A Fakereskedelem, 1914 (4. évfolyam, 1-43. szám)
1914-01-10 / 1. szám
2 1914. január 10. A FAKERESKEDELEM - DER HOLZHANDEL lene, mily produktiv munkaidőt rabolnak az anyagi gondok a nagy vállalatok tulajdonosainak és üzletvezetőinek szakmunkának szánt idejükből és azoknak pénzfolyósítása által megadhatnák azt a lehetőséget, hogy teljes erejüket a szakmunkáknak szánják. Magában a szakmában 3 fontos kérdés van szőnyegen és pedig : a) a központi eladási iroda, Ы az egész ország tüzelőfa-szövetsége c) a kiviteli árunak Oalatzon át való szállításának kérdése. A központi eladási irodát az összes szaklapok eléggé tárgyalták és egyelőre azon általános nézet fejlődött ki, hogy ezen központi eladási iroda létrejöttét, a hosszú válság okozta súlyos helyzet, átmeneti jellegű magasabb szempontból teszi szükségessé, akár kedvezően ifélik azt meg, akár nem; hogy fentartható lesz-e, az természetesen a jövő kérdése. Véleményünk szerint alig fog állandóságot nyerhetni és csak a mai üzleti viszonyok kényszerítik annak alapítását. Részünkről elvben ellene vagyunk ugyan az ilyen egyesítésnek, mindamellett a fenforgó körülmények folytán azt meggátolni nem kívánjuk, mert a szervezők részéről hangoztatott liberális szándékoknak a gyakorlatba vitelét be akarjuk várni, hogy aztán mellette, vagy ellene állást foglalhassunk. Az egész ország tüzelőfa-szövefsége szintén az önfentartás kényszerének következménykép tekintendő, miután az összes bükk- és tüzelőfa-manipulációk még mindig passzív eredményt mutatnak fel. Ezen szövetség tekintetében is ugyanaz a vélemény uralkodik, mint a központi eladási iroda tekintetében és mi ezen szövetség ellen is harcolni fogunk, ha azt látjuk, hogy a fogyasztók kifosztását megkísérelné. Sokkal fontosabb az exportáru szállításának kérdése. Itt az orvoslásnak csak egy módját látjuk, mely abban áll, hogy a kereskedelemügyi minisztérium^ — még abban az esetben is, ha az 1—2 évig effektiv veszteséggel járna — az anyagnak Fiúméba való szállítását lehetővé tegye, hogy megmutassa a Románoknak, hogy nem vagyunk játékbábuk. Meg vagyunk róla győződve, hogy a Románok álláspontjuk tarthatatlanságát be fogják látni és még kérve fognak könyörögni, hogy a kivitelt Galatzon át irányítsuk, mert különben a galatzi óriási beruházásaikat nem kamatoztathatják és különben is nagy forgalmi és pénzbeli veszteséget szenvednének, ha 20 — 30.000 kocsirakományt kitevő anyagot nem Galatzon fogunk hajóra rakafni. A kereskedelemügyi minisztérium álláspontjára vonatkozólag röviden csak azt kívánjuk hangsúlyozni, hogy bár a hosszú szállítások és a tonnák számának emelése által a költség-tétel számtanilag csekélyebb lesz is, az államvasutak legrosszabb esetben nem nyernének, de nem is veszítenének, másrészt azonban úgy a faszakmának, mint Fiume városának és annak lakosainak oly óriási előnyöket biztosítana, melyek a differenciái bőségesén pótolnák. Románia a magyar államvasutak erélyes eljárása következtében annyi mozdonyt és kocsit fog rendelni, hogy a szállítást a rövidebb galatzi utón könnyen lebonyolíthassa. A kemény fűrészáru és tűzifa árak semmilyen változást nem szenvedtek és ugyanazok maradtak, melyeket e lap utolsó 2 számában félsorolt. Die leitenden Männer der Finanzwelt müssten wissen, welche productive Arbeitszeit, Geldsorgen dem Geschäftseigentümer und Geschäftsleiter der grossen Unternehmungen von der wirklichen Facharbeit entziehen, und so dürften dieselben durch Geldzuflüsse diese in die Lage versetzen, ihre Kraft der Facharbeit zu widmen. In der Branche selbst sind momentan 3 wichtige Fragen am Tapet, und zwar: a) Die Centralverkaufsstelle b) die Brennholzvereinigung des ganzen Landes c) die Frage des Transportes der Exportware über Galatz. Die Zentralverkaufstelle ist in allen Fachblättern genügend behandelt worden, und hat sich vorläufig die Ansicht gebildet dass diese Zentralverkaufstelle infolge der durch die langanhaltende Krise entstandene schwierige Lage wenn auch übergangsweise, eine Nothwendigkeit geworden ist, welche gemacht werden muss, ob Sie nun günstig, oder ungünstig beurteilt wird, die Zukunft wird eben zeigen, ob sie auch erhalten bleiben wird. Jedenfalls haben es die heutigen Krisenhafte Geschäftsverhältnisse die Gründung dieser Verkaufsstelle erzwungen. Wir, die im Principe gegen eine solche Vereinigung sind, wollen dieselbe infolge der geschilderten Umstände nicht vereiteln vielmehr abwarten inwiefern die Organisatoren die von ihnen verlautbarten liberalen Absichten verwirklichen, um für oder dagegen Stellung zu nehmen. Die Brennholz-Vereinigung im ganzen Lande ist auch die Folge des Zwanges und der Selbsterhaltung, da beinahe alle unsere Buchen und Brennholzmanipulotionen noch immer passiv sind. Auch für diese Vereinigung besteht dieselbe Meinung, wie für die Zentral- Verkaufssteile, und werden wir auch gegen diese Vereinigung kämpfen, falls die Ausbeutung der Consumenten versucht werden sollte. Viel wichtiger ist die Frage des Transportes für den Export. Wir sehen da nur eine Möglichkeit der Abhilfe, die ist, dass unser Handels-Ministerium, selbst auf die Gefahr hin, dass in 1—2 Jahren das Material mit effectivem Verlust nach Fiume schafft, für die Rumänen zeigen muss, dass wir keine Spielballen sind 1 Wir sind überzeugt, dass die Rumänen, die Unhaltbarkeit ihres Standpunktes einsehen werden, bitten und betteln werden, damit der Transport wieder über Galatz gehe, da sie sonst die ungeheuren Investitionen in Galatz nicht verzinsen können, und auch sonst einen riesigen Verlust an Verkehr und Geldumsatz haben werden, falls 20.000 bis 30.000 Waggons Material nicht mehr über Galatz verschifft werden. Bezüglich des Standpunktes des Handelsministeriums wollen wir nur noch kurz betonen, dass zwar durch die langen Transporte und durch die Erhöhung der Tonnen-Anzahl der Regie-Satz mathematisch geringer wird, so dass die Staatsbahn im ärgsten Falle nichts verdienen, aber auch nichts verlieren würde, anderseits aber sowohl der Holzbranche, als auch der Staat und den Einwohnern von Fiume, solch ungeheure Vorteile bieten würde, welche die Differenz reichlich aufheben würde. Die Rumänen werden eben durch energisches Vorgehen der Ungarischen Staatsbahnen so viel Locomotiven und Waggons anschaffen, dass sie den Transport auf dem kürzeren Wege nach Galaz leicht beweltigen werden. Die Preise der Harthölzer haben gar keine Veränderungen erfahren, und sind dieselben, als wir in den früheren 2 Nummern dieses Blattes angeführt haben.