Budapesti Nap, 2003. június (2. évfolyam, 126-136. szám)
2003-06-02 / 126. szám
2 2003. június 2., hétfő Budapest aktuális Háromszor ennyi kerékpárútra lenne szükség Míg tíz évvel ezelőtt maga a főpolgármester is gyakran kampányolt a kerékpárutak építése mellett, az elmúlt két évben az önálló fejlesztési keret is kiapadt. A régi utak romlanak, miközben Európa a kontinensen végigvezető hálózatot épít. Bár a főváros közlekedésfejlesztési tervezete komoly szerepet szán a budapesti kerékpáros közlekedésnek, évek óta nagyságrenddel kevesebb pénz áll rendelkezésre, mint amennyi a tervek megvalósításához kellene, így kérdéses, hogyan valósulhat meg a nagyszabású közlekedési koncepció, amely alapján 2015-re megépül a teljes fővárosi gerincúthálózat. Szakértők szerint a megépítendő gerincutak hossza a fővárosban 320 kilométer. Mivel az utak építéséhez a kerületi önkormányzatok hozzájárulása is szükséges, a főváros többször vitába keveredett már a helyhatóságokkal a nyomvonalak kijelölése kapcsán. Néhány kerület úgy véli, a biciklizés szabadidősport, és inkább mellékutakra terelnék, amíg a Városháza szakemberei szerint a kerékpáros közlekedés nem fog addig elterjedni, amíg jelentős időkieséshez vezet az elkerülőutak használata. Egy átlagos napon Budapesten közel ötvenezren közlekednek a kétkerekűvel, miközben az elmúlt évben három helyen épült kerékpárút Budapesten. Az egyik az Újpesti és Széchenyi rakparton két és fél kilométer hosszan köti össze a Népfürdő utca - Dráva utca sarkát és a Parlament déli kapuját. A Hősök terén részben összekapcsolódtak a befutó kerékpárutak, a XI. kerületben pedig a Hosszúréti-patak menti kerékpárút (majdani budai bringakörút) első, rövid szakasza készült el. Ez hozzáfűződik a Duna menti kerékpárúthoz, amely az EuroVelo hálózat része. Ez utóbbi ugyan csak papíron létezik, de ha elkészül, egy legalább ötezer kilométeres európai vándorútvonal részeként működik majd. Tervek tehát vannak. Épülő kerékpárút annál kevesebb. A fővárosi vezetés ugyanis az utóbbi években alig tett hozzá a meglévő 140 kilométerhez. A fejlesztési terveket a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályán készítik. Ha készítik. - Az utóbbi időben még csak fejlesztési terv sem készül a kerékpárutakhoz - mondja Balogh Gábor, a Kerékpárral Közlekedők Országos Szövetségének vezetője. Véleménye szerint egyre nagyobb szükség volna gyorsan járható utakra, amelyeken könynyű átjutni a város egyik végéből a másikba. Egy kilométer kerékpárút kiépítése harmincszázmillió forint közötti összeg. Korábban a fővárosi vezetés évi két-háromszáz milliót különített el a fejlesztésekre. Ez az automatizmus mára megszűnt. Az utóbbi években számos kerékpárosat különféle beruházások, főként új vagy felújított autóutak részeként készült. Az Árpád híd északi oldalán készülő szakaszt és a lehajtót például a járdafelújításba „számolják bele”. Ahhoz, hogy a tervezőknek eszébe jusson ez a megoldás, gyakran lobbizniuk kell a késeknek. .45 ,f - Jövőre már 180 millió, 2005-re pedig százmillió forintot ígér a Városháza hétéves pénzügyi tervezete - mondja Tőkés Balázs, a Városháza illetékes ügyosztályának kerékpáros szakreferense, hozzáfűzve, hogy ezt évente jóvá kell hagynia a közgyűlésnek is. A meglévő utak kilencven százaléka egymásba fonódik, minőségük meglehetősen változó. Nagyobb részük járdával megosztott terület..egymás..mellett haladnak gyalogosok és bringások. dm rieáblu íauiMi e :n!bnom Azok a szakaszok a legveszélyesebbek, ahol a kerékpárutat csak jelképesen választják el a gyalogosoktól ÚJ KERÉKPÁRUTAK A FŐVÁROSBAN Forrás: BN-gyűjtés Komolyabb érdekképviselet kellene A legutóbbi népszámlálási adatok szerint minden negyedik családban használnak kerékpárt. A fővárosban ez a mutató valamivel magasabb. Pontos felmérés egyelőre nem készült, de bringás szervezetek képviselői közül többen is negyedmillióra becsülik a budapesti biciklisek számát. A használat módja és gyakorisága természetesen eltérő. Legtöbben a külvárosokban veszik elő a kétkerekűt, illetve a népszerűbb turistaútvonalakon használják. Balogh Gábor úgy véli, erősebb kerékpáros szervezetek kellenének, több taggal, rendszeresebb állásfoglalásokkal, hogy szempontjaik jobban érvényesülhessenek. Véleményét alátámasztja, hogy a ’90-es évek demonstrációinak sok-s0k kilométer út köszönhető,, de részük volt a Városliget hétvégenkénti lezárásában is. Ez balesetveszélyes, és sok konfliktus is származik belőle. Zsúfoltsága miatt a legkritikusabb szakasz a budai felső rakpart a Margit-híd és a Lánchíd között. Ráadásul az autósok pedig sokszor nem számítanak a felkanyarodó bicajosokra. De származott már haláleset gyalogos és kerékpáros ütközéséből is. Térkép kezdőknek, haladóknak A hét közepén jelenik meg a legújabb kerékpáros térkép, amely - többek között - a Főpolgármesteri Hivatal Károly körúti ügyfélszolgálati irodájában kapható. Hátoldalán ezúttal is hasznos címek, telefonszámok olvashatók, tanácsok a tömegközlekedéshez és a bringák szállításához. A kezdők megismerhetik a leggyakoribb jelzőtáblákat, útburkolati jeleket, ábrák segítségével készülhetnek fel a legjellemzőbb közlekedési helyzetekre, amelyekbe egy bringás bármikor belekerülhet a főváros forgatagában. A térképek ingyenesek, június közepétől a kerületi polgármesteri hivatalok ügyfélszolgálati irodáiban is kaphatók. Egy laikus napészlelő Ervin elhevert a tarlóra terített pulóverén, bal szemét behunyva, jobbal a szűrőbe tekintve észlelte a Hold első nyolcados térnyerését. Ervin számára az én társaságom, számomra az övé, egészen elviselhető. Ervin tizenöt évesen, 1985- ben is várta már ezt a napot, dereng, hogy beszélt is róla, mígnem csillagászati érdeklődését a robbanószerek otthoni előállítása enyhén szólva megosztotta, míg le nem égett mindkét szemöldöke. Attól kezdve azt hallgattam, hogy először vörös lesz a Nap és nagy. Aztán összemegy olyan sűrűre, hogy egy kávéskanálnyit egy teherautó sem tudna belőle elvinni. Megtudtam, hogy mindez ötmilliárd év múlva következik be - és mindezt úgy, hogy ő a szűrőbe bámult. Héja röpült fölénk. Tudni vélte, hogy a héja Nap segítségével tájékozódik, ezért jött zavarba. Kezdett az ég amolyan mediterránkékké mélyülni. Úgy éreztük magunkat, mint egy fóliázott ablakú, légkondicionált autóbuszban. A madarak a meglepő fényviszony-változások miatt megzavarodva, saját szerzeményeiket adták elő a megszokott dallamok helyett. Megszólaltak a kakasok, ezen még nagyobbat röhögtünk, hogy a marha kakasok egy nap kétszer vették be a napfelkeltét. Hazafelé Ervin arról beszélt, hogy a Föld 12 ezer kilométer átmérőjű, a legmélyebb mesterséges furat pedig 12 ezer méter mély. Ez azt jelenti, mintha egy méter átmérőjű kör belsejéből csak egyetlen millimétert ismernénk. Mindegy már, erre a kis időre. Még ötmilliárd év, és meghal a Nap. I. A. Budapesti Nap A Hajtás Pajtás biciklisfutár-szolgálat képviselője, Sinka Károly szerint a legnagyobb veszélyt az autósok figyelmetlensége jelenti, főként a közutak és az autóutak kereszteződéseinél. Munkatársaik emiatt szinte nem is használják a kerékpárutakat. Mindezt megerősítik a statisztikák: az utóbbi években egyre több baleset történik ilyen találkozópontoknál. További probléma a már megépített utak állagának folyamatos romlása. A főútvonalak melletti szakaszok karbantartása a Fővárosi Önkormányzat kasszáját terheli. Itt is egyre kevesebb jut rá, a többi kerékpárutat kezelő kerületeknél azonban még rosszabb a helyzet. H. T. ........... Hasznos információk MÁV (kerékpárszállítások): 461-5400 FŐVINFORM: 317-1173 TOURINFORM: 06-80/66-0044 Budapesti Természetbarát Szövetség Kerékpáros Szakág: 317-9466 Főpolgármesteri Hivatal, közlekedési ügyosztály: 327-1311 Internet: www.kerosz.hu www.vbb.hu www.mountainbikesport.hu www.eurovelo.hu