Műszaki Élet, 1968. január-június (23. évfolyam, 1-13. szám)

1968-01-11 / 1. szám

CSEHSZLOVÁK MŰSZAKI HÉT ■. A föld alatti szénbányászat műszaki fejlesztési kérdései (OMFB-koncepció) A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXIII. ÉVFOLYAM. I. SZÁM­­ ; A­ICA: 2,50 FT 1968. JANUÁR 11. „Az év autója** címét elnyerő Wankel-motoros NSU Ro 80. A kedvező légellenállású túrakocsi sebessége 180 km/ó felett van Újabban — pontosabban 1963 óta — amikor az autótechnika időszakos változásait próbáljuk meghatározni, nem lehet figyel­men kívül hagyni egy sajátságos bíráló bizottság véleményét. A bizottság, a zsűri tagjai olyan újságírók, akik különböző orszá­gok sajtóiban rendszeresen fog­lalkoznak az autóújdonságok­­kal és egy-egy esztendő jelentő­sebb konstrukcióit pontozással értékelik. „Az év autója,, Legutóbb 12 ország 44 szakúj­ságírója úgy döntött, hogy „Az év autója'’ címet az NSU-gyár RO RO típusjelzésű kocsija ér­demli meg. Vagyis az év kiemel­kedő alkotásának tartották a Wankel-motorral tervezett, 130 LAE lóerős, 11,2 liter állagfo­­gyasztású, több mint 180 km tó csúcssebességű, ötszemélyes gép­kocsit. És hogy milyen sokra ér­tékelték a múlt év ősze óta so­­roz­­éban gyártott NSU-újdonság technikai, valamint formai meg­oldásait, továbbá minőségét, azt most egy rekordnak száni 1,6 pontozás dokumentálja. Magya­rázatként azonban hangsúlyoz­zuk, hogy bár Wankel-rendsze­­rű motor hajtja „Az év autója” díjas jutalmazott kocsit, a meg­lepően sok jó pontot nem a ha­gyom:', nyestél eltérő motor szó­ugyan még nem volt példa és amikor a FIAT 124-es típus lett az 1966-os év autója, az első­séget 144 ponttal szerezte meg. Az NSU mögött második hely­re került egy FIAT-gyártmány­ csija 94 ponttal, negyedik az an­gol Vauxhall Victor (43 pont), míg az ötödik hely 22—22 pont­ját közösen kapta a ja­pán Honda 600-as, illet­ve a General Motors érdekelt­séghez tartozó, NSZK-ban levő Opel-gyár Commodore típusa. Visszatérve a merész tervezé­sű NSU-kocsihoz, annak kiváló stabilitásáról, utazási kényelmé­ről, zajtalan üzeméről és divatos vonalú, kedvezően áramvonala­zott karosszériájáról beszélhe­tünk. Ezeket a tulajdonságokat jogosan értékelték sokra a bí­rálók, akik az autó biztonsági jellemzőit, mint például az út­tartást, a fékszerkezetet, a pre­cíz kormányzást különösen szi­gorú szemmel vizsgálták. Száznál több alaptípus Azok a modellek, amelyek az elmúlt esztendőben mutat­(Folytatás a 21. oldalon) vette. Az indoklás, amely a 197-es pontszámot kísérte, egy­általán nem méltatta a rotációs motort. Különben érdemes szólni ar­ról is, hogy ez esetben maximá­lisan 220 pont lehet a szavazás eredménye, ha minden zsűritag egybehangzóan foglal állást va­n 125-ös típus, 133 szavazati ponttal; harmadik lett a francia lamelyik modell mellett. Ilyenre Simca elsőkerék-meghajtású ko­ se*bessc"n 'S?.n«-aJV|*MS S«.?r!ICOUpe kiizü,'- Az ÚJ- *« D,N léerős, 170 km'6 secesstoU Sima 1­0« „S típusra az olasz Börtöne tervezte és gyártja a mutatós karosszériát lflí*-ra a szonalista országok autóipara is több újdonságot kezd gyár. ««a.. * s'13-as Wartburg „Tourist” nevű kombi-típusa, de kész a sapaa 110« Mb, valamint a felülvezérelt, 75 lóerős motorral felszerelt U 1-ej Moszkvics modell­ja '•'V-'.M * %" A bútoripar problémái — Tv-műsor tetszés szerint — Hogyan lehetne még csökkenteni az önköltséget? — 7 százalékkal növekszik a könnyűipar termelése — Komplett öntödék exportja Automata előhívógépek A fényképezésben az előhívás igen fontos és összetett feladat, melyet el lehet végezni egysze­rűbb és komplikáltabb segédesz­közökkel, egyedi és tömeges hí­vással, de mindenkor ügyelni kell a fizikai és kémiai feltéte­lek azonosságának biztosítására. A legfontosabb feltételek a következők: a kezelő oldatok ha­tásfokának egy szinten tartása, utántöltéssel való regenerálása; az oldatok hőmérsékletének azo­nos értéken tartása ± 0,5 C fokos ingadozással; az oldat ára­moltatása, illetve a hívott anyag mozgatása; a kezelési idő betar­tása, és az anyagnak a soron következő oldalba juttatása. E feltételek mindegyikének pontos betartása igen nagy figyelemösszpontosítást kíván. Mivel a kézi kidolgozás lassú, hibalehetőségei pedig nagyok, számos gyár hozott létre auto­mata kidolgozó gépeket. Az alábbiakban ugyanazon elven­­működő, de különböző feladatú és gyártmányú negatív, illetve fordítósfilm hívógépet ismerte­tünk. A VEB Laborban Dresden gé­pe építőszekrény-rendszerrel ké­szül, és így az ORWO-gyár min­den filmfajtájának előhívásához összeállítható, nevezetesen: — fordítós színes filmekhez (UT és UK) — negatív színes filmekhez (NC—16, NC—17 mask), — fordítós fekete-fehér fil­mekhez (UP—15, UP—22, UP- 27), — negatív fekete-fehér fil­mekhez (NP—15, NP—20, KP— 27). Természetesen a fekete-fehér hí­vásban minden fi­lm­ja j­zaval ösz­­szehangolható. Teljesítménye igen nagy: 8 óra alatt 1200 te­kercs 36 felvételes, 160 cm-es normál, színes fordítós film ki­dolgozására képes. A hívandó filmeket keretre feszítik, majd a gép lejtős ada­goló sínére taszik. Onnan 3 per­ces ritmusban az előhívóba emeli a szálítóráma, majd ugyanolyan ritmusban az oldat­tankban halad előre. Az előhí­vóban 32 percet tartózkodik a filmekkel megtöltött keret, mi­közben 11 alkalommal előre mozdul, a 11. mozgásnál pedig a szállítóráma előre emeli a kö­vetkező kezelő fürdőbe. Ez a folyamat ismétlődik, amíg a film átér a szárítószek­rénybe. Az oldattartály nagysá­ga szabja meg a rámák tartóz­kodási idejét az oldatban. Ez a szakaszos vezérlés adja a bizton­ságos munkát. Ugyanezt bizto­sítja a termosztáton oldattempe­rálás, az automatikus szintrege­nerálás, és az intenzív oldatmoz­gatás. Az oldalmozgatás kézirá­(Folytatás a 2. oldalon) A színes filmhívógép egy része. A világos teremben a száraz, kész filmeket kiveszik a szekrényből OMAC SVT/A típusú fekete-fehér negatív előhívó automata

Next