Műszaki Lap, 1934 (33. évfolyam)
1934-01-01
2 MŰSZAKI LAP jam és a tehetségem útján immár, eljutottam a sikeres munkáim révén a művészetben arra a magaslatra, amelyet zenitnek neveznek az emberek. Munkám értékét a művészetben mi sem illusztrálja méltóbban, minthogy ebben a hónapban ennek a hatalmas országnak a kormányzósága megbízott a Robert Fulton emlékművének az elkészítésével. Ez azért történt, mert két év előtt Amerika legnagyobb költőjének az emlékművét olyan sikerrel készítettem el, hogy ma több ilyen fajta emlékmű mintázásával bíztak már meg. Mondanom sem kell, hogy a Fulton Róbert emlékmű elkészítése nekem, aki a kassai iskolából került ki, egy külön élvezet és lelki élmény s bevallom, büszke vagyok az erőmre, hogy ennyire tudtam vergődni, hogy a világ leghatalmasabb állama a legnagyobb hírű fiának az emlékműve elkészítését ream, egy magyar emberre bíztadirekt állami megbízatás), holott itt több, mint tizenkétezer elsőrangú művész él. Ezzel csak azt akartam illusztrálni, hogy én számot tartok arra, hogy az elhalt kedves tanárunk emlékművének a megtervezésével és megmintázásával az én iskolatársaim engem bízzanak meg. Annyival is inkább várom az erre való felszólításukat, mert én a tervezésért és a mintázásért semmiféle, költséget nem fogok felszámítani. Szeretném, ha az iskolatársaim arra büszkék lennének, hogy egy közülük a művészetek terén a zenitre juthatott és ez az egy kéz velük együtt adózni kíván a tiszteletben és szeretetben annak, akitől mi oly sokat tanultunk... Végezetül Amerikában élő néhány kassai kartársnak a címét közli, íme, egy teljes férfiú megnyilatkozása a származás, múlt és hagyomány megbecsülését és kegyelet gyakorlását illetőleg. Kassai kartársai előtte meghajtják teljes elismerésük szimbólumát. Most pedig serényen azon buzgólkodnak, hogy az ő művészi nívójához méltó emlékmű kiviteléhez a szükséges anyagiakat előteremthessék. W. A közszállítási szabályzatról A kereskedelemügyi minisztérium elkészítette a Közszállítási Szabályzat tervezetét, ami részben az új iparfejlesztési törvényben foglalt rendelkezések végrehajtása, másfelől az érdekeltség által tett számos javaslat folytán vált szükségessé. A tervezet egyes rendelkezéseibe beilleszti az 1931 : XXI. t.-c. (iparfejlesztési törvény) mindazon intézkedéseit, amelyek a közszállításokra vonatkoznak. De ezenkívül is számos figyelemreméltó újítást tartartalmaz a jelenlegi érvényben levő Közszállítási Szabályzattal szemben, ami bizonyos mértékig az érdekeltség kívánságának honorálását jelenti. A tervezet alábbi szakaszai részben lényegesen megváltoztatják a jelenlegi helyzetet, részben pedig olyan új intézkedéseket tartalmaznak, amelyek az érvényben levő szabályzatban helyet nem foglalnak: A 6. §. a házi kezelésben végezhető munkálatokról intézkedik. A 7. §. (és 4. §.) A hazai beszerzés feltételeit írja körül. A 9. §. megállapítja a szabályzat előírásait megsértő tisztviselőkkel szemben a fegyelmi felelősséget. 10. Bevonja a kiírásba és odaítélésbe az érdekképviseleteket. Ezzel kapcsolatban az érdekképviseleteknek lehetővé válik, hogy nyilatkozzanak az ajánlatok elbírálásánál és odaítélésénél az árak realitásáról is. ti. §. Bekapcsolja a közszállítási ügyek intézésébe az Árelemző Bizottságot. Feladatává teszi rendszeres nyilvántartás vezetését azokról az egységárakról, amelyeken a K. Sz. alá eső hatóságok stb. szállításaikat, vagy munkálataikat vállalatba adták. 13. §. Bevezeti a területileg korlátozott nyilvános versenytárgyalás tartását. 14. §. A zártkörű versenytárgyalásnál új intézke- .. b dés, hogy ilyen tartható akkor is, amikor a szóbanlevő szállítás, vagy munkálat végzésére csak ötnél nem több hazai vállalkozó képes. Zártkörű versenytárgyalásra felváltva hívandók fel az érdekelt vállalkozók. 15. §: A versenytárgyalás nélküli kiadásnál a pótmunkák határát 20%-ról 10%-ra csökkenti, kimondja, hogy a jegy- és javítóintézeteknél biztosítható szükségletek megállapítása a kér. min. hozzájárulásával történik, végül a versenytárgyalás nélküli kiadás értékhatárát állami üzemeknél az eddigi 6000 pengőről 10.000 pengőre, munkálatoknál pedig 15.000 pengőre emeli. 16. §. Megszűnik a költségek engedélyezése előtti versenytárgyalás tartásának lehetősége. 17. §. A 15.000 pengő alatti vállalati összegnél az ajánlattételre szükséges kellékeket költségmentesen kell kiadni. 29. §. Teljesíti azt a régi kívánságot, hogy ha a készpénzbiztosítékot bizonyos időn belül a vállalkozónak nem utalják vissza, akkor részére a bankrátának megfelelő kamatot kell téríteni. 32. §. Felsorolja a versenytárgyalási hirdetmény tételeit. Előbb az ajánlatban a fizetendő legkisebb munkabérek megadását, amelyeknek fizetésére kötbér terhe mellett kell felelősséget vállalni. 33. §. A versenytárgyalási hirdetmény közzétételéről szól és a jelenlegi helyzethez képest eltérést tartalmaznak: b, c, d, e, g pontok. 37. §. Az ajánlatok felolvasásánál előírja, hogy amennyiben az átszámítás az ajánlatok végösszegeit módosítja, erről az ajánlattevő tájékoztatandó. 40. §. A döntésnél létesítendő szakbizottságok szervezése. 43. §. Az ajánlattevőknek nyújtható kedvezményeket és előnyöket sorolja fel. A múlthoz képest fontos új rendelkezések, amelyekkel szemben az állásfoglalás fontos. 44. 1. Az odaítélésnél újítás, hogy az elfogadható ajánlatnak reálisnak kell lennie. A reális ajánlat fogalmát megadja részben a 42. §. g. pontja. Itt jön figyelembe az érdekképviseletek és az Árelemző Bizottság szakértő véleménynyilvánítási jogának jelentősége. 46. §. Teljesíti bizonyos mértékig a bánatpénzek késedelmes visszautalásánál azt a régi kívánságot, hogy ilyen esetben az ajánlattevőnek a bankrátával egyező kamat térítendő. 50. §. Az olyan sérelmes odaítélés ellen, amely VI OGOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO0OOOOOOOO