Műszaki Élet, 1968. január-június (23. évfolyam, 1-13. szám)
1968-01-11 / 1. szám
CSEHSZLOVÁK MŰSZAKI HÉT ■. A föld alatti szénbányászat műszaki fejlesztési kérdései (OMFB-koncepció) A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXIII. ÉVFOLYAM. I. SZÁM ; AICA: 2,50 FT 1968. JANUÁR 11. „Az év autója** címét elnyerő Wankel-motoros NSU Ro 80. A kedvező légellenállású túrakocsi sebessége 180 km/ó felett van Újabban — pontosabban 1963 óta — amikor az autótechnika időszakos változásait próbáljuk meghatározni, nem lehet figyelmen kívül hagyni egy sajátságos bíráló bizottság véleményét. A bizottság, a zsűri tagjai olyan újságírók, akik különböző országok sajtóiban rendszeresen foglalkoznak az autóújdonságokkal és egy-egy esztendő jelentősebb konstrukcióit pontozással értékelik. „Az év autója,, Legutóbb 12 ország 44 szakújságírója úgy döntött, hogy „Az év autója'’ címet az NSU-gyár RO RO típusjelzésű kocsija érdemli meg. Vagyis az év kiemelkedő alkotásának tartották a Wankel-motorral tervezett, 130 LAE lóerős, 11,2 liter állagfogyasztású, több mint 180 km tó csúcssebességű, ötszemélyes gépkocsit. És hogy milyen sokra értékelték a múlt év ősze óta sorozéban gyártott NSU-újdonság technikai, valamint formai megoldásait, továbbá minőségét, azt most egy rekordnak száni 1,6 pontozás dokumentálja. Magyarázatként azonban hangsúlyozzuk, hogy bár Wankel-rendszerű motor hajtja „Az év autója” díjas jutalmazott kocsit, a meglepően sok jó pontot nem a hagyom:', nyestél eltérő motor szóugyan még nem volt példa és amikor a FIAT 124-es típus lett az 1966-os év autója, az elsőséget 144 ponttal szerezte meg. Az NSU mögött második helyre került egy FIAT-gyártmány csija 94 ponttal, negyedik az angol Vauxhall Victor (43 pont), míg az ötödik hely 22—22 pontját közösen kapta a japán Honda 600-as, illetve a General Motors érdekeltséghez tartozó, NSZK-ban levő Opel-gyár Commodore típusa. Visszatérve a merész tervezésű NSU-kocsihoz, annak kiváló stabilitásáról, utazási kényelméről, zajtalan üzeméről és divatos vonalú, kedvezően áramvonalazott karosszériájáról beszélhetünk. Ezeket a tulajdonságokat jogosan értékelték sokra a bírálók, akik az autó biztonsági jellemzőit, mint például az úttartást, a fékszerkezetet, a precíz kormányzást különösen szigorú szemmel vizsgálták. Száznál több alaptípus Azok a modellek, amelyek az elmúlt esztendőben mutat(Folytatás a 21. oldalon) vette. Az indoklás, amely a 197-es pontszámot kísérte, egyáltalán nem méltatta a rotációs motort. Különben érdemes szólni arról is, hogy ez esetben maximálisan 220 pont lehet a szavazás eredménye, ha minden zsűritag egybehangzóan foglal állást van 125-ös típus, 133 szavazati ponttal; harmadik lett a francia lamelyik modell mellett. Ilyenre Simca elsőkerék-meghajtású ko se*bessc"n 'S?.n«-aJV|*MS S«.?r!ICOUpe kiizü,'- Az ÚJ- *« D,N léerős, 170 km'6 secesstoU Sima 10« „S típusra az olasz Börtöne tervezte és gyártja a mutatós karosszériát lflí*-ra a szonalista országok autóipara is több újdonságot kezd gyár. ««a.. * s'13-as Wartburg „Tourist” nevű kombi-típusa, de kész a sapaa 110« Mb, valamint a felülvezérelt, 75 lóerős motorral felszerelt U 1-ej Moszkvics modellja '•'V-'.M * %" A bútoripar problémái — Tv-műsor tetszés szerint — Hogyan lehetne még csökkenteni az önköltséget? — 7 százalékkal növekszik a könnyűipar termelése — Komplett öntödék exportja Automata előhívógépek A fényképezésben az előhívás igen fontos és összetett feladat, melyet el lehet végezni egyszerűbb és komplikáltabb segédeszközökkel, egyedi és tömeges hívással, de mindenkor ügyelni kell a fizikai és kémiai feltételek azonosságának biztosítására. A legfontosabb feltételek a következők: a kezelő oldatok hatásfokának egy szinten tartása, utántöltéssel való regenerálása; az oldatok hőmérsékletének azonos értéken tartása ± 0,5 C fokos ingadozással; az oldat áramoltatása, illetve a hívott anyag mozgatása; a kezelési idő betartása, és az anyagnak a soron következő oldalba juttatása. E feltételek mindegyikének pontos betartása igen nagy figyelemösszpontosítást kíván. Mivel a kézi kidolgozás lassú, hibalehetőségei pedig nagyok, számos gyár hozott létre automata kidolgozó gépeket. Az alábbiakban ugyanazon elvenműködő, de különböző feladatú és gyártmányú negatív, illetve fordítósfilm hívógépet ismertetünk. A VEB Laborban Dresden gépe építőszekrény-rendszerrel készül, és így az ORWO-gyár minden filmfajtájának előhívásához összeállítható, nevezetesen: — fordítós színes filmekhez (UT és UK) — negatív színes filmekhez (NC—16, NC—17 mask), — fordítós fekete-fehér filmekhez (UP—15, UP—22, UP- 27), — negatív fekete-fehér filmekhez (NP—15, NP—20, KP— 27). Természetesen a fekete-fehér hívásban minden filmja jzaval öszszehangolható. Teljesítménye igen nagy: 8 óra alatt 1200 tekercs 36 felvételes, 160 cm-es normál, színes fordítós film kidolgozására képes. A hívandó filmeket keretre feszítik, majd a gép lejtős adagoló sínére taszik. Onnan 3 perces ritmusban az előhívóba emeli a szálítóráma, majd ugyanolyan ritmusban az oldattankban halad előre. Az előhívóban 32 percet tartózkodik a filmekkel megtöltött keret, miközben 11 alkalommal előre mozdul, a 11. mozgásnál pedig a szállítóráma előre emeli a következő kezelő fürdőbe. Ez a folyamat ismétlődik, amíg a film átér a szárítószekrénybe. Az oldattartály nagysága szabja meg a rámák tartózkodási idejét az oldatban. Ez a szakaszos vezérlés adja a biztonságos munkát. Ugyanezt biztosítja a termosztáton oldattemperálás, az automatikus szintregenerálás, és az intenzív oldatmozgatás. Az oldalmozgatás kézirá(Folytatás a 2. oldalon) A színes filmhívógép egy része. A világos teremben a száraz, kész filmeket kiveszik a szekrényből OMAC SVT/A típusú fekete-fehér negatív előhívó automata