Budapesti Nap, 2003. június (2. évfolyam, 137-149. szám)

2003-06-16 / 137. szám

2 2003. június 16., hétfő Budapest Másfél hónapra lezárják a Lánchidat a forgalom elől Megszüntetné az autós­forgalmat a Lánchídon a július 1-je és augusztus 20-a közötti hétvégeken a Főpolgármesteri Hivatal. Ha az elképzelést a lakos­ság és az idelátogató turis­ták jól fogadják, akkor akár elképzelhető, hogy a korlá­tozás végleges marad. DZINDZISZ SZTEFAN ÍRÁSA A hétvégékre kitiltják az autóso­kat a Lánchídról, és a közlekedés megszűnte után kulturális prog­ramokat szerveznek a gyalogo­soknak a hídon - döntötte el a Fő­polgármesteri Kabinet. Az útzár Schneller Istvánnak, Budapest fő­építészének a javaslatára július 1- je és augusztus 20-a között ma­rad hatályban. Ez az elképzelés egyelőre csak kísérlet, ám ha a fővárosi lakosoknak és a Buda­pestre látogató turistáknak tet­szik az ötlet, akkor előfordulhat, hogy a Fővárosi Önkormányzat véglegesíti a tiltást, és a jövőben végleg a gyalogosoké lesz a híd. Az elgondolás szerint a járókelő­kön kívül legfeljebb városi kisbu­szok, illetve kerékpárosok közle­kedhetnének rajta. A Lánchídon már július elseje előtt is korlátozásra kell számíta­ni. Június 21-én tarja a főváros az immár hagyománnyá vált hídün­­nepet, így már szombaton is le lesz zárva a híd. A terv, hogy a Lánchidat a Du­­na-korzó „meghosszabbításaként” végleg gyalogoshíddá alakítják, már tavaly megszületett, akkor azonban hozzátették, hogy ez csak az új hidak elkészülte után lenne lehetséges (ilyen az aquin­cumi híd is). Mivel jelenleg a meg­lévő hidak felújításának költségeit próbálja előteremteni a főváros, a közlekedést javító további fejlesz­tések megvalósítására kevés esély van. Júliusban kezdődik az Erzsé­bet híd felújításának utolsó szaka­sza - a munkálatok az állandó pénzhiány miatt több megszakí­tással immár öt éve zajlanak. A Főpolgármesteri Hivatal hídcso­­portvezetője, Ramotsányné Meny­hért Ágnes lapunknak korábban elmondta: bár a többi hídnál is szükség lenne a korszerűsítésre, ebben az évben több híddal már nem tudnak foglalkozni. Nem mindenki örül a korlátozásnak Megoszlanak a vélemé­nyek a Lánchíd tervezett lezárásáról. - Az elképzelést teljesen jónak tartjuk, bár mi végérvényesen ki­zárnánk a közlekedést a Lánchíd­ról - tudatta lapunkkal a Városi Biciklizés Barátai budapesti szer­vezetének az elnöke. Kőhalmi Ist­ván hozzátette: a főváros fejlesz­tési tervében benne van, hogy a jövőben a híd csak a gyalogos-, a taxi- és a tömegközlekedésnek legyen fenntartva. Az egyesület azt szeretné, ha ez a tiltás már holnaptól érvénybe lépne, ám az elnök szerint ezt leghamarabb 2005-től lehetne megvalósítani. További hidakat sajnos nem le­het lezárni a forgalom elől, mivel akkor teljesen megbénulna a fő­város közlekedése - tette hozzá Kőhalmi. A Városháza tervével nem érte­nek egyet a taxisok, a korlátozá­soknak egyik gépjárművezető sem fog örülni. A City Taxi diszpécsere lapunknak elmondta: mivel a Lánchíd köti össze a Várat és kör­nyékét a Belvárossal, bármilyen lezárással csak az utazási időt és a torlódások számát növelik. A fővárosi tömegközlekedési társaságot hivatalosan még senki sem értesítette, így még nem le­het tudni, hogy a hídon áthaladó 16-os és 105-ös buszok hol fognak közlekedni a korlátozás idején - tájékoztatta lapunkat a BKV fő­diszpécsere. Bauer Zoltán hozzá­tette: elképzelhetőnek tarja, hogy az ő járműveiket nem érinti a döntés. Ugyancsak nem keresték meg hivatalosan a fővárosi tűzoltósá­got - tájékoztatta lapunkat a szer­vezet szóvivője. Molnár Péter hoz­zátette: bár egyelőre semmilyen információ nem áll a rendelkezé­sére, a megkülönböztető jelzést használó autókat valósítsu­kkértt nem fogják kitiltani. Dr. Szi­ lánchidat a vo­nakorzó­k maghosszabbításaként végleg gyalogoshíddá alakítanak át Sokszor csak üzletként sürgős a kármentesítés Mi hoz több hasznot: elvállalni egy terület kár­­mentesítését, vagy kibújni a felelősség alól? Az ön­­kormányzatok rendszerint az utóbbi megoldást választják, kivéve, ha üzletet látnak a dologban. Az önkormányzatok akkor fele­lősek a kármentesítésekért, ha a kárt ők okozták; ha a szennye­zés származási helyének hasz­nálói vagy tulajdonosai; ha a te­rületükön lévő szennyezés má­sok tulajdonában is kárt okoz; ha a kármentesítés felelősségét átvállalták. A Környezetgazdálkodási Inté­zet munkatársai, Chikán Andrásné és Gyetvai Gabriella országos adat­bázisból származó összesítése sze­rint Budapesten a szennyező anya­gok közül legnagyobb arányban, mintegy 60%-ban a szénhidrogé­nek és azok származékai, hulladé­kai szerepelnek. Hogy mely szeny­­nyezett területtel ki foglalkozik, azt a károkozó személye dönti el, és persze az érdekelt. Akár jó üzlet is lehet elvállalni a felelősséget, mondja a Főpolgármesteri Hivatal egy névtelenséget kérő munkatár­sa. Jókora támogatások, külföldi hitelek szerezhetők általa. A kár­­mentesítésre szoruló területek lis­tája folyamatosan változik, ráadá­sul többségük egyelőre nem mű­szeres vizsgálatok, mérések, ha­nem interjúk, irattári dokumentu­mok alapján kerül a felsorolásba. A Főpolgármesteri Hivatalnál sem a környezetvédelmi alosztály, sem a főépítészi iroda munkatár­sai nem tudtak olyan összesítés­ről, amely a kármentesítési felada­tokat felmérte és rangsorolta vol­na. Az okot Bánsági György, a kör­nyezetvédelmi bizottság elnöke abban látja, hogy a kármentesítési ügyek leginkább akkor kerülnek elő, amikor a tulajdonos az adott területet hasznosítani kívánja. Hogy a fővárosban mennyit szánnak egy adott kármentesítés­re, azt a hétéves fejlesztési tervek tartalmazzák. Jelenleg három ki­emelt projektjük van: a csepeli szennyvíztisztító, az Orczy-kert és az Óbudai Gázgyár ügye. Ezek kö­zül az Orczy-kert egymilliárd, a csepeli szennyvíztisztító pedig nyolcszázmillió fortintba fog ke­rülni. Az Óbudai Gázgyár kármen­tesítésének költségeit még nem tudni, mivel az ügy még csak az előkészítési fázisnál tart. (BN) A munkavállalók nagy része jó esetben akkor megy szabadságra, amikor szeretne. Az esetek több­ségében viszont ez a mun­káltatón múlik. A szabadság kiadásának időpont­ját alapvetően a munkaadó hatá­rozhatja meg, ám ez nem jelent kiszolgáltatottságot a munkavál­lalók számára. Mint Handó Tün­de, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke elmondta, a munkaadó­nak előzetesen egyeztetnie kell a dolgozókkal, és a gyakorlat is azt mutatja, hogy a munkáltatók álta­lában rugalmasan kezelik ezt a kérdést. Ez azt jelenti, hogy akkor adják ki a szabadságot, amikor a dolgozó kéri, vagy ahogy erről a dolgozók egymás között megálla­podtak. Ha ez mégsem így történne, ak­kor a törvény biztosítékként előír­ja, hogy az alapszabadság egyne­gy­ed­ét a dolgozó kérésének megfe­lelően kell kiadni. Ezért a szabad­ságot kettőnél több részletben csak a dolgozó kérésére lehet kiadni, vagyis a munkaadó nem teheti azt meg, hogy apránként, esetleg az ő saját gazdasági érdekeinek megfe­lelően rövid időszakokra bontva adja ki a szabadságot. A munkavál­laló viszont kérhet akár egy-két na­pot is, például ügyei intézésére. További előírás, hogy ha a sza­badság időpontját a munkaadó ha­tározza meg, akkor azt legkésőbb egy hónappal a szabadság kezdete előtt közölni kell a dolgozóval. Hasonló szabály, hogy a már megkezdett szabadságot is csak ki­vételesen fontos érdekből szakít­­tathatja meg a munkáltató, és ek­­kor is meg kell térítenie a dolgozó minden költségét. Ám még ilyen kivételes esetben sem teheti meg a munkáltató, hogy például Tunézi­ából rendeli haza a dolgozót - hangsúlyozta a Fővárosi Munka­ügyi Bíróság elnöke. (MB)­ ­ A munkáltatók rugalmasan állnak a dolgozók szabadságolásához s_ Gyalogló-netrendőrség A munkatársak és vendégek vála­szolnak a kérdésekre, közösen gondolkodnak az internet jogi, rendőri és etikai problémáiról. A meghívott vendégek baleset- és bűnmegelőzési témákban adnak tanácsokat. Hétfő délután dr. Garamvölgyi László kommunikációs igazgató nyitja a vendégek sorát, majd szerdán az év budapesti rendőre, dr. Németh Péter alezredes cha­tel. Csütörtökön dr. Salgó László vezérőrnagy, országos főkapi­tány ül a monitor előtt. Esténként különleges rendőri témákkal várja a csapat a chatele­­ket. Hétfő este bemutatkozik az internetcsoport, kedden az inter­neten vagy annak felhasználásá­val elkövethető bűncselekmé­nyekről beszélgethetünk. Csütörtök este egy gyilkossági nyomozó beszél munkájáról és a folyamatban lévő ügyekről, míg péntek este a pedofília a téma. A http://chat.gyaloglo.hu/chat7 címen található a program részle­tes beosztása, a közreműködő szakértők felsorolásával. A rend­őrség kollégái a honlapról elérhe­tő webkamerán keresztül folya­matosan láthatóak, az érdeke­sebb beszélgetésekről összefog­laló készül. (EN) MI AZ A CHAT? A chat egy olyan, valamely inter­netes honlapon elhelyezett prog­ram, amelynek a segítségével valós időben „beszélgethetünk” mások­kal, akik szintén az adott chatet (csatornát) használják. A magyarul „csetelésnek” mondott kommuni­káció hasonlít például az CB-rádió­­záshoz, de itt természetesen írás­ban beszélgetnek a résztvevők. A csatornára bejelentkezett összes vendég az összes kérdést és választ látja, és minden résztvevő maga is beszállhat a beszélgetésbe. Persze lehetőség van arra is, hogy csendes szemlélőként figyel­jük a többiek beszélgetését. Budapesti Nap Halogatja a döntést a főváros Egészségpolitikai vitát váltott ki a Fővárosi Önkormányzatban az elhanyagolt XVI. kerületi szakorvosi rendelő és a felújítására szánt telkek átadása. A kerületi eset kimenetele példaértékű lehet az összes fővárosi rendelő esetében. Szabályozná a főváros a szakor­vosi rendelők átadását. Mint ar­ról korábban beszámoltunk, a XVI. kerületi önkormányzat ta­valy jelezte: átvenné a szakren­delőt, amelyet addig a Péterfy Sándor Utcai Kórház tartott fenn. A Városházának kapóra jött az ajánlat, mivel a kórház csődkö­zelbe jutott, és a racionalizálási programjában szerepelt a létesít­mény átadása. Az épület azon­ban igen rossz állapotban van, ezért a főváros egy 50 millió fo­rintos kerületi ingatlant is adni kívánt mellé. Zsinka László, a fővárosi MIÉP-frakció vezetője viszont úgy vélte, a szakrendelő felújítása ennek többszörösébe kerül, így javasolta, adjanak át egy másik, 225 milliós telket is. Az előterjesztést később a fővá­rosi MSZP-frakció két tagja is tá­mogatta, ám a májusi közgyűlés hosszú vita után elnapolta a döntést. A Fővárosi Önkormányzat 1993-ban kimondta: a kerületek átvehetik a szakrendelőket. Ed­dig öt kerület tette ezt meg, és a XVI. kerületen kívül a XI. kerület és Óbuda is jelezte már ez irá­nyú szándékát a fővárosnak. A rendelők többségét 1990-ben kórházakhoz csatolták. A főváros az elmúlt évtized­ben többnyire csak a kórházait fejlesztette, a járóbeteg-ellátás körülményei sok helyen lerom­lottak, azonban nincsenek arról szóló felmérések, hogy a felújí­tások mennyibe kerülnének - ál­lítja néhány szakember. A kerü­leteknek így érdekükben áll az elhanyagolt rendelők átvétele, hiszen eddigi fenntartóik nem költenek rájuk. A XVI. kerület esete precedenst teremthet a vá­rosrészek számára. A szakorvosi ellátás átadása további problémákat is felvet. Kupper András, a fővárosi egész­ségügyi bizottság alelnöke sze­rint a Városháza a saját egész­ségügyi programját veszélyezte­ti a rendelők átadásával. Az ugyanis azt tartalmazza, hogy a drágább kórházi ellátás helyett az olcsóbb szakrendelések felé kellene irányítani a betegek egy részét. A fideszes politikus szerint az átadásokkal a főváros saját ma­gát fosztja meg attól, hogy minél alacsonyabb szinten lássa el a betegeket. - Egészségpolitikát csak akkor lehet végezni, ha sok intézmény van egy kézben. Ha az alacso­nyabb szintű ellátást a kerületek végzik, akkor a főváros már nem tudja befolyásolni a rendszert - szögezte le Kupper András. Szakmailag megalapozottnak gondolja az ellenzéki politikus álláspontját Ikvai-Szabó Imre, a fővárosi egészségügyi bizottság elnöke. A szabaddemokrata képviselő szerint azonban a gondok orvo­solhatóak lesznek a kerületek és a főváros közötti együttműkö­déssel. G. Á.

Next