Budapesti Szemle. 1881. 26. kötet, 52-54. szám
53. szám - AZ ÖSSZEHASONLÍTÓ VALLÁSTUDOMÁNY JELEN ÁLLÁSÁRÓL. – Goldziher Ignácztól
AZ ÖSSZEHASONLÍTÓ VALLÁSTUDOMÁNY JELEN ÁLLÁSÁRÓL. *) Müller Miksa, a híres oxfordi tanár volt az, ki a legutolsó évtizedek egy új tudományának megalkotására kiadta a jelszót: az összehasonlító vallástudományénak. E tudomány nem valamely adott vallásból indul ki, melynek történetét, fejlődésének lefolyását kutatja, hanem a lelki élet azon hatalmas tüneményéből, melynek kisugárzásai az egyes vallások. Ez általános lélektani tüneménynyel, nyilatkozásának különféle alakulásaival viszonyban a lelki fejlődés különféle fokaihoz, azon befolyásokkal, melyek a vallás fejlődésének kezdetleges jelenkezéséből kiemelik és folytonos változásait előidézvén, azt előrehaladottabb fokokra viszik, szóval azon törvényekkel foglalkozik e tudomány, melyek a vallások fejlődésének megfigyeléséből és elemezéséből, mint a vallásalakulás és fejlődés törvényei levonhatók. És hogy a kutatások e csoportja törvényeket keres, az teszi érdemessé arra, hogy tudománynak neveztessék. Minthogy a búvárkodás e terén csak azóta konstatálnak törvényeket, mióta Müller Miksa és azok, kik az általa megtört ösvényen indulnak, e törvények keresését megpendíték, azért nevezzük Müllert joggal e tudomány megalapítójának. *) I. L-cture, on the origin and growth of Religion as illustrated b,j the religions of India; delivered in the Chapter-house Westminster Abbey. By F. Max Müller, M. A. London 1878. II." Prolégo menes de l'histoire des religions par A. Réville, prolesseur au Collége de Francé, Paris 1881. III. Revue de l'histoire des religions par Maunce \emes, Paris 1880. Két kötet.