Ugocsa, 1921 (37. évfolyam, 1. szám)

1921-05-21 / 1. szám

XXXVIII. évfolyam 1. szám. Megjelenik minden vasárnap. Nagyszőllős, 1921 május 21. UGOCSA POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDASÁGI HETILAP SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL NAGYSZŐLLŐS, KÖZPONTI BAZÁR, DEUTSCH JENŐ, hová e lap szellemi részét illető közlemények, valamint az előfizetési és hirdetési díjak küldendők. Telefons 54. szám. Felelős szerkeszti : ELŐFIZETÉSI ÁRA: EGÉSZ ÉVRE 24 K., FÉLÉVRE 12 K., NEGYEDÉVRE 6 K. Egy szám ára 50 f. , Nyílttér sora 3 s­or. HIVATALOS HIRDETÉSEK SORONKÉNT 3 KORONA MAGÁN HIRDETÉSEK MEGALLAPODÁS SZERINT. І Egy nagy ember szellemének emlékére.] Halála előtt 24 órával beszél­tem Vele- A betegségéről beszélt, oly fölényes nyugalommal, szinte klinikai objektivitással, mint ami­dőn a tanár hallgatóinak magyaráz- Különös érzés volt hallgatni ezt az embert, aki a távolba elnézve szen­­vedélytelen magasságban elmélke­dett Élet és Halálról. Az volt az ér­zésem, hogy a már felébe emelke­dett bajának, annak urává lett, s csu­­pán úgy vizsgálja elemzi azt, mintha csak a megismerés nyughatatlan vágya sarkalná. Csodáltam lelki erejét, amely ritka teljességgel volt meg benne. Mindnyájan úgy va­gyunk vele, hogy a­mig egészsé­gesek vagy,­unk, természetesnek, magától érthetőnek találjuk ezt, anél­kül, hogy különös becsét éreznek s csak akkor, midőn meglep a baj, eszméltünk rá az elveszett egészség igazi jelentőségére s ekkor riadtan, verejtékesen igyekszünk visszasze­rezni azt. Deutsch Jenőnél ezt nem tapasztaltam. Ő felismerte baja jelen­tőségét s a kiválasztott Ember nyu­galmával szenvedte el azt. Nem jajgatott, nem sopánkodott, nem omlott össze; a fennsőbbrendű em­ber csendes, szinte derűs megadá­sával nézett a Végzet elébe. Nem vetette meg az Életet s nem kívánta a Halált, mert szervezete és adott­ságával szakadatlanul zúgott benne az örökké zsendülő Élet. Tudta és érezte, hogy mily elpusztíthatatlan gyökérszálakkal vagyunk mindnyá­jan ide kötve s szenvedések, csa­pások, lemondások árán is, minő riadt elszántsággal és kétségbesés­­sel ragaszkodunk ehez az Élethez. Ő ismerte a „Wille zum Leben“ egyetemes élettani törvényét s át­­érezte a goethei szó igazát: „Und doch ist nie dér Tod ein ganz willkommener Gast.“ Szeretett volna élni, de bölcs megnyugvással fogadta az előre­látott Végzetet. Lelki ereje, amely egyéniségének talán legjelentéke­nyebb vonása volt, életének min­den változatban megnyilatkozott s lényének minden helyzetben valami tiszteletreméltó méltóságot kölcsönzött. Így látom őt most is magam előtt, enyhén gúnyos, meg­értő mosolyával, miként Anatole France valamelyik ember. Lelki erejével talán csak szel­­lemiségi í­r etetfedő Bei!Jenő egyike volt azoknak a sajátos, egyéni példányoknak, amelyeket a zsidó faj olykor olykor kitermel magából. Szellemi alkata a legérdekesebb, a legegyénibb volt s kivételes figyel­münkre méltó. Mint a legtöbb zsidó gondolkodó, Ő is racionalista volt. Elméleti tételekből indult ki s ezekkel igyekezett magyarázni az élet sokféle változatos jelenségeit. De benne ez a racionalizmus nem nyilvánult meg végzetes egyoldalú­sággal, mivel Ő a tapasztalati tények igazságaival vetette össze elméleti formuláit s racionalizmusét össz­hangba igyekezett hozni az empíria adottságaival. Szellemi arculatának ez a szerencsés meghatározottsága képessé tette őt olyan meglátásokra is, amelyekre­ az egyoldalúan irány­zott elme nem képes. Csodálatos: ez a minden izében szellemi ember, ez a szakadatlan gondolattermelő fő nem volt tettektől visszariadó... langyos teoretikus, sőt roppant­­ kifejezettséggel a Tett embere volt. Benne ritka teljességgel vált egy­séggé, a Tett és a Gondolat, de­­ hogyan robbanhatott volna ki te­­­­remtő erővé ebben a szellem és­­ lélekölő honi levegőben! Mert ez a keret nem a Deutsch Jenő kivételes egyéniségéhez volt való. Mint majd minden gondolkodó fő, Ő is erősen hajlott a szkepszisre és pesszimizmusra. Szellemre átfogó távlatokban iparkodott meglátni a Lét kérdését, s tudom, hogy benső életét ezek a végső dolgok állan­dóan foglalkoztatták. Nem volt semmiféle, egységes világnézete, eklektikus volt, mint sok-sok gondol­kodó, s az egyes rendszerekből csupán azt válogatta ki, ami az ő egyéni szellemi készségeinek meg­felelt. Az emberiség fejlődésében — különösen a világháború megrendü­lései után, — Szignra értelmet. Hányszor ismételte el­­­­őttem is, hogy nemünk története a legnagyobb tragédia. Talán nem is olvasta Voltairt, de mintha olykor a nagy szkeptikus történet szemlé­lete szólalt volna meg benne. Aligha hitt a haladás gondolatában, mert felismerte a tisztán technikai kultúra egyoldalúságát, amellyel nem haladt párhuzamosan a lelki, etikai kultúra. Tisztán látta, hogy miként diadal­maskodik az Ember fölött a gép, s hogy lesz úrrá a Szél­emen a Ma­téria. Nem hitt a tömeg megnemes­­­ülésében. Az ő tekintete az egyes, kiválasztott emberre volt irányozva, akit az Emberiség ritkán szakatt fel magából, hogy benne előreviláglóan megmutatkozzék. Ebben a vonatko­zásban Nietsche arisztokratikus individualizmusa ütött ki benne; nem a tömeg, hanem az egyes, nagy ember megjelenésében és mű­vében látta megtestesedni a fejlődés értelmét. Szellemi alkatával — nagy­vonásokban, — ezek voltak jellem­zői, s épen ez emelte őt ki maga­san embertársai sorából. S ami még a megemlítésre méltó, ez az erős, súlyos, mélyjáratú szellem meg volt áldva lendülettel, sőt játékos könnyű­séggel, s ha elemében volt, szikra-

Next