Brassói Lapok, 1933. november (39. évfolyam, 250-275. szám)

1933-11-01 / 250. szám

p Tei Sa­jtoly Hamsatí ^KUS QUO XXXIX. évfolyam Főszerkesztő: Szerda 250. szám Szele Béla dr. 1933. évi november­i ELŐFIZETÉSI Á­RAK: Belföldre: postai szét küldéssel havonként 60 lej, postautalványon átutalva, vagy a kiadóhivatal pénztárához befizetve. Aki pénzbeszedő megbízott alján fizet, az beszedési díj címén Brassóban további 2 lejt,vidéken 6 lejt fizet havonta. — Kézbesítési díj havonként 8 lej. — Külföldre negyedévre 300 lej, félévre 600 lej, egész évre 1200 lej. — Magyar­­országon negyedévre 12 pengő, félévre 24 pengő, egész évre 40 pengő. — HIRDETÉSEK.díja hirdetési oldalon 5 lej, páros (bal) szövegoldalon 6 lej, páratlan (bal) szövegoldalon 8 lej négy­zetcentiméterenként. Hirdetési díjak előre fizetendők. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Brassó, Károly király­ utca 56—53. Telefonszámok: kiadóhivatal 82., szerkesztőség 83. A francia bürokrata nem ura az államnak A francia tisztviselő, aki miatt most a Dala­­dier-kormány megbukott, minden tekintetben különbözik a mi közhivatalnokunktól. Társa­dalmi eredetét illetően túlnyomórészt a kis­polgárságból és a parasztságból kerül ki, mert a harmadik köztársaság a hosszú baloldali kormányok alatt érthető önvédelemből min­dent elkövetett, hogy a royalista és a reak­ciós-klerikális rétegek minél kisebbre zsugo­rodjanak a közigazgatásban és a törvényke­zésben. A francia nagybürokráciában ennek ellenére a háború után is maradtak csökö­nyös rojalista gócok, még­pedig éppen a leg­fontosabb helyeken: a vezérkarban, a had­ügyminisztériumban és a külgyminisztérium­­ban és csak az 1924-es Herriot-kormánynak volt bátorsága, hogy a likvidáláshoz hozzá­lásson. Sarrailt, a szaloniki hadseregparancs­nokot, a későbbi indokínai kormányzót még ritkaságként emlegették, mert róla szinte bi­zonyos volt, hogy köztársasági és radikális. Végül mégis kicserélték a külügyminiszté­rium néhány gyanús posztját , a vezérkarban is történtek változások, hogy ne legyen egé­szen igaza Francénak, akinek az volt a véle­ménye a köztársaságról, hogy a legalkalma­sabb államforma, amelyben a tábornokok a legkevesebb kockázattal készíthetik elő a ki­rályság helyreállítását. A kisbü­rokrata­ többség ezzel szemben egé­szen az utolsó évekig a baloldali köztársaság legbiztosabb támasza volt. Megbízható repu­blikánus és radikális, annak ellenére, hogy a harmadik köztársaság mindig nagyon gyen­gén fizette tisztviselőit, sokkal rosszabbul, mint például mi a mienket. — De nem is ment Franciaországban tisztviselőnek más, mint a rentier, vagy jómódú gazda fia, aki nem a silány fizetésért, hanem a társadalmi emelkedésért törekedett a közhivatalra. A francia kispolgárnak és parasztnak megérte a ráfizetést, hogy a fiából sousprefet, posta­főnök, vagy vizsgálóbíró lett, mert ezekben a francia vígjátékban oly sokszor és oly nagy passzióval kifigurázott alakokban testesült meg a tekintélyről, rangról, arriválásról alko­­tott legszebb elképzelése. A szellemileg, va­­gyonilag és történelmileg magasabb fekvésű rétegek számára a bürokráciában való elhe­lyezkedés már nem volt túlságosan vonzó, mert politikai és érdekeltségi befolyásokkal összefonódott vezető állásokon kívül a bü­rokrácia Franciaországban nem jelent hatal­mi pozíciót sem. A politikára való közvetítés befolyása minimális: választási praktikákra legfeljebb a gyarmatokon, vagy az Alpes Ma­­­­ritimes eldugott hegyi falvaiban lenne mód­­j­­a. Nem is packázhat túlságosan a keze ügyé­­be eső polgárokkal, mert folytonosan függ tő­lü­k a gyakran ismétlődő választások révén, melyeket a legbefolyásolhatatlanabb tisztaság jellemez Franciaországban. A francia köz­­tisztviselő politikai befolyása tehát jóformán csak annyi, amennyit nagy számánál fogva a szavazóurnák előtt jelent. Az utolsó években a francia közhivatalnok­­tömegek politikai magatartása fokozatosan megváltozott. A rentier fia nem kapta hazul­ról az apanázst, mert a járadékpapír nem jö­vedelmezett, a paraszt nem tudta fedezni a sousprefet fia úri háztartásának szükségle­teit a mezőgazdasági válság miatt. A köz­­tisztviselő egy szép napon azt vette észre, hogy csak a fizetéséből kell megélnie, a fize­tése eredetileg is kevés volt s a frankstabili­­zálás után sem emelkedett olyan mértékben, amilyen mértékben a frank értéke csökkent. Ezer-ezerkétszáz frankos köztisztviselői fizetés m­a is nagy dolog Franciaországban, ahol köz­ben az élet ugrásszerűen megdrágult. Első­sorban ez az oka, hogy a köztisztviselők szi­lárd politikai frontja megingott s a francia bürokrácia egyre inkább eltolódott bal felé. A Ma: Lássuk Aradot! Új külpolitikai irányzat kezdődik Magyarországon Bethlen István lesz Magyarország állandó népszövetségi megbízottja Magyarország a Népszövetség keretein belül ugyan, de nyomatékosabb formában szándékszik fellépni egyes kérdésekben Budapest, október 31. Gömbös magyar miniszterelnök és Ká­nya Kálmán külügyminiszter sikeres an­karai, majd szófiai látogatása nagyon elf­­ajzotta a magyarországi politikai körök érdeklődését és tevékenységét Az anka­rai és szófiai tárgyalásokról sokféle hír és magyarázat lóg a levegőben s bár hiva­talos helyeken érdemlegesen még nem nyilatkoztak a felmerült kérdésekről, ko­moly körökben is beszélik, hogy esetleg új külpolitikai irányzat kezdődik Ma­gyarországon azoknak a tapasztalatoknak alapján, amiket a miniszterelnök és a külügyminiszter a külföldön szereztek. Élénken tárgyalják például azt, hogy a magyar kormány a Népszövetséggel kap­csolatban is döntő elhatározásra készül. Pár héttel ezelőtt már forgalomba kerül­tek olyan híresztelések, hogy Magyaror­szágra nagyon hatott a német példa s ta­lán nem lehetetlen az sem, hogy Német­­oszág után Magyarország is kilép a Nép­­szövetségből. Ezek a híresztelések, termé­szetesen nélkülöztek minden komoly alá­­tám­asztottságot, annyi azonban bizonyosnak látszik, hogy Magyarországon egyre erősödik az a felfogás, amely a Népszövetség­től sokkal határozottabb fellépést kö­vetel bizonyos kérdésekben s a magyar­­országi hivatalos politikai körök is el­érkezettnek látják az iztót, hogy Ma­gyarország is határozottabb formában lépjen föl a Népszövetségnél többrend­beli időszerűnek látszó kérdése megol­dása érdekében. Gömbös miniszterelnök, egyébként, va­sárnap délelőtt kihallgatásra jelentkezett a kormányzónál, hogy beszámoljon an­karai és szófiai látogatása eredményéről. A kihallgatásról magáról nem adtak ki hivatalos jelentést, a Reggel című lap azonban ezzel kapcsolatban úgy tudja, hogy a Népszövetségnél való döntő jelen­tőségű fellépés ügye nagyon előrehaladt. Értesülései szerint Gömbös elhatározta, hogy Apponyi helyébe Bethlen Istvánt küldi ki Magyar­­rszág állandó képvi­­selőjeként Gersfbe . Bethlen Istvánnak igen nagy horderejű szerepet ad a Ma­gyarország és a Népszövetség közötti viszony további irányítása kérdésében. Bethlen István kiküldetésével kapcsolat­ban, természetesen, további elképzelések kavarognak s bár a dolgok ebben a pilla­natban még tárgyalás alatt állanak, még­is úgy látszik, hogy a kormány elvileg el­készült a tervével s mindössze a Német­­országi választások eredményeit kell meg­várnia, hogy az elméleti elgondolásokat gyakorlatilag megvalósítsa, illetve meg­valósításukat megkísérelje. A Reggel című lap azt is tudja, hogy elvben­ már Bethlen István is elfogadta a neki szánt nagy horderejű szerepet, • mielőtt azonban kimondaná a doriti szót, előbb háromhetes felolvasó körút­ra megy Angliába s ennek a felolvasó körútnak az­ eredményétől teszi függő­vé, hogy vállalhatja-e a neki felajánlott feladat elvégzését, vagy pedig tanácso­sabbnak tartja az ország szempontjából visszautasítani azt. Ezt a megfogalmazást talán úgy kell ér­teni, hogy Bethlen István tapogatózó kör­útra indul Angliába s ha ott olyan ta­­­pasztalatokra tesz szert, amelyek a terv szempontjából kedvezőek, úgy a kor­mány tervét kivihetőnek tartja és vállal­­kozik is a Népszövetségnél való fellépés­­re, ha pedig az angliai körnt további óva-­ tosságra inti majd, úgy nem fogja aján­­­lani a kormánynak sem, hogy az elvileg­ elfogadott külpolitikai elképzelések gya­­­korlati megvalósítását már most megkí­­­sérelje. Magyarország nem lép A Reggel még kihangsúlyozza, hogy egyáltalában nincs szó Magyarország­nak a Népszövetségből való kilépésé­ről, amint ezt bizonyos körökben hir­­lelik, ellenkezőleg: Gömbös és kormá­nya arra számítanak, hogy Bethlen István fellépése Genfben szép és nagy eredményekkel jár majd. A sok, de mind nagyon óvatosan meg­fogalmazott mondat között csak találgat­va és következtetve lehet megindulni, összeszedve és egymás mellé állítva az eddigi és a mostani híreket, valószínűnek látszik az, hogy Magyarország valóban elérkezettnek lát­ja az időt arra, hogy a Népszövetség kere­tében ugyan, de erélyes harcot indítson érdekei hathatósabb elismertetése ér­dekében. Németország kilépése a Népszövetségből érzékenyen sújtotta a nemzetek legfel­sőbb politikai fórumát. Kétségtelen, hogy ki a Népszövetségből amennyiben újabb állam, vagy éppen ál­lamok követik Németország példáját, úgy a Népszövetség teljesen felbomlik, mert már nem lesz egyéb, mint néhány állam szövetsége. Gömbös és Kánya külügymi­niszter ankarai és szófiai látogatása való­ban súlyos jelentőségű lehet abban a pil­lanatban, ha ez a három annyira érdek­­kelt állam egyöntetűen lép föl Genfben és mondjuk , a teljes egyenjogúsítást követeli azoknak az elveknek az alap­ján, amelyek Németországot is kiugrat­ták a Népszövetségből. A jelek azt mutatják, hogy Olaszor­szág támogatására számíthatnak és Anglia is engedékeny lesz, mert Anglia most már inkább nézi a Népszövetség érdekeit és a leszerelés kérdésének leg­alább félig elfogadható megoldását, mint Franciaország sok tekintetben egyéni szempontjait. Természetes, hogy ebben a pillanatban A szocialista­ párt már a legutolsó választásokon is nekik köszönhette nagy gyarapodását és aki nyáron olvasta a francia köztisztviselő­­szindikátusok izgalmas kongresszusának tudó­sításait, kissé riadtan tette fel a kérdést: vár­jon szocialisták-e még a francia köztisztvise­lők. Mert a beszédek túlnyomó része inkább kommunista, mint szociáldemokrata volt s a rezoluciók, amelyeket elfogadtak, szintén szél­­sőforradalmian követelődzők és kíméletlenek. Statisztikai tény, hogy 1931-ben tizenkétezer francia tanító volt kommunista s az idei ta­nító-kongresszus augusztusi ülésén túlnyomó többséggel elfogadták azt az indítványt, hogy a tanulókat ezentúl nem nevelik a nemzeti védelemre és a hadsereg tiszteletére. Ezek az adatok azt bizonyítják, hogy a tönkrement rentier és a kisgazda bürokrata­ fia alaposan elvesztette a higgadtságát s az állam, amely­nek igazgatását ellátja, mai formájában nem számíthat rá olyan feltétlenül, mint ahogy ott számíthat, ahol a bürokrácia nemcsak egy speciálisan kiválasztódott réteg egzisztenciá­ját, de a réteg hatalmi politikájának folyto­nosságát is biztosítja s ezért a köztisztviselő­nek még akkor is érdekében áll azonosítania magát az állammal, ha az végszükségben ál­dozatokat követel tőte. A francia bürokrata nem ura, csak alkalmazottja az államnak­­ mint alkalmazott, most osztályharci viszonyba került a munkaadóval. Daladier úgy akarta redukálni a tisztviselő fizetését, mint egy gyárigazgató, aki csökken­teni szeretné az üzemköltségeket. Leon Blum szocialista kötelességnek tartotta, hogy a dol­gozók kis bérét megvédje a megcsonkítástól, a jobboldal pedig, régi szokása szerint, fel­használta az alkalmat, hogy segítsen megbuk­tatni egy baloldali kormányt, amely, ha redu­kálni akarta is a tisztviselőfizetéseket, kettő* egész bizonyosa* nem akart: fasizmust és b*­­bflwtf-

Next