Polytechnikai Szemle, 1912 (16. évfolyam, 1-10. szám)
1912-01-10 / 1. szám
2 POLYTECHNIKAI SZEMLE 1912. január 10. hosszúságú földalatti vasút 70 millió dollárba (350 millió koronába) kerülne és építése 5 évet venne igénybe. Az egyvágányú vasutaknál a kocsi súlyát és terhét a kerekek viszik át az egyetlen sínre. A centrifugális erőből és az egyenetlen megterhelésből származó vízszintes erőket felső pályák származtatják át két kormányzó vezetékre, melyek a kocsit teljes egyenességben tartják, úgy, hogy egy hüvelytöredéknyire sem inoghat meg s a kanyarodásokban ugyanoly gyorsaságot fejthet ki, mint egyenes vonalban. A vezetékek azt a kettős célt szolgálják, hogy egyensúlyban tartsák a kocsit és a motornak a villamos áramot szolgáltassák. Még nagyobb előnyöket várnak a giroszkópkocsitól, amelynek feltalálója Brennen angol mérnök, aki 3 évvel ezelőtt lepte meg a világot azokkal a mutatványaival, melyeket egy kis modelljével végzett. Ez a játékszernek nevezhető modell a legélesebb kanyarulatokat tette, a legmeredekebb pályákra hágott fel, kötélen átsiklott egy miniatűr szakadék fölött és általában mindenkit bámulatba ejtett mozdulataival. Brennen modelljével bebizonyította, hogy sikerült a nehézkedést legyőznie a gyakorlati élet érdekében, habár egy játékszer nagyságú készülékkel is. Számos kísérlet után egy oly gépet szerkesztett, mely diadalát teljessé tette. Ezt a gépmodelljét, mely 40 láb hosszú volt és 22 mázsát nyomott, ki is állította Chathamban. A próbán jelen volt szakértők szerint a kocsi feladatát fényesen megoldotta, úgy az erős emelkedések, mint a gyors kanyarulatok tekintetében és amellett oly sebességet fejtett ki, mely valóságos pályán megfelel majdnem óránkénti 150 angol mértföldnek, azaz 200 kilométernek. Ez a kocsi négy keréken áll és egyetlen sínen mozog, mely szilárdan a földbe van erősítve. Egyensúlyát a giroszkóp tartja fenn, melynek működési törvényét ismerjük a gyermekek hajtó csigájából. Brennen kocsija két ily giroszkópot hord elő részén, zárt helyen, légüres térben, melyek percenkint 3000 forgást tesznek. A légüres tér, melyben ezek az egyenkint háromnegyed mázsát nyomó kerekek forognak, a súrlódást kiküszöböli és a rendkívüli gyorsaság melylyel forognak, a kocsi egyensúlyának fentartását eredményezi, még akkor is, ha a kocsiban jelenlevő utasok mind a kocsi egyik oldalára sereglenének. A hajtóerőt a giroszkóphoz és a lódító szerkezethez egy villamos motor szolgáltatja a kocsi egy fülkéjében, melyet egy gazolin-motor hajt. A próbánál egynyolcad mértföld kerületű pályát használtak és ezért az utasok biztonsága érdekében szükséges volt a sebességet mérsékelni. A mozgó terrasz, azaz folytonos vasút, amely szintén radikális szakítást jelent minden létező vasúti rendszerrel, első rövid vonala szintén New Yorkban fog épülni. A mozgó terrasz egymáshoz csatolt rövid szakaszok végtelen láncolata, amelyek villamos motorok által lesznek állandóan hajtva. Differenciális sebességgel mozgó keskeny feljárók vezetnek egy ülésekkel ellátott terraszra, mely óránként 12 angol mérföld sebességgel jár. A felszállók 9, 6 és 3 angol mérföldnyi különböző viszonylagos gyorsasággal mozognak. A három mérföldes sebességűről a hat mérföld sebességűre és onnan a kilenc mérföld sebességűre lépünk át és végül az ülőhelyekhez. A fokozat oly természetes, hogy a nagyobb sebességet észre sem vesszük. Nem kell várni a vonatra, mert a vonat állandóan mozog. Az utasok tetszés szerint lépkedhetnek be, vagy hagyhatják el helyeiket az útvonal minden pontján. Őrök lesznek alkalmazva, de kalauzok nem, sem vezetők. Megafonok hangosan hirdetik előre a legforgalmasabb állomásokat és utcakeresztezéseket és a mozgó terrasz egyébként teljesen zajtalanul fog működni. A megafonok állandó működésben vannak és bizonyos időközökben azok részére, akik csak látnak, de hallani nem képesek, kivilágított felírások jelzik a következő állomást, amelyet a megafon hangosan kiált ki. Ez a közlekedés teljesen nesztelenül fog lebonyolódni. Amerikai mérnökök és szakemberek megállapították, hogy a földalatti vasutak egy bizonyos irányban déli egy órakor 5500 utast szállítanak az öt osztályos helyi vonatokon és 8000 utast a nyolc osztályos expressz vonatokon. Ez a szám a közönség különösen nagy ostromainál 7500 ülő és 15,000 álló utasra emelkedhetik a helyi közlekedésben és 12,000 ülő és 24,000 álló utasra az expressz vonatoknál. Ellenben a mozgó terraszok befogadó képessége egy óra alatt 73,500 utas, akinek mindegyike ül és pedig a szorongás vagy zsúfoltság legkisebb jele nélkül. A mozgó terrasz szállítóképessége meg fogja haladni a legnagyobb gőzvasutak közül tizenkettőnek hordképességét és kétakkora lesz, mint Newyork földalatti vasutjai és a helyi és expresszforgalmat együttvéve. A mesterséges gyémánt-készítés új módja. Lapunk legutóbbi számának «Mesterséges, drágakövek» című közleményében rövidesen megemlékeztünk a valódi gyémánt mesterséges utonvaló előállítására irányuló kísérletekről, valamint arról is, hogy Moissan francia vegyész volt az első, akinek 1893-ban sikerült vegytiszta szén és vas elektromos kemencében való összeolvasztása és a megolvasztott tömeg nagy nyomás alatt való hirtelen lehűtése útján apró szemcséjű, alig 10 milliméter átmérőjű valódi gyémántokat előállítani. Legújabban Boltonnak teljesen új után sikerült a valódi gyémántok mesterséges előállítása. Bolton már hosszabb idő előtt azt észlelte, hogy a higanygőzök behatása alatt a szénhidrátok, amilyen például a világítógáz, alkatrészeikre, hidrogénre és vegytiszta szénné bomlanak és ez a szén mikroszkopikus csekély fénylő