Zsidó Néplap, 1930. július (9. évfolyam, 29. szám)
1929-07-19 / 29. szám
Nortnovetn&mky porotenv c r. p. J26061 IVb-23. Postacsekk 61.371 Hirdetése árak a hirdetési részben egész midalóO0 Ki,féloldal SSO Ke, negyedoldal m Ki, tizenhatoda del 60 Ki, harminckettedoldal 35 Mi. Szövegrészben Mi,-kai drágább. Bankok és intézetekmet 50% -al drágább. Egyetlen zsidó sincs a tizenkétezer magyar vitéz között A budapesti „Egyenlőség* egyik legutóbbi számában több oldalon kétségbeesetten kesereg azon, hogy a vitézi rend tizenkétezer tagja között egyetlen zsidó sincsen. Sőt mindazokat a zsidó hősöket, akik a rend alapítása óta vitézzé való avatásukért folyamodtak, az Országos Vitézi Szék egyszerűen, minden indokolás nélkül elutasította. Szegény, naiv «magyar* zsidóki A numerusz klauzusz és a kurzus tizedik évében még mindig egyenlőségről és egyenjogúságról álmodnak és nem tudják megérteni, hogy a «Vitézi Rend» alapításával az alapítók olyan rendet akartak létesíteni, amely végre teljesen zsidómentes legyen. Halálsugárral akarták a berlini zsidókat kiirtani Egy, a frankfurti törvényszék előtt folyó bűnügyi perből kifolyólag, a mindenre képes zsidógyűlölet egy hajmeresztő példája jutott a világ tudomására Egy Brühahn nevű elek író- mérnökről, aki több rendbeli csalás és sikkasztással vádoltan állt a bíróság előtt, kiderült, hogy 1919 ben magasrangú német tisztek és sziléziai nemesekből álló konzorciumot létesített egy találmányának az értékesítésére, melyet halálsugárnak nevezett, amit a breslaui egyetemen tartott előadása szerint főként a zsidók ellen akart felhasználni. A magasrangú katonatisztek — köztü a breslaui térparancsnok, Oscar v. Hangels — által pénzelt Brühahn meg akarta tisztítani Berlint a zsidóktól olyképpen, hogy valamilyen ürügy alatt a tempelhofi mezőre az összes zsidókat kicsalta volna, ahol aztán repülőgépről rájuk lövette volna „halálsugarait“ Az elvetemült mérnök garantálta, hogy három perc leforgása alatt Berlin összes zsidóit kiiritja. Mindezt a berslaui egyetemen tartott előadásán adta elő Brühahn mérnök, ahol lelkes ovációban részesítették. A tárgyaláson ugyan kiderült, hogy B. csaló és közönséges kalandor, aki becsapta szövetségeseit, de kiderült az is, hogy Németországban számtalan felelős állásban lévő ember akad, akik még pénzt is áldoznak egy ilyen «szörnyűséges» zsidó gyilkoláshoz. IX. évfolyam. 29. szám. non 'to Sxe'helyőseges kiadóhivatal Uihorod, Kozduzska al. 19. Nyomda laigasor 13. — Megtlenik itinden pénteken. Lapzárás Szerda hu. 1 órakor. — Előfizetési dijak: egész évre 50 Ke, hóévre 26. negyedévre 13 Ki. Külföldre egész évre 75 Kő. TOTURIlIS ÉS mmsMi hetiup FELELŐS SZERKESZTŐ: SZERÉNY BÉLA ZSIDÓ TÁRSADALMI, POLITIKAI, UZSHOROD-MUJiKACS-KASSA, 1929 jil. 19. A jla Juíi^ (Hauschei) zsidék feltámadása Eeflexiók, egy Podkarpatské Hrasyben megjelent zsidó levélhez Volt idő, amikor akadtak olyan zsidók akik a „Purée“ előtt «Majuf«szt» énekeltek és hajlított háttal alázatos táncot lejtettek előtte. Jutalmul a «Méltóságos Úr» megveregette a vállukat, rájuk mosolygott és néha napján egy egy ezüstöt is odadobott nekik az asztal alá. Azt hittük, hogy ezek a „szép“ idők már elmúltak és soha többé vissza nem térnek. De tévedtünk. Itt is, ott is újból feltűnik ez a gerinctelen zsidó tipus, amely az ismert «Májufiszt» énekli és az új „Purée“ előtt a régi alázatos táncot járja, hacsak egy mosolyért is. Egy ilyen, a régi típusnál is gerinctelenebb «Má Jufis?» zsidó tűnt fel az Ungváron megjelenő «Podk. Hasy« című cseh lap július 13 iki számában, aki „Szükségük van e a ruszicsikói zsidóságnak küön zsidó iskolákra ? ‘ cím alatt, zagyva érvek alapján bizonyítani igyekszik, hogy a külön zsidó iskola káros az ország lakoságának harmóniájára. Ez a szerencsétlen Mauschel, Jermijáhu próféta ama Intelmével, hogy «Szolgáljátok a város békéjét, ahová költöztök!» bizonyítani igyekszik, hogy a cionisták, akik a külön zsidó kultúrát és a héber iskolákat forszírozák, megzavarják a zsidóságnak az állammal és az ország többi népeivel való harmóniáját. Mielőtt azonban kitérnénk a dolog érdemére, talán nem volna érdektelen megtudni egyet mást a cikkíró személyét illetőleg, aki cikkét nagy szerényen, vagy pedig óvatosan? *N. F.» betűkkel signálja. Mert talán felesleges mondani, hogy egy-egy ciknek, vagy véleménynek az értékét mindig, az intenció adja meg, mellyel íródott, vagy kinyilváníttatott. Erre vonatkozólag a következőket sikerült megtudnunk. N. F. ur, aki egy cseh lapban kompromittálni igyekszik a héber iskolát (Azért cseh lapban, hogy a zsidók ne olvashassák !) egy Jaszinában lakó lengyelországi „Májufiszzsidó" aki ugyanezt a nótát még csak nem is olyan régen a lengyel Purec előtt danolta, később a magyar «Méltóságos» előtt hajlongott, azután az ukránokra esküdött fel, most pedig a cseh kultúra előtt emelgeti kalapját. De, hogy lássák N. F. ur igaz arculatját, hát tudja meg a Podk. Hlasy, hogy ugyanaz az N F. ur, aki a cseh köröket most a héber iskolák ellen lázítja, egykor a stanislaui cionista helyi csoport titkára volt, gyermekeit héberül tanította, sőt vagy két hónappal ezelőtt ő meglátogatta az lhorodi héber népiskolát és elragadtatásának adott kifejezést úgy az iskola eredményei, mint a benne uralkodó szellem felett. Az olvasó joggal kérdezheti: mi okozta hát ezt a hirtelen pálfordulást ? A felet egyszerű: párnaszeről van szó és ezekre a gyenge és gerinctelen emberekre mondta a bölcs : «Kai áser Leis, sifén bead Násse» a saját lelkéért mindenét odaadja. N. F. urnak, minthogy lengyel származású, bajai vannak az állampolgársága körül. Hogy érdemeket szerezzen magának és protekciót állampolgárságának elismeréséhez ostobán megrágalmazza testvéreit és a héber iskolát államelleneséggel vádolja. Ennyi N. F. ur személyét illetőleg, érdemben pedig a következő megjegyezni valónk van ! 1. A Podk, H’asy maga is több ízben elismerte a héber iskola és kultúra szükségességét és megállapította, hogy a héber iskolákban uralkodó szellem, valamint a cseh és ruszin nyelvek intenzív oktatása a legröigyobb dicséretet érdemli. 2. A Héber Iskolaegylet ugyancsak Jeremiás próféta szellemében cselekszik, amikor Ruszinszkóban úgy a cseh, mint a ruszin nyelvnek megfelelő helyet ad iskoláiban. Ezt az a körülmény is bizonyítja, hogy a ruszin körök a héber iskolákat eddig egyáltalában nem kifogásolták. 3. Úgy a hivatalos cseh körök, valamint a cseh közvélemény, édes keveset törődnek a cionisták kulturmozgalmával, sőt aki iserik a helyzetet tudja, hogy egy zsidó tanulónak nem is olyan könnyű dolog felsőbb cseh iskolákba jutni. Pl. az uzhorodi csehnyelvű hitközségi elemi iskolából a legutóbbi jelentkezésnél alig vettek fel 12 zsidó gyermeket a cseh gimnáziumba. 4. A Jaszinai polgári volt igazgatója, ahonnan a cikkíró bizonyítékait hozza, jelenleg az azheredi járás polgári iskoláinak tanfelügyelője, még Jaszinában úgy nyilatkozott, hogy iskolájának a legjobb anyaga azok a gyerekek, akik a héber elemiben jártak. Mindezekből látható, hogy N. F. úrmegállapításainak semmi alapja nincsen. Nyilván csak az az intenciója, hogy a sajnálatosan mostohán kezelt cionistákon és a héber iskola szervezeten való rúgása által, érdemeket szerezzen állampolgárságához, vagy talán, valamilyen koncesszióhoz... fiAHiefák és öntudatos vlvDlilda zsidók, fizessetek elő, terjesszétek és kéVéházakban kérjétek a »Zsidó Néplapot! Megnyílta 1 A fir 1á Legolcsóbb bevásárlási forrás I «ttRv VAlá Hl fie-, férfi-, gyermek-divat és u. u. - a rövidárukban. ul¥ifgFÍlll211 ÄlfiflMl •¡£ Mindennemű szabókellékek dús választékban