az eszme keresztülvitelé­nek e módja mellett célt nem fognak érni. Engedje meg ezért Excellenciát, hogy tisztelettel arra kérjük : Méltóztassék a nyilvános tervpályázatok ügyében megkezdett üdvös kezdeményezé­sét azzal koronázni, hogy a bírálói tisztség

Next