Egyenlőség, 1913. július-december (32. évfolyam, 27-51. szám)

1913-07-06 / 27. szám

27. szám. Budapest, 1913 július 6. XXXII. évfolyam. EGYENLŐSÉG Szerkesztőiség és kiadóhivatal: I POLITIKAI JELLEGŰ I Előfizetési feltételek: Budapest, VII., Lövölde-tér 2 f a., zsidó felekezeti és társadalmi hetilap. Egész évre házhoz küldve 20 K——— Fél évre------------------10 ״ Telefonszám: 95—28.­­ Szerkeszti: SZABOLCSI MIKSA. Negyed évre--------------,5. MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. Lapunk mai száma 28 oldal. Az út az egységes autonómia felé. Benedek Sándor, a vallás- és közoktatás­­ügyi kormány új államtitkára, — mint e lapok más helyén olvasható — Tata-Tóvároson járva, azt a becsületes kérdést intézte e héten az ot­­tani érdemes rabbihoz, hogy annak nézete sze­­rint mi volna az út az egységes zsidó autonó­­mia felé? Mert ezt szeretné megtalálni a kor­­mány, de eddig nem sikerült, mert a zsidóság­­ban magában­­van egy párt, mely az egységes autonómiát nem akarja. A rabbi huszárosan felelt, hogy az az út: az od­rog. Tessék a kor­­mánynak ráparancsolni a zsidókra, hogy egy­­séges autonómiában egyesüljenek. Belül akár­­hány árnyalatra oszolhatnak, de autonómia csak egy lehet. Az egyesítés eme útjáról esett már szó ezekben a lapokban, és nem is egyszer, hanem sokszor; esett szó különböző értekezleteken is, de most nem erről akarunk itt tárgyalni. Nyitva hagyjuk a kérdést, hogy 17 évvel a vallás sza­­bad gyakorlatáról szóló törvény meghozatala után lehet-e még szó az o d­rogról, mint arról a zsidó ügyek rendezéséhez, — hanem felelünk a kérdésre, az államtitkár úr szíves engedelmével, mi­ felelünk a kérdésre, hogy mit tehet a kor­­mány az egységes zsidó autonómiáért, — mint következik. Mindenekelőtt őszintén kell akarnia az egységes zsidó autonómiát. Mindenekelőtt nem szabad az ellenkezőre biztatni és nem szabad jogunkat az egységes autonómiára kortescélokra fölhasználni. Szégyelve szégyeljük, — ami csak a na­­pokban történt, — hogy hitközségi gyűlésen, melyet kizárólagosan e célból hívtak össze, nyíltan beszélhettek arról, hogy szavazzanak a hívek a kormánypárti jelöltre és biztosítja őket a szónok, ki az orthodox központ főembere, hogy nem lesz egység. Az orthodox szavaza­toknak ez a bére. Föl is vonultak az aradi orthodoxok, mintha a kormánypártiság szent zsidó hitágazat volna, melyért táborba kell szállni mint hajdan, mikor a gonosz stílusok ellen meg kellett védeni az egyetlenegy Isten hitét. Hogy is merték kortestanyává megtenni a hit­­községet ? Nem az orthodox központtól kérdez­­zü­k ezt. Az, sajnos, évek óta sem tesz mást, mint korteskedik. Ebben merül ki minden tevé­­kenysége, ami aztán meg is látszik az orthodox hitközségeken. Csak papválasztásaikat kell szem­­­­ügyre venni. De, mint mondottam, nem az or­­thodox központtól, hanem föl­biztatóitól kérdez­­zük: járja-e, hogy hitközséget, mely kell, hogy távol tartsa magát minden politikától, kortesszol­­gálatokra használjanak fel azért, mert a központ vezérei erre kaphatók, sőt erre vágyva vágynak? A kormány, sajnos, nem azt kutatja, mire van szüksége és mire van joga a zsidó felekezetnek, hanem csupán csak azt kérdezi, hogy kapni-e és hány mandátumot a vezetés kortesszolgálatai révén. Az orthodox központ el tudta hitetni a minisztériummal, hogy szállít­­hat mandátumokat; az orthodox központ ezen­­kívül félti uralmát az egységes autonómiától, minélfogva nem is lesz egységes autonómia, míg a kormány meg nem embereli magát és a zsi­­dósággal nem bánik úgy, mintha az is felekezet volna. Mert mi, nem tehetünk róla, azt valljuk, hogy csakugyan­az. Nem az ellenzéki ember beszél belőlem, aki nem is vagyok. Mert csak így lázadnék föl akkor is, ha az aradi orthodoxok arra a célra hívtak volna egybe gyűlést, hogy az ellen­­zéki jelölt mellett foglaljanak állást. Hogy adhatná meg a kormány a zsidóknak az egységes autonómiát, mikor az egységes autonómiára szüksége van a kormánynak, hogy mandátumokat vegyen rajta? A zsidó felekezet jogait adásvevési objektummá alacsonyította le a magyar kormány. Ez, sajnos, az igazság. Ezért

Next