Budapesti Közlöny, 1881. július (15. évfolyam, 147-173. szám)
1881-07-01 / 147. szám
Budapest, 1881. 147. szám. Péntek, julius 1. BUDAPESTI KÖZLÖNY. HIVATALOS LAP. Naponkénti postai szétküldéssel, vagy helyben házhoz hordva . Egész évre ...... 20 írt. Félévre ... . .... 10 . Negyedévre........................ 5 . Egy teljes lap ára 30 ár. Szerkesztőség : Budapesten, Ferencziek tere, Bazárépület, II. lépcső, II. emelet, 6-ik ajtó. Kiadóhivatal : Budapesten, Ferencziek tere Athenaeum épület. Előfizetési Árak : Hivatalos hirdetések: A „Hivatalos Értesítő”be iktatandó hivatalos hirdetések díjai előletesen beküldendők, mégpedig 100 szóig egyszeri hirdetésért 1 frt, 100— 200-szóig 2 frt, 200—300-szóig 3 frt és igy tovább. — Azonfelül minden egyszeri beiktatás után 30 kr bélyegdij és az esedékes nyugtabélyeg is beküldendő. Magánhirdetések: Egy hatodhasábos petitsor egyszeri hirdetésért 19 kr, kétszeri 16 kr, és többszöri hirdetésért 13 kr minden beiktatásnál. A bélyegdij külön minden beiktatás után 30 kr oszt. ért. HIVATALOS RÉSZ. 1881. évi LII. TÖRVÉNYCZIKK a Tiszavölgy ármentesitése érdekében a kormány által teendő intézkedésekről. (Szentesítést nyert 1881. évi május hó 31-én. Kihirdettetett az országgyűlés mindkét házában 1881. évi junius hó 1-én.) MI ELSŐ FERENCZ JÓZSEF, ISTEN KEGYELMÉBŐL AUSTRIAI CSÁSZÁR, Csehország királya stb. és Magyarország Apostoli királya. Kedvelt Magyarországunk és társországai hű főrendei és képviselői közös egyetértéssel a következő törvényczikket terjesztették szentesítés végett Felségünk elé: 1 §• Utasíttatik a közmunka- és közlekedési miniszer, hogy a Tisza balpartján, a Körös és Maros között fekvő terület árvédelmére szükséges és Békéstől a Körös balpartján a Tiszáig, onnan a Tisza balpartján a Maros torkolatáig és a Maros jobbpartján Apátfalváig terjedő védtöltéseknek, nemkülönben a Tisza jobbpartján, Csongrád városa védelmére szükséges töltéseknek teljes biztonságot nyújtó méretekkel leendő kiépítését, mihelyt a helyi viszonyok megengedik, kezdje meg, s egész erélylyel folytassa oly módon, hogy a legszükségesebbek a lehetőségig még ez évben, s az egész töltés építése legkésőbb az 1882. év végéig bevégezve legyen. Utasittatik továbbá a közmunka- és közlekedési minister, hogy a szóban forgó terület belvizeinek levezetésére szükséges fő gyűjtő csatornák és zsilipek terveit és költségvetését az 1874. évi XI. t.-cz. rendelete szerint teendő további intézkedhetés végett készíttesse el. 2. §. Utasittatik a közmunka- és közlekedési minister, hogy az előbbi szakaszban elrendelt munkák által ármentesitendő területen az ártér-fejlesztést az 1881. évi legmagasabb vizszin alapul vétele mellett készíttesse el, s ennek alapján az érdekelt birtokosok összeírását és a teherviselési kulcsot állapítsa meg. 3. §. Az első szakaszban körülirt terület árvédelmére alakult és működő vízszabályozási és ármentesítő társulatok ügyeinek későbbi törvényes intézkedésig államilag leendő ellátása rendeltetik el. Ezen társulatok tisztviselői a jelen törvény hatályba léptétől kezdve a közmunka- és közlekedési miniszer utasítása értelmében tartoznak eljárni, s a közmunka- és közlekedési miniszer felhatalmaztatik, hogy az állásukról lemondó vagy tisztüknek meg nem felelő társulati tisztviselők teendőit az általa e czélra alkalmazandó közegek által végeztesse. 4§. Felhatalmaztatik a közmunka- és közlekedési miniszer, hogy a Körös völgyén az árvédelem czéljából szükséges munkákat és intézkedéseket haladéktalanul foganatba vehesse és végrehajtassa. 5. §. Az előző szakaszokban elrendelt munkák költségeinek fedezésére a mentesítendő területet terhelő előlegképen az 1880. évi XX. törvényczikk alapján kötött állami kölcsönből egyelőre két millió forint bocsáttatik a közmunka- és közlekedési minister rendelkezésére. 6. §. Az előző szakaszok értelmében végrehajtandó munkák költségei az érdekelteket az 1880. évi XX. törvényczikkben megállapított módon törlesztendő kölcsönképen terhelik, és legkésőbb 1884. év végéig az érdekeltségre kivetendők, hogy kamatjaik és törlesztési részleteik az idézett törvényczikk határozatai szerint behajthatók legyenek. Addig is, mig a kölcsönök kamatjainak és törlesztési részleteinek egyéni kivetése elkészül, az előlegek utáni járadékoknak, valamint az igazgatási költségeknek fedezése iránt, a közmunka- és közlekedési miniszer fog a körülményeknek megfelelően intézkedni. Későbbi törvény fogja meghatározni, hogy ezen munkák költségeiben az állam fog-e és mily arányban hozzájárulni. 7. §: Felhatalmaztatik a közmunka- és közlekedési miniszer, hogy a Körös és Berettyó völgyén nem természetes vagy nem czélszerű határok szerint alakult vízszabályozási és ármentesítő társulatokat új beosztás szerint újra szervezze és ott, hol eddig még az érdekeltség társulattá nem alakult, ilyeneknek alakítását hivatalból elrendelhesse. Ha a közmunka- és közlekedési miniszer rendelete szerint egy társulatba tartozó érdekeltség a minister által kitűzendő határidőig alapszabályait meg nem alkotná, választmányát és tisztviselőit meg nem választaná, vagy működését tényleg meg nem kezdené, a társulati tisztviselőket a közmunka- és közlekedési miniszer fogja alkalmazni. Ezen tisztviselők a közmunka- és közlekedési minister utasításai és rendeletei szerint terv-' - 1 eljárni. Ilyen esetekben a társulati ügyekben tényadás végett a közmunka- és közlektéiszer, az ártéri nagyobb birtokosokból és az érdekelt községek képviselőiből bizottságot alakít, melynek ügyrendjét a minister állapítja meg. 8. §. Az előző szakasz értelmében a közmunka- és közlekedési minister igazgatása alatt álló társulatok vízműveinek felépítésére szükséges költségek fedezésére az 1880. évi XX. törvényczikk alapján kötött állami kölcsönből a közmunka- és közlekedési minister és pénzügyminister által egyetértőleg előlegek fognak folyóvá tétetni; ezen kölcsön-előlegek legkésőbb 1884. év végéig az 1880. évi XX. törvényczikk rendeletei értelmében az érdekeltségre kivetendők, hogy ezen kölcsönök kamatjai és törlesztési részletei ugyanezen törvényczikk határozatai szerint behajthatók legyenek. Addig is, míg a kölcsönök kamatjainak és törlesztési részleteinek egyéni kivetése elkészül, az előlegek utáni járadékoknak, valamint a társulat igazgatási költségeinek fedezése iránt a közmunka- és közlekedési miniszer esetről esetre fog a körülményeknek megfelelően intézkedni. 9. §. Utasíttatik a közmunka- és közlekedési miniszer, hogy amennyiben a Tisza mentén felépített védtöltések egyes szakaszainak az árvíz lefolyása szempontjából hátrább helyezése szükséges, az e czélra vonatkozó intézkedéseket, az érdekeltek meghallgatásával, tegye meg, s amennyiben szükségét látja, e tárgyban, a legközelebbi országgyűlés elé törvényjavaslatot terjesztzen. 10. §. Utasíttatik a közmunka- és közlekedési miniszer, hogy a Tisza és mellékfolyói szabályozásának végleges rendezése és administratív szervezése iránt, az érdekeltek meghallgatása után, a legközelebbi országgyűlésnek törvényjavaslatot terjeszszen be. 11. §Jelen törvény végrehajtásával a közmunka- és közlekedési miniszer és a pénzügyminister bízatnak meg. Mi e törvényczikket s mindazt, a mi abban foglaltatik, összesen és egyenkint helyesnek, kedvesnek és elfogadottnak vallván, ezennel királyi hatalmunknál fogva helybenhagyjuk, megerősítjük és szentesitjük, s mind Magunk megtar't’a más Híveink által megtartatjuk Kelt Bécsben, ezernyolczszá egyedik évi május hó harminc Ferencz József, s.k. * (P. H.) Tw” v* '—Loj ■““'ti./ E»»rtokou mozdítása körül szerzett érdéseül, másod osztályú vaskói díjmentesen adományozom. Kelt Schönbrunnban, 188 évi junius hó 26-án.Ferencz József, s. k. Báró Orczy Béla, s. k. Lapunk mai számához fél iv melléklet, s három és fél iv »Hivatalos Értesítő« van csatolva.