Szabadalmi Ujság, 1907 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1907-01-12 / 1. szám

­. Nyilas fogaskerék. Cserháti Jenő műegyetemi tanár találmányi bejelentése. A nyilas fogaskerekek több oly tulaj­donsággal bírnak, melyek alkalmazásukat igen előnyössé teszik. Nyugodtan járnak, csak csekély mértékben és egyenletesen kopnak, minek oka főképpen abban rejtik, hogy egyidejűleg sok fog kapcsolódik egymással. Ezen tulajdonsá­guknál fogva az ily fogaskerekek czélszerűen alkalmazhatók gyors járású áttételeknél, pld. közúti villamos kocsik motorainál, elektromoto­roknál stb. Ezen kívül a nyilas fogaskerekek az összes fogaskerekek között legjobban ellen­állanak a lökésszerű igénybevételnek, különösen alkalmasak nagy erővel működő és lökéseknek alávetett gépek, pld. hengerlő művek, nagyobb méretű lemezvágó ollók stb. számára. A nyilas fogaskerekek ezen tulajdonságai­nak teljes kihasználását mindeddig megnehezí­tette az a körülmény, hogy a fogaknak illetve foghézagoknak sokkal pontosabbaknak kell len­­niök, mint a közönséges fogaskerekeknél. A pontosságnak ezen fokozott követelménye foly­tán ugyanis nem lehetett öntés útján a gyakor­lati követelményeket elegendően kielégítő nyilas fogaskereket előállítani. A pontosabb alakítást lehetővé tevő marást viszont megnehezítette a fogaknak szögletalakja, mely a foghézagoknak csak csoport maróval, tehát oly nehézkes és körülményes munkával való kivágását tételezi fel, mely a nyilas fogas­kerekeket rendkívül megdrágítaná. Cserháti ta­lálmányát képező­ nyilas kerék szerkezetének sajátossága folytán olyan marógépen, mely csavarorsó alakú maróval dolgozik majdnem ugyanoly gyorsan, olcsón és pontosan állítható elő, mint a közönséges fogaskerék. A találmány ezt az által teszi lehetővé, hogy a keréknek fogazása két egymás mellé erősített fogk­oszorúból áll, melyeknek egyike a nyilalaku fogaknak egyik szárát, másika pedig a nyilalaku fogaknak másik szárát alkotó fo­gakat hordja. Minde­gyik fogkoszorú tehát a kerék összeállítása előtt külön-külön da­rabként ugyanoly mó­don és ugyanoly szer­számokkal munkálható meg, mint a közönsé­ges fogaskerék fogko­szorú. A rajzon feltüntetett példánál mindkét fogas­keréknek — 1 — kerék­teste korong gyanánt van foganatosítva, mi­nek következtében ezen kerekek a villamos ko­csimotoroknál rendesen olajjal töltött tokban kisebb súrlódási ellen­állással járnak, mint a küllős kerekek. A nagyobbik kerék a középpont felé vastagodó haránt metszettel bír, mely a kerék súlyának csökkentése czéljából üregesen van kiképezve. A nyilas fogazás két külön-külön alkat­részeket képező­­— 2 — és — 3 — fogas koszorúból áll, melyeknek egyikén a nyilas fogaknak egyik szárát képező — 4 — fogak, másikán pedig a nyilas fogaknak másik szárát képező — 5 — fogak vannak kiképezve. A nyilas fogazásnak ily két külön fogkoszorúra való fel­osztása folytán oly fogkoszorúk képződnek, melyek marás útján ugyanoly könnyen egysze­rűen és pontosan állíthatók elő, mint a közön­séges fogas kerekeknek fogkoszorúi. A nyíl csúcsán a két fog nem támaszodik egymáshoz, hanem közöttük — 6 — hézag van. Levehető koszorúkkal bíró kerekeknél, ha ezek villamos kocsi motorok áttételei számára készítendők, előnyös az egyes koszorúkat egyik átmérőjük irányában két félkoszorúra felosztani, miáltal lehetővé válik, az elhasznált koszorúkat a keréktengelynek az áttételnek tokjából való beszerelése nélkül kicserélni, a­mennyiben előbb a koszorúknak egyik felét cseréljük ki, azután pedig a tengelyt ill. keréktestet 180°-al elforgatva a koszorúknak másik felét pótoljuk új félko­­szorúkkal. SZABADALMI ÚJSÁG TALÁLMÁNY BEJELENTÉSI SZEMLE. Rovatvezető : Halász Dezső gépészmérnök. Az alább közzétett találmányok ellen indokolt ese­tekben felszólalás adható be, mely díjtalan és bélyegmentes. A felszólaló azon költségek viselésére, a­melyeket a felszó­lalás folytán a bejelentőnek okozott, még az esetben sem kötelezhető, ha a felszólalásnak épen semmi eredménye nem volt , míg a bejelentő a felszólaló költségei megtéríté­sére mindig kötelezhető. A felszólalás csakis arra alapítható, ha a szabadalmazás végett bejelentett találmány nem új, iparilag nem értékesíthető, annak gyakorlatba vétele tör­vénynyel, rendelettel, közerkölcsiséggel ellenkezik, tudomá­nyos tantételekre és elvekre mint ilyenekre vonatkozik, emberi és állati élelmezésre szolgáló czikkekre, gyógysze­rekre és oly tárgyakra keresi az oltalmat, melyek vegyi útón állíttatnak elő, ide nem értve ez utóbbiak előállításá­nál alkalmazandó és szabadalmazható eljárást. E közzé­tett bejelentésekről a szerkesztőség utján bárki kaphat leirást és rajzkivonatot 5 korona dij ellenében. 1907 Felszólalási határidő 1907. február 15. 1. Block M­. László kir. mérnök Buda­pesten. Újítás vasbeton keresztaljakon Az alsó részen egy a keresztalj hoszszában terjedő üreg van elrendezve, úgy hogy a keresztalj kereszt­­metszete lényegében patkóalakú, azon czélból, hogy a sínmegerősítő csavarok könnyen be- és kicserélhetők legyenek. 2. Bánya Mór igazgató helyettes Erzsébet­­falván. Vezető mozgatás szövőszékeknél. A vetélő mozgatását a bordaládán elrendezett nürnbergi ollók végzik. 3. Friedrich Károly lakatosmester Pécsett. Zsákkötő, kapocs, pótszabadalom a 36570. sz. hoz. Könnyen kezelhető, egyszerű szerkezet. Lapunk előfizetőinek minden szakkérdésben re­ndelkezésü­kre állunk.

Next