Budapesti Szemle. 1881. 26. kötet, 52-54. szám

53. szám - AZ ÖSSZEHASONLÍTÓ VALLÁSTUDOMÁNY JELEN ÁLLÁSÁRÓL. – Goldziher Ignácztól

AZ ÖSSZEHASONLÍTÓ VALLÁSTUDOMÁNY JELEN ÁLLÁSÁRÓL. *) Müller Miksa, a híres oxfordi tanár volt az, ki a leg­utolsó évtizedek egy új tudományának megalkotására kiadta a jelszót: az összehasonlító vallástudományénak. E tudo­mány nem valamely adott vallásból indul ki, melynek törté­netét, fejlődésének lefolyását kutatja, hanem a lelki élet azon hatalmas tüneményéből, melynek kisugárzásai az egyes val­lások. Ez általános lélektani tüneménynyel, nyilatkozásának különféle alakulásaival viszonyban a lelki fejlődés különféle fokaihoz, azon befolyásokkal, melyek a vallás fejlődésének kezdetleges jelenkezéséből kiemelik és folytonos változásait előidézvén, azt előrehaladottabb fokokra viszik, szóval azon törvényekkel foglalkozik e tudomány, melyek a vallások fejlő­désének megfigyeléséből és elemezéséből, mint a vallásala­kulás és fejlődés törvényei levonhatók. És hogy a kutatások e csoportja törvényeket keres, az teszi érdemessé arra, hogy tudománynak neveztessék. Minthogy a búvárkodás e terén csak azóta konstatálnak törvényeket, mióta Müller Miksa és azok, kik az általa megtört ösvényen indulnak, e törvények keresését megpendíték, azért nevezzük Müllert joggal e tudo­mány megalapítójának. *) I. L-cture, on the origin and growth of Religion as illustrated b,j the religions of India; delivered in the Chapter-house Westminster Abbey. By F. Max Müller, M. A. London 1878. II." Prolégo menes de l'histoire des religions par A. Réville, proles­seur au Collége de Francé, Paris 1881. III. Revue de l'histoire des religions par Maunce \emes, Paris 1880. Két kötet.

Next