Magyar Vaskereskedő, 1907. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1907-07-07 / 27. szám

6. oldal MAGYAR VASKERESKEDŐ 1907­ Julius 7. tusról elterjedt téves véleményeket, — amennyiben ilyenek vannak —­eloszlatni. A vaskereskedők nagygyűlésének jelentőségét félre­ismerni nem lehet. Ez a jelenség annál nagyobb, mivel a nagygyűlésnek legfontosabb programmpontja a vas­kereskedők és a vaskartel és szindikátus viszonyainak tisztázása. Az eredmény, amit ebben a tekintetben a nagygyűlés elérhet, nemcsak a vaskereskedőket érdekli, de hatása lesz a közvéleményre is, tekintve azt, hogy a kartel ellenes mozgalom jelenleg napirenden van. Elég hosszú idő telt el azóta, amióta az ország vaskereskedői összejöttek, hogy sérelmes ügyeiket el­intézzék, azóta a viszonyok alaposan megváltoztak, különösen a kisebb vaskereskedők körében igen sok panasz gyűlt össze. A nagygyűlés alkalmat ad arra, hogy a vaskereskedők minden jogos panaszát ki­fejezésre juttassa , hogy a panaszok összegezése után, a sérelmek eloszlatására irányuló javaslatok illetékes helyre eljussanak. Bizonyos, hogy a nagygyűlés prog­­rammját nem fogja betölteni teljesen a kartel és szindi­kátus ügye, hanem egyéb, a vaskereskedők érdekeit érintő ügyek is napirendre kerülnek. A nagygyűlés helyéül egybehangzóan Pécset ajánlották a beérkezett levelek s ez az eszme feltétle­nül életrevaló. A pécsi országos kiállításon a magyar vas, fém és gépipar olyan szépen van képviselve, hogy igazán megérdemli, hogy a vaskereskedők megtekint­sék a kiállítást. Pécs város számos ipartelepével s egyéb nevezetességeivel méltán kelti fel az érdeklő­dést, így a vaskereskedők amidőn a saját legkomolyabb ügyeiket intézik, szórakozással és tanulsággal kötik össze a nagygyűlés fáradságait. Kívánatos, hogy a vaskereskedők összesége a legmelegebb érdeklődéssel karolja föl a nagygyűlés eszméjét, mely hivatva lesz, hogy a vaskereskedők összes sérelmeit megvilágítsa és az orvoslás eszközeit is megtalálja. államvasutak szakítottak azzal a helyesnek bizonyult rendszerrel, mely szerint a kereskedelmi és ipari érde­keket a díjszabások terén lehetőség szerint individuali­­zálni kell. A magyar kir. államvasutak által 1907. július 1-ével foganatosított furvardijemelések az érdekeltekre egyenesen megdöbbentőleg hatottak, mert az illetők absolute semmi elfogadható oly indokot nem látnak fenforogni, amely a bevált tarifaintézkedések megvál­toztatását megmagyarázhatná. Kifejezést adott ennek a budapesti kereskedelmi és iparkamara is, felterjesztésében rámutatván arra, hogy a tarifa­helyzetben beállott eme fontos változás a szállítási több költséget messze meghaladó károsodást fog előidézni. Ezen felterjesztést megelőzőleg az „Eisenbahn- Tarif- u. Verkehrs-Anzeiger“ czímű vasútügyi szaklap már m. havi 12. számú lapjában jelezte, hogy a keres­kedelemügyi miniszter, aki tarifális intézkedéseinek helytelenségét és tarthatatlanságát felismerte, a sérelem orvoslása iránt akként intézkedett, hogy a darab árukra 1907. junius hó 30-ig érvényben állott díjkedvezmények (A. osztályú díjtételek engedélyezése) 1907. évi ,julius hó 1-i érvénynyel oly megszakítással reaktiváltassanak, hogy a díjkedvezmény csak az illető állomásokon tényleg gyártott árukra, ellenben ott, ahol a kedvezmény rovatolás útján való kihirdetése esetén az osztrák ver­seny által is igénybe vehető lenne, visszatérítés útján minimális mennyiség elszállítatása esetén, engedé­lyeztessék. A vasutak hivatalos lapjában f. hó 3-án történt kihirdetés szer­it az „Eisenbahn-Tarif­ u. Verkehrs- Anzeiger“ által jelzett reaktiválás meg is történt és azon felül Budapest-Józsefváros, Igló, Ligetfalu, Losoncz, Szepesremete és Szinóbánya vasgyár állomások a jelen­leg csak a kivételi forgalomban érvényes XXI-ik (vas) kivételes díjszabásba felvétettek. Tájékoztatás czéljából alant közöljük az 1907. július 1. érvénynyel reaktivált díjkedvezményeket, meg­jegyezvén hogy budapesti állomásokról a B. osztályba tartozó vasra a kedvezmény megújítva nem lett. Engedélyezve lettek tetszés szerinti mennyiség feladásánál az A. osztály díjtételei a következő czik­­kekre és feladóállomásokról a magyar királyi állam­vasutak vonalain és a pécs-barcsi vasúton. Vasáruk kedvezményes díjtétele. A magyar kir. államvasutak legutóbbi tarifális intézkedésükkel — a XXI-ik (vas) kivételes díjszabás részbeni és az évek során fennállott díjkedvezmények hatályon kívül helyezésével — a vasipar helyzetét nagy mértékben súlyosbították. Nyilvánvaló ebből, hogy az I d+ir’iák­ TOKIOS Magyarország legelső gőzerője J­ud­it I lCtrv Jel 10 berendezett szerszámgyára Budapest, X., Felső-vaspálya* utcza 7. szám. Franczia kulcsokat Érczfűrész kereteket Fúrókerepeket Ólombélyegzőket Aczélvágókat Telefon 58—02. Párhuzamos satukat Csősatákat Cselev­ágókat Egyetemes csőfolyókat Borító-fogókat Telefon '58—05. Heveder-feszítőket Szijfeszítőket Körfűrész-tengelyeket Szívó-kosarakat Sülyesztve kovácsolt tárgyakat. Telefon 55—O0.

Next