Magyar Vaskereskedő, 1908. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1908-07-05 / 27. szám
6. oldal. MAGYAR VASKERESKEDŐ 1908. július 5. elsőrangúsítására 10.150,000 koronát, állomások biztositó berendezéseire 4.000,000 koronát, vidéki pályaudvarok kibővítésére 13.410,000 koronát, vontató telepek építésére és kiegészítésére 4.400,000 koronát, munkáslakásokra 1.300,000 koronát, műhelyek építésére és kiegészítésére 3.500,000 koronát, síntöbblet gyártásához való külföldi aczélöntésekre 860,000 koronát, faszerkezetű hidaknak vasszerkezetűekre való átépítésére 500,000 koronát mozdonyok beszerzésére 49.150,000 koronát, vasúti kocsik beszerzésére 41.780.000 koronát fognak fordítani. Fölösleges arra utalni, hogy ezekből a nagy öszszegekből milyen nagy hányad fog jutni a vasiparnak és hogy vasiparunknak, amely ekkora rendeléseket fog kapni, nem kell immár tartania a lanyhuló világkonjunktúra hatásaitól. És a legörvendetesebb a dologban az, hogy ezeket a megrendeléseket senki se minősítheti „világmunkák“-nak, amelyekkel a kormány mesterségesen akarja a világkonjunktúra által fenyegetett vasipart támogatni. Ellenkezőleg áll a dolog. Aki a törvényjavaslat indokolásában foglalt adatokat fontolóra veszi, úgy fogja találni, hogy a rendelések szinte „ínségesek“ a nagy szükséglethez képest, hogy a hazai forgalom a legutóbbi 3—4 évben olyan lendületet vett, mely nem 200, de 4—500 millió koronára rugó beruházásokat igényelt volna. Bizton számíthatunk tehát arra, hogy a rendelések, melyekkel a kormány a vasipart most elhalmozza, nem fognak egyhamar megszűnni, hogy a megkönnyített, az akadályaitól megszabadult forgalom újabb lökést fog adni a termelés összes ágainak, hogy a forgalom továbbra is fejlődni fog és mind újabb és újabb forgalmi berendezéseket fog igényelni. A fokozott szükségletnek első folyománya az, hogy az állam a maga vasgyárainak bővítésére egy csapásra 12.806.000 korona hitelt igényelt az országgyűléstől, sőt ezt a kibővítést oly szükségesnek, oly sürgősnek találta, hogy azt utólagos jóváhagyás biztos reményében már foganatba is vette és jó részben már be is fejezte. Egyetlen egy mozdonygyárunk, a Máv gépgyára, már nem bírta a szükségletet fedezni. Az eddigieknél jóval nagyobb kazánkovács- és fényezőműhelyeket rendeztek be abban, ellátják azokat közlőművel, darukkal, vágányokkal, fordító korongokkal, munkagépekkel, csatornázással, vízvezetékkel. Ezek után ez a gyár évenként mintegy 220—230 mozdonyt lesz képes előállítani, mintegy 10.000 tonna összsúlyban. A magyar államvasutakon tervezett munkákhoz tömérdek sin és más felépítményi vasanyag fog kelleni. Ehhez képest a diósgyőri vas- és aczélgyárban 1909- ben új előnyújtó hengersort fognak berendezni; bővítik a sinkészítő-műhelyt, a sinszegek és sincsavarok termelésére hivatott szeg- és csavargyárat, a síntermeléssel arányban fokozódó vasúti váltó- és keresztezésszükséglet előállítására szolgáló váltóműhely berendezéseit ; a martinkohót két kemenczével, a kemenczékhez szolgáló generátorházat 12 gázgenerátorral bővítik. Mindezen munkákat még 1908-ban fejezik be, azok végrehajtása után a diósgyőri aczélmű évenként 50.000 tonna sínhez és az azokhoz tartozó kapcsolószerekhez szükséges aczélt lesz képes termelni, továbbá 1300 váltót és 1200 keresztezést. Minthogy a diósgyőri gyár hengerművét a sínek és kapcsolószerek gyártása erősen igénybe veszi, a zólyombrezói hengerműnél fogják összpontosítani a lemezek és mindazon hengerelt áruk gyártását, amelyeknek a gyártására ez a hengermű be van rendezve. Ezek a munkák is 1908. év végén lesznek befejezve és akkor a zólyombrezói gyár évi aczéltermelése 10.000 tonnával több lesz, mint eddig. Természetes, hogy az aczélművek termelésének ily nagyarányú fokozása nagyobb nyersvasfogyasztással jár. De miután az állami vasművek nagyolvasztóinak nyersvastermelése a rendelkezésre álló tüzelőanyag (koksz és faszén) mennyiségétől függ, a vajdahunyadi vasgyárhoz tartozó faszénszállító kötélpályához szárnyvonalat terveznek, amelynek segélyével a faszéntermelésre bérben birt Lónyay-féle vaspataki erdőben évi 400.000 hl. faszenet fognak termelhetni, aminek következtében a vajdahunyadi vasgyár 90,000 mm.-val fogja növelhetni a nyersvas termelését. BLUM J. JENŐ szerszám- és gépgyár Budapest, V., Zápolya utcza 23. sz. Nicholson-gyárral szemben. Specziális üzem mindennemű sajtószerszámok (Schnitte Stanzen) a vas, fém, lemez, papír stb. tömegczikkek szakszerű gyártásához. Szabadalmi minták elkészítése. Különleges gépek és szerszámok huzai és egyéb czikkek gyártásához. Méreten kivüli szerszámok és gépek, valamint mindennemű eszterga-, gyalu- és marómunkák szabatos kivitelben.