Műszaki Élet, 1959. január-június (14. évfolyam, 1-13. szám)

1959-01-08 / 1. szám

C A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGE LAPJA~^ A műszakiak keresetéről — Akik nem hiszik, hogy Budapest túlzsúfolt A műanyagok alkalmazhatóságának határai — A műszaki féltékenység káros hajtásai Gázellátásunk jövője — A városi közlekedés problémái A szovjet űrrakéta eddigi eredményei fi A szovjet űrrakéta fellö­vése legalább annyira lázba hozta a világot, mint alig másfél évvel ezelőtt az első szputnyik. Az emberiség elé táruló perspektívák lassan­­jsra forsíta­rtáias írói" fan­táziáját is megszégyenítik s hellyel-közzel a fejlődés szinte exponenciális jellegűvé válik. A szovjet űrrakéta fellö­vését napilapjaink kellő rész­letességgel kommentálták. Itt most inkább néhány olyan részletre kívánunk kitérni, aminek ismerete megkönnyíti a holdrakétákkal kapcsolatos technikai­ kérdések megérté­sét. A sebesség-probléma Egy korábbi cikkünkben már rámutattunk arra, hogy a Hold megközelítése kettős problémát jelent a sebesség vonatkozásában. Ezúttal­­ugyanis két korlát létezik, ha a Holdat nemcsak megközelí­teni, de elérni is akarjuk: bi­zonyos alsó sebességhatár alatt és felső sebességhatár felett a feladat megoldhatat­lanná válik (a második eset­ben a „telitalálat”­esetének kivételével). A lapokban egyes hozzá nem értő nyilatkozatokban szereplő úgynevezett „hold­­kerülő” rakéta esetét eleve el kell utasítanunk. Megfelelő A holdrakéták indító pályája lát­szólag a Holdhoz vezető iránnyal ellentétes. Ez azonban csupán lát­szólagos, mert a cél az, hogy a rakéta felszállása után kelet felé befordulva a Föld forgásából ere­dő sebességösszetevővel is növ­el­je sebességét. E sebességtöbblet az egyenlítőn 465 m/mp és a földraj­zi szélességgel csökken. távirányítás-■■ és pályamódosí­tás nélküli lehetetlen a Föld­ről .kilőtt'frakétát {földkörüli keringésre kényszeríteni. Ezek szerint csakis olyan ■ holdraké­táról lehet szó, amely vagy eltalálja, a Holdat és ez eset­ben a Hold felületére zuhan (persze ezt a zuhanást rakétá­val fékezni is lehet, tehát biz­tonságosan le lehet szállni), vagy a Holdtól nagyobb tá­volságra kerül és ebben az esetben kismértékű pályamó­dosulás után naprendszerünk m**terséjű bolygójává válik. Az utóbbi esetnek voltunk most itt tanúi s az eredményt is tudjuk: a szovjet holdra­kéta naprendszerünk első mesterséges bolygójaként folytatja útját s körülbelül 18 hónap múlva tér vissza Földünk „közelébe” (eléggé messzire!). A probléma kulcsa éppen a sebesség kérdésében rejlik. Emlékeztessünk a két koz­mikus sebességre: 1. kozmikus sebesség (ö körsebesség) :kb. 8 km/mp; 2. kozmikus sebes­ség (parabolasebesség v. szö­kési sebesség) kb. 11,2 km/mp (földfelszínről indított raké­tákra). A Hold megközelítésére há­romféle lehetőség van: 1. ellipszispálya — ha ugyanis a rakéta sebessége 11 110 m/mp, a lapos ellipszis­­pálya a Holdig ér, sőt ennél kisebb sebesség is elegendő nagyobb magasságból való in­dítás és a Hold vonzó hatása figyelembevételével. Ezt az utat választották az amerikai Pioneer és Juno rakéták, nem sok sikerrel. Az ellapult el­lipszis erősen instabil pálya. 2. parabolapálya — éppen a 2. kozmikus sebességgel, 11 200 m/mp-cel indulva. Előnye, hogy­ viszonylag a legnagyobb irányítástechnikai­ pontatlan­ságéit tűri el (sebességben 50 m mp, időben 1 perc, helyben 50 font, irányszögben fél fok). ■ \ ‘ H. : v- 1 3. hiperbolapálya .— a 2. kozmikus sebességnél­ nagyobb sebességgel indulva. Elő­nye a rövidebb repülési idő, hátránya, hogy a rakéta a közvetlen telitalálat esetén kívül nem érheti el a Holdat, még ha akár 500 km-re is megközelíti a Hold felszínét. Ellipszis-parabola­hiperbola A parabola nyilván az át­meneti eset a másik két kúp­szelet-pálya között: ebben az esetben távozik az ellipszis egyik fókusza a végtelenbe, így a parabolasebesség is ha­társebesség: igen kis eltérés lefelé elegendő ahhoz, hogy a pálya ellipszissé változzék és igen kis sebességtöbblet máris hiperbolává módosítja a pá­lyát. Ez nincs ellentmondásban az előbb említett nagyobb megengedett pontatlansággal: a pálya ugyan megszűnik para­bola lenni, de ez a Hold távol­ságáig nem okoz számottevő irányeltérést. A probléma technikus szá­mára még érthetőbb, ha a ha­jításból vesszük a példát. Az elliptikus (a szökésinél kisebb) sebességgel felfelé elhajított test véges magasságból vissza­fordul. A parabolikus sebes­séggel elhajított test a végte­lenbe jut el (igaz, hogy ott éppen zérus sebességgel). A hiperbolikus sebességgel in­duló test viszont a végtelen­ben is megtart bizonyos véges sebességet. Ebből mindjárt az is kide­rül, hogy az űrrakéta sebes­sége pályája során állandóan csökken. Ne nézzük most az ellipszispályát, hanem a para­bolapályát. Január 4-én dél­után, amikor a rakéta már a Holdon túl, 450 000 km-re volt Földünktől, sebességének 1340 m/mp-nek kellett volna lennie, ha parabolikus pályán halad. De tudjuk, hogy repülése során h.perbáli’.­.u la ikv.- nál nagyobb­ sebességet ért el és a hivatalos adat szerint ek­kor 2450 m/mp volt a sebes­sége. Eszerint (az indítási ma­gasságtól függően) kb. 50—100 méterrel l­ehetett több a se­bessége, mint a parabolikus sebesség és ez okozta a 7500 km-es eltérést a Holdtól. Ennyit jelent egy aránylag kis sebesség eltérés. Sokan látszólagos ellent­mondást látnak abban, hogy a­­Földtől hiperbola-pályán el­szakadt­­rakéta megkezdte Nap körüli­­keringését, még­pedig ellipszis-pályán. Pedig ez megfelel a tényeknek: a Földhöz képest hiperbolikus, valamivel 11 200 m/mp feletti sebesség a Nap, mint bolygó­­rendszerünk középpontja szá­mára jóval kisebb, mint ami a naprendszerből való kilépéshez szükséges. A Föld nehézségi erőteréből kisza­badult rakéta tehát a nap­rendszeren belül marad és pályája akár aránylag kisebb excentricitású ellipszis (mint most, a szovjet mesterséges bolygó esetében), akár pedig erősen elnyúlt, igen lapos ellipszis (ezek az üstökösök). Az irányítástechnikai probléma Ma ez a kulcskérdés. Meg­oldása nem könnyű. A Hold a Földtől 384 400 km középtávolságra levő, 3476 km átmérőjű gömb. Ezt innen eltalálni annyi, mintha egy forgó asztalról akarunk egy 110 m távolságra levő egymé­teres gömböt eltalálni, de ez a gömb maga is kering a kö­zéppont körül. Mindezt tes­sék kozmikus méretekre fel­nagyítani és kozmikus távol­ságokkal, valamint kozmikus sebességekkel, no meg a Föld és Hold között kellőképpen nem ismert közeggel és sok­féle ismeretlen faktorral szá­molni. A beállítandó pályajellem­zők a következők: a sebesség (ezt a rakéta égésideje hatá­rozza meg), az indítási ma­gassági szög (tehát a kívánt végsebesség elérésének hely­zetszöge, amit a rakétába épített programvezérlő beren­dezés határoz meg, akár földi irányítással, akár belső navi­gációs berendezéssel), az indí­­tó 5­. helye (a térbeli koordiná­­­tanyitm­ás,­­ámít tv kiu-és au­,­szolút pontossággal kell bizto­sítani) és az indítási idő. Ezt az értéknégyest kell a kívánt pontossággal kivezérel­ni, illetve megválasztani. A helyzeten talán a jövő köny-, nyit, ha már részben távirá­nyítással, részben a rakéta személyzetének beavatkozása útján módosítani tudjuk a ra­kéta pályaelemeit. A távirá­nyítás gyakorlati lehetőségét most bizonyította be az első szovjet­ űrrakéta. jármű által eddig elért legna­gyobb sebességi rekordot mondhatja magáénak. Ez a sebesség naprendszerünkön belül bármely úthoz elegen­dő. A magassági rekord el­vesztette értelmét, mert ez a rakéta „nem esik le”, hanem mesterséges bolygóként foly­tatja útját, immár a Nap kö­rül. (Persze ez nem a tizedik bolygó, mint ezt egyik napi­lapunk írta, hiszen a 9 nagy bolygón kívül legalább 1600 kis­bolygót ismerünk!) Igen komoly eredményeket hozott a holdrakéta a hír­adástechnika terén, hiszen be­bizonyosodott, hogy kozmikus távolságokon belül megbíz­ható rövidhullámú rádióössze­köttetés lehetséges. A tele­metria ugyancsak megoldotta az összes kapcsolatos felada­tokat: az adatközvetítés za­vartalansága páratlan értékű tudományos adatok birtokába juttatta, az emberiséget. Parenago szovjet csillagász­­professzor egy újkeletű nyi­latkozatára hivatkozva el­mondhatjuk, hogy nagyjából ezere voltak éppen az első szovjet űrrakéta feladatai. S ha talán szebb is lett volna, ha a rakéta eltalálta volna a Holdat, alkotói maguk is tud­ták, hogy ennek valószínűsége rendkívül kicsiny. Kiderült azonban, hogy végeredmény­itt is a tervszerű fokozatosság elve érvényesült A perspektívák szédítőek Az űrrakéta szükséges se­bessége elérhető, az irányítás­­technikai feltételek biztosít­hatók. Nem lehet tehát messze (relatív és abszolút értelem­ben egyaránt) a nap, amikor a rakéta magát a Holdat éri el. Az óriási rakéta nem vélet­lenül ilyen nagy: egyben az ember űrrepülésének lehető­ségét is fürkészi. A világűr­ben egyre messzebb szágul­dó első szovjet űrrakéta pedig folytatja mindenségünk fel­derítését: ismét az ember számára döntő fontosságú kozmikus sugárzási, meteor­veszélyre vonatkozó adatokat szolgáltatja sok egyéb tudo­mányos eredmény mellett. Ami pedig Holdunkat, ezt a természetes szputnyikot illeti, kis nehézségi gyorsulá­sánál fogva a világűr ideális rendezőpályaudvara lehet, nem is szólva sok-sok egyéb lehetőségről... Az új év első nagy tudomá­nyos kísérlete tehát az űrhajó­zás valódi nyitánya, amelyet jelentőségében egyelőre épp­annyira nem láthatunk be, mint ahogyan a mesterséges holdak tudományos és gyakor­lati jelentőségét is csak most ben minden előfeltétel meg-,­­kezdjük kellőképpen értékelni, hogy ember al- Világszenzáció­s tudomás van ahhoz, kotta jármű leszállhasson a Holdon. Jól tudjuk, hogy a szovjet­­ műszaki fejlesztés ésszerűen óvatos utakat követ: nyos világsiker — a jövő ka­puja; ez az­ első mesterséges bolygó, az első nagy szovjet űrrakéta, NAGY ERNŐ ................ befolyásolja. A Hold és a rakétapálya síkjának helyzete az indítás időpontját határozza meg, a többi pályaelem a rakéta függvénye. A három pálya közül a jobboldali a hiperbolikus, a középső a parabolikus, a baloldali az ennél kisebb sebességhez tartozik. A pálya indítási m ------n. ffüggo-Holdiránya indításkor Ez az ábra két ma még meg nem valósult részletet mutat. Az induló pálya után a Hold önmagától nem tudja befogni a raké­tát, hanem fékezéssel kell kellőképpen lelassítani. Ezután, meg­felelő távirányítással válhatik belőle a Hold szputnyikja. A vissza­térés kismértékű felgyorsulás után (rakétával) ,válik lehetségessé és a rakéta egyre szűkülő ellipszispályán emészti fel mozgási energiáját. Ez is csak emberi kormányzással valósítható meg. Amilyen mértékben növeljük a rakéta indítósebességét, olyan mértékben válik egyre laposabbá az elliptikus pálya. Az itt meg­adott számadatok kb. 200 km-es indító magasságra vonatkoznak, ilyenkor a szökési sebesség kereken 11,06 km/mp. Földszínről való indításkor ugyanez az érték 11,2 km/mp. Az ellipszispályán kereken négy napig halad a rakéta a Földtől a Holdig. Parabola­pályán alig két nap kell ugyanerre, hiperbolapályán pedig ennél jóval, rövidebb idő is elegendő. A hiperbolapályán haladó szovjet űrrakéta 34 óra alatt futotta be a Föld-Hold távolságot. Levegő mint üzemanyag A szovjet űrrakéta min­g­denekelőtt a szovjet rakéta­" Olyan elgondolásokról kap­­technika fényes diadala. Be-a­tunk hírt, hogy 100­ kilométe­­bizonyosodott, hogy a szovjet 5,rps magasságban a repülőgép rakétatechnikusok a naprend-,­szer bármely pontjának elére-S magat a ritkult levegőt hasz­sére alkalmas rakétát képesek" lálhatja üzemanyag gyanánt, építeni. S mindezt többé-r­e meglepő üzemanyag útján Kevésbé klasszikus, kémiai» voltaképpen a nap energiáját ^ Atól^valószínűbb, hogy pet-t hasznosítaná. Légkörünkben az róleum-oxigén keverékkel* oxigén amint ismeretes dolgozott a rakéta, bár a­ két atomos molekulák forma­­korán-oxigén keverék lehető-1­­arcban található. Nagy magas­sága sincs kizárva. Ezzel. . . szemben minden tudományos­­sagban a napsugárzás energia- és technikai szempont azó­ta felbontja a molekuláris kő­­atomrakéta alkalmazásának r­dést, atomos oxigénné' alakítja 'lehetősége ellen szól. Erre» _ egyelőre nincs is szükség. J at a gazt­­a kis sűrűség miatt Maga a rakéta a bármely* a rekombináció valószínűsége csökken és az oxigén főleg ato­mos formában van jelen. A repülőgép motorja lénye­gében egy repülő tölcsér: az elől betóduló levegő kompri­­málódik, a megnövekedett nyo­mású közegben az atomok is­mét molekulákká egyesülnek. Egyesülésükkor ugyanakkora energia szabadul fel, mint amennyi a molekula széthasí­­tásához kellett. Ez az energia hő formájában növeli a gáz nyomását és a hátul kitóduló gáz szolgáltatja a hajtóerőt. A gép elméletileg korlátlan ideig repülhet.

Next