Mosó- és Tisztítótechnika, 1934 (1. évfolyam, 1-12. szám)
1934-04-01 / 1. szám
2. oldal —— Mosor és Tisztítótechnika — első szám A hengeres gőzmángorló. (Kalander) A hengeres gőzmángorló nagyobb kórházak, szállodák mosodái, vagy ipari gőzmosodák részére ajánlható, hol rendkívül nagy teljesítmény mellett a ruha gondos kikészítésére súlyt helyeznek. A gép egyszeri körülvezetéssel, előzetes szárítás nélkül a legnehezebb ruhadarabot is kiszárítja. A gőzmángorló főbb részei: adagoló heveder, fűtőhenger a nyomóhengerekkel, alsó vezetőheveder feszítőhengerrel, kiadóhevederek, kiadóasztal, dörzskerékmeghajtás, biztonsági berendezés, öntöttvasállványzat. A ruha vezetése. Az adagoló hevedert egy ékalakú fémlemez asztal (A) vezeti, mely a fűtőhengerből kisugárzott meleget felvéve, a ruha előszárítását végzi. Az előzetesen kirázott ruhát az adagoló hevederre (B) helyezzük, honnan a fűtőhenger (C) veszi át a forgó nyomóhengerek (D) közvetítésével. A nyomóhengerek a forgásiránynak megfelelő tekercseléssel és egymáshoz képest késleltetett kerületi sebességükkel a ruhának a ráncoktól mentes kikészítését teszik lehetővé. A ruhának a nyomhengerekre való felgöngyölése ellen védelmet nyújtanak a ruha és nyomóhenger közt futó keskeny szalagok (E). A nyomóhengerek alól az alsó vezető hengerheveder (F) veszi át a ruhát, mely a fűtőhenger alsó részén átvezetve, az adagolónyílásig viszi, s innen a kiadóhevederek (G—H) közvetítésével jut a ruha a kiadóasztalra (!), így a ruha a szárítóhengeren teljesen körül van vezetve, a henger fűtőfelületének teljes kihasználása mellett. szünet alatt leemelt és ezáltal tehermentesített hengerek a tekercsek kímélését és hosszú élettartamát biztosítják. A hevedereket vezető és feszítő hengerek forrcsövekből készülnek, kétoldalt állítható csapágyakba fekszenek. Meghajtás: A gép meghajtása közvetlenül motorral, vagy fali előtérrel történhet úgy, hogy a mozgást egy dörzskerékpár veszi át, mely különböző sebességekre állítható be. A dörzskerék tengelyéről pontosan megmunkált mart fogaskerékelőtét adja át a forgást a fűtőhenger nagy fogaskerekének, mely viszont a nyomóhengerek fogaskerekeivel kapcsolódik. A rugósán A hengeres gőzmángorló keresztmetszete. A fűtőhenger üreges forgócsapjai az öntöttvasállványra szerelt csapágyakban futnak. A gőz az átfúrt tengelycsapon át jut a hengerbe, honnan a lecsapódott vizet egy meghajlított cső vezeti el, melynek egyik vége a hengerpalást belső felületével érintkezik, másik végével a tengelycsap megfelelő nyílásába csatlakozik. A nyomóhengerek anyaga öntöttvas, s kétoldalt rúgóval terhelt csapágyakban forognak. A csapágyak egy excenter (K) elmozgatásával a fűtőhengerről leemelhetők. A hengerek albest-, molinó- és halmahuzattal vannak bevonva, melyek cserélése kiemelt hengerállás mellett igen könnyen eszközölhető. A munka