Művezetők Lapja, 1921 (24. évfolyam, 1-12. szám)
1921-01-01 / 1. szám
A villamosság előtérben. A szénhiány nemcsak nálunk készteti a gondolkodó elméket élénk kutatásra és tevékenységre, miképen lehetne ezt az elsőrendű fontosságú szert a gazdasági életben nem teljesen kiküszöbölni, hanem ennek fogyasztását tetemesen megszorítani. Csonka Magyarországnak még mindig van a földben annyi szénkészlete, hogy ügygyel-bajjal egy századig még elvergődhetnénk, bár a nemesebb szénfajtákat pótolni kell. De ne felejtsük el, vannak államok, amelyeknek területén semmi szén nem bányászható. Ezeknél lázasan törekednek a szén pótlószerét a gazdasági életbe bevezetni. Ez a pótlószer pedig meg is van a villamosságban, melynek előállítása a természeti erők, a víz, a szél, a nap melege célszerű munkába állításával lehetséges, így Svájcnak egy kilogrammnyi szene sincs, mégis jelentős ipari tevékenységet fejt ki népe, mert sűrűen fordulnak elő vízesések, amelyek vízturbinákat, ezek pedig villamos áramot fejlesztő dinamókat hajtanak. Az élelmes svájciak azonban nem elégszenek meg jelenlegi áramfejlesztő telepeikkel, a kényszerűség is hozzájárul ehhez, mert a német és, angol szénszállímányok mindinkább elmaradnak. CTI és újabb telepek létesülnek, hogy a sokféleképen hasznosítható villamosáramot a gazdasági életnek a ipartól távoleső rétegeibe elvezethessék, így a mezőgazdaságokba és a háztartásokba. Az elmúlt nyáron Zürichben volt egy villamossági kiállítás, amelynek kiállítási tárgyai hasznosságukkal hízelegték be magukat a látogatók tetszésébe. A villamosmotor nem új, újszerű azonban az útmutatás, mely megjelöli a motor helyeit. A háztartásban a villamosmotor hajtja a kávédarálót, elmosogat, törülget, cipőt, szőnyeget tisztít, mos. A villamos hő főz, fűt, vasal, vizet forral. A vízvezetéki csapra szerelt hőfejlesztő készülék már abban a pillanatban melegíti a vizet, amikor a csapon kifolyik. A gazdaságban kaszálja az alpesi bársonyos mezőt, szánt, gereblyél, rostál, csépel, szénát szárít, darál, morzsol, tehenet fej, vajat köpül, sajtot sajtol. Számtalan találmány tesz tanúságot a villamosságot hasznosító eszközök tökéletesítéséről, amelyeket hazai iparunk is előállíthat majd. Legfontosabb teendőnk most már az, hogy a természeti erőket, — amelyek között ez idő szerint reánk nézve legfontosabb a Duna —, alkalmas találmányokkal a közszolgáltatás javára hasznosítsuk. MŰVEZETŐK LAPJA XXIV. évf. 1. szám. Hogyan gondolkoznak a németek. A napokban egy Németországból hazatért művezető kartársunk keresett fel minket szerkesztőségünkben, akivel a németországi és hazai viszonyokról beszélgettünk. A német művezető érzületéről, gondolkozásáról alábbi jellemző szavakat mondta el kartársunk. Reggel, a munka kezdete előtt összegyűlnek a művezetők irodájukban. Egy idősebb kérdi a fiatalabbtól: — Megfizettétek-e már az állami adót ? — Általános igenlő válaszra megelégedetten igy szól az öreg : — No, akkor jól van. Tudjátok azt, hogy az államnak pénz kell. Adjuk meg neki a mire szüksége van. Azután teljesítsük kötelességünket a munkaadóval szemben, mert ha neki nem dolgozunk, tönkre megy és nekünk nem képes fizetni. Most ki a műhelybe. Jó munkát ! Gazdasági és Jogvédelmi Szervezeti ügyek. Az általános drágulást és az avval szemben a megélhetés minimális feltételeit feltüntető terjedelmes tabelláris statisztikánkat, melynek egy részét mai számunkban közöljük, elkészítettük és azt a Keresztény Szocialista Magántisztviselők Szövetségével együtt, november hó 27-én benyújtottuk a Vasművek és a Gyárosok Országos Szövetségéhez. A súlyos megélhetési nehézségeket megdöbbentő valóságban feltáró komoly munkánkat a Vasművek igazgatósága egy szűkebb körű szakbizottságnak adta ki tanulmányozás végett. Az időközi pótlékok mikénti megállapításának kérdése ez időszerűnt még eldöntetlen maradt, de beadványunkban foglalt,megokolt kérelmünk méltánylásaként jelezhetjük — amiről már egyébként is értesülhettek kortársaink, — hogy a vállalatok eddigi tisztifizetési számlájuk 25°/0-át fogják az alkalmazottak fizetésének pótlék formájában fölemelésre fordítani. A felosztásnál észlelt esetleges aránytalanságokra nézve a múlt számunkban közölt tájékoztatás szolgáljon magyarázatul. Az állásközvetítésre nézve a Vasművekkel oly megállapodás jött létre, hogy a vállalatok közvetlenül fordulnak hozzánk, ha műhelyi művezetőkre lesz szükségük s mi ezen állásokra a nyilvántartásunkba felvett művezetőket fogjuk ajánlani. Ezért úgy Gazdasági Szervezetünk, mint a Szövetség helynélküli tagjait ezúton is felhívjuk, hogy haladéktalanul jelentsék be, mily állásokra pályáznak, hogy nyilvántartásunkba felvehessük. A télidőben dolgozó művezetők díjazásának kérdésében rövid időn belül a munkaügyi bíróság fog dönteni. De ettől függetlenül, a magánalkalmazottak jogviszonyairól szóló új törvényjavaslatban a túlórák kérdése külön szabályozva lesz. Ugyancsak előleges megállapodás hiányában a 3 és 6 havi fölmondás kérdésében is bírói döntést provokálunk. A perek megindítása iránt jogtanácsosunkat már megbíztuk. Ezen nagyfontosságú döntésről annak idején jelentést teszünk tagjainknak. Jegyzőkönyv: a művezetők gazdasági és jogvédelmi szervezetének végrehajtó bizottsága december hó 17-én d. u. 6 órakor megtartott gyűléséről. Jelen voltak : Wopaletzky Károly alelnök, Farai Bertalan titkár, Digon Károly pénztáros, a végrehajtó bizottság 10 tagja és a kereszény Magántisztviselők részéről Boor István alelnöki Wopaletzky alelnök bejelenti, hogy a keresztény Magántisztviselők december 2-án ünnepelték meg szervezetük 1 éves fennállását, amelyen szervezetünk is képviseltette magát. Farai titkár a Vasművek Országos Szövetségével folytatott tárgyalásokról számol be. (Részletezés a szervezeti hírek között.) Bejelenti, hogy két céggel nem sikerült kartársaink sérelmes követeléseit békés úton kieszközölni, így kénytelenek voltunk jogtanácsosunk útján a munkaügyi bíróságnak átadni az ügyet. A művezetők jogos felmondási idejére vonatkozó javaslatok az ipartörvény megvalósulásakor végérvényesen rendeztetnek. Tekintettel arra, hogy az elnökség 2 tagja huzamosabb ideig akadályozva van e tisztség betöltésében, a végrehajtóbizottság szükségesnek találta egy helyettes alelnök megválasztását. Ezen tisztségre Hófer József kartárs választatott. Az elnökség a villamos vasutak igazgatóságához beadványt nyújt át, melyben kéri, hogy a heti bérletjegy napi 4-szeri utazásra jogosítson. A végrehajtó bizottság elhatározta, hogy Pávai titkár ered-