Műszaki Lap, 1904 (5. évfolyam, 1-24. szám)
1904-01-20 / 1. szám
yf O rrw**' <**"**'*'" 1904. JANUÁR HÓ 20-ÁN 1. SZÁM: 131 Megjelen minden hónap 5-én és 20-án. Az Országos Műszaki Egyesület tagjai részére a lap előfizetési ára egész évre : 2 korona. Nem tagoknak egész évre : 6 kor. ---------fél évre 3 kor.----------Hirdetéseket felvesz a kiadóhivatal. Az egy egész oldalra terjedő egyszeri hirdetés ára 16 kor. ; fél oldalért 8 kor. ; 15 mm. magas, 55 mm. széles hasáb 60 fill. ÉSZAKI ». . AZ ORSZÁGOS MŰSZAKI EGYESÜLET» HIVATALOS ÉRTESÍTŐJE, Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, V., Váczi-körut 64. II. Tisztv. és szerk. hivatalos órái: Kedden és Pénteken este 80 óra között. A hideg gőzgép. \ '1 ^ Tudvalevő, hogy a jelenleg használatban levő gőzüzemű munkatelepek, a reájuk fordított tüzelőanyag melegség-tartalmának átlag mintegy 18°/o-át változtatják át mechanikai munkává. A többi meleg részint a kazán, részint a gőzgép kedvezőtlen hatásfoka folytán s nagyrészt a fáradt gőzben vész el. A vízgőzüzem gazdaságosságának javításán már néhány évtizede fáradoznak és már 50 év előtt talált Du Trembley e célra alkalmas eljárást és gépet, amely bár a gyakorlatban is igen hasznosnak bizonyult, mégis csak most kezd valóban tért hódítani. Az ily célú gép alkalmazása a vízgőzgép hengerében már expandált, tehát a gőzhengerből már távozó gőzben levő melegmennyiség kihasználására irányul. Behrend és Zimerman a francia Du Trembley nyomán haladva, a fáradt gőzzel alacsony forrpontu anyagokat (amilyen a széndioxid, ammóniák, aceton, bensől, áther, szénsav, stb.) változtatnak gőzzé, illetve alacsony forrpontu anyagok gőzét túlhevítve, az így elért feszültséget egy a gőzgép hengeréhez hasonló hengerben mechanikai munkává alakítják. Ugyancsak e célra E. Jossé scharlottenburgi tanár a kénessavat választotta, mert ez — amint az a jéggyártásnál bebizonyult — hengerkenést nem igényel. A Jossé-féle gépet a Bettinger és| ylelj^ frai^SHEjili gyár készíti, mely gép a vízgőzgéphez valói alkalmazásra mink ábránk tünteti fel. A a gőzgép alacsony nyomású hengere ; B a vizgőzgép süritője; C a hideg gőzgép hengere fe©hfl,hifkgrg&gép süritője ; E a hideg gőzgép vezetékébe iktatott szivattyú ;G, ffles'F a hideg gőzgéphez tartozó csővezetékeit. Josde,d jíiífií &£■ kitűnik, süritős vizgőzgéphez alkalmazza sok módon, hogy a vizgőzgép süritőjén hűtőr vezet. Az alacsony nyomású hengerből kitajolt fáradt gőznek 0,1—0,2 atm. nyomásnak megfelelő mintegy 00° C. hőmérsék-