Műszaki Élet, 1960. július-december (15. évfolyam, 14-26. szám)
1960-07-07 / 14. szám
A gépkocsikkal foglalkozó műszaki leírásokból az érdeklődők megtudhatják, hogy egy-egy típusnak milyen a motorja, karosszériája, hajtóműve, rugózása, mekkora teljesítményt tud kifejteni, milyen sebességet lehet vele elérni stb. A gépkocsi azonban nemcsak motorból és karosszériából áll, hanem számtalan kiegészítő felszerelésből is, amelyek nélkül ugyan éppoly jól működik a jármű, mint velük együtt, s mégis, ezek a felszerelések biztonságosabbá, kényelmesebbé és kellemesebbé teszik a vezető és a kocsi utasai számára az utazást. Nem adhatunk ugyan cikkünkben teljes képet ezekről a kiegészítő felszerelésekről, hiszen annyiféle van már, hogy puszta felsorolásuk is megtöltené ezt az oldalt, mindössze néhány érdekes műszaki megoldást, ötletes újdonságot ismertetünk olvasóinkkal. Autórádiók A modern autónak immár elválaszthatatlan tartozéka lett a rádió. A különböző, szinte megszámlálhatatlanul sokféle típusú berendezések sorában egyre nagyobb számban találkozhatunk a tranzisztoros készülékekkel. Az eddigi megszokott, beépített telepes készülékektől gyökeresen különbözik például a Philips-gyár teljesen tranzisztoros kis autórádiója, amely a műszerfalból kihúzható és táskarádióként is használható. A műszerfalba süllyesztve automatikusan csatlakozik a kocsi telepéhez, antennájához és a beépített hangszóróhoz. Ha a jármű utasai kirándulásra, táborozásra vagy a szállodába is magukkal akarják vinni, egyszerűen kihúzzák a műszerfalból, ahol egy önműködően csúszó lap eltakarja a helyét, s a kis nyomógombos készülék egyszeriben átalakul hordozható táskarádióvá. A szükséges áramot beépített szárazelemek szolgáltatják, s az autó antennája és hangszórója helyett önálló kis hangszóróval és ferritantennával működik. Ugyancsak a Philips-gyár konstrukciója a műszerfal alá akasztható gramofon. A készülék dobozán keskeny nyílás van, ebbe kell betolni a hanglemezt, s minden további műveletet a gép önműködően végez el. Ha a vezetőnek zenére támad kedve, rövidebb idő alatt tudja üzembe helyezni a kislemezjátszót, mint amennyire szüksége van ahhoz, hogy cigarettára gyújtson. A legmodernebb autórádiók között már megjelentek a nyomtatott áramkörös készülékek is; legfőbb előnyük, hogy a kocsi rázkódása nem okoz kárt bennük. Sok autótulajdonost ért már az a bosszúság, hogy gyerekek vagy részegek letörték a kocsi antennáját. A Volkswagen-kocsikat most olyan antennákkal szerelik fel, amelyek teljesen elsüllyeszthetők, s kívülről csak egy kis piros gomb látszik. Az antennát egy kisvillanymotor segítségével a kocsi belsejéből lehet kitolni és visszahúzni. A kis hajtóművet a teleszkóppal hajlékony csőben vezetett perionkötél köti össze. Nagy fejlődésen mentek keresztül a járművekbe épített mozgó rádióállomások is. A tűzoltóság, rendőrség, vasutak, mentőszolgálat és a taxivállalatok számára készült új típusú berendezések kis méretükkel és egyszerűségükkel tűnnek ki. A Ranger-típusú berendezés például a műszerfal alatt helyezhető el; hatótávolsága egy egész nagyvárosra és környékére kiterjed. A hat hangcsatornás, kristályvezérlésű készülék hangszórója automatikusan kikapcsolódik, ha a másik fél lekapcsolja készülékét. Az állomás rendszeres felülvizsgálatára beépített mérőműszer szolgál. A gyártó vállalat a mozgó rádióadót kézi kapcsolású, vagy teljesen automata telefonközponttal is szállítja, aminek különösen a taxivállalatok számára van nagy jelentősége. Biztonsági és egyéb felszerelések _ A sebességmérő állandó ellenőrzését különféle ötletes készülékek veszik át a vezetőtől. Kötelező vagy önkéntes sebességkorlátozásoknál ezek a berendezések hang- vagy fényjelekkel hívják hívják fel az autósok figyelmét a nagyobb sebességgel járó veszélyre, sőt, olyan készülékeket is készítettek már, amelyek a kritikus sebesség elérésekor figyelmeztető szózatot intéznek a gépkocsivezetőhöz. A biztonsági öv nem zavarja a vezető mozgását, s összeütközéskor megakadályozza, hogy kiessen a kocsiból. A Speedosun automata beállító tárcsája. A Mercoton figyelmeztető berendezés. FELSŐBB OSZTÁLYBA LÉPHET — 2. FORDULÓ* 1960. JÚLIUS XXV. ÉVFOLYAM, 14. SZÁM. MMARA: 2.5« A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGÉNEK LAPJA Hangjelekkel figyelmezteti például a vezetőt a Mercoton nevű berendezés, amely egy kis dinamóból és ehhez tetszés szerinti hosszúságú vezetékekkel csatlakozó jelződobozból áll. A dobozban találjuk a szabályozható hangerejű zümmögőt és a kívánt sebesség beállítására szolgáló szerkezetet. A dinamó egyszerűen a kilométerórára és a meghajtó flexibilis tengely közé iktatható, a doboz pedig a műszerfalon helyezhető el. A műszert menet közben, a kívánt sebesség elérésekor kell beállítani; ennél a sebességnél a berendezés szaggatott hanggal, ha pedig túllépi, folyamatos búgással figyelmezteti a vezetőt. Hasonló akusztikai berendezés az Intra-Speed, amelyet ugyancsak a kilométerórához kell kapcsolni. Kapcsolószerkezete a beállított sebesség elérésekor fototranzisztoron keresztül relet vezérel, amely az áramkör zárásával működésbe hozza a zümmögőt. Az egész berendezés a műszerfal mögött helyezhető el. A fentieknél sokkal nagyobb jelentőségűek azok a berendezések, amelyek nemcsak arra használhatók, hogy a kritikus sebességek elérésekor figyelmeztessék a vezetőt, hanem arra is, hogy nagy távolságokon való utazásoknál a kocsit állandóan, egy menet közben beállított sebességen tartsák. Ezzel megkímélik a vezetőt attól a fáradságtól, ami a gázpedál állandó használatával jár. A Speedostat automata mindkét feladatot elvégzi egy kis villanymotor, centrifugálszabályozó, rugók, különböző kontaktusok és emelők, segítségével. A figyelmeztető berendezés a műszerfalon egy forgatógombnak az előirányzott sebességre való állításával hozható működésbe. A megengedett, illetve veszélyes sebesség — például 60 km/óra — akaratlan elérésekor a gázpedálon erős ellennyomás keletkezik, ez arra készteti a vezetőt, hogy a sebességet addig csökkentse, amíg a lábát ismét könnyedén tudja a pedálon tartani. A kocsi sebességét azonban az ellennyomás ellenére is rövid időre, például előzéskor, minden kapcsolás nélkül fokozni lehet. Az automatikus sebességszabályozó bekapcsolása úgy történik, hogy a vezető felgyorsítja a kocsit a kívánt sebességre, a műszerfalon levő forgatógombbal ezt a sebességet a skálán beállítja és megnyom egy gombot is. Erre az előbbi, figyelmeztetésnél használt szerkezet emelkedőkön, ellenszélben, vagy lejtőkön automatikusan nyitja, illetve zárja a porlasztó fojtószelepét. Az automatikus sebességszabályozó mechanikus és elektromos biztonsági berendezések segítségével abban a pillanatA kémiai rakétaüzemanyagok teljesítőképességéről — Beszélgetés Jacques Piccard-ral — Televízióantennák földelése — Műszerek megvilágításának új módszerei . Hogyan történik a tervezői névjegyzékbe való felvétel? Van önműködően kikapcsolódik, amint a fékpedált megérintik. Ezután a kocsi sebessége normálisan, a gáz- vagy fékpedál kezelésével szabályozható. Érdekességként megemlítjük, hogy gyártanak olyan biztonsági berendezést is, amely leállítja az autó motorját, ha a vezető lehellete a megengedettnél több alkoholt tartalmaz. Az utasok biztonságát növelik az összeütközéskor hátracsúszó, habgumival bevont ülések, a különböző rendszerű biztonsági övek, amelyek megakadályozzák, hogy a bennülők előreessenek, illetve kiessenek a kocsiból. A túlságosan magas vagy alacsony nyomású gumik is sokszor idézhetnek elő baleseteket. Kevés olyan autós van, aki az előírt nyomást rendszeresen műszerrel ellenőrizni szokta, pedig a szemmel még nem látható nyomásdifferencia is veszélyes lehet. A mindössze 7,2 g-os, újrendszerű kis nyomásmérő műszerekkel, amelyek állandóan a szelepházakra vannak erősítve, megoldható ez a probléma is. Egy ujjnyomásra a szelep egy pillanatra megnyílik, s a hengeralakú műszer törhetetlen, átlátszó skálájáról leolvasható a nyomás mindenkori értéke. A gépkocsi poros, sáros ablakát menetközben is le kell néha mosni. A különféle, eddig ismert szerkezetek mellett egy újfajta ablakmosó berendezést készítettek, amelyben a víz fecskendezéséhez szükséges nyomást az autó pótkerekének levegője szolgáltatja. Ha a műszerfalon elhelyezett gombot megnyomják, hat másodperc elegendő ahhoz, hogy a kettős vízsugár az ugyancsak működésbe lépő ablaktörlő segítségével lemossa az üveget. Egy pótkerék két üveg víz fecskendezéséhez is felhasználható, s még mindig marad annyi nyomás a kerékben, hogy szükség esetén eredeti rendeltetésének is eleget tudjon tenni. Persze, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a kereket időnként azért fel kell pumpálni! Végezetül megemlítünk még néhány érdekes apróságot is, mint amilyen az önvédelem céljára gumibotként is használható poroltókészülék, a kocsiba építet cipőtisztító, az ajtó nyitásával szinkronizált, kifelé forduló ülések, apró porszívógépek a kocsi tisztántartásához, vagy a Zeissgyár nagyítóval kombinált rúdlámpája, amely a térképolvasást könnyíti meg az éjszaka utazók számára. A Chrysler-kocsi illései az ajtó kinyitásával egyidejűleg kifelé fordulnak. A Philips-gyár kétéltű, tranzisztoros rádiója.