Magyar Gyáripar, 1914 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1914-01-01 / 1. szám

a Magyar Gyáripar európai színvonalat, azt a becsvágyat, hogy országos érdekek a legmagasabb szempontból tekintessenek át és a tudás és kitartó munka minden eszközével érvényesíttessenek, akkor Lers Vilmos bizonynyal megkapja az „államférfi“ epithetont. Mi őszinte biza­lommal nézünk az ő rezsimje elé. * A Magyar Gyáripar múlt száma megemlékezett arról a küzdelemről, mely a pénztári választások, jelesül a pénztár elnöki székének betöltése körül a munkaadók kebelében kitört. A M. Gy. O. Sz. mint­hogy tagjai mindkét csoportnál érdekelve vannak, sem­leges álláspontot foglalt el ebben az ügyben, de öröm­mel látta azt a mély érdeklődést, mely e kérdés körül a munkaadóknál megnyilvánult s figyelemmel kísérte abban a reményben, hogy a küzdő munkaadópártok kom­­promisszumából fog kialakulni az irány,­melyben a tör­vény okozta nehéz viszonyok között a Munkáspénztár vezetendő lesz. A kompromisszum, sajnos, nem jött létre és a választás megtörténvén a régi igazgatóság újból megválasztatott, ellenben teljesen kiszorult az a munkaadópárt, mely a speciális munkaadó szem­pontokat szigorúbban óhajtotta volna szem előtt tar­tatni. A választást ez a párt megfelebbezte, mert szerinte nem alapszabályszerűleg, pucscsszerűen ejte­­tett meg. Nem tudjuk, melyik félnek van igaza, nem is szándékunk a felebbezési hatóság döntésének elébe vágni. Csak azt akarjuk megjegyezni, hogy az ipari munkaadó-érdeknek nem felelhet meg bármely munkaadópárt letörése, de különösen nem felelhet meg az, hogy ez a letörés a szocialisták segítségével, a velük való szövetkezés révén történjen meg. Ez annyira magától értetődő munkaadó-érdek, hogy a megválasztott igazgatóságról ennek a fontos elvnek a negligálását fel sem tételezhetjük. Úgy, hogyha van valamit szemére vetnünk az egyik pártnak, meg a másiknak is, az csak az a körülmény, hogy olyan mereven elzárkóztak egymás törekvéseinek a megértése elől s igy lehetetlenné vált — mindkét párt hibájából , hogy a Pénztár vezetésében mindazok résztvegyenek, kik ezt jogosan ambicionálják. * Hírlik, hogy a Tavaszi Vásár intézménye meg­szűnik. Az intézmény vezetősége és némely résztvevő közgazdasági érdekeltség között nézeteltérés támadt abban az elvi kérdésben, hogy vajon ez az évente megismétlődő időszaki kiállítás tisztán nemzeti alapon szerveztessék-e meg, vagy pedig lehetővé tétessék, hogy külföldi kiállítók is részt vegyenek cikkeikkel a vásáron. A mi álláspontunk e kérdésben természetesen nem lehet más, minthogy a Tavaszi Vásárnak, ha számítani akar a különböző gazdasági érdekképvise­letek erkölcsi támogatására, a kormány anyagi segé­lyére, csakis nemzeti alapon szabad szervezkednie. De valljuk be őszintén, hogy a mai viszonyok között — és még sokáig — ez a szempont sem fontos Ma az ilyen Vásárnak egyáltalán — sem nemzeti, sem nemzetközi alapon nincs jogosultsága. Nemcsak azért, mert minden előfeltétele hiányzik a dolognak: az állandó kiállítási csarnok, a közönség, kinek az árukat mutogatni lehetne — itt első­sorban a Balkánra gon­dolunk —, hanem azért is, mert magyarán szólva ma a kisebb gondunk is nagyobb az ilyen kiállításnál Egy ilyen állandó kiállításnak a kereskedelmi forgalom, a kereskedelem­technika mai fejlettsége mellett csak úgy van értelme, ha erőnk teljéből, — hogy is mondjuk csak ? — túlpezsdülő gazdasági erőkből mintegy magától alakul ki. Ennek a túlpezsdülő gazdasági erőnek ma nyomát se látni nálunk. Csüggedés, fásult­ság, reménytelenség. Tudjuk: mindez meg fog vál­tozni. De addig is, míg ez a nagyon óhajtandó válto­zás bekövetkezik, addig is kímélnünk kell gazdasági életünket minden felesleges idegesítő momentumtól. * A magyar vasipar pályázott a szerb államvas­utak sínszállítására. Minden lehetőt elkövetett, hogy e szállítást megkapja, árban a legolcsóbb ajánlatot tette, a legkedvezőbb szállítási feltételeket vállalta s mindennek dacára a szállítást a francia vállalkozás kapta meg. Nemde elégséges e tényállásból annyit közölni, hogy bárki megértse belőle, hogy a szerb sínszállítás odaíté­lésénél a közgazdasági szempontoknak semmi szerepük nem volt. Ami itt történt, az egyszerűen egy epizódja annak a viszonynak, melybe a M­onarchia Szerbiá­hoz a Balkán-mozgalmak folytán jutott. Ha tehát valaki ebből az alkalomból mindenáron hozzáértését akarja demonstrálni, akkor értekezhet külügyi politi­kánk káros közgazdasági következményeiről, de ebből az ötletből „a vaskartell kudarcát“ emle­getni, mint azt a Pesti Hírlap közgazdasági rovata teszi, enyhén szólva nevetséges dolog. Azaz nevet­séges volna, ha nem volna olyan szomorú, hogy ez az eset is dokumentálja a magyar sajtó nagy részének elfogultságát a magyar ipari vállalkozás iránt. Ha véletlenül Németországgal esik meg ez a dolog, akkor a német önérzet — s ezt az önér­zetet első­sorban bizonyára a német sajtó képvi­selné — legalább is diplomáciai beavatkozásról beszélne. Nálunk ellenben „a vaskartell kudarcáéról beszélnek, el nem titkolható kárörömmel és abszolút informálatlansággal. Hol van itt a vaskartell kudarca és mi köze egyáltalán a kartellnek a külföldi szállítások­hoz? Vajon analizáljuk-e azt a furcsa megállapítást, hogy a vaskartell azért nem tudott kifelé erőt kifejteni, mert a belső piac kihasználása volt jó konjunktúrában min­den gondja. Eltekintve attól, hogy — mint mondot­tuk — a kartellnek semmi köze az egész ügyhöz s hogy a magyar vállalat dacára az olcsóbb árak­nak üttetett el a szállítástól, tudvalevő dolog, hogy minél kedvezőbben értékesítheti valamely iparág cikkeit a vámokkal védett belső piacon, annál köny­­nyebben dolgozhat exportárakkal a külföldre. De hát nehéz volna ilyen rövid szemle keretében kioktatni cikkírót; mi tehát egyszerűen megjegyez­zük magunknak az esetet, mint egyikét azoknak, melyekben a magyar ipar kénytelen volt számolni a sajtó indokolatlan támadásaival. . szám

Next