Műszaki Élet, 1965. július-december (20. évfolyam, 13-26. szám)

1965-07-01 / 13. szám

XX. ÉVFOLYAM, 13. SZÁM. ÁRA: 2.50 FT 1965. JÚLIUUS 1. Az MTESZ új országos vezetősége — A közgyűlés határozatai Mi a helyzet a rádióadógyártás körül?­­ A mezőgépgyártás A hűtőipar problémái — Az újítási rendelet módosítása A helyből felszállás, helyben repülés, a repülőterek iránti igény minimalizálása — nagy­jából ez a VTOL és STOL be­tűszókkal jelzett repüléstechni­kai irányzat lényege. VTOL a Vertical Take-off and Landing, vagyis, függőleges fel- és leszál­lás, tehát a zérus nekifutással és kifutással való repülés, a STOL pedig a Vertical szó he­lyébe a Short (rövid) szót he­lyettesíti. A repüléstechnika fejlődése két irányban polarizálódik: az egyik a sebességek állandó fo­kozása, a másik a lassan repülő képesség fokozása — de lehető­leg úgy, hogy ugyanakkor a gép csúcssebessége se legyen ki­csiny. A nagy sebességű repülés útját az aerodinamikai jelensé­gek, a szuperszonikus áram­lás törvényszerűségei nagyjá­ból egyértelműen meghatároz­zák. Ám a lassan repülés tarto­mányában szinte hihetetlen a mérnöki leleményesség elé tá­ruló lehetőség. Ezekről akarunk most itt beszámolni a legutóbbi nagy repülőbemutatók, a tavalyi farnboroughi, az idei májusi moszkvai és a nemrégiben tar­tott nagy párizsi repülőkiállítá­son szerzett tapasztalataink alapján. Bármennyire is nagyszerűek a különféle helyből vagy kis ne­kifutással felszálló gépekkel szerzett tapasztalatok, azt kell mondanunk, hogy e téren a tényleges gazdasági eredmény kissé lelohasztotta a légiforga­lom szakembereinek lelkesedé­sét. A nagyrepülőtér nélküli he­likopteres légiforgalom korsza­ka mégsem köszöntött be. Az óriási dérrel-dúrral beharango­zott helikopterjáratok javaré­sze időközben megszűnt, s csu­pán néhány, presztízs-okokból fenntartott vagy valóban jöve­delmezőnek bizonyult járat élte túl a csakhamar bekövetkezett válságot. S most, amikor a lassan re­pülő, helyből felszálló, lebegő gépek technikai áttekintését akarjuk adni, még mindig meg kell állapítanunk, hogy ezen a téren éppen a gazdaságossággal kapcsolatosan a legsúlyosabb a probléma, s ezért is keresik oly sokféle úton a legcélszerűbbnek, legjobbnak tűnő megoldást. A helikopter metamorfózisa A hagyományos kivitelű for­gószárnyas repülőgép a helikop­ter. A forgó­szárny az álló gé­pen is akkora felhajtóerőt tud termelni, hogy még magas hegy­ségekben is helyből felszáll­­hat. Ezenkívül, a gép akár zé­rus haladási sebességnél is elég­gé jól kormányozható, a rotor­lapátok kollektív és ciklikus ál­lásszögváltoztatásával. Igaz, nem könnyű a helikopterpilóta dolga, mert szinte állandóan „dolgoznia” kell, de ezért leg­alább korlátlan mozgásra képes. A motorok üzembiztonságát pe­dig — főleg a gázturbinák fel­­használásával — olyan magas szintre emelték, hogy a balese­ti lehetőség is minimális. Igen ám, de a forgó szárny­nak vannak bizonyos elvi, alap­vető korlátai. A lapátvég kerü­leti sebessége nem érheti el (ál­lítólag) a hangsebesség 70—80 százalékát, ez pedig az előre re­pülés sebességének is korlátot szab, hiszen ilyenkor a lapát­vég sebessége a forgásból adódó kerületi sebesség és a haladási sebesség vektorösszege. Még sú­lyosabbnak ítélik a dinamikai gátlásokat. A forgó lapátrend­szeren sokféle rezgési mód ala­kulhat ki, és a rezgésekkel já­ró tehetetlenségi erőhatások vé­gül is megengedhetetlen mérté­kűre fokozódhatnak. (E sorok írójának 1949-es helikopter­kísérleteire is a rezgések tettek pontot.) Megfelelő fogásokkal, alkal­mas szerkezeti megoldásokkal azonban ezeket az akadályokat is le lehet küzdeni. Egyrészt meglepő lapátszámú rotorokat építenek — éppen bizonyos jel­(Folytatás a 12. oldalon) Az MTESZ VI. Az MTESZ-hez tartozó tudo­mányos egyesületek közel 500 küldötte, és a meghívottak je­lenlétében kezdődött meg jú­nius 25-én, péntek reggel az MTESZ VI. közgyűlése. A je­lenlevők az előadóteremben nem fértek el, s ezért az egyes referátumokat és hozzászóláso­kat televízión és hangszórón közvetítették számukra a kupo­lateremben. Az elnöki megnyitó A napirend elfogadása és a bizottságok megválasztása után Hevesi Gyula akadémikus tar­totta meg elnöki megnyitóját. Bevezetőben visszatekintett az elmúlt két évtized eredményei­re, beszélt a szövetség történel­mi elődjéről, az 1918-ban meg­alakult Alkalmazott Mérnökök Országos Szövetségéről, amely a műszaki dolgozóknak a világon az első szocialista, forradalmi jellegű társadalmi egyesülése volt, majd így folytatta: " Alapvető feladat az, hogy elősegítsük a nemzetközi tudo­mányos haladás eredményeinek legésszerűbb felhasználását szo­cialista építőmunkánkban. Ezért különösen előtérbe kerülnek a műszaki fejlesztés és a tudo­mányos munka gazdaságossági kérdései, hogy a rendelkezé­sünkre álló szellemi és anyagi kapacitást hazai adottságaink­nak, a szocialista nemzetközi együttműködésnek és a világ­gazdaságba való bekapcsolódá­sunknak leginkább megfelelő módon használjuk ki. Egyesü­leti életünk további intenzifiká­­lásával elő kell segítenünk, hogy műszaki és tudományos dolgozóink ne csak lépést tart­hassanak a tudomány nemzet­közi haladásával, hanem annak — amennyire csak adottságaink, eszközeink és lehetőségeink en­gedik — aktív, előbbrevivő té­nyezői is legyenek. Ezért nagy súlyt kell helyeznünk műszaki oktatási rendszerünk színvona­lának emelésére is. — Igaz ugyan, hogy a szocia­lista tábor mai ereje az a döntő tényező, amely féken tartja a monopóltőke ragadozóit a bir­tokukban levő tudományos esz­közök gátlástalan felhasználá­sától, de emellett nem kis je­lentősége van a világ békét és életet követelő közvéleményé­nek is. Ennek leghivatottabb, és erkölcsileg leginkább felelős irányítói közé tartoznak a tudo­mányos és műszaki alkotó mun­ka zászlóvivői, akiknek hazai élcsapatát éppen egyesületeink reprezentálják. A beszámoló Ezek után dr. Valkó Endre főtitkár kiegészítette az or­szágos vezetőség beszámolóját. Bevezetőben az egyes tudomá­nyos egyesületek több sajátos­ságát ismertette, foglalkozott a tagság fejlődésének problémái­val, majd arra a sokat vitatott kérdésre tért át, hogy az illeté­kes szervek mennyiben fogad­ják el az egyesületek javasla­tait. — A kép ellentmondásos — mondotta a szövetség főtitkára. — Általában egyre inkább ki­kérik és figyelembe veszik az egyesületek véleményét, egyre alaposabban reagálnak rá, és egyre gyakrabban fogadják el, amit az egyesület javasolt. közgyűlése Ugyanakkor az is igaz — hang­súlyozta —, hogy sok esetben nem tudták az egyesületek el­érni, hogy javaslataikat figye­lembe vegyék. — Ami az egyesületek mun­kájában jelentkező új vonáso­kat illeti — folytatta —, nyil­vánvaló, hogy az egyesületi te­vékenység alapvető formái módszerei — konferencia, elő­adás, vita, kiállítás, pályázat, munkabizottság és így tovább — már régóta kialakultak, a tematika pedig nyilvánvalóan szorosan igazodik a népgazda­ság, a tudomány, a technika hosszabb vagy rövidebb távlatú aktualitásaihoz. Úgy gondoljuk tehát, nincs semmi szégyen ab­ban, ha egy-egy egyesület nem hajt végre minden évben vala­milyen feltűnő fordulatot. Ha úgy gondoljuk, hogy az mis baj volna, ha társadalmi tevé­kenységünk tartalmával és módszereivel is nem reagálnánk gyorsan azokra a változásokra amelyek állandóan körülvesz­­nek bennünket a társadalom­­ban, a gazdaságban, a tudo­mányban. — Ha végigtekintünk az MTESZ múltján, azt hiszem, e tekintetben sem kell szégyen­keznünk. Hosszú sorát lehetne felsorolni az olyan új vívmá­nyoknak, tudományágaknál vagy termelési módszereknek amelyek először a tudományos egyesületekben bukkantak ki az ismeretlenségből, hogy azután jelszóvá, technikai divattá vál­janak, majd elfoglalják helyü­ket az ipar mindennapi gyakor­latában. Ilyen volt maga a­z automatizálás, de rengeteg pél­dát sorolhatnék a távlati víz­gazdálkodási, energiagazdálko­dási terveken keresztül egészen a munkalélektanig, vagy a ve­zetőképzésig.­­ A tartalommal szükségsze­rűen változnak a munkamód­szerek. Jelentésünk elég bőven foglalkozik az egyes ágazatok között nap mint nap keletkező újabb szövevényes kapcsolatok­kal, amelyeket a tudomány, a technikai haladás hoz magával, és amelyek egyenesen megkö­vetelik, hogy a szövetség mun­káján belül az ágazati egyesü­leti, szervezeti tagoltságon túl­lépő, sokoldalú kapcsolatokat hozzunk létre. Mindenki ismeri ezeknek a kapcsolatoknak tipi­kus példáit. A mezőgazdaság összefüggése a gépiparral, ké­miával, hidrológiával, építő­iparral, meteorológiával, elekt­­rifikációval, a szennyvízhaszno­sítás összetett problémáját, a közlekedés kapcsolatait a gép­iparral, műszerezéssel, kiberne­tikával stb. — Úgy gondoljuk, egyesüle­teink és az MTESZ vezetőségé­nek továbbra is gondolkodniuk kell olyan új módszereken, amelyek az adott körülmények­nek, az adott feladatoknak leg­jobban megfelelnek, és egymás­tól is át kell venni, ami már valahol bevált. Például az üzem, a termelés feladataihoz való közvetlenebb kapcsolódást jól szolgálják egyes ágazatok­ban az üzemi műszaki konfe­renciák, amelyeket az egyesü­letek szerveznek. Ilyeneket minden nagyvállalatnál tudna szervezni az illetékes egyesület. Az új nagyvállalatok arra kü­lönben is alkalmasak, hogy egy­ A Mi—6 és a belőle fejlesztett Mi—10 a v­lág legnagyobb forgószárnyas gépe,amely ráadásul nem kis mértékben a beépített 2 db 5500 lóerős gáz­turbina jóvoltából — a „tisztán’­ helikopter rendszerű gépek közül egyben a leggyorsabb is. Az ötlapátú forgószárny 35 m átmérőjű. A billenthető szárnyú konvertiplán rendkívül érdekes megoldás. Itt a nagy átmérőjű légcsavar tölti be a rotor szerepét is. Az emelőerő vektorát a szárny állásszög-változtatásával együtt módlosítják. (Canadair CR—84). Néhányan az elnökségből: Hevesi Gyula, K­aházi Ödön, Vég László, Valki Endre, Ortutay Gyula, Erdey Grúz Tibor, Becki S­ándor és Szili Géza

Next