Egyenlőség, 1890 (9. évfolyam, 1-52. szám)
1890-01-05 / 1. szám
,־?י. י■::׳■■-: ■ V יד; • L1 ]׳ IX. évfolyam. Tartalom !ד.•»/*•• ־ > 1 . mí׳• זי;:•׳ 1. szaím'. Budapest, vasárnap 1890. ;Tankar 5. Siitgít kiadiimul: ZSIDÓ FELEKEZETI ÉS TÁRSADALMI HEJ Budapest, Ti! váczi körút 2. érdekeszt! hová minden küldemény intézendő. SZABOLCSI MIKLÁS MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. A zsidók Oroszországban. Palágyi Lajostól. — Eötvös Károly védelme. Töredék. Irta Cornélius. (Tárczaczikk.) — A pesti izr. hitközség kötségvetése. Philippsohn Lajos meghalt. — A vatikán és az antiszemitizmus. (K. Gyulától). — Visszásságok. (Dr. K I ein Gyula, óbudai főrabbitól). — A nyitrai választás. (Eredeti tudósítás). — Daemonok közt. Az Egyenlőség elbeszélése. — Előfizetési felhívás. — Heti naptár. — Hírek.-------A kigyókultusz Júdeában. Eredeti tanulmány.— Szerkesztői üzenetek. (Philippsohn Lajos képe.) — Hirdetések, liftjaink mai száma 16 oldalra terjedt• A zsidók Oroszországban. A katholiczizmus vezérei — mint múltkori czikkemben kifejtettem — gyöngéd szívük egész szeretetét az afrikai négerkék czivilizálására, illetőleg megkeresztelésére fordítják, úgy, hogy egy csöpp szeretet sem marad a szegény európai rabszolgák részére. De hát lehetnek felfogások? melyek azt hirdetik, hogy a fehér rabszolgák valóságos Eldorádóban, élnek, s minthogy azok, kik ilyetén felfogásokat vallanak, maguk csakugyan a kényelem s jóllét párnáin hevernek, érthető, hogy maguk közül mindent a jóllakat megelégedés szikében látnak. Ha a rabszolgaság elleni mozgalom vezetői tehát itt igazi humánus tevékenységre tért nem találnak s mindenáron távol világokban akarnak kalandozni, ajánlhatnánk nekik oly működési talajt, mely mindenesetre közelebb esik hozzánk, mint Afrika s mely inkább rászorul a szeretet, a humanizmus fenkölt lelkű apostolaira. A szerencsétlen oroszországi zsidó testvérekről van szó. Ha egy ájtatos keblű főpap kimondhatta, hogy »a néger is ember«, talán méltóztatik neki azt az igazságot is elfogadni, hogy »a zsidó is ember.« Igaz ugyan, hogy a zsidó — legalább Heine szerint — »viz-iszonyban« szenved ־ s nagyon kevés haj- ׳' landóságot mutat jámbor bárányka gyanánt a kereszténység aklába menni, — de hát az igazi humánus hierarchiának, mely az önzetlen testvéri önfeláldozás elvét hirdeti, ez teljesen mindegy , mert hiszen csak a rabszolgaságban siülödök felszabadítása képezi minden ambiczióját. Ha tehát a kath. főpapok mindenáron ártatlanul elnyomottat akarnak szabad emberekké tenni, bátran ajánlható nekik, hogy indítsanak Európaszerte mozgalmat az Oroszországban sanyargatott zsidók érdekében. Ha már missziókat nem küldhetnek, legalább lármázzák be az európai közvéleményt — mint a négerek ügyében tenni kegyesek voltak — adják tudtára a filantrópikus keresztény világnak, hogy Európa keleti határán sok százezer ember, ki nem is fekete, hanem fehér boki, a legkétségbeejtőbb üldöztetésben, sanyargatásban, furia gyanánt üldözve, valóságos rabszolga gyanánt tengődik. S mint a négerek védelmében lehetséges volt az európai hatalmakat bevonni - hogy ne mondjuk befonni — fáradozzanak a nemes főpapi szívek azon, hogy a sorsüldözött, kegyetlenül sújtott oroszországi zsidók érdekében akcióra bírják a hatalmakat. Csakhogy persze, persze nem négerekről, hanem csak zsidókról van szó! Zsidókról, akiket nem lehet keresztvízben füröszteni; zsidókról, a kik Oroszországban az intelligenczia egy jelentékeny részét képezik s kik ott is, mint mindenütt, a haladás, a kultúra érdekében küzdenek.