A Munkaadó, 1932 (19. évfolyam, 1-51. szám)

1932-01-05 / 1. szám

2. oldal A MUNKAADÓ január 5. Közönséges tömör faltéglákat árusító részvénytársaság Budapest, VI. ker. Andrássy­ út 87. sz. — Telefonszámok: Teréz 1 876-93 Teréz 276-54­­ * A lakásellenőítés kötelező bevezetése és e lakástatarozás írta: Dengfer Lajos építőmester A régi lakások nagy része nem felel meg az egészségügyi követelményeknek és így azok feltétlenül alapos tataro­zásra­ illetve­­ jobbításra szorulnak. Hazánkban már évekkel ezelőtt egy oly irányú mozgalom indult meg, amely szerint úgy a fővárosban, mint a vidé­ken a lakásellenőrzés keresztülvitelére megfelelő szervek, illetve bizottságok alakíttassanak. Természetes azonban, hogy nem új hivatalok felállításáról van szó, hanem a meglévő községi és állami hivatalok, melyek az építésrendőri, egészségügyi, továbbá népjóléti ügyeket intézik, egy-egy megbízottal képviseltet­nék magukat az alakítandó lakásellen­őrzési bizottságban. Ez a­­ bizottság szükség szerint megfelelő szakemberek­kel lenne kiegészítendő. Igen időszerűvé vált ennek a fontos kérdésnek újbóli felvetése és a gyakor­lati életbe való átültetésének megsürge­­tése, mert a teljesen leromlott, évtizedek óta nem tatarozott egészségtelen régi kislakások száma ijesztően nagy. Az országos főkapitány most kiadott félévi jelentésében többek között igen bölcsen rámutat arra is, hogy feltétlenül meg kell szüntetni az emberhez nem méltó, elhanyagolt, rossz,­­az egészségre felette káros lakásokat. A lakásellenőrző bizottságnak három fő feladata lenne és pedig elsősorban a jelenlegi lakásviszonyok megállapítása, másodszor a meglévő hiányok és hibák lehető radikális megszüntetése és végül a lakóknak a lakás helyes használati módjára és a lakásápolásra való neve­lése. Az első állam, amely a lakásellenőrzés törvényes szabályozását bevezette, Bá­­den volt, sitt már 1874-ben megadta ,egy a közegészség és tisztaság ügyében ki­adott rendelet a­­kerületi főnöknek azt a jogot, hogy a községi tanácsokkal való előzetes megbeszélés után a bérlakáso­kat felülvizsgálhassa. Az 1907. évi sbádeni Országos Építés­ügyi Szabályzat elrendeli, hogy minden tízezren felüli lakosságú község állan­dó lakásvizsgálatot tartson fenn. Ez a vizsgálati kényszer nemcsak minden bérlakásra és hálóhelyre, hanem saját lakásokra is vonatkozik. Elsősorban h­elyi vagy kerületi építési ellenőr - na­­yobb városokban külön lakásügyi meg­­táttak vannak ezen célra kirendelve - úgynevezett előzetes vizsgálatot tart. z ezen előzetes vizsgálatnál kifogásolt lakásokat egy lakásügyi bizottság vizs­gálja felül, amelynek tagja a kerületi orvos, egy kerületi tanácsos, a kerületi építési vagy a lakásügyi ellenőr, egy városi tanácsos és utóbbi időben egy női megbízott is. Mindezekből kitűnik, hogy a lakásellenőrzést itt az állam végzi, hivatalnokai segítségével. A költségeket azonban, mint építésrendőri kiadást, a községek viselik. A lakásellenőrzés legnagyobbrészt az egyes községek vagy egyesült község­csoportok ügykörébe tartozik. Az előbb ismertetett bádeni formának az az elő­nye, hogy a végrehajtó állami hivatal­nok teljesen független a községházán sokszor­­ döntő befolyású háztulajdono­soktól és velük szemben a közérdeket eredményesebben tudja érvényre juttat­ni, mint egyébként. A lakásellenőrzés községi igazgatás hatáskörébe való bevonásának viszont az a nagy előnye, hogy a városi lakás,­hivatalok egyúttal mindazon jóléti ügye­ket is elintézhetik, amelyek a lakásvi­szonyok javításával vannak kapcsolat­ban. Rendszeres lakásellenőrzési szolgálat van már Hessenben 1902, Württem­­bergben 1907, Bajorországban 1906 óta Szászországban 1920-ban vezették be Ezeken kívül a három Hanza városnál is vannak hivatalai a lakásügy számára A lakásellenőrzés keresztülvitelét a dél­német államokban állami lakásügyi el­­lenőrök végzik. A porosz városok közül Charlotten­burg, Düsseldorf, Essen és Halle mű­ködtek a lakásellenőrzés terén. Megfe­lelő törvényes támasz híján itt a lakás­ellenőrzés az­ építési hibák kiküszöbölé­sére és a lakásápolásra terjesztetett ki, rendszerint hivatalnoknők bevonásával. Ezzel szemben más helyeken, például Bádenben és Württembergben, ahol a lakásellenőrzés végrehajtását tárgyaló határozatok jellemzően az állami építés­ügyi szabályzat egy részét képezik és ahol a lakásellenőrzés nagyobbrészt az építési rendészeti hivatalnokok fel­adata, elsősorban az építési hibák kikü­szöbölése a cél. A lakásápolás, a lakos­ságnak célszerűbb lakásmódra való ne­velése viszont itt rendszerint a rövideb­­bet­ húzta. Csak a gondosan végrehajtott lakás­ellenőrzés segélyével tudunk pontos ké­pet kapni a jelenlegi lakásállapotokról. Éppúgy mint a gondos orvos, mielőtt a betegnek gyógyszert rendel, először egy igen pontos diagnózist követel, hason­­lóan szüksége van annak, aki a lakás­üggyel foglalkozik, az uralkodó lakás­­viszonyok lehető pontos ismeretére,­ hogy ezen tudása alapján a helyzet javítására a megfelelő segítő eszközöket tudja al­kalmazni. Ismételten tapasztalható, hogy az egyes községi hivatalok hajlamosak ar­ra, hogy a saját községük lakásviszo­nyait túlságos optimizmussal ítéljék meg. A lakásellenőrző hivatalok jelenté­séből kitűnik, hogy a lakásviszonyokat csak a lakásellenőrzés által való feltá­rás után ismerjük meg alaposan. Hely­telen következtetésekből származik az a feltevés, hogy csak városokban van szükség lakásellenőrzésre. Tény ezzel szemben az, hogy a lakások falun rend­szerint rosszabbak, mint a városokban és bár az állandó szabad levegőn való tartózkodással járó mezei munka a rossz lakások káros hatását részben egyensúlyozza, azonban ez csak a fel­nőttekre vonatkozik és nem is gyerme­kekre. A lakásellenőrzés gyakorlati kivitelé­nél szerzett adatokból látjuk, hogy gyakran talál a lakásellenőr oly lakáso­kat, amelyek csak helytelen karbantar­­tás miatt kifogásolhatók. Padlók, me­lyeken nagy repedések és lyukak táton­­ganak, kitaposott lépcsők, falak, ame­lyekre évtizedek óta festék nem került koromtól feketéllő kályhák, korhadt ab­lakok, amelyek kinyitáskor széteséssel fenyegetnek, mennyezetekről nagy da­rabokban leváló vakolatrészek és sok hasonló hiba az, amely a lakók közö­nyösségére, tudatlanságára vagy sze­génységére vezethető vissza. Az ilyen természetű hibákért azonban bérlaká­soknál rendszerint a háztulajdonos is felelős. Tapintatos eljárással ilyenkor nem nehéz a lakókkal, vagy a tulajdonossá a talált állapotok hibás és káros mivol­tát megértetni és őket a javíttatásra rá­bírni, különösen ha ez nem kerül túlsá­gosan sokba és ha a tulajdonos vagy, lakó látja, hogy a lakásellenőr szükség esetén törvényes eszközökhöz is nyúlhat A lakás karbantartásáról való gon­doskodásra nézve igen eltérőek a szoká­sok, így például a svájci városok közti Bázelben az a jogszokás fejlődött ki hogy költözködés esetén a lakás rendbe hozásának költségét a bérlő tartozik vi­selni. Bernben és Zürichben pedig az a megállapodás van érvényben, hogy­­ bérbeadó hozatja rendbe a lakást. Több városban a lakó a háztulajdonosnál egy bizonyos összeget fizet a költözésne a lakás rendbehozataláért. Van olyan általános megállapodás is, melynek ér­telmében a lakók az évi bér 10—12%-á fizetik a lakás rendbehozatala címen bérbeadónak. Mind a három módszer m­a még alkalmazásban van, azonban az e téren kialakult gyakorlat fejlődési irá­nya, illetve célzata mindinkább az, hogy a karbantartás költségét minden esetben a bérbeadó és a bérlő közösen viselje. Sokkal súlyosabb esettel állunk szem­ben azonban, ha a falnedvesség eltávo­lításának problémájával kell megküz­deni. Különösen ennél a nagyon gyakori hibánál kell az okot gondosan felkutat­ni, mert az igen sokféle lehet. Gyakran nem az épület maga, hanem a helytelen felhasználás, különösen a mosás és főzés közbeni hiányos szellőztetés oka a ned­vességnek. Ezen azonban csak az ész­szerűbb lakásmódra való nevelés segít­het. Ha a nedvesség kívülről jutott a lakó­épületbe — különösen gyakori ez kar­ban nem tartott tetőknél és a viharolda­lon lévő vékonyabb falaknál — akkor a tető kijavításával, vagy a külső fal bur­kolásával segíthetünk a bajon. Felhatoló talajnedvesség esetében — ami különösen magas talajvízállású vi­dékeken és öreg házaknál gyakori — a hiányzó szigetelés pótlása elengedhetet­len, bár kivitele meglehetősen költséges munka. Gyakori kifogás tárgyai az illemhe­lyek, amelyek sokszor teljesen lehetetlen állapotban vannak. Sok falusi házban nincs is ilyenféle berendezés, a lakók teljesen a szomszédok szívességére vagy­­ a trágyadombra vannak utalva. Vá­rosokban sokszor két-három, de néha még több lakás is jut egy illemhelyre, amely többnyire ennek megfelelően el­hanyagolt és piszkos. Ilyen esetekben új illemhelyek építését kell követelni és a lakókat a lakásápolásra és tiszta hasz­nálatra kell szoktatni. Gyakrabban tapasztalhatók azonban hibák a lakásfelhasználás módjában. Igen sokszor találunk egy­ és ugyan­azon házban egyformán épült lakáso­kat, amelyek közül az egyik olyan, mint egy ékszerdoboz, a másik pedig sertés­ólra emlékeztet. Ha egy szűk, kétszobás lakásban nyolc, vagy még több tagú­­család van összezsúfolva, akkor nem csupán az ágyak elhelyezése körül van­nak bajok, hanem a sok edény-és ruha­darab teszi túlzsúfolttá a lakást. A gyerekek is nagyon hozzájárulnak a la­kás megrongálásához. Ha az anyának még munkába is kell járnia, akkor nem is lehet csodálkozni, hogy sem ideje, sem pedig ereje vagy kedve nincs a lakás rendbentartására. Ilyen esetekben sokat használ a lakásápolásban való kiokta­tás, sajnos, azonban ezzel nem lehet mindent elintézni, mert a lakáskérdés itt egyúttal a munkabér, a jövedelem kér­dése is. Más esetben csupán csak a háziasz­­szony tudatlanságára vezethető vissza a lakás elhanyagolása, mert sok asszony aki már egész fiatal korában gyárba járt munkába, sohasem tanulhatta meg a háztartási teendőket. Az ilyen asszony nem tudja, hogyan kell helyesen takarí­tani és szellőztetni a lakást, nem ismer a lakásápolás legelemibb szabályait sem Egyik lakásban láttam például egy ágyat, amelyben két gyermek egy telje­­sen sötét, dohos helyiségben aludt, mig a szomszédos napos és tágas szobában egy másik ágy állott, amely a háziasz­szony közlése szerint csak egyes alkal­makkor vendégek által volt használva A lakásellenőrzési intézménynek a lakásápolásra nagy figyelmet kellene fordítania, mert mit használ a legjobb lakás, ha a lakók nem tudják azt helye­sen lakni. Azt az aránylag nem nag­, költséget, amelyet a lakásellenőrzési bi­zottság fenntartása okozna, bőven kár­pótolná az az eredmény, amit működésé­vel szociális és egészségügyi szempont­ból el tudna érni. A lakások meglevő hiányainak , hibáinak lehető radikális megszüntetése továbbá a lakóknak a lakás helyes hasz­nálati módjára és a lakásápolásra val nevelésének fontos problémája, illetve a lakásellenőrzés kötelező bevezetésének törvényes módozatai túlnőnek a cikk ke­retén. Ezen sorok célja egyelőre csak az, hogy ezt a rendkívül fontos és nagyon aktuális kérdést napirenden tartsa és egyúttal felhívja a figyelmet arra, hogy jelenleg igen helytelenül a lakóházak tatarozásánál majdnem kivétel nélkül az lebeg a háztulajdonosok szeme előtt, hogy a ház kívülről teljesen rendbe le­gyen hozva, míg a lakások tatarozásá­val keveset, vagy egyáltalán nem törőd­nek. A jelenleg folyamatban levő tata­rozásoknál ez kivétel nélkül így van. Az a bérháztulajdonos, aki minél na­gyobb bérjövedelemre tart számot, rend­szerint nem tataroztatja házát, vagy csak a legsürgősebb külső javításokat végezteti el. Ez az eljárás azonban egyáltalában nem gazdaságos, mert az időközönkénti tatarozás elmulasztása később csak lényegesen nagyobb költsé­gekkel pótolható s így a lakások rend­­behozatala már nem egyszerű javítási munkából áll, hanem egyes épületré­szeknek (úgymint padlók, ajtók, abla­kok, klozet és fürdőberendezések stb.) teljes megújításával jár. Ezért minden háztulajdonos saját jól megfontolt ér­deke megkövetelné nemcsak a ház kül­sején, hanem a teljesen leromlott laká­sokban is tatarozásokat végeztetni. A súlyos gazdasági viszonyok a lakók te­herbíró képességét erősen csökkentették. Ennek következménye már most az, hog­y a lakások iránti kereslet már erő­sen lanyhult. Elhanyagolt és erősen ta­tarozásra szoruló lakást ilyen viszonyok mellett nem igen lesz módjában a ház­­tulajdonosnak kiadni. A lakásellenőrzés kötelező bevezetése esetén a hatóságilag elrendelt lakás­tatarozások nemcsak szociális szempont­ból bírnak majd nagy jelentőséggel, hanem egyben módot nyújtanak a ház­­tulajdonosoknak arra, hogy a lakásaikat kedvezőbben kiadhassák. Az ipar foglal­koztatáshoz jut, ez pedig­­a jelenlegi nagy munkanélküliség enyhítéséhez nagyban hozzájárulna. Darabis mészw®.. . . . bevasar!501 Cement, gipsz u. Általános Anyagraktár RIPPER KÁROLY Vill., Beniczky-utca 6. szám. (Baross-utcából nyílik.) Telefon: József 302-83 Fiók: Ham­zsabégi­ út 18-28. sz. alatt. — Kelenföldi teherpályaudvar. — Tel.: Aug. 59-5­41. Egészséges, száraz lakások csak „ÁRAMLÓ LEVEGŐ“ rendszerrel érhetők el feltétlen biztos­sággal. — Alkalmazható régi nedves falaknál, valamint új épületeknél. Prospektus, helyszíni szemle és aján­lat díjtalan. PAULUS PÁL EDE Budapest, V., Nádor-u. 19. Tel.: Aut. 120-0T ETERNIT-CSÖVEK csatornázásra vízleveze­tésre, füstelvezetésre stb. Állandó raktár: STEINER BÉLA Budapest, V., Báthory­ u. 16. sz.Telefon: 280-74. legtermészetesebb ablakszigetelés Szereléseket végez garanciával l é­g z­á­r­ó Paratalemezü­zem ----------------------- Berlini­ tér 3.Tel:213-38 Vízvezeték Központi fűtés Egészségügyi berendezések Wolf Márk Fia Vill., Szigony-utca 35. Telefon: flu. 452-58. Mész- és Műhabarcs Árusító Rt. Budapest, V. ker., Géza-utca 4. sz­építési vállalata B ffker­­., Szirtes­ u. 3/b. Aul. 539-14

Next