Brassói Lapok, 1937. szeptember (43. évfolyam, 179-204. szám)

1937-09-01 / 179. szám

** teg› ZW*¡ jvára 910619 j . bbUAfLSl ?$ rQ'SQi t a .»<* 4 Eszmecsere az iskoláról I /Vagy érdeklődés közepette Megkezdődött a kisantant-értekezlet A Dunavölgyi együttműködés és Magyar­ors­zág fegyverkezési egyenjogúsításának kérdése is egyik főpontja a napirendnek Sinaia, augusztus 30. A kisantant-értekezletnek, amely hét­főn délelőtt kezdetét vette, ez alkalom­mal különleges jelentősége van. A­ fe­szült nemzetközi helyzet és a­z európai ál­lamok különféle diplomáciai t­­ékernysé­­ge folytán, a kisantantnak sok kényes és fontos kérdésben kell állást foglalnia. Úgy belföldi, mint küföldi b­ej­elentések a következőkben foglalják össze a tár­gyalások anyagát: a kisatant viszonya Németországhoz és Olaszországhoz, ami­vel kapcsolatban felvetődik Abesszínia meghódításának, vagyis az, olasz császári birodalom elismerésének a­ kérdése. A belgrádi Vreme már arról írt, hogy Ro­mánia a sinaiai értekezleten javasolni fogja az olasz hódítás elismerését. Ezzel szemben a bucuresti Timpul kimutatja, hogy ez a híresztelés minden alapot nél­külöz és a belgrádi híradás merőben té­ves. Természetesen szóba kerül a spanyol polgárháború is, amelyre vonatkozólag a kisantant nyilván ismét legszigorúbb semlegességét fogja hangoztatni. Napi­renden szerepel továbbá a dunai államok gazdasági és politikai együttműködésé­nek problémája. Ismeretes, h­ogy Hodza csehszlovák miniszterelnök tervet készí­tett a dunavölgyi államok gazdasági együttműködésére. Magyarország ezt fegyverkezési egyenjogúságának elisme­réséhez és a kisebbségi kérdés rendezésé­hez köti, ami a terv szerint magával hoz­ná a politikai közeledést is. Következik ezután a kisantant egyes államainak a többi szomszéd államhoz, így például a Szovjetunióhoz és Lengyelországhoz va­ló viszonya. Ismeretes, hogy a kisantant egyes államai több szomszédjukkal szem­ben erősen­­ eltérő politikát folytatnak, így Románia és Lengyelország barátság­ban és szövetségben vannak, míg Len­gyelország és Csehszlovákia között a vi­szony­ eléggé feszült. A Szovjettel Cseh­szlovákia kölcsönös támogatási egyez­ményt kötött, míg Jugoszlávia még diplo­­máciailag sem ismerte el a Szovjetuniót. A kisantant képviselői azonban mindig hangoztatták, hogy a szomszédokkal kö­tött külön egyezmények, mint például az olasz—jugoszláv, lengyel—román és a többi egyezmény, nem gyengíti a kisan­­tant egységét. Sinaiába utazása előtt Krosta cseh külügyminiszter ezt újabb nyilatkozatban hangoztatta. A fenti kérdések voltaképpen össze­­függnek egymással s szemmel láthatólag éppen arról van szó, hogy a kisantant ho­gyan helyezkedjék el és őrizze meg egy­­ségét az európai politika többnyire ellen­tétes áramlatai közepette. A letárgyalan­dó kérdéseknél fogva érthető, hogy a belföldön úgy többségi, mint kisebbségi körökben, valamint külföldön is különös érdeklődés kíséri a jelenlegi kisantant- értekezletet. A csíki megyefőnök és Ábrahám dr. között, aki a szülők panaszát tolmácsolta, a szülőkét, akik a felekezeti iskolába való beiratás alkalmával sehogyan sem tudják egyes jegyzőktől gyermekeik anyakönyvi kivonatát megszerezni, érdekes és tanulsá­gos eszmecsere folyt le. A prefektus meg­kérdezte, hogy miért erőszakolja a ma­gyarság gyermekeinek felekezeti iskolába való beiratását és Ábrahám dr. megfelelt. Rámutatott, hogy másképpen tanul a gyermek, ha anyanyelvén tanítják és könnyebben tanulja a román nyevet is, ha annak szabályait magyarul emlézi és tudatosítja. Tapasztalati megállapít­ásokra h­ivatkozott Ábrahám dr, amelyek kivétel nélkül azt igazolják, hogy a magyar gyermek a magyar nyelvű iskolákban sok­kal jobban megtanulja a neki idegen nyelvet, mint az állami és román nyelvű tanintézetekben. Az, aki anyanyelvén ta­nult— mondotta végül a magyar szülők és gyermekek képviselője — az „tanul“, aki idegennyelven tanul, az „szajkói “. A beszajkolt tudás, a hely- és hang­memó­riához ragasztott emlétés, nem maradandó érték. Tudattalan és erőszakolt, meg nem emésztett és fel nem olvadt ismeret az ilyen „tananyag“. Az agy csak befogadja a Rangot, de az értelem nem szűri át, a „vérbe“, a szervezetbe, az ember egész lé­nyébe. A szó a tudatban marad, de nem süllyed a tudat alá, mint az olyan isme­ret, amely uralja és átitatja a tudó em­ber minden megnyilatkozását. Ezen az elméleten, amely százszorosan igazolt gyakorlat, vitatkozni nem lehet. Igazság ez, amelyet nem lehet megtá­madni. A nemzeti államok túlzott beol­vasztási politikája ellenére Európában vannak államok, amelyekben a köztortás­­ügyi kormány a kisebbségek nyelvén­­ állami iskolát tart fenn. Ezekben az or­szágokban, amit másutt tagadnak, be­vallják és nyíltan igazolják, hogy az em­­ber-palánt teljesebb ismeret­körrel, mé­lyebb tudással és átfogóbb szemlélettel kerül ki az életbe, ha anyanyelvén tanul­hatott. Ezekben az államokban súlyt he­lyeznek arra, hogy az Írástudó ne csak ír­ni és olvasni tudjon, hanem tudjon is va­lamennyit, annyit mindenesetre, amennyi iskolát végzett. Nem közömbös tehát az állam és jövendője szempontjából, hogy milyen tudással kerül a munkapad mellé az ember, mivel pedig a kisebbségi ember­nek is helye van a munka asztalánál, a kisebbségi gyermek tanításának és kikép­zésének problémája csak másodsorban ki­sebbségi érdek. „A tudás hatalom!" — mondja Franz Oppenheimer nyomán a világ munkássága és valóban, amióta a munkás képzett, felvilágosított és felvilá­gosult, hatalom van a kezében és politikai súlyával enyhítette azokat az osztály-el­­lentéteket, amelyek már-már bízhatatla­­nok voltak. Az ország viszont ugyancsak hatalomra vágyik, erős akar lenni mező­gazdasági és ipari termelésben egyaránt, meg akar állani a világpiacok versenyé­ben, rangsort akar kapni az iparosodás harcában. Ehhez a felvonuláshoz és sorba­álláshoz tudó emberre van szüksége és a kisebbségekkel teletűzdelt államok szem­pontjából éppen ezért nem lehet közöm­bös, ha a harcvonalba álló tömegek tekin­télyes tettee nem üti meg tudásban, kép­zetségben, felkészültségben és mester­ségbeli tökéletességben a szükséges mér­téket. Mi egy lépéssel tovább megyünk, mint ameddig a csíki prefektussal lefolytatott eszmecseréjében Ábrahám dr. elment és előadjuk kívánságunkat: miért nem hala­dunk a csehszlovákiai példa nyomán és miért nem állít fel az állam — felekezeti magyar nyelvű iskoláink megtűrésén fe­lül — kisebbségi nyelvű közép- és szak­iskolákat is? És hivatkozunk ennél az öt­letnél Pamfil Seicarura, a Curentul fő­szerkesztőjére, aki legutóbbi cikkében maga is megállapította, hogy a Székely­földön a regáti tanító semmire sem megy. Annak, aki ezen a színmagyar vidéken tanítani akar, magyarul kell tudnia, mert ha nem tud magyarul, a tanuló ifjúság nem tanul, csak szajkót, mimikát utánoz, zenei memóriát rögzít, egyszóval: tudat­lan és tanulatlan marad. A kisebbségek száma felől lehet vitáz­ni, de azt, hogy együttvéve legalább is az ország lakosságának egy negyedét tesszük ki, még a legszélsőségesebb és beállítot­tabb számösszehasonlítás is elismeri. Az ország negyedéről van itt tehát szó, az or­szág negyedét ítéli tudatlanságra, vissza­maradottságra és másodrangú felkészült­ségre az az iskola­politika, amely nem­hogy maga venné kezébe a kisebbségi nyelven való oktatást, de jegyzők és egyéb, meg nem értő és keskenyvágányú látókörű közegei útján a meglevő kisebb­ségi tannyelvű oktatás útjába is akadá­lyokat gördít. Ez a kultúr­politika nem lehet állam-rezén. Lehetnek — és vannak is­ — ellentétek a kisebbségi és többségi politikai felfogá­sok között, a gazdasági szempontok kér­déseiben, de abban, hogy a román állam­polgárnak tudnia kell, okosan, tanultan és művelten kell belépnie a termelő mi­nka oszlopsorába, egyikünk között sem lehet ellentét. A tudás, a szakképzettség, a fel­­készültség nem lehet a kisebbségekkel va­ló gazdasági verseny eszköze. Ezen a sí­kon nem szabad nyomást gyakorolni, mert ez a nyomás visszaüt és alacsonyabb kul­­túrfokú embertömeget vet be a társadalom és a gazdasági élet színpadára. Ez az ember­tömeg előbb-utóbb nyűg, teher és veszteség is lehet. Utóvégre az a sovinisz­ta­ hullám, amely most tombol, egyszer csak elül és az ország itt marad megbéké­­lési akaratával, de olyan alanyokkal kikben nem, lesz sok öröme. _ - Az uralkodó és a külföldi vendégek Sinaiában Az­ uralkodó és Mihály nagyvajda trónörökös vasárnap délután gépkocsin a fővárosból Sinaiába utaztak. Sztojadinovics jugoszláv miniszterel­nök és külügyminiszter, valamint Krosta csehszlovák külügyminiszter hétfőn dél­előtt 9 órakor különvonaton megérkezett Sinaiába, ahol ünnepélyes fogadtatásban részesültek. A két államférfi Tövistől együtt utazott. Fél 11 órakor Sztojadino­vics, röviddel utánna pedig Krosta a gép­kocsin a Peles-kastélyba hajtatott és be­írta nevét az udvar látogatási jegyzé­kébe MEGNYÍLT AZ ÉRTEKEZLET Az értekezlet munkálatai hétfőn dél­előtt 11 órakor kezdődtek meg a Palace­­szállodában, a szokás szerint a vendég­látó orszá­­ miniszterenökének, Tatares­­cunak az elnökletével. Naponta két ülést tartanak, a hivatalos közleményt pedig kedden este, a megbeszélések befejezése után adják ki. Az egyik keddi ülést tel­jesen annak a kérdésnek szentelik, mi­lyen álláspontot foglaljon el a kisantant a Népszövetség szeptember 10-iki ülésén szóbakerülő kérdésekkel, elsősorban az abesszin és spanyol kérdéssel szemben? A kisantant egységes álláspontját Genf­ben Antonescu Victor, mint a kisantant­­tanács jelenlegi ülésszakának elnöke, fogja kifejteni. A hétfő délelőtti első ülés Krosta be­számolójával kezdődött, aki sorra vette az áprilisban tartott belgrádi értekezlet óta előadódott eseményeket. Ezután a külügyminiszterek sorra kifejtették ál­láspontjukat a külpolitikai események­kel kapcsolatban, amelyeknek letárgya­lja az egész ülést kitöltötte. Délben fél kettőkor a kisantant külügymi­niszterei az uralkodó által adott díszebéden jelentek meg. A tanácskozásokat délután fél 6 órakor folytatták. Este 8 óra 45 perckor Antonescu Victor külügyminiszter a Palace­­szállodában díszlakomát adott a vendégek tiszteletére. A külföldi államférfiak kíséretében számos szakértő is érkezett. Sinaia-ban tartózkodnak az ellenzéki pártok vezérei is. Már korábban r­airlett, hogy a külföldi vendégek találkozni fognak a román politikai élet számos veze­tőjével. A kisantant sajtójának értekezlete már va­sárnap megnyílt, ugyancsak Sinaiá­ban, mind a­három ország számos képviselőjének jelenlé­­tében Anastasiu Raul külügyi sajtófőnök, majd a többi felszólalók rámutattak a sajtó­nak a kisantant együttműködésében való fon­tosságára. A kisantant feltételei Magyarországgal szemben A Timpus úgy tudja, hogy az értekezleten tárgyalni fogják Magyarország fegyverkezési egyenjogúsítási követelését, de a kisantant megmarad eddigi álláspontja mellett. Neveze­tesen, nem enged meg egyoldalú eljárást Ma­gyarország részéről, hanem követeli, hogy a Népszövetség keretében az összes érdekelt ál­lamok bevonásával tárgyalják le a kérdést. A kisantant továbbá bizonyos minimális biz­­tosítékokat követel, — folytatja a lap — a­melyek kiküszöböljék a háborús veszélyeket.

Next