Cigányfúró, 1997. 3. szám, június

Ady Endre: A Nobel-díj - Szerzőink - Szemelvények

HÖLGYEK, URAK! Ilyen, olyan, sőt, amolyan tisztelettel köszönöm a lehetőséget a felszólalásra, melynek tárgya a ma­gyarországi cigány újságok, köztük a Cigány fúró című kisebbségszellemű, művészeti és közérzeti folyóirat elemzése, kincstári finanszírozásának oka és mértéke. Helyzetem könnyűnek s egyoldalúnak tűnik, hisz a Brit Birodalomban ilyen jellegű problémák, felada­tok természetesen nincsenek, mert a londoni kor­mány már évszázadokkal ezelőtt megszüntette a nomádoknak fenntartott gettókat, rezervátumokat, s a birodalom cigányait angolszásszá honosította. Számukra angolkertes villákat jelölt ki, éhezésüket pedig rendelettel tiltotta be jellegzetes angol étel­specialitások tálalásával. A birodalomban élő ci­gányok és egyéb peripatetikusok (értsd Arisztotelész definícióját: sétálva filozofáló csoport) helyzete annyira javult, hogy azok hölgy tagjai a brit nemzeti kaszinóban rendszeres látogatók, s az angol királyi család férfi tagjaival teázgatnak – igaz, kompromisz­szum árán, mert az angol arisztokrácia által javasolt öt órát negyed hatra kellett módosítani a makacs­ságukról híres cigányok miatt. A leírtak miatt angol és egyéb nemes országból származó antropológusok, nyelvészek, cigánykutatók és más tudósok arra kényszerültek, hogy a veszélyes, de romantikus víkendnek ígérkező kelet-európai s balkáni országokban találjanak cigányokra, megszá­molják nyelvük szavait, gyermekeiket darabszámra, majd hazautazva, a kényelmes londoni egyetemek komfortjában az adatokat immár kockázatmentesen analizálják. És áttérhetnek a maszájok teheneinek vagy a mócok kecskéinek számlálására. Talán korai volt ez a nagyszerű segítség angol cigányainkon, mert helyben, aluljárókban, Kent megye déli részén utazgatás nélkül dolgozhattak vol­na amúgy is leterhelt tudósaik. Tehát arra kérem a nyugat-európai kollégákat, hogy ne elégedjenek meg emocionális táviratommal, jöjjenek Magyarországra, és nézzék meg, tapasztalják meg személyesen, hogy a cigány értelmiség fejéből kiirtódott a tetű az e-mail segítségével, de szívük s pszichikai létük egyre tet­vesebb, s ez a tetvesség már nem a folklór-szocia­lizáltság terméke, mert az ügy közös, de a pénz nem. A szándék, hogy az etnikum fogalmát átértelmezzem, a vér mítoszát profitként ne használjam, miniszteri előszobákban sikkad el. A cigány muzsikálós bulikon szolidaritást vállaló, tiszta egyetemista p.h.d.-je pró­bál kiszemelni idegenvezetőnek. A cigány újságok finanszírozása továbbra is a nagy királyok és a kis miniszterelnökök joga maradt. Mint ahogy a cigányok megszagolásának jogát is a szin­tetikus konszernlovagok folklorizálták leukémiás gyerekek halála árán. Mi közöm a cigánysághoz? Ilyen-olyan disszertációk súgásán kívül csak annyi, mint Shakespeare-hez, Ginsberghez. Ha valaki ebben kételkedik, azt turis­tává ítéli az irodalom, és fényképezőgépével csak etnikumtól etnikumig utazgathat. Csak a gyermeki lázadás gügyöghet igazat s újat az öregeknek. Kígyók s rendőrök martaléka a cigányság, még a görögöknél is. A görög tudású magyar értelmiség akaratom elle­nére betök a cigány mítoszba, s ahhoz, hogy ebből a mítoszból kikerülhessek, barátaimmal létrehoztuk a Cigányfúró kisebbségszellemű, művészeti és közérzeti folyóiratot. Mielőtt lapunk koncepcióját ismertetném, két megjegyzést szükségesnek tartok: 1. A „nagy” – nem kisebbségi – lapok számára kiírt pályázatokon azért sikertelen a mi beadványunk, mert „cigány újság” vagyunk, s azt a kisebbségi hivatalok dolga támogatni. 2. A kisebbségi hivatalokhoz benyújtott támo­gatási kérelmünk elutasításakor pedig az az érv, hogy lapunk nem a cigány népnek szól. Tehát nem többségi, és nem is kisebbségi eman­cipációs közkulturális orgánum. Folyóiratunk éppen *Elhangzott a School of Slavonic and East European Studies University of London által megrendezett Rom Kongresszuson, 1997. június 2-án, Londonban.

Next