Vegyi Ipar és Kereskedelem, 1943 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1943. január / 1. szám

l­l­ lllllllllltll!lllllllllllllllll!llll!llll!ll!ll!llll!IIIIHI!tlllltllllllllllllllllllllllllllllllllll!!lll!l!ll|IUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!lltlllHIIIIII>lllll!llllllllllllllll!!lllllllllllllllllllll!lllllllíl!lll!l!ll!llllillll!tlllili;ln!ilíl|[li Chemische Industrie und Handel Megjelenik minden hónap elsején Felelős szerkesztő: Szalay János Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, IX., Lónyay­ u. 18/b. Telefon 187-084 Postatakaréki csekkszámla 7.087 III 1943. Előfizetési ár 1 évre vállalatoknak 20 P, magánfeleknek 10 P. Egyes szám ára 1 pengő Előfizetőinknek, hirdetőinknek, nagy olvasótáborunknak, általában szaklapunk minden egyes barátjának minem boldog új esztendőt kívánunk! hmüh 1943. Tanulságok a Kerámikai Kiállítással kapcsolatban Közel egy hónapig volt nyitva az Országos Keramikai Kiállítás, amelyet látható nagy szeretettel, sőt jogos büszke­séggel nyitott meg Varga József iparügyi miniszter. A kiállí­tást legalább tízezer ember nézte végig, budapestiek, vidékiek, külföldiek, nagy művészek, egyszerű emberek, a társadalom minden rétegéből. Mi legalább tizenötször végig gusztáltuk­, annál is inkább, mert a keramikát, a parcellánt, üveget lapunk évek óta favorizálja, jól tudván, hogy a vegyészet kedves ágai ezek, a művészeti ágai! Nos, a kiállítás után őszinte el­ragadtatással jegyezzük fel, hogy ilyen kiállítást ma aligha tudna bármely főváros bemutatni, ha mindjárt öt kontinens is vállalkoznék a nemes versenyre. Ez a példátlanul nagy ered­mény — őszintén kimondjuk — legfőképen a Herendi Por­­ce­lángyárnak köszönhető. Láttuk, hogy ez a világhírű, spe­ciális üzemünk igazi reneszánszát éli ma; ilyen lendülettel, ily szakértelemmel még a legboldogabb és leggazdagabb béke­világban se tudott működni. Büszkén kiáltjuk: — Láthatjátok, Európa és más civilizált és kulturált tájak, milyen őserő dol­gozik a magyarban. Amit a Herendi formákban, színekben, el­gondolásokban produkált, a legmagasabb klasszis. Például Kormányzó Urunk életnagyságú mellszobra. (Erde­y Dezső szobrászművészünk tökéletes alkotása) új korszakot jelez a porcellángyártás technikájában, ugyanígy a „Balaton", vagy a „Zsuzsanna” eredetien színezett (festett) szobrai. De kellemes meglepetés a Zsolnay Porcellángyár mintegy 50 darab válo­gatott munkája is, annál jobban, mert hisz ez a régi gyárunk inkább tömegárú előállítását favorizálja az utóbbi időkben. A Dräsche külön vitrinje szintén felzárkózik a Herendi mögé. Itt a megjegyzésünk: a Dräsche ott tart, mint amikor kitűnő grafikus olajfestményre tért át, — bizonyos grafika még bent szokott maradni a palettában... Egyébként maga az installáció — rimaszéki Richter Aladárnak, az Iparművészeti Társulat alelnökének munkája — előkelő, nyugodt, nívós be­nyomást keltett, amelynek keretében a kiállított tárgyak mintaszerűen érvényesültek. Az önállóan dolgozó keramikus iparművészek az élen a jubiláló Gorka Gézával, úgyszintén a kitűnő fazekas­mesterek is, válogatott munkáikkal remekel­tek. S amikor a hallatlanul nagy erkölcsi és anyagi sikert ki­hangsúlyozzuk, ugyanakkor azt is szóvátesszük, hogy a ma­gyar napi és szaksajtóban egyetlen egy disszonáns hang akadt, mégpedig — érthetetlen — egyik németnyelvű pesti napilap. Ez a külföldre kijutó orgánum igaztalanul és szaktudás nélkül ostorozta vezető porcellángyáraink működését. Várjon mi késztette erre — főleg az adott esetben — csöppet se magyar­érzésű kirohanásra? Különvéleményt adni az iparügyi minisz­terrel szemben, a kultuszminiszterrel ellentétben. Aki egész tucat muzeális darabot vásároltatott meg örök kincséül az igazi és örökéletű magyar kerámiáéból, — ellentétben az or­szág valamennyi hozzáértő kritikusával és művészeivel, de ellentétben saját lap-olvasótáborával is! Hát ezt a disszonáns hangot szintén följegyeztük, annak bizonyságát látva, hogy mégis akadt hang, amely valami okból nem viseltetik kellő megértéssel a magyar ipar nemes törekvéseivel és nagyszerű eredményeivel szemben. Mint példakép állítjuk minden más iparág elé a Kerami­kai Kiállítást,­­ bárcsak sorra követnék ugyanezt az erő­feszítést. Akkor kétségbevonhatatlanul elfoglaljuk az új Euró­pában is igen előkelő helyünket. Csak dolgozzunk, produkál­junk és szilárdan higyjük: nincs szebb, nincs eredetibb a ma­gyar művészetnél! üzenjük ezt, szaklapunk programjához il­lően, legelőször üvegipari vezetőinknek és művészeinknek. El­végre a hazai porcellángyártásnál még régebbi keletű üveg­iparunk — amely gazdasági tekintetben ma is in floribus van — okulhatna e kiállítás tanulságaiból. Mit mondanak az új vegyiárú nagykereskedők? Tudott dolog, hogy ma már igen nagyszámú új vegyi­­áru nagykereskedő működik. Sorra jártuk őket, hogy meghall­gassuk, mik a megjegyzéseik. — Mindenek előtt jó lesz a szaklapunkban közölni, — úgymond az egyik, — hogy már sok az eszkimó és kevés a fóka! A szakma telítve van. Vegyük tekintetbe, hogy mióta tart a nagy háború és mennyi megszorítást kellett életbe lép­tetni. Mármost az is hat, hogy vannak köztünk, akik azt hit­ték, játék és „leányálom" lesz helytállani. Akik a könnyebb oldalát nézik a dolgoknak s akik nem akarnak tanulni. Amint elkezdődik az egészséges verseny — elvégre majd csak béke lesz! — ezek úgy eltűnnek, mint a kámfor. — Vagyunk néhányan, — kezdte a második új nagyke­reskedő, — akik igyekezünk a gyáraknál érdemeket szerezni, azaz: legálisan és igazságosan osztjuk szét a kapott vegyi cik­keket. Mi, azaz akik így dolgozunk, már egyensúlyba jutot­tunk és kiépítettük valóságos angresszista helyzetünket. Egy­más közt ha beszélünk, mérlegeljük ,tervezzük, hogyan készül­hetünk föl legjobban az elkövetkezendő új Európa gazdasági életére. Miután Magyarországnak a vegyi ipara nemzetközi vonatkozásban is életképes, sőt versenyre kész, ennélfogva nekünk, vegyiáru nagykereskedőknek kell kiépítenünk — még­pedig idejében! ■— az exportot. Úgy látjuk, hogy a magyar nagykereskedelemnek igazi jövője a Balkán és részben a Közel-Kelet. — A Nyugat felől jövő import is igen fontos, — mon­dotta egy harmadik, szintén új nagykereskedő. — Most lát­juk igazán, hogy több régi vegyiáru nagykereskedőcég milyen emberfeletti munkát fejtett ki ebben a vonatkozásban. — Persze akadnak az új vegyiáru nagykereskedők közt olyanok is, — vette át a szót egy ma már jónevű engresszista, — akik nem hivatásérzettől áthatva, hanem gyors nyereség­­vágytól hajtva keresték föl a vegyi nagykereskedelem ber­keit. Ezek azok, akiket nem érdekli a szaklap, akik mindent tudnak, akik nem akarnak tanulni. Ezek azonban csak konjunk­turális jelenségek.

Next