Budapesti Közlöny, 1884. július (18. évfolyam, 151-177. szám)
1884-07-01 / 151. szám
Budapest, 1881. 151. szám. Kedd, julius 1. BUDAPESTI KÖZLÖNY. HIVATAL08 LAP. Et.újfsZFTÉSI ÁfJAK : naponkénti postai sz.étküldéssel, vagy helyben házhoz hordva: Égés* évre................................20 frt Félévre ....... 10 » Negyedévre..................................5 » Egy teljes lap ára 80 kr. Hivatalos hirdetések: A „Hivatalos Értesítő“-be iktatandó hivatalos hirdetések díjjal előlegesen beküldendők , még pedig 100-szóig egyszeri hirdetésért 1 írt, 100— 200-szóig 2 frt, 200—300-szóig 3 frt és így tovább.— Azonfelül minden egyszeri beiktatás után 30 kr. bélyegdij és az esedékes nyugtabélyeg is beküldendő. SZERKESZTŐséGT TROUA IV. kerület, harvani-utcza 7. számú emelet, 8. ajtó. fCIADÓHIVATAL, Y'stenosaektere, Atheluaeum-épület. Magánhirdetések: Egy hatodhasábos petitsor egyszeri hirdetésért 19 kr, kétszeri 16 kr, és többszöri hirdetésért 1S kr minden beiktatásnál. A bélyegdij külön minden beiktatás után 30 kr oszt. ért. HIVATALOS RÉSZ. 1884. évi XXXI. TÖRVÉNYCZIKK a csáktornya-zágrábi (zagoriai) helyi érdekű vasút kiépítéséről. (Szentesítést nyert 1884. évi junius hó 18-án. — Kihirdettetett az »Országos Törvénytár«-ban 1884. évi junius hó 25-én.) (Folytatás.) 13. §. A fuvarbérek maximuma az engedélyezett pálya számára a következő határok közt szabatik meg: a) Legmagasabb árszabási tétel személy- és kilométerenként , a magasabb kocsi-osztályban 5 o. é. kr. ezüstben az alacsonyabb » » 3 » » » » A magasabb osztályú kocsik az I-ső rendű pályákon használt másodrendű, az alacsonyabb osztályú kocsik az I-ső rendű vonalakon használt Illád osztályú kocsikhoz hasonlóul szereltetnek fel. úti podgyásznál az egész jegyenként 25 kilogrammot meghaladó súlytöbblet 10 kilogramnyi súlytételekre, a gyorsáru pedig 5 kilogramnyi súlytételekre felvéve kikerekítendő. Minden 10 kilogram podgyász-túlsúlyért kilométerenként 0 24 kr., 100 kilogram gyorsáruért pedig kilométerenként 2,4 kr. számittatik ezüstben. Szabadsúly nem követelhető. Az áruk szállítására nézve legmagasabb árszabási tételként megállapíttatik 100 kilogram és kilométerenként az első darabáru-osztályban 0 92, a második mérsékelt darabáru-osztályban 0 66 és a terjedelmes áruk után 118 kr. ezüstben. A kőszén, só, tűzi- és épületfa, trágya, kő és tégla után, ha teljes kocsirakományokban szállíttatnak, 100 kilogram és kilométerenkint, mint legmagasabb árszabási tétel 0 52 kr. számittatik ezüstben. A kocsirakományokban feladásra kerülő egyéb árukra nézve a mérsékelt darabáruosztály fentebbi tétele szolgál maximális díjtételként. Az áruk osztályozása s a többi szállítási határozmányok tekintetében, valamint a mellékilletékek (ideértve a kezelési illetékeket is) s végül a hullák, hintók, élő állatok, különvonatok stb. viteldíjai tekintetében is a m. kir. államvasutak vonalain fennálló határozmányok és szabályok alkalmazandók. Mihelyt az engedélyezett pálya tiszta jövedelme egymásután következő 3 éven át a befektetési tőke 7°/0-ára emelkedik, jogában állandó kormánynak, az engedélyes meghallgatása mellett az árszabályt megfelelőig leszállítani. Az esetre, ha a törvényhozás a viteldíjakat az összes vasutakra nézve szabályozná, a szabályozás ezen vasútra is érvényes leend. Végül köteleztetik az engedélyes, hogy saját vasútjának állomásai és a Fiume közti forgalomra nézve, a m. kir. államvasutak kívánságára közvetlen díjszabások felállításához minden esetben hozzájáruljon és ezen közvetlen díjszabásokba saját vonalrészét illetőleg mindenkor húsz százalékkal olcsóbb díjrészleteket számítson be, mint melyeket akár díjszabás, akár kedvezményezés útján a hasonló áruknak Trieszttel való forgalmában engedélyezni fog. Egyúttal kötelezi magát az engedélyes, hogy oly díjszabási intézkedésekhez nem fog hozzájárulni, melyek által a Zágrábon keresztül Károlyvároson vagy Zákányon át irányítható forgalom a Csáktornyai irányzatra tereltetnék. 14. §. Az engedélyesnek megengedtetik, hogy a szedendő vitel- és fuvardíjakat belföldi ezüstpénzben számítsa olyképen, hogy az árkeret tekintetbe vételével járó illetékeket országos értékben tartozzék elfogadni. 15. §. A 13. §. értelmében meghatározott árszabások az engedélyes által időközben leszállíthatók, egészben vagy csak a tárgyak egyes nemeire, az egész vonal hosszában vagy csak a pálya egyes vonalszakaszaira, egyik vagy mind a két irányban, minden szállítási távolságra egyenlően, vagy növekvésük esetére nagyobb mérvben. Az ekként leszállított árszabályok az előbbeni mértékre ismét felemelhetők, de csak három havi alkalmazásuk után. Ha egy feladó vagy szállítmányozó bizonyos feltételek alatt fuvarbérleszállításban vagy más kedvezményekben részesül, ezekben részesíteni kell minden feladót és szállítmányozót, ki ugyanazon feltételeket elfogadja, olyképen, hogy személyes előnynek semmi esetre hely ne adassék. Minden kedvezmények relactia alakjában sem járhatnak. 16. §. Az élelmiszereknek a belföldön beállott rendkívüli drágasága esetére joga van a kormánynak azok fuvarbérét a drágaság tartamára a maximál árszabás feléig leszállítani. 17. §. A katonaság és katonai javak leszállított árszabások szerint szállítandók és pedig egyrészt a csász. és kir. közös hadügyi és a m. kir. honvédelmi ministeriumok, másrészt a fennálló vasuttársulatok közt 1877. évi szeptember 15-én megkötött egyezmény, illetőleg az 1878. évi január 1-én hatályba lépett katonaszállitási árszabás és ennek függeléke alapján. A katonaszállitás iránt létrejött vagy létrehozandó s az állam részére kedvezőbb egyezmények az engedélyezett pályára is érvényesek lesznek. Alkalmazandók még ezen határozatok a pénzügyi, valamint az állami és hatósági közbiztonsági őrségre, végül a tegyen ezekre is. Az engedélyes köteles alkalmazkodni a katonai szállításokra vonatkozó szabályzathoz s az abban foglalt megállapodásokhoz és egyezményekhez, melyek által a szállításhoz szükséges felszerelési tárgyak beszerzése és készentartása, a forgalmi eszközök és üzleti személyzet rendelkezésre bocsátása, a forgalmi eszközök, üzleti személyzettel való kölcsönös kisegítés és a katonai egészségügyi czélokra berendezett vasúti kocsik használata szabályozhanak. Köteles továbbá az engedélyes azon szerves határozmányok és szolgálati szabályokhoz is alkalmazkodni, melyek a hadi vasúti osztályokra s azoknak béke idején új építkezésekhez vagy fentartási munkálatokhoz való használatára vonatkozólag a csász. és kir. közös hadügyministerium által kiadattak vagy megállapittatni fognak. Háború vagy mozgósítás esetén köteles az engedélyes a szabadságosok és tartalékosok elszállítását lakhelyükhöz legközelebb eső állomástól rendeltetési helyükhöz legközelebb eső állomásig, kellő igazolás alapján, a katonai leszállított árszabás mellett eszközölni. Végül köteles az engedélyes feltétlenül alkalmazkodni azon határozatokhoz, melyek a hadsereg hadi tengerészet és a honvédség kiszolgált altisztjeinek alkalmazására vonatkozólag az 1868: XL. törvényczikk 38. §-ában és 1873. évi II. törvényczikkben megállapitják. A fentebb felsorolt határozmányok és kedvezmények önként érthetőleg egyaránt érvényesek a szolgálatban utazó honvédségre, valamint azon csapatokra, melyek a hadsereg kiegészítő részét képezvén, a népjog oltalma alatt állanak. (Folytatjuk.) A császári és Apostoli királyi Felsége legk.méltóztatott, tannenburgi Stubenrauch György altábornagyot, a parancsnokló tábornok helyettesét Budapesten, a 10. hadtest parancsnokává és Landwehr-parancsnokká Brünnbe kinevezni; Dobrowolski Adolf alezredesnek áthelyezését a 89. az. gy.-ezredtől a 13. sz. gy.-ezredhez elrendelni, és trzebomislitzi gróf Dubsky Ervin fregattkapitánynak a fölülvizsgálat alapján »rokkant« gyanánt nyugalmaztatását elrendelni és megparancsolni, hogy neki ez alkalommal, hosszú és minden tekintetben igen sikeres szolgálatai elismeréséül a legfelső megelégedés kifejezése tudtára adassék; továbbá elrendelni: Steinsky Ferencz őrnagynak a 13. sz. gy.ezredben, a fölülvizsgálat alapján »ezidőszerint szolgálatképtelen« gyanánt a várakozási illetékkel Lapunk mai számához egy ír »Hivatalos Értesítő« van csatolva.