Az Illatszerész, 1929 (9. évfolyam, 1-24. szám)
1929-01-01 / 1. szám
A MAGYAR ILLATSZER-ÉS HÁZTARTÁSICIKK-KERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK HIVATALOS LaVA" Az illatszer-, illatanyag-,pipere-, kozmetikai cikk-, szappan-, drog-, nürrnbergi és díszműáru-, finom acél-, gummiáru-, kötszer-, kefeáru- és háztartásicikk-szakma közlönye Fachzeitung f. die Parfüm-, Riechstoff-, kosmetische Artikel, Seiten, Drogen-, Galanterie-, Feinstahl-, Gummi-, Verbandstoff-, Bürstenwaren- und Haushaltungsartikel-Branche itETési ÁR: lyre 5 pengő. Külföldre 50°/o felár ÉSEK ÁRA: mini soronként 40 fillér Külfödre külön díjszabás IX. ÉVFOLYAM BUDAPEST,"»^» JAKIJÁR ! A kozmetikai ipar jelen helyzetéről és a jövő kilátásairól szívesen fejteném ki hosszasabban véleményemet, mert ez a kérdés nagyon alkalmas igen beható elmélkedésekre, de sajnos éppen a karácsonyi ünnepek körüli idő a legalkalmatlanabb az ember elmondandóinak nyugodt átfontolására, mert a karácsonyi üzlet lebonyolítása minden szabad percet igénybe vesz. Mégsem tagadhatom meg magamtól, hogy legalább röviden rá ne mutassak az elmúlt év egyik legkimagaslóbb eseményére, a „Magyar Hétre”, amely arra volt hivatva, hogy egy nemcsak gyönyörű eszmei, hanem nagyon gyakorlatias anyagi gondolatot is valóra váltson, vagy legalább is megteremtse a megvalósítás előfeltételeit. Egyre nagyobb aggodalommal nézik az ország felelős gazdasági tényezői külkereskedelmi mérlegünk fokozatos leromlását. Behozatalunk szinte hónapról-hónapra emelkedik, míg a másik oldalon termény- és iparcikkeink kivitele a hanyatlás képét mutatja. Az 1928 év első 9 hónapjában a külkereskedelmi mérleg passzív egyenlege máris nagyobb, mint az egész 1927. esztendőben, holott még egy negyed év statisztikája hátra van. Nem segítettek ezen az állapoton a bennünket környező államokkal kötött újabb kereskedelmi szerződések sem és egyre több panasz hallatszik olyan irányban, hogy a megkötött szerződések dacára a legtöbb ország barátságtalanul kezeli a Magyarországgal való kereskedelmi összeköttetést és részben nyílt, részben burkolt formában igyekszik meghiúsítani a magyar cikkek beáramlását. Saját termékeiknek Magyarországba való bevitelét viszont a legnagyobb eréllyel serkentik. Nálunk ezzel az egyre növekvő bevitellel szemben szinte hiperlojális magatartás mutatkozik, mi nemcsak, hogy nem gördítünk akadályokat a külföldi behozatal elé, hanem még ma is szinte gyarmatszerűen viselkedünk és lelkesedésünk minden iránt, ami külföldről jön, még ma is alig hagyott alább. Ilyen körülmények között a „Magyar Hét” gondolatát a magyar ipar minden ágában örömmel kellett üdvözölnünk, de különösképpen sok üdvös hatást várt tőle a magyar kozmetikai- és illatszeripar, mert talán sehol sem teng annyira túl a külföldi cikkek behozatala és a fogyasztóközönségnek a külföldi cikkek fogyasztására való nevelése, mint éppen ebben az iparágban, aminek kétségtelenül vannak tárgyilagos okai, mentségei és magyarázatai, de amit mégsem szabad változhatatlan tényként lerögzítenünk, hanem minden lehető és megengedett eszközzel fel kell ellene vennünk a harcot. Közvetlenül a „Magyar Hetet” megelőző időben egy másik érdekes esemény is felhívta a figyelmet erre a kérdésre. A párizsi politikus-parfümgyárosra*“Tréfál”, aki boulevard-lapjában minősíthetetlen támadást intézett a magyar nemzet ellen és aki ezzel a cselekedetével olyan felháborodást váltott ki itthon, hogy a hazai kereskedőtársadalom azonnal méltó választ adott neki és saját anyagi érdekeivel mit sem törődve, egyhangú lelkesedéssel bojkott-mozgalom alá helyezte a politikus csizmadiát, akarom mondani: parfümgyárost. E mozgalom hatása alatt a közönség körében is sokan eszméltek fel a valóságra és sokan látták be, hogy mennyire helytelen és céltalan az itthon is tökéletes minőségben készülő luxuscikkekért évről-évre nehéz milliókat áldozni a velünk szemben még ma is nemritkán ellenséges magatartást tanúsító külföldnek. A kedvező hangulatot a vezetésem alatt álló Marvel Illatszergyár R.T. egy kísérletre használta fel és bojkottmozgalomba belekapcsolódva, felhívást bocsátott ki a magyar hölgyközönséghez, hogy tegyen kísérletet néhány kiváló piperecikk-készítményével és azután nyilatkozzék, — természetesen tapasztalatai alapján, — arról, hogy van-e különbség a magyar és a külföldi piperecikkek között és ha van, akkor a magyar gyártmány hátrányára van-e ? Meg kell vallanom, hogy magam is meglepődtem a felhívás váratlan eredményétől. Naponta százával ontotta a posta az ország minden részéből a leveleket, amelyekben a társadalom minden rétegéből rekrutálódó hölgyközönség késznek nyilatkozott a kísérlet lefolytatására, mintákat kért készítményeinkből és fogadalmat tett arra, hogy őszintén, nyíltan és hízelkedés nélkül fogja tapasztalatait a megtett próba után közölni. Nem telt bele két hét és ismét a levelek százai tettek tanúbizonyságot arról, hogy a propagandának ez az önzetlen eszköze bevált. Minden oldalról a gratulációk egész tömegével árasztották el vállalatunkat és majdnem minden levél azzal végződött, hogy megismervén a kifogástalan magyar készítményeket, ezentúl semmi áron sem fognak többé ragaszkodni az eddig használt külföldi cikkekhez, mert meggyőződtek arról, hogy a magyar készítmény legalább is ép olyan jó, mint a jóval drágább idegen. Mindezt nem azért mondom el, hogy dicsekedjem, hanem azért, hogy bebizonyítsam, mennyire szüksége van a magyar kozmetikai iparnak kellő propagandára, készítményei megismertetésére és a közönség meggyőzésére. Nem egy magyar készítményről van itt szó, hanem a magyar készítményről, amely fényesen kiállotta a próbát és ezzel az egy ötlettel sok száz fogyasztót szerzett magának, akik eddig csak az idegen készítményekért rajongtak és azokra esküdtek. FELELŐS SZERKESZTŐ: DR VIDACS MEGJELENIK Szerkesztő^ BUDAPEST VI . Telefon: 1. 360-60. A kozmetikai ipar helyzete Magyarországon elmúlt évben és a jövő kilátásai ^ -J Fehér Gyula, a Diana Ipari és Kereskedelmi R.-T. és a Marvel Illatszergyár R.-T. vezaugaztatója. . F . i f •