Magyar Vaskereskedő, 1907. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)
1907-07-07 / 27. szám
6. oldal MAGYAR VASKERESKEDŐ 1907 Julius 7. tusról elterjedt téves véleményeket, — amennyiben ilyenek vannak —eloszlatni. A vaskereskedők nagygyűlésének jelentőségét félreismerni nem lehet. Ez a jelenség annál nagyobb, mivel a nagygyűlésnek legfontosabb programmpontja a vaskereskedők és a vaskartel és szindikátus viszonyainak tisztázása. Az eredmény, amit ebben a tekintetben a nagygyűlés elérhet, nemcsak a vaskereskedőket érdekli, de hatása lesz a közvéleményre is, tekintve azt, hogy a kartel ellenes mozgalom jelenleg napirenden van. Elég hosszú idő telt el azóta, amióta az ország vaskereskedői összejöttek, hogy sérelmes ügyeiket elintézzék, azóta a viszonyok alaposan megváltoztak, különösen a kisebb vaskereskedők körében igen sok panasz gyűlt össze. A nagygyűlés alkalmat ad arra, hogy a vaskereskedők minden jogos panaszát kifejezésre juttassa , hogy a panaszok összegezése után, a sérelmek eloszlatására irányuló javaslatok illetékes helyre eljussanak. Bizonyos, hogy a nagygyűlés programmját nem fogja betölteni teljesen a kartel és szindikátus ügye, hanem egyéb, a vaskereskedők érdekeit érintő ügyek is napirendre kerülnek. A nagygyűlés helyéül egybehangzóan Pécset ajánlották a beérkezett levelek s ez az eszme feltétlenül életrevaló. A pécsi országos kiállításon a magyar vas, fém és gépipar olyan szépen van képviselve, hogy igazán megérdemli, hogy a vaskereskedők megtekintsék a kiállítást. Pécs város számos ipartelepével s egyéb nevezetességeivel méltán kelti fel az érdeklődést, így a vaskereskedők amidőn a saját legkomolyabb ügyeiket intézik, szórakozással és tanulsággal kötik össze a nagygyűlés fáradságait. Kívánatos, hogy a vaskereskedők összesége a legmelegebb érdeklődéssel karolja föl a nagygyűlés eszméjét, mely hivatva lesz, hogy a vaskereskedők összes sérelmeit megvilágítsa és az orvoslás eszközeit is megtalálja. államvasutak szakítottak azzal a helyesnek bizonyult rendszerrel, mely szerint a kereskedelmi és ipari érdekeket a díjszabások terén lehetőség szerint individualizálni kell. A magyar kir. államvasutak által 1907. július 1-ével foganatosított furvardijemelések az érdekeltekre egyenesen megdöbbentőleg hatottak, mert az illetők absolute semmi elfogadható oly indokot nem látnak fenforogni, amely a bevált tarifaintézkedések megváltoztatását megmagyarázhatná. Kifejezést adott ennek a budapesti kereskedelmi és iparkamara is, felterjesztésében rámutatván arra, hogy a tarifahelyzetben beállott eme fontos változás a szállítási több költséget messze meghaladó károsodást fog előidézni. Ezen felterjesztést megelőzőleg az „Eisenbahn- Tarif- u. Verkehrs-Anzeiger“ czímű vasútügyi szaklap már m. havi 12. számú lapjában jelezte, hogy a kereskedelemügyi miniszter, aki tarifális intézkedéseinek helytelenségét és tarthatatlanságát felismerte, a sérelem orvoslása iránt akként intézkedett, hogy a darab árukra 1907. junius hó 30-ig érvényben állott díjkedvezmények (A. osztályú díjtételek engedélyezése) 1907. évi ,julius hó 1-i érvénynyel oly megszakítással reaktiváltassanak, hogy a díjkedvezmény csak az illető állomásokon tényleg gyártott árukra, ellenben ott, ahol a kedvezmény rovatolás útján való kihirdetése esetén az osztrák verseny által is igénybe vehető lenne, visszatérítés útján minimális mennyiség elszállítatása esetén, engedélyeztessék. A vasutak hivatalos lapjában f. hó 3-án történt kihirdetés szerit az „Eisenbahn-Tarif u. Verkehrs- Anzeiger“ által jelzett reaktiválás meg is történt és azon felül Budapest-Józsefváros, Igló, Ligetfalu, Losoncz, Szepesremete és Szinóbánya vasgyár állomások a jelenleg csak a kivételi forgalomban érvényes XXI-ik (vas) kivételes díjszabásba felvétettek. Tájékoztatás czéljából alant közöljük az 1907. július 1. érvénynyel reaktivált díjkedvezményeket, megjegyezvén hogy budapesti állomásokról a B. osztályba tartozó vasra a kedvezmény megújítva nem lett. Engedélyezve lettek tetszés szerinti mennyiség feladásánál az A. osztály díjtételei a következő czikkekre és feladóállomásokról a magyar királyi államvasutak vonalain és a pécs-barcsi vasúton. Vasáruk kedvezményes díjtétele. A magyar kir. államvasutak legutóbbi tarifális intézkedésükkel — a XXI-ik (vas) kivételes díjszabás részbeni és az évek során fennállott díjkedvezmények hatályon kívül helyezésével — a vasipar helyzetét nagy mértékben súlyosbították. Nyilvánvaló ebből, hogy az I d+ir’iák TOKIOS Magyarország legelső gőzerője Judit I lCtrv Jel 10 berendezett szerszámgyára Budapest, X., Felső-vaspálya* utcza 7. szám. Franczia kulcsokat Érczfűrész kereteket Fúrókerepeket Ólombélyegzőket Aczélvágókat Telefon 58—02. Párhuzamos satukat Csősatákat Cselevágókat Egyetemes csőfolyókat Borító-fogókat Telefon '58—05. Heveder-feszítőket Szijfeszítőket Körfűrész-tengelyeket Szívó-kosarakat Sülyesztve kovácsolt tárgyakat. Telefon 55—O0.