Budapesti Nap, 2003. március (2. évfolyam, 63-75. szám)

2003-03-17 / 63. szám

FARKAS TÍMEA ÖSSZEÁLLÍTÁSA A Nemzeti egyéves működését értékelve azt mondhatjuk, olyan eklektikus, mint a Siklós Mária tervei alapján felhúzott épület. Tavaly nyáron lemondott az intézmény addigi igazgatója, Schwajda György. Ennek követ­keztében elmaradt a nagy dirrel­­dúrral beharangozott Lear király, amelynek izgalmas érdekességét az adta volna, hogy a szerepeket nők játsszák. A címszerepet Törőcsik Mari, aki a színésztár­sadalom nevében mondott kö­szöntőt és szavazott bizalmat az érték, a hagyomány és a minő­ség hármasának a teátrum nyitó­­ceremóniáján. Görgey Gábor kulturális mi­niszter Huszti Pétert nevezte ki a Nemzeti élére. A döntést táma­dások érték, mert pályáztatás nélkül került sor a megbízásra, ezért Huszti lemondott. Ezután a miniszter pályázatot írt ki az igazgatói posztra. A kuratórium őszi döntését figyelembe véve Görgey Jordán Tamásnak adta meg a lehetőséget, hogy 2003. január 1-jétől igazgassa az intéz­ményt. Az igazgató a hivatalba lépé­sekor lapunknak adott interjújá­ban kifejtette, hogy kulturális intézményként szeretné mű­ködtetni a teátrumot. A követke­ző évadban magyar szerzők darabjait kívánja színre vinni. Elképzelései között szerepel, hogy az Európai Unió soros el­nökségét betöltő ország jelentő­sebb színházi produkcióit is meghívja, valamint hazánk megyéi is bemutatkozhatnak a budapesti közönség előtt. A Merlinben megkezdett mun­kája nyomán Jordán könyv­­bemutatókkal, kerekasztal­­beszélgetésekkel, képzőművé­szeti rendezvényekkel egészíti ki a színház nyújtotta programok Októberben jön A holdbéli csónakos Jordán Tamás elkészítette a követke­ző, 2003/2004-es évad első felének tervét. Október 13-án Weöres Sán­dortól A holdbéli csónakos című mű­vet Valló Péter rendezésében, Kaszás Attila, Bodrogi Gyula, Szinetár Dóra, Gáspár Sándor, Szarvas József, Stohl András, Vida Péter, Söptei Andrea, Mészáros Tamás, Újvári Tamás és sarát. Tevékenységének egyik el­ső lépése volt, hogy olcsóbbak lettek a belépők. Sőt, azokra a székekre, ahonnan nem vagy csak épphogy látható a színpad, nem kell jegyet váltani. Jordán a kollégáival együtt dolgozik a nagyszínpad akuszti­kájának javításán, és a szabad­téri színpadot is átalakíttatja, hiszen az a 15-20 méternyire futó HÉV keltette zaj miatt alkalmatlan színházi produk­ciók bemutatására. Marton Róbert szereplésével mutat­ják be. December 20-án Szomory Dezső da­rabját, a Györgyike, drága gyermek címűnek tartják a premierjét. Az elő­adást Béres Attila rendezi. A főbb szerepeket Tomcsik Mari, Kulka János, Molnár Piroska, Hollósi Frigyes, Kovács Patrícia, Schell Judit Jócskán hagy kívánnivalót maga után az eddigi művészi teljesítmény is. Az ember tragé­diája című előadás még akkor készült, amikor a politika csatá­zott a Nemzeti körül, így az elő­történet erősen rányomta bélye­gét a produkcióra. Kritikák ér­ték Szikom Jánost, hogy miért Pap Verára osztotta Éva szere­pét, miért Szarvas Józsefre Ádá­­mét. Az egyetlen igazán értékel­hető teljesítményt Alföldi Róbert (Lucifer) nyújtotta , és Szalay Mariann játsszák. A Stú­diószínpadon október 18-án mutat­ják be Karinthy Frigyes Holnap reg­gel című darabját. A László Zsolt, Schell Judit, Rátóti Zoltán és Bene­dek Miklós szereposztásban készülő produkciót Hargitai Iván rendezi majd. (A szereposztásban változások előfordulhatnak.) nagyszabású, látványban gaz­dag előadásban. Aztán Schwajda György ren­dezése következett, ő Shakes­­peare-től A vihart állította szín­padra. Ősszel Henrik Ibsen Peer Gyntjével kezdődött az évad, Kai Johnsen norvég rendező Rátóti Zoltánra bízta a címsze­repet. Vadonatúj az 1906 és 1956 kö­zött egy lokálban játszódó, zenés kavalkád alcímet viselő darab, a Selmeczi György zené­jére készült A pesti szín, amely a Stúdiószínpadon látható. Vidnyám­szky Attila túl nagy fába vágta a fejszéjét, Katona József Bánk bánját választotta, de bele­gabalyodott önnön koncepció­jába: összművészeti, főként mozgásszínházi elemekre építő produkciót hozott létre. Új színt hozhatott volna a Nemzeti eddigi előadásai közé Garas Dezső rendezése: kortárs darabot vitt színre a Stúdiószín­padon. Bartis Attila erdélyi szár­mazású író A nyugalom című re­gényének színdarab változatát. Ugyancsak ősbemutató az Expe­­ridance társulat és Román Sán­dor rendező-koreográfus Revans című kétfelvonásos, prózai ele­mekben is gazdag táncelőadása. •............_­­ Helyárak Zsöllye 1-8. sor: 2000 forint Balkon 1-8. sor: 1500 forint Balkon középpáholy: 3000 forint Balkon oldalpáholy: 1000 forint Karzat 1-4. sor: 1000 forint Karzat oldalpáholy: 1000 forint Mozgássérült vendégeik a számukra fenntartott páholyokba szövetségüknél 50%-os engedménnyel igényelhetnek jegyet. Ezt a kedvezményt csak a kere­kes székkel közlekedő mozgáskorláto­zottak vehetik igénybe. Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége 1032 Budapest, San Marco u. 76. A vakok és gyengénlátók számára a színház a Revans kivételével minden nagyszínpadi előadására jegyeket tart fenn, amelyeket az alábbi szövetsége­ken keresztül lehet igényelni: Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége 1146 Budapest, Hermina út 47. Vakok Állami Intézete 1146 Budapest, Hermina út 21. Vakok Általános Iskolája és Nevelőotthona 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 39. m­i­ii iiiiii'iiwiiiiiiiiii t­ft ni...... i & ~ KÖZÉPPONTBAN ~ Egyéves TM a Nemzeti Színház Tavaly március 15-én, Szikom János rendezésében Madách Imre Az ember tragédiája című drámai költeményéből készített nagyszabású előadással nyitotta meg kapuit a Nemzeti Színház. Azóta számos előadás készült, az intézmény körül elcsitult a nagypolitika presztízsharca. A teátrum jelenlegi direktora, Jordán Tamás nemcsak színházként, hanem kulturális intézményként kezeli a Nemzetit. ■ Fotók: Puskás Erzsi Budapest aktuális__________ 2 2003. március 17., hétfő Budapesti Nap Színháztörténet Volt nekünk Nemzetink: 170 évig jóformán virtuálisan léte­zett. Először Széchenyi István álmodta meg a teátrumot, A magyar játékszínről című, 1832-es röpirata szerint a Duna partjára tervezett pompázatos épületet. A mai Rákóczi út és Múzeum körút sarkán 1837-re felépült a klasszicista stílusú színház. A Pesti Magyar Színhá­zat 1840-ben az országgyűlés Nemzeti Színházra keresztelte. 1874-ben azonban átépítették az épületet, 1908-ban életveszé­lyessé nyilvánították, öt év múl­va lebontották. A társulat szá­mára a csőd szélén álló Népszínházát bérelték ki a mai Blaha Lujza téren. Ezt azonban 1964-ben a metró építése miatt felrobbantották. A Nemzeti 1966-ban átköltö­zött a volt Magyar Színház mo­dernizált épületébe, és egészen 2000 szeptemberéig a Hevesi Sándor téri intézmény Nemzeti Színház néven működött. Eközben■­­ már 1965-ben — nemzetközi, pályázatot írtak ki az új Nemzeti építési tervére. Legközelebb 1970-ben merült fel a színház újraépítésének gondolata, majd a hetvenes évek végén két terv is született. Gobbi Hilda színésznő is ekko­riban kezdeményezett társa­dalmi mozgalmat a Nemzeti fel­építése érdekében, mégsem sikerült az álmot megvalósítani. 1983-ban felhívást tettek közzé, hogy közadakozással teremtsék elő a Nemzeti költsé­geinek egy részét. A felhívás ha­tására adományok érkeztek, és megerősödött a döntés: a szín­ház a Dózsa György úton áll majd. Újabb elképzelés szerint 1990-ben kellett volna megkez­dődniük az építési munkálatok­nak, mert a cél az lett volna, hogy a Bécs-Budapest Világ­­kiállítás alkalmával a színház az EXPO rendezvényeinek kiemelt helyszíne legyen. Taka­rékossági okokból Antall József miniszterelnök egyáltalán nem látta időszerűnek a Nemzeti fel­építését. 1995-ben a Horn-kormány az Erzsébet térre képzelte a teátru­mot. A nyitóelőadást 2000. ok­tóber 23-ára tervezték. Hiába kezdődött el a beruházás, az 1998-as kormányváltás újabb fordulatot hozott. Az Orbán­­kormány azonban előbb a Fel­vonulási térre, tervezte, majd a Lágymányosi híd mellé építtette fel a Nemzetit.

Next