Férfiszabók Közlönye, 1939 (10. évfolyam, 1-12. szám)
1939. január / 1. szám
Elöljárósági ülés f. hó 17-én kedden. (Meghívót lásd 6. * 9 * 5 X4 *r-i V*»*rr •'•1939. janin no. Szerkesztőség és kiadóhivatal: BUDAPEST, IV. REÁLTANODA U. 16 Telefon: 3—851—24. Lapvezér: NÉMETH GYULA ipt. elnök, tömh. biz. tft£Í Szerkeszti: KISS LÁSZLÓ ipt. főjegyző Megjelenik havonta egyszer. Előfizetési díj egy évre ............. 6DP. Az ipartestület tagjai, díjtalanul kapják. A tanoncok szakrajzoktatását gyakorló szabómesterekre kell bízni Nincs joga a fehérneműkészítőipari bérmegállapító bizottságnak szabóipari munka után bért megállapítani Az ipartestület elöljáróságának újabb megmozdulásai Atalos ipartestület elöljárósága panasszal fordult a Polgármesterhez, mint a tanonciskolák felügyeleti hatóságához, mert a tanonciskolában szabászati szakrajzot tanítanak. A panaszos beadvány a következőket mondja: A tanoncvizsgáló bizottság a vizsgát tévő segédektől bekéri és megtekinti azokat a szakmabeli rajzokat, melyeket a tanoncok a tanonciskolában a rajzórán készítenek. A bizottság ugyanis meggyőződést óhajt szerezni a tanoncok szakmabeli rajzkészségéről és előrehaladásáról. A legutóbbi segédi vizsgálaton az egyik tanonc egy zakó szerkezeti szakrajzát mutatta be mint olyant, melyet az iskolában rajzolt, amelyre őt a tanonciskolában az iskola tanára így tanította. A sérelmezett szerkezeti szakrajzot, mely egy kabát „elejét“ és „hátulját“ ábrázolja, tisztelettel mellékeljük. A szakrajzon a tanonc az „elejét“ és „hátát“ fehér krétával rajzolta meg. Hogy laikus előtt is szemléltetőbbé tegyük a hibákat, szakemberrel belerajzoltatjuk a helyes és megfelelő vonalakat. Szakértő a helyesen felfektetett „elejét“ és „hátulját“ vörös krétával rajzolta meg. A két szakrajz egyszerű megszemlélésével is kitűnik az eredeti rajz alapvető hibája: 1. Az ujjakivágás úgy a hátulján, mint az elején oly kicsi, hogy a minta után kiszabott kabátba az ujját bevarrni képtelenség, helyesebben mondva, az így megvarrt saccot használni nem lehet. 2. Ezzel szemben a tanonc által rajzolt minta „válla“ a ténylegesnél sokkalta hosszabb, úgyhogy a megkívánt összedolgozás szinte lehetetlen. 3. A kabát „elejénél“ oly nagy differenciát találtunk, mely a gyakorlatban teljesen hasznavehetetlen kabátot eredményez. 4. A zsebet a tanonc rossz helyre és magasra helyezte. 5. A „hátulját“ annyira szűkre rajzolta, hogy az ezután kiszabott kabát a gyakorlatban teljesen hasznavehetetlen lenne. Mi fentebb csak a nagyon kirívó hibákra mutattunk rá, azokra, melyek laikus előtt is az első pillantásra azonnal szembetűnőnek látszanak. Az egyik vidéki Kamara területén fekvő ipartestület szabószakosztálya országos mozgalmat indított, hogy a tanonciskolában tanítsák meg a tanoncokat szabni is, illetőleg képezze a tananyag tárgyát a szabászati szakrajz tanítása is. A felvetett probléma megvitatására a budapesti Kereskedelmi és Iparkamara szakértekezletet tartott, melyen a férfi és női szabó ipartestületek, s a környékbeli nagyobb városok ipartestülete ruházati szakosztályainak megbízottai vettek részt. Ezen értekezlet egyhangúlag arra az álláspontra jutott, hogy a szabászati szakrajz szerkesztése a szabóiparnak egy oly magas munkaköre, mely nemhogy a tanoncok tanulási tárgyát képezhetné, hanem ezen tudás elsajátítására is csak oly segédek képesek, akik az ehhez szükséges érzékkel rendelkeznek, s akik a varrási munkálatok tudásainak teljes birtokában vannak. A tanonc tanideje oly rövid, hogy ezalatt a varrási mesterséget sem képes teljesen elsajátítani. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a tanonc munkaideje napi 8 óra, melybe az iskolában és a leventefoglalkoztatás alatt eltöltött időt is beleszámítják. A tanonciskola viszont tananyagának bőségessége folytán sem képes szabászati szakrajzok mélyreható, tehát eredményt kecsegtető előadására a tanidőből erre a célra külön időt kihasítani De még ha erre ideje is volna, akkor sem képezhetné ez a tanítás tárgyát, mert a tanonc elmebeli felkészültsége, ennek befogadására, nagy általánosságban, képtelen. Nem is lehet a tanonc feladata, hogy szabni tanuljon. De az sem, hogy az egyes ruházati darabok szakrajzát elsajátítsa. Bizonyíték erre a tisztelettel mellékelt szakrajz, mely mintegy iskolapéldája annak, mi történik akkor, ha a tanoncot olyasvalamire taníttatják, ami az ő képességeit túlhaladja. E helyen csak megemlítjük, hogy a tanárt, aki e rajz oktatását végzi, maga sem lehet gyakorlati szakember, mert máskülönben tanítványa eme rajzot nem így készítette volna el. Ezúttal ismét bebizonyosodott az ipartestület ama régi kérelme, hogy az iskola a szakrajz tanítására oly gyakorlati szakoktatókat alkalmazzon, akik az ipart tényleg űzik és így a divat változásait rajzaik megszerkesztése alkalmával átvinni képesek. Nem emelünk kifogást amiatt, hogy az iskolában szakrajzot tanítanak. Kell, szükséges ez. Szükséges azért, hogy a tanonc rajzkészségét emelje. Ez az anyag azonban egyszerű mértani ábrák, testek, különböző mértani vonalak rajzolásán túl nem terjedhet, különösen nem szabad megengedni azt, hogy a tanoncok egyes ruházati darabok szerkezeti szakrajzát készítsék el. A tanonc elmebeli készsége fogékony az iskolában tanultak iránt. Egy egész életre vész emlékezetébe amit az iskolába tanult. Ha már most a szerkezeti szakrajzot rossz alapból kiindulva olyasvalakitől tanulja, aki varrni nem tud, s aki nem tudja, hogy az 1—2 centiméterrel elrajzolt minta után kiszabott darabok összevarrása a ruhadarab használhatóságában mit jelent. SINGER varrógépek rég bevált jó minőségben a szabóipar részére. Legmesszebbmenő fizetési megkönnyítések Csekély havi részletek. FIÓKOK MINDENÜTT. SINGER varrógép r.-t.