Molnárok Lapja, 1916 (23. évfolyam, 1-52. szám)

1916-01-01 / 1. szám

ő­ sége pedig odaát mindig olcsóbb lesz, az újabb terüle­teknek kultiválása és az olcsó gépi megmunkálás révén. Magyarország magára lesz hagyatva a gabonafelesle­gével. Ezzel számolni kell, így fog történni. A kényszerű­ség azonban meg fog bennünket tanítani más, nálunk egészen új iparágaknak bevezetésére. A liszt az csak a molnár szempontjából kész termék, a kereskedelem és fogyasztás szempontjából c­sak fél­kész produktum, én azt nyersanyagnak minősítem. És tényleg az. De hát rövidlátó magyar, miért kell neked mindig nyersterméket kivinni ? A malomipar szép ipar, de ez még nem teljes ipar, ezzel gazdaságosan sohasem lehet a köznek és ország­nak hasznára válni. Csak r, malmos a sok tőkéjével és sok búza tömegével tud jól boldogulni, ha a konjunk­túrák megengedik. De nem mindig engedik meg. A kis­malmok bajairól nem is szólok. Egy hatalmas magyar lisztfeldolgozó ipart kell terem­teni. Ez nagyon rövid idő alatt sikerülni fog. Az egész világon csak a mi országunk van erre hivatva. Anglia, Németország és Ausztria is csodákat művelnek ezen a téren. Az angol kekszet Kutyabagoson is eszik, abból a búzából, amit innen talán 3500 kilométerről szállítot­tak. Ez több a soknál. A magyar malomipar ebben a keretben is meg fogja találni a maga számításait. Azon pedig ne siránkozzon egy hazafi sem­, hogy a világhírű magyar búza vagy liszt már sem az angolnak, sem a németnek, sem az osztráknak nem kell. Jobb is, fizesse meg aránytalanul jobban a külföldi a lisztipar­termékeinket, többet keresünk rajta. A lisztünk elsőrangú, a hozzávaló még jobb. Hagyjuk már azt a lisztexportot, ebből úgy sem élünk meg. De dolgozni kell ezután és nemcsak őrölni és őrölni.. A küszöbön álló osztrák és­ magyar-német gazdasági közeledéstől nem jót várok. A nagy kimarja a kicsit. Itt is csak a hátunkat, tarthatjuk, hacsak több termelés­sel nem leszünk konkurrencziaképesek. Minden csak tőlünk függ majd. * (_«.) A háború és a malomipar. Szállítási igazolványok (A m. kvi minisztérium uj rendje. 4551/1315. M.E. számú rendelete mezőgazdasági termények, lisztneműek és egyes mezőgazdasági ényekből előállított ipari termékek szdilitá- és vasúton, hajón, vagy gépkocsin történő irásukhoz szükséges igazolványok tárgyában.) ~1’­­. §. Búzát, rozsot, kétszerest, árpát, zabot, tengerit, burgonyát, rizst, valamint az ezekből előállított lisztet és, mindennemű egyéb őrleményt és malomterméket (dara, korpa, hulladék, stb.) úgyszintén a felsorolt gabonaneműekből és ezek lisztjéből előálítot mindennemű czikket, továbbá *— akár hántolt, akár nem hántolt — száraz (érett) egész, felezett, törött, felőrölt babot, borsót, lencsét, úgyszintén mindennemű rosta­aljat, trieurhulladékot, csirkebúzát, tönkölyt, hántolt és hántolatlan tatárkát, hántolt és hán­­tolatlan kölest, muharmagot, czirokmagot, durva­­magot, bükkönyt, vadborsót,mindennemű lóhere­magot és luezernamagot, továbbá a repcze-, len- és kendermag kivételével egyéb olajos magvakat, mindennemű fű- és egyéb magvakat, szárított répaszeletet, mindennemű hagymát és fokhagymát, repczepogácsát, napraforgómag-, tökmag- és lenmagolajpogácsát, czukorszörpöt (melasse), szárított szeszgyári és keményítőgyári, tengeri- és burgonyamoslékot és szárított sör­törkölyt nem-postai polgári forgalomban köz­forgalmú vasúton, vagy pedig hajón, vagy gép­kocsin a város, vagy község területén kívül eső helyre az 1916. évi január hó 10. napjától kezdve kizárólag csak a jelen rendelettel evég­­ből rendszeresített szállítási igazolvány mellett szabad szállítani. A jelen­­. rendelkezései alá eső termények és czikkek közforgalmú vasúton, hajón, vagy gépkocsin történő szállításához szállítási igazolvány szükséges akkor is, ha ezek nem tisztán, hanem akár egymással, akár bár­minemű más termékkel bármely arányban ke­­verten hozatnak forgalomba. 2. §. A közforgalmú vasútnak és a hajózási válla­latoknak az 1. §. rendelkezései alá eső terményeket és czikkeket fuvarozás vagy tárolás végett csak úgy szabad elfogadniok és átvenniök, ha a feladó a fuvarlevéllel együtt a szállítási igazolványt is beszolgáltatja. Ehhez képest közforgalmú vasúton, vagy pedig hajón az 1 §. rendelkezései alá eső terményeket és czikkeket csakis fuvarlevéllel szabad szállítani. 3. §. A szállítási igazolványt a 4. §. szerint jogosított ható­ságok kizárólag az evégből rendszeresített és a jelen rendelethez mellékelt mintának megfelelő hivatalos űr­lapon állíthatják ki, amely űrlap három részből áll és pedig a tőlapból, a tulajdonképeni szállítási igazolványból és az ellenőrző szelvényből. A tőlapon fel kell tüntetni az áru tovaküldőjének (feladójának) nevét, lakóhelyét, a czímzett nevét, a rendeltetési állomást, valamint a küldemény tartalmát és súlyát és a kiállítás keltét. A szállítási igazolványban lakásának kitételével meg kell nevezni a feladót és a czímzettet, továbbá meg kell jelölni az árut, annak súlyát, a feladási és a rendeltetési állomást, végül a szállítási igazolvány kiállításának helyét, évét, hónapját és napját. Az ellenőrző szelvényben meg kell jelölni a feladó nevét és a feladási állomást, úgyszintén a czímzett nevét és a rendeltetési állomást, valamint a küldemény tartalmát és súlyát. Az igazolványt a kiállító hatósági személy aláírásával és hivatalos pecsétjével látja el. A magyar szent korona országainak területén kívül eső helyre szóló küldeményeknél az ellenőrző szelvényen fel kell tüntetni annak a földmivelésügyi miniszteri, Horvát-Szlavonországokban báni rendeletnek számát, amelynek alapján a szállítási igazolvány kiállíttatott. A szállítási igazolványról másolópapír felhasználásával az evégből rendszeresített űrlapon egyidejűleg másolatot kell készíteni. Az űrlap tőlapja a kiállító közigazgatási hatóságnál marad, a szállítási igazolványt ellenőrző szelvényével együtt a félnek kell kiszolgáltatni. A kiadott igazol­ványoknak az előbbi bekezdés értelmében készült másola­tait hetenkint kell a Hadi Termény-részvénytársasághoz (Budapest, V., Nádor­ utcza 9. sz.) az e czélból a hatóságok­nak rendelkezésére bocsátandó borítékokban porta­­mentesen posta útján beküldeni. 4. §. A szállítási igazolványokat, úgyszintén azok tő­lapját és ellenőrző szelvényét, amennyiben a jelen rendelet máskép nem intézkedik, minden rovatában — a földmivelésügyi miniszter közelebbi utasítása szerint — kizárólag az az elsőfokú közigazgatási hatóság állítja ki, amelynek területén a feladóállomás van, s ugyancsak ezt a hatóságot teljes felelősség terheli abban a tekintet­ben, hogy a szállítási igazolvány főlapján és ellenőrző szelvényén feltüntetendő adatok a legpontosabban meg­egyeznek a szállítási igazolvány megfelelő rovatain fel­tüntetett adatokkal. Elsőfokú hatóságok: kis- és nagy­községben a főszolgabíró, rendezett tanácsú városokban a rendőrkapitány illetőleg helyettesült, törvényhatósági joggal felruházott városokban, Budapest székesfővárosban és Fiume városában a tanács által megbízott tisztviselő. A földmivelésügyi miniszter a szállítási igazolványok kiállításának jogát a szükséghez képest az előbbi bekezdés­ben említett hatóságokról az Országos Gazdasági Bizott­ságra ruházhatja. Horvát-Szlavónországokban a szállítási igazolványok kiállítására a közelebbi utasítást, valamint azt, hogy a szállítási igazolványt mely szervek állítják ki, a bán rendelettel szabályozza. Az igazolvány, valamint az annak kiszolgáltatására irányuló kérvény bélyeg- és illetékmentes­ kiállításáért díj nem jár. A hatóságnak felelősség terhe alatt a legszigorúbban tilos oly szállítási igazolványt, mely akár maga, akár ellenőrző szelvényében egészen vagy csak valamely rovatában is kitöltetlen, bárkinek is kiszolgáltatni. 5. §. A szállítási igazolvány kiállítására a 4. §. szerint jogosított elsőfokú közigazgatási hatóságokat a szükséges hivatalos űrlapokkal az Országos Gazdasági Bizottság megbízásából a Hadi Termény-részvénytársaság fogja ellátni és pedig olyformán, hogy 100—100 űrlap sor­számmal és megfelelő másolat czéljára szolgáló űrlappal ellátva, könyvbe fűzve fog az elsőfokú közigazgatási hatóságoknak rendelkezésre bocsáttatni. A szállítási igazolványt más űrlapon kiállítani szigorúan tilos. A szállítási igazolványokat tekintet nélkül arra, hogy a jelen rendelet rendelkezései alá eső minő termény vagy czikk szállítására állíttatnak ki, sorszámuk rend­jében kell kiállítani és a kiállító hatóságokat a részükre kiszolgáltatott űrlapoknak felhasználását illetőleg az Országos Gazdasági Bizottsággal szemben az elszámolás kötelezettsége terheli. Horvát-Szlavonországokban a szállítási igazolványok kiállítására jogosított hatóságoknak a megfelelő űrlapok­kal való ellátásáról s felhasználásuk ellenőrzéséről a bán gondoskodik. 6. §. A jelen rendelet rendelkezései alá eső termények és czikkek tekintetében a Hadi Termény részvénytársa­ság czímére szóló, vagy az általa feladott küldeményekre nézve a szállítási igazolványokat az Országos Gazdasági Bizottság maga állítja ki. 7. §. A szállítási igazolványt a fuvarlevélhez hozzá kell fűzni és az árut felvevő állomásnak annak jeléül, hogy az igazolvány szállításra már használtatott, a feladó­állomás kelet-bélyegzőjével le kell bélyegeznie. A közforgalmú vasutaknak és a hajózási vállalatoknak állomásai kötelesek továbbá a szállítási igazolványok ellenőrző szelvényét is a kelet-bélyegzővel lebélyegezni, lefejteni és a lefejtett ellenőrző szelvényeket a kereske­delemügyi miniszter közelebbi utasítása szerint a Hadi Termény-részvénytársasághoz (Budapest, V., Nádor­ utcza 9. sz.) az e czélból az állomásoknak rendelkezésére bocsátandó borítékban posta útján elküldeni. Horvát-Szlavonországokban a lefejtett szelvényeket az ottani Országos Gazdasági Bizottságnak (Zemaljsko Gos­­podarsko Povjerenstvo u Zagrebu) kell ugyanígy be­küldeni. Ezek a levelek portamentesek. 8. §. A közforgalmú vasutak és a hajózási vállalatok állomásai kötelesek mindazokat a küldeményeket, ame­lyekre nézve a tartalombevallás helyessége tekintetében kétség merül fel, felbontani és tartalmukat megvizsgálni. A közforgalmú vasutak a küldemények felbontásánál és tartalmuk megvizsgálásánál a „Vasúti üzletszabályzat“ 58. § ának (1.) bekezdése értelmében járnak el. Hajózási vállalatok a küldeményt a feladó, vagy a czímzett, ille­tőleg megbízottjuk jelenlétében, ha pedig ennek akadálya van, két tanú jelenlétében bontják fel és vizsgálják meg. 9. §: Aki az 1. §. rendelkezései alá eső valamely ter­ményt, vagy c­ikket a jelen rendelet ellenére közfor­galmú vasúton igazolvány nélkül fuvarozásra felad, vagy gépkocsin, vagy hajón igazolvány nélkül szállít, vagy szállíttat, valamint az, aki oly szállítási igazolványt használ az áru feladásánál, melynek ellenőrző szelvényén foglalt adatok nem egyeznek meg a szállítási igazolvány megfelelő rovatain feltüntetett adatokkal, továbbá aki a jelen rendelet rendelkezései alá eső valamely terményt, vagy c­ikket magában foglaló küldeményt hamis tartalom­­bevallással ad fel, úgyszintén az, aki a jelen rendelet rendelkezései alá eső valamely terményt, vagy czikket a magyar szent korona országainak területén kívül fekvő helyre kézi podgyászként magával visz, vagy ily helyre tengelyen, vagy a jelen rendeletben nem említett egyéb módon kiszállít vagy kiszállíttat, kihágást követ el és az 1914 : L. t.-cz. 9. §-a értelmében két hónapig terjedhető elzárással és hatszáz koronáig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő. A jelen rendeletbe ütköző kihágás miatt indított rend- MOLNÁROK LAPJA Budapest, 1916 január 1. HADI-LISZTEK őrléséhez nélkülözhetetlen „Deform“ őrlőkövek, ,Reform“ daráló­kövek, , Reform“ malomköveket élesíteni. lágy teljesítőképesség! Csekély erőszükségleti lösszé tartóssági Egyenletes munka! WOHAIMKA és TÁRSA V., Vilmos császár­ út 76. szám. A

Next