Kárpáti Hiradó, 1928. július (5. évfolyam, 100-116. szám)

1928-07-01 / 100. szám

V. évfolyam 100. sz. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Munkács, Püspök-u. 4, fiókkiadóhivatal : Körösvég-u. 33. Tel. 161. Felelős szerkesztő és laptulajdonos : Simon Menyhért dr. Megjelenik kedden, csütörtökön, szom­baton és vasárnap. Egyesszám ára 80 fill. Egy hóra 12, negyedévre 35 fk Négy év után Engedtessék meg nekünk, hogy független lapunk alapítása negyedik évfordulóján — július elsején — kissé magunkkal is foglalkozzunk­­- P. Bus életjogai, tisztult közviszonyai szempontjából. A „Kárpáti Híradó“, mint minden száma bizonyítja, pártokon felül állva megindulása óta változatlanul küzd Podkarp. Rus egész elnyomott, hát­­térbe szorított őslakosságának demok­ratikus összefogásáért, nemzetközileg biztosított, széleskörű önkormányza­táért, a tisztult közéletért, a népek igazi közeledéséért, a letiport igaz­ságnak minden vonalon való győzel­méért. Mi nem köntörfalaztunk soha, ha­nem azzal a természetes nyíltsággal, amely a jobb jövő alapja, a legéle­sebben elitéltük mindig a jogfosztó, abszolutisztikus centralizmust s rámu­tattunk és rámutatunk mindenkor a magasabb ideálokra. Megbékélést, összefogást, testvéri megértést hirdet­tünk és hirdetünk minden magyar és őslakó testvérnek s gyáva meg­­hunyászkodás, kormány iránti gör­nyedő, morzsákra leső lojalitás helyett kiegyenesített gerincet, teljes emberi öntudatot várunk mindnyájunktól. Ami a magyar testvériességet illeti, kimondhatatlan örömmel fogadunk minden hirt, amely a magyarság nagy­lelkűségéről, kultúránk nívójának emelkedéséről, szociális haladásunk­ról, nevünknek a kulturvilág előtti fokozódó tiszteletéről, tragikus sor­sunk nagyobb meglátásáról ad hirt s ez ad nekünk erőt arra, hogy higgyünk és hitet ébresszünk az emberiség szebb, tisztultabb jövőjének elkövet­­kezése iránt. Valóban, ha nem tudnók feltétlen bizonyossággal, hogy a magyarság van predesztinálva arra, hogy hatal­mas példát mutasson a tisztult de­mokrácia eszményeinek megvalósítása tekintetében, ha nem látnák fejlő­désünk, haladásunk ezernyi jelensé­gét, talán olykor magunk is meginog­nánk szent hitünkben mély megalá­­zottságunk, hihetetlen szenvedéseink, rettenetesen sivár közviszonyaink, vergődésünk közepette. De így, emelt, tiszta homlokkal döngetjük a pusztító abszolutizmus falát, idézzük tetemre azokat a né­peket, amelyek széleskörű önkor­mányzatunkat biztosították és hala­dunk egy vonalban a lelkiismeretes, öntudatos testvéreinkkel. Ehez a szent munkához várjuk a Teremtő és az őslakosság további segítségét. ­rrsborod Ungvár-per, Hus­h Vasárnap, 19­28. júl. 1 Ismét kísért 20 község Szlovenszkóhoz csatolása Mint beavatott forrásból közült ve­lünk, a centralisták ismét azon spe­kulálnak, hogy a szlovák-ruszinszkói határnak népszavazással való megálla­pítása helyett a centralista közigaz­gatási reform abszolutisztikus végre­hajtása során 20 községet Szloven­szkóhoz csatoljanak. Kérdés, hogy a podk. rusi közhan­gulatra és a Népszövetség erélyes fel­lépésére való tekintettel megvalósít­ják e ezt a szándékot. Podk. Rus au­­tonomista pártjainak mindenesetre jó résen lenni és haladéktalanul a Nép­­szövetség elé kell tárnia ezt a várha­tó­­intézkedést" is. Podk. Rusban cseh cég is fizetésképtelen! Lapunk figyelmét felhívták arra a tényre, hogy Podk. Rusban­­ csak őslakó­ cégek fizetésképtelenek, amit főként a hihetetlenül abszurd adó­rendszer idéz elő (Munkácson ma már társzekérrel járnak a végrehajtók s a horribilis adókat kifizetni nem tu­dók áruit, bútorait nyakra-főre viszik el az üzletekből, a lakásokról.) Leg­újabban fizetésképtelenséget jelentett be a „Tanitói könyvkereskedés“ c. cseh cég, amelynek pedig a neve is olyan, hogy árt az őslakó papír­­kereskedéseknek s amellett állami megrendelésekben is részesül. Igazán hősies önmegtagadás, harc szükséges ma ahoz, hogy a ruszin­­szkói őslakó­ cégek tartsák magukat a súlyos gazdasági krízis közepette... De ha a pénzügyi hatóságok nem térnek jobb belátásra, ez a harc hiá­bavaló... Kik hagyták ismét cserben Podk. Rus életjogait Az álellenzékieskedő Volosinék, akik az őslakosság és a cseh pártok kegyéért egyszerre versengenek, ha „Svoboda“ legutóbbi számában „tá­madják“ az ellenzéket is, mert sze­rintük az kevesebb megértést mutatott a tartományi elnökség ruszinnal való betöltése iránt, mint a kormánypár­tok is (a Szamek-párt kivételével!) Ezért feladták az elnökségért a harcot Volosinék, akik bejelentik, hogy az alelnökség tekintetében elfogadta a kormány a ruszin jelölt jogosults­ágát (igazán szép és nagylelkű cselekedeti A szerk.), de még nem biztos, hogy őszinte ruszin (az ő jelöltjük: dr. Brascsajkó Mihály) vagy kirakat-ruszin (valamelyik agrár,) kerül-e ebbe a po­zícióba. (Mikor ezeket a sorokat írjuk, csak Csehország, Morvaország és Szlovenszkó tartományi elnökeit ne­vezték ki Kubát, Cserny és Drobny személyében). Hogy Volosinék mennyire valótlant állítanak, amikor az ellenzéket támad­ják (ami egyébként nem árt az ellen­zéknek), azt minden őslakó tudja. Az ellenzék a leghatározottabban leszö­gezte magát az autonómia azonnali megvalósítása mellett s tiltakozott a Podk. Rusra nézve alkotmánytör­vényellenes közigazgatási­ reform élet­­beléptetése ellen. így legutóbb Kur­­tyák képviselő a parlamentben köve­telte, hogy a kormány népszavazás útján haladéktalanul állapítsa meg a szlovák—ruszin határt s gondoskod­jék a kormányzóval együtt az auto­nómia azonnali megszervezéséről. Kur­­tyák képviselő, aki az agrár-terror, csebesítés, abszolutizmus, korrupciók ellen is tiltakozott, kijelentette, hogy a közigazgatási törvényt Podk. Rus nem tartja magára nézve kötelezőnek és a ruszinság e törvény életbelépte­tése után a jubileumkor gyászt öltve kell sirassa jogait és szabadságát. Dr. Rapaport Samu: A lelki élet a tudat­alatti mélységekben A világ annyiszor teremtődik, valahányszor azt egy nagy zseni revelálja. (Proust.) Az emberek már a 15 század vé­gén új világrészeket fedeztek föl és alig 10 éve, hogy kezdik fölfedezni magát az embert. A civilizáció történetéből azt látjuk, hogy az emberiség előrehaladását cél­zó zseniális reformok föltalálóinak ál­landóan óriási harcot kellett vívniük eszméik megvalósításáért, az emberi társadalom mindig az a rakoncátlan, vakságban szenvedő gyermek volt és az ma is, aki nem látta be, hogy a nagy reformátorok átalakító eszméi az előrehaladásnak, fölvilágosodásnak, az emberi életnek zavartalanabbá és bol­dogabbá való tételének csirái. Minden reform, amely a világosság éles suga­rával világította meg a társadalom egy-egy betegségét, óriási harcokat indított. E. Renan mondja Jézus élete c. munkájában, hogy az emberiség leg­nagyobbjai azok, kiket keresztre feszí­tett. Az emberiségnek ezer és ezer hályog van a szemén és csak a le­tűnt távlatokon keresztül tudja meg­látni a zseniális újítók nagyságát, eszméik értékét. A reformátorok mindig szembe ta­lálják magukat a társadalommal, mert eszméikkel fölborítják az évszázados szokásokat, amiket mindenki elfoga­dott és követett. Az új eszmék adap­tálása csak a régieknek revíziójával történhet és ettől az emberek több oknál fogva irtóznak. Egyrészt, mert nevelésük magában hordja a tradíciók tiszteletét, másrészt a kritika fáradsá­gos agymunkája megzavarja életük csendes vakságát. Még ma is megvan az indulat, a kapálódzás az új dolgok ellen, csak az eszközök változtak meg, amin keresztül ez az animozitás kife­jezésre jut. S ha ma nem is kell tar­tani Galileihez hasonló inkvizíciós pe­rektől, sem az autodafék borzalmas kínhalálától, a gúny, a megnemértés és mellőzés nem kevésbé igazságtalan és fájdalmas mártíromságot kell el­szenvednek a reformátoroknak. Az utolsó három évtized egyre-más­­ra produkálja a technika csodáit és gyors egymásutánban következő fölfe­dezéseivel új és új ámulatokba ejtette az emberiséget. Dolgok, melyek az­előtt profectáslátású írók regényeiben éltek, anyagba öntődtek, megvalósul­tak. Ezen csodaszámba menő talál­mányok szülőatyja az ember, aki ki­csi méreteivel és múlandó életével ily kolosszális dimenziójú dolgokat épít, produkál. Azonban nem a fiziológiai értelemben vett ember, hanem annak láthatatlan dinamója, a lélek, ami esz­méket szül és csodákat önt a való­ságba. Fiziológiai értelemben a legrégibb időktől fogva kutatás tárgya az embe­ri test. Az emberi lélek teljesen kivül esett a vizsgálódások köréből és az idők folyamán többféle­­ meglehe­tős misztikus értelmezést nyer a né­pek mithológiáján és vallásain ke­resztül. A szociológusok is, kik az eugene­tika neve alatt a fajfejlesztés tudomá­nyos mozgalmát megindították, annyira hatása alatt voltak a termé­szettudományok óriási sikereinek, hogy az ember megtisztulását és tö­­kéletesedését csakis fiziológiai fakto­roktól várták és teljesen figyelmen kívül hagyták a lélek vizsgálatát. Alig néhány évtizede, hogy akad­tak orvosok, akiket a lelki betegsé­gek kóros tünetei arra vezettek, hogy az emberi lelket tudományos vizsgá­lódás tárgyává tegyék. Francia ideg­orvosok rájöttek, hogy „az emberi lé­lek nem egységes, hanem szövevé­nyes szerkezetű építmény, melynek a tudat csak a felületét mutatja, míg a lényeges mozgató erőket és erőszer­kezeteket a tudatalatti mélységekben kell keresni.“ Ők azonban ezt még beteges pro­duktumnak vélték. Még a hipnotikus jelenségek vizsgálata sem vezette rá a kutatókat a lélek megosztott vol­tára. Freud Zsigmond bécsi orvos az igazi zseni ösztönösségével egyszerre megtalálta az emberi lélekhez vezető utat. Ő volt az, aki a psyche terra in­­kognitást meglátta és felfedezte az embernek az embert.

Next