Bécsi Napló, 2014 (35. évfolyam, 1-6. szám)

2014-01-01 / 1. szám

BÉCSI NAPLÓ XXXV ÉVFOLYAM 1. SZÁM 2014. JANUÁR-FEBRUÁR MEGJELENIK 2 HAVONTA ÁRA: 2,50 Euro Erscheinungsort Wien Österreichische Post AG • 02Z032898 M P. b. b. VERLAGPOSTAMT 1010 WIEN Angela Merkelt harmadszor is német kancellárrá választották Angela Merkelt a Bundestagban (a Német Szövetségi Parlamentben) immár harmadszor is, ez alkalommal a CDU/CSU és SPD (szociálde­mokrata) koalíció december 17-én nagy több­séggel német kancellárrá választotta. Merkel így bevonul a 2. világháború után a leghosszabb ide­ig kormányzó kancellárok sorába. Rajta kívül Konrad Adenauer (CDU), és Helmut Kohl (CDU) voltak legtovább a kormány élén. Merkel Helmut Schmidt (SPD) kormányzási idejét a jövő év áprilisában fogja túlszárnyalni. A 2013. szeptemberi választások után, a CDU/ CSU csak néhány mandátummal kapott keve­sebbet, mint az abszolút többség, az eddigi koa­líciós partnere az FDP (a Liberális Párt) viszont nem került be a Parlamentbe. Ezért új szövet­séges után kellett nézni. A zöldek pártja nem volt hajlandó a partneri szerepre, amit hamaro­san meg is bántak. Az SPD viszont rövid tana­kodás után megkezdte a koalíciós tárgyaláso­kat, annak ellenére, hogy a párttagságban nem mindenki lelkesedett ezért a gondolatért. Azért is nem, mert amikor ők 2005. és 2009. között, a közös kormányzást megpróbálták, a tagság egy részének a véleménye szerint nem sikerült a CDU/CSU mellett egy erős egyéni profilt kialakítaniuk, így a részletes és szívós koalíciós tárgyalások 86 napig tartottak, amíg sikerült egy 184 oldalas koalíciós egyezményt írásba foglalni. Annál is inkább, mert mindkét fél igyekezett a választások alatt meghirdetett céljaikat elfogadtatni. Sok minden sikerült, de azért nem minden. A tárgyalásokon a pártok részéről az előkészítő szakbizottságokban meg­lehetősen sokan vettek részt, de a döntéseket a vezetők kis körében hozták meg. Az SPD par­lamenti gyenge eredménye ellenére (27%), az SPD tárgyalási vezetője Sigmar Gabriel ügyes taktikával elérte, hogy a győztes CDU/CSU- val szemmagasságban, azaz egyenjogúan tár­gyaltak és követeléseiket, jórészben sikerült el­fogadtatni. Persze a CDU/CSU is elért jelentős eredmé­nyeket és nem került hátrányos helyzetbe. Jónéhány SPD-követelést nem fogadtak el. Gabriel a koalíciós tárgyalások eredményé­nek eldöntését az SPD-párttagságra bízta. Ezt a szavazást először alkalmazták, amely viszont az SPD-vezetés részére rizikóval járt. De az SPD-tagok döntő többsége az egyezmény elfo­gadása mellett szavazott. Egy elutasítás nagyon komoly problémát okozott volna az SPD-veze­tésnek. De nem ez történt. Az SPD egyik fő követelése, az óránkénti 8,50 Euró minimálbér bevezetése volt az egész or­szágban, amely a megegyezés szerint 2017-ben fog megvalósulni. De máris megindultak a vi­ták a végleges kivitelezésről. Megegyeztek abban is (SPD programpont volt), ha a munkavállalók, 45 évet ledolgoztak, akkor 63 éves korban már nyugdíjba mehetnek levonások nélkül. A CDU/CSU is elérte az anyasági nyugdíj bevezetését azok számára, akik gyereknevelés miatt rövidebb ideig tudtak dolgozni. A CDU/ CSU elutasította az adók megemelését a szoci­ális szolgáltatások kiépítése miatt. Ha a jelen­legi konjunktúra tovább erősödik, akkor a nö­vekvő, állami bevételek miatt nem is lesz szük­ség adóemelésekre, vagy hitelfelvételre. De a konjunkturális fejlődést nem lehet több évre előre megjósolni, így nem okozott meglepetést, hogy a CDU megtartotta eddigi pénzügyminiszterét Wolf­gang Schäubler, aki eddig energikusan igyeke­zett összetartani az állam pénzét. Ő valószínű­leg a jövőben is így fog cselekedni. Sigmar Gabriel SPD-elnök lett az új gazda­sági miniszter. Hivatala kibővült az energiapo­litika irányításával és új célkitűzések megvaló­sításával, így az atomenergia leépítésével, va­lamint helyette más alternatív energiaforrások kiépítésével és felhasználásával (szélenergia). Gabriel egyben kancellárhelyettes lett, először Adenauer ideje óta, amikor Ludwig Erhard, mint gazdasági miniszter töltötte be ezt a pozí­ciót. Azóta mindeddig a külügyminiszterek vol­tak a kancellárhelyettesek. Most Walther Steinmeier (SPD) lett a külügy­miniszter, aki 4 évvel ezelőtt Merkel kormányá­ban szintén ezt a hivatalt vezette. Gabriel, mint gazdasági miniszter a német ipar stratégiai és tradicionális jelentőségét to­vábbra is erősíteni kívánja. Ebben a törekvésé­ben nyilván a munkaadók és a szakszervezetek is támogatni fogják. Németország azért vészelte át jól a széles körű és súlyos nemzetközi gazdasági válságot, mert jelentős ipara megmaradt, sőt, tovább is fejlődött. A kibővült Szociális és Munkaügyi Miniszté­rium vezetője Andrea Nahles (SPD) lett, aki felügyeli a minimálbér bevezetését és a nyug­díjrendszer átépítését, amelyek nem lesznek könnyű feladatok. Jelentős meglepetés volt a Védelmi Minisz­térium új vezetője, Ursula von der Leyen (CDU) kinevezése, aki eddig szociális miniszter volt, ahol jó munkát végzett. A védelmi minisztériumban új jelenség, hogy ezt a pozíciót egy nő tölti be. A feladatok nehezek, de siker esetén Leyen asszony 4 év múlva, több német vélemény alap­ján, alkalmas lehet magasabb kormánypozíci­óra is. A Belügyminisztérium továbbra is a CDU-nál maradt. Thomas de Maiziére lett, aki korábban is vezette a belügyet. A kormány minden tagja az esküszöveget a Bundestagban úgy fejezte be: Isten engem úgy segítsen. A nagy koalícióban, (népszerű rövidítése Groko: Große Koalition), amely a választók döntő többségének a kívánsága is volt, az SPD-t 6, a CDU-t 5, a CSU-t 3, miniszter képviseli. A szövetségi kancellár ismét Angela Merkel. A német alkotmány szerint a kancellár hatá­rozza meg a kormány irányelveit. A koalíciós szerződésben ugyan megegyeztek a célokban, de a körülmények szabják meg, hogy mennyit le­het majd ezekből megvalósítani. Egy, a valóságban gyakran bebizonyított gya­korlat szerint, jóformán egyetlen törvényjavas­latot sem szavaztak meg a Bundestagban ugyan­azzal a szöveggel, amivel benyújtották. A nagy­koalíciónak a Bundestagban 80 szá­zalékos többsége van. Tehát az ilyen nagy kor­mányzói többség nem csak Magyarországon lé­tezik. A polgári napilap, a Frankfurter Allgemeine úgy értékelte a koalíciós egyezményt, hogy a német lakosság ettől a kormánytól valószínűleg megkapja azt, amit kívánt, polgári arculatú, szo­ciáldemokrata elemekkel átszőtt politikát. A jövő megmutatja majd, hogyan alakul az együttműködés. Máris vannak viták az egyes tárgykörökről, mint a bevándorlás Romániából és Bulgáriából Németországba, miután számuk­ra is megszűntek a schengeni határok. Ennek megvitatására államtitkársági bizottság alakul. Jelenleg vita tárgyát képezi a készenléti adattá­rolás is. Mindez kihatással lehet az EU-parla­­menti választások kimenetelére májusban. Harsay György Paktum Paksról. Punktum Orbán Viktor magyar miniszterelnök nemrég Moszkvában szerződést kötött Vlagyimir Putyin orosz elnökkel. Eszerint az orosz Roszatom építheti meg a Paksi Atomerőmű két új, 1200 megawattos blokkját 2025-re illetve 2026-ra. Lázár János miniszterelnökségi államtitkár ko­moly eredménynek nevezte azt a „legfeljebb 10 milliárd eurós, és 30 évre szóló orosz hitelt a beruházás finanszírozására, „amelyhez a piacon hozzáférhetőnél alacsonyabb kamattal jutunk”. Lázár szerint azért nem kellett tendert kiírni, mert államközi, nem pedig vállalatok közötti szerződésről volt szó. Hogy ez mit jelent? Túl sokat, mint a magyar sajtó minden más témát elnyomó aktivitása bi­zonyítja. Attól függően, hogy a kormánypártok­hoz áll közel vagy az ellenzékhez, minden lap a maga igazát fújja. Már csak azért is, mert az igaz­ság részben a mai napig titkosítva van. Ezért kell trükköt alkalmaznunk. Nem magyarokat idé­zünk, hanem külföldieket. „Szerződés az ördöggel” a címe egy hosszabb írásnak, mely a „ Vecernji list“ című horvát napi­lapban jelent meg: „Amíg az EU-t a válság ráz­za, Budapest a rossz tapasztalatok ellenére újra Moszkva felé fordul.” A lap idéz egy kutatót is, aki Orbán Viktort bölcs és pragmatikus állam­férfinak nevezi, mivel ellenáll a kritikáknak, és a megszokottól eltérő megoldásokat keres, ami „Magyarország talpon maradását segíti elő”, írja a „ Vecernji list”. Két cikkben is foglalkozik a paksi bővítéssel a„Rzeczpospolita“ című konzervatív lengyel lap. „Gazdasági-műszaki szempontból minden bi­zonnyal előnyös, hogy a csillagászati összegű beruházással az oroszokat bízták meg, akik az atomerőművet építették, és megfelelő tapasz­talatokkal rendelkeznek.” Az újságíró szerint az a probléma, hogy „az energiaügy régen nem pusztán műszaki és üzleti kérdés, hanem az ál­lamhatárokon átnyúló politikai stratégia része”. Ebből a szempontból meglepőnek ítéli Magyar­­ország lépését, hiszen „teljes energetikai függő­ségbe” hozta magát Oroszországtól: „orosz gáz, orosz kőolaj, orosz atom és 10 milliárd eurós orosz hitel az ország története legdrágább vál­lalkozásának finanszírozására”. A szerző szerint előbb-utóbb megjelennek a politikai következ­mények. A varsói Keleti Tanulmányok Intézete szerint Moszkva célja „hasonló megállapodá­sokkal hosszabb távon az európai egység vagy a közös európai energiapolitika maradékának szétverése”. Orbán maga természetesen másként látja a dolgot. A négy meglévő paksi blokk üzemidejé­nek meghosszabbításával és az atomerőmű bő­vítésével a kormány az Országgyűlés döntését hajtja végre, mondta hazatérése után a minisz­terelnök. „Kimondta a parlament, hogy Paks megújítása nélkül nem lehetséges olcsó, bizton­ságos és tiszta energiát előállítani, és arra köte­lezte a kormányt, hogy ezt a célt érje el.” És to­vább: „A paksi atomerőmű nélkül nincs magyar gazdaság, ilyen egyszerű a helyzet, illetve a paksi atomerőmű nélkül csak egy szegény, lerongyo­lódott és nem versenyképes gazdasága lehet Magyarországnak.” Orbán Viktor szerint az orosz kölcsön a so­kat vitatott IMF-hitellel ellentétben nem fenye­geti Magyarország pénzügyi függetlenségét. „Az IMF azt mondta, hogy csökkenteni kell a nyug­díjakat, azt mondta, hogy nem adóztathatjuk a bankokat, nem adóztathatjuk a multikat. Ilyen kérdések az oroszokkal szóba sem kerülnek, az oroszokkal egy beruházás finanszírozásáról fo­gunk megállapodni.” Az ellenzéki MSZP azt feltételezi, hogy a kormány bizonyos pénzügyi és műszaki részle­teket eltitkol, ezért teljes nyilvánosságot köve­tel. Szanyi Tibor elnökségi tag szerint átlátha­tatlan, hogy Németh Lászlóné nemzeti fejlesz­tési miniszter mit írt alá Putyin és Orbán je­lenlétében. Mint az várható volt, Paks apropó­ján kitört egy „mi volt régebben”-vita is. A kor­mánypárti „Magyar Nemzet” emlékeztet: „Kormányon a szocialisták még egyetértettek a paksi atomerőmű bővítésével, a Gyurcsány­­kormány az előkészítő munkákhoz meg is kap­ta a felhatalmazást 2009 tavaszán az akkori par­lamenttől. Maga Szanyi Tibor is igennel sza­vazott.” Fordítva a „Népszava” Lázár Jánost idézi, aki 2010-ben azt mondta: „A szabadság­ból és a demokráciából ad fel, aki az oroszok­hoz közeledik.” Nehéz ehhez még valamit hozzátenni. Talán csak azt: Ki kérdezi meg Putyintól, hogy Orosz­országban hogy állnak az emberi jogokkal? Martos Péter MÉRLEG MAGYARORSZÁGRÓL A magyarországi ellenzékiek és nyugati szó­szólóik minden lehetőséget megragadnak az Orbán-kormány lejáratására. Jól jött nekik a ter­vezett földtörvény, most meg az Oroszország­gal megkötött sokmilliárdos pénzügyi megálla­podás. Pártatlanságot mutató osztrák lapok, mint tette ezt legutóbb a Die Presse (2014. jan. 17.), adatok felsorakoztatása mellett megemlí­ti, hogyan állítja be a dolgokat a kormány, ill. hogyan vélekedik ugyanazokról az ellenzék. Ausztriának minden oka meglenne az Orbán elleni orrolásra, nem ügyelve arra, hogy az egy­oldalú vélekedéssel a bankok érdekeit veszik fi­gyelembe, nem törődve azzal, hogy Orbán vi­szont a magyar népet részesíti előnyben. Erre vall az a képes beszámoló (hálás öregasszony simogatja Orbán arcát), amely ugyan a Raiff­eisen bank tehetetlenségét írja felül, az alcím­ben azonban az olvasható, Orbán kivezeti az országot a válságból (Die Presse, 2014. január 9.). Ennek alátámasztására tényeket sorakoztat fel a cikkíró: minden kritika ellenére tény, hogy Magyarország 2008-ban a csőd szélén állt. En­nek áthidalására szolgált a Nemzetközi Valuta­alaptól felvett 7,5 milliárd eurós kölcsön. Ma­gyarországnak ezt a múlt évben sikerült vissza­fizetnie. Orbán receptje szerint a gazdasági vál­ság áthidalásában Magyarország a polgárokért és több munkahely teremtéséért küzd, míg az EU a bankok érdekeit tartja szem előtt. Amíg Orbán az egyik oldalon a bankok nye­reségeiből az ország gazdaságát részesíti, ami­vel viszont maga ellen hangolja a pénzintézete­ket, a másikon nagyvonalúan nemzetközi ipari befektetéseket támogat. Ennek köszönhetően 9,5%-kal Magyarországon alacsonyabb a mun­kanélküliség, mint Lengyelországban (10,2%) vagy Szlovákiában (14%). Richter Sándort idéz­ve azt írja a szerző, hogy Magyarországnak si­került kilábalnia a visszaesésből, ellenben sze­rény a fellendülés. Múlt évre vonatkozóan 0,9- 1,1%-ra tehető a növekedés aránya. Az adóssá­gi keret a nemzeti jövedelem 79,8%-kal túlsá­gosan magas - igaz, sikerült lenyomni a bűvös 80% alá míg pl. Lengyelországnak 55,6%, Horvátország 55,5%, Szlovéniának 54,4% a mutatót. Ezzel szemben Franciaország adósság­­állománya 90,2%, Nagy-Britanniáé 88,7%, Né­metországé 81%. Az állami háztartás vesztesé­ge mind 2012-ben, mind 2013-ban a nemzeti jövedelemnek három százaléka alá esett (Die Presse, 2014. január 17.)

Next