Budapesti Nap, 2003. június (2. évfolyam, 126-136. szám)

2003-06-02 / 126. szám

2 2003. június 2., hétfő Budapest aktuális Háromszor ennyi kerékpárútra lenne szükség Míg tíz évvel ezelőtt maga a főpolgármester is gyak­ran kampányolt a kerék­párutak építése mellett, az elmúlt két évben az önálló fejlesztési keret is kiapadt. A régi utak romlanak, miközben Euró­pa a kontinensen végig­vezető hálózatot épít. Bár a főváros közlekedésfejleszté­si tervezete komoly szerepet szán a budapesti kerékpáros közleke­désnek, évek óta nagyságrenddel kevesebb pénz áll rendelkezésre, mint amennyi a tervek megvalósí­tásához kellene, így kérdéses, ho­gyan valósulhat meg a nagyszabá­sú közlekedési koncepció, amely alapján 2015-re megépül a teljes fővárosi gerincúthálózat. Szakér­tők szerint a megépítendő gerinc­­utak hossza a fővárosban 320 ki­lométer. Mivel az utak építéséhez a kerületi önkormányzatok hoz­zájárulása is szükséges, a főváros többször vitába keveredett már a helyhatóságokkal a nyomvonalak kijelölése kapcsán. Néhány kerü­let úgy véli, a biciklizés szabad­idősport, és inkább mellékutakra terelnék, amíg a Városháza szak­emberei szerint a kerékpáros köz­lekedés nem fog addig elterjedni, amíg jelentős időkieséshez vezet az elkerülőutak használata. Egy átlagos napon Budapesten közel ötvenezren közlekednek a kétkerekűvel, miközben az elmúlt évben három helyen épült kerék­párút Budapesten. Az egyik az Új­pesti és Széchenyi rakparton két és fél kilométer hosszan köti össze a Népfürdő utca - Dráva utca sar­kát és a Parlament déli kapuját. A Hősök terén részben összekapcso­lódtak a befutó kerékpárutak, a XI. kerületben pedig a Hosszúréti-pa­­tak menti kerékpárút (majdani bu­dai bringakörút) első, rövid szaka­sza készült el. Ez hozzáfűződik a Duna menti kerékpárúthoz, amely az EuroVelo hálózat része. Ez utóbbi ugyan csak papíron létezik, de ha elkészül, egy legalább ötezer kilométeres európai vándorútvo­nal részeként működik majd. Tervek tehát vannak. Épülő kerékpárút annál kevesebb. A fővárosi vezetés ugyanis az utóbbi években alig tett hozzá a meglévő 140 kilométerhez. A fej­lesztési terveket a fővárosi ön­­kormányzat közlekedési ügy­osztályán készítik. Ha készítik. - Az utóbbi időben még csak fej­lesztési terv sem készül a kerék­párutakhoz - mondja Balogh Gá­bor, a Kerékpárral Közlekedők Országos Szövetségének vezető­je. Véleménye szerint egyre na­gyobb szükség volna gyorsan járható utakra, amelyeken köny­­nyű átjutni a város egyik végé­ből a másikba. Egy kilométer kerékpárút ki­építése harmincszázmillió forint közötti összeg. Korábban a fővá­rosi vezetés évi két-háromszáz milliót különített el a fejleszté­sekre. Ez az automatizmus mára megszűnt. Az utóbbi években számos ke­rékpárosat különféle beruházá­sok, főként új vagy felújított autóutak részeként készült. Az Árpád híd északi oldalán készü­lő szakaszt és a lehajtót például a járdafelújításba „számolják be­le”. Ahhoz, hogy a tervezőknek eszébe jusson ez a megoldás, gyakran lobbizniuk kell a késeknek. .45 ,­f - Jövőre már 180 millió, 2005-re pedig százmillió forintot ígér a Vá­rosháza hétéves pénzügyi terve­zete - mondja Tőkés Balázs, a Vá­rosháza illetékes ügyosztályának kerékpáros szakreferense, hozzá­fűzve, hogy ezt évente jóvá kell hagynia a közgyűlésnek is. A meglévő utak kilencven szá­zaléka egymásba fonódik, minő­ségük meglehetősen változó. Na­gyobb részük járdával megosz­tott terület.­­.egymás..mellett ha­­­­ladnak gyalogosok és bringások. dm rieáblu íauiMi e :n!bnom Azok a szakaszok a legveszélyesebbek, ahol a kerékpárutat csak jelképesen választják el a gyalogosoktól ÚJ KERÉKPÁRUTAK A FŐVÁROSBAN Forrás: BN-gyűjtés Komolyabb érdekképviselet kellene A legutóbbi népszámlálási adatok szerint minden negyedik családban használnak kerékpárt. A főváros­ban ez a mutató valamivel maga­sabb. Pontos felmérés egyelőre nem készült, de bringás szerveze­tek képviselői közül többen is ne­gyedmillióra becsülik a budapesti biciklisek számát. A használat módja és gyakorisága természete­sen eltérő. Legtöbben a külváro­sokban veszik elő a kétkerekűt, illetve a népszerűbb turistaútvona­lakon használják. Balogh Gábor úgy véli, erősebb kerékpáros szervezetek kellenének, több taggal, rendszeresebb állás­­foglalásokkal, hogy szempontjaik jobban érvényesülhessenek. Véleményét alátámasztja, hogy a ’90-es évek demonstrációinak sok-s0k kilométer út köszönhető,, de részük volt a Városliget­ hétvé­genkénti lezárásában is. Ez balesetveszélyes, és sok konf­liktus is származik belőle. Zsú­foltsága miatt a legkritikusabb szakasz a budai felső rakpart a Margit-híd és a Lánchíd között. Ráadásul az autósok pedig sok­szor nem számítanak a felkanya­rodó bicajosokra. De származott már haláleset gyalogos és kerék­páros ütközéséből is. Térkép kezdőknek, haladóknak A hét közepén jelenik meg a leg­újabb kerékpáros térkép, amely - többek között - a Főpolgármesteri Hivatal Károly körúti ügyfélszolgála­ti irodájában kapható. Hátoldalán ezúttal is hasznos címek, telefon­számok olvashatók, tanácsok a tö­megközlekedéshez és a bringák szállításához. A kezdők megismer­hetik a leggyakoribb jelzőtáblákat, útburkolati jeleket, ábrák segítségé­vel készülhetnek fel a legjellemzőbb közlekedési helyzetekre, amelyekbe egy bringás bármikor belekerülhet a főváros forgatagában. A térképek ingyenesek, június közepétől a kerü­leti polgármesteri hivatalok ügyfél­­szolgálati irodáiban is kaphatók. Egy laikus napészlelő Ervin elhevert a tarlóra terített pu­lóverén, bal szemét behunyva, jobbal a szűrőbe tekintve észlelte a Hold első nyolcados térnyerését. Ervin számára az én társaságom, számomra az övé, egészen elvisel­hető. Ervin tizenöt évesen, 1985- ben is várta már ezt a napot, de­reng, hogy beszélt is róla, mígnem csillagászati érdeklődését a robba­nószerek otthoni előállítása eny­hén szólva megosztotta, míg le nem égett mindkét szemöldöke. Attól kezdve azt hallgattam, hogy először vörös lesz a Nap és nagy. Aztán összemegy olyan sűrűre, hogy egy kávéskanálnyit egy te­herautó sem tudna belőle elvinni. Megtudtam, hogy mindez ötmil­­liárd év múlva következik be - és mindezt úgy, hogy ő a szűrőbe bá­mult. Héja röpült fölénk. Tudni vélte, hogy a héja Nap segítségével tájékozódik, ezért jött zavarba. Kezdett az ég amolyan mediter­ránkékké mélyülni. Úgy éreztük magunkat, mint egy fóliázott abla­­kú, légkondicionált autóbuszban. A madarak a meglepő fényvi­szony-változások miatt megzava­rodva, saját szerzeményeiket ad­ták elő a megszokott dallamok he­lyett. Megszólaltak a kakasok, ezen még nagyobbat röhögtünk, hogy a marha kakasok egy nap kétszer vették be a napfelkeltét. Hazafelé Ervin arról beszélt, hogy a Föld 12 ezer kilométer átmérőjű, a legmélyebb mesterséges furat pedig 12 ezer méter mély. Ez azt jelenti, mintha egy méter átmérő­jű kör belsejéből csak egyetlen millimétert ismernénk. Mindegy már, erre a kis időre. Még ötmilliárd év, és meghal a Nap. I. A. Budapesti Nap A Hajtás Pajtás biciklisfutár-szol­­gálat képviselője, Sinka Károly sze­rint a legnagyobb veszélyt az autó­sok figyelmetlensége jelenti, fő­ként a közutak és az autóutak ke­reszteződéseinél. Munkatársaik emiatt szinte nem is használják a kerékpárutakat. Mindezt megerő­sítik a statisztikák: az utóbbi évek­ben egyre több baleset történik ilyen találkozópontoknál. További probléma a már meg­épített utak állagának folyamatos romlása. A főútvonalak melletti szakaszok karbantartása a Fővá­rosi Önkormányzat kasszáját ter­heli. Itt is egyre kevesebb jut rá, a többi kerékpárutat kezelő kerüle­teknél azonban még rosszabb a helyzet. H. T. ...........­­ Hasznos információk MÁV (kerékpárszállítások): 461-5400 FŐVINFORM: 317-1173 TOURINFORM: 06-80/66-00­44 Budapesti Természetbarát Szövetség Kerékpáros Szakág: 317-9466 Főpolgármesteri Hivatal, közlekedési ügyosztály: 327-1311 Internet: www.kerosz.hu www.vbb.hu www.mountainbikesport.hu www.eurovelo.hu

Next