Élet és Tudomány, 2008. július-december (63. évfolyam, 27-52. szám)

2008-12-05 / 49. szám

30 lóerős motorral felszerelt hidroplán megépítése is, melyet a Dunán szeretett volna kipróbálni. Hazánkban ő foglal­kozott elsőként a gázturbinák kifej­lesztésével, melyeket a jövő motorjá­nak gondolt. Jelentős tudományos és publikációs te­vékenységet fejtett ki, őt tekinthetjük a magyar repülési szakirodalom atyjának. Ő volt a szerzője az első, Magyarorszá­gon megjelent repülési szakkönyvnek, amely A repülőgéptechnika alapelvei cím­mel jelent meg. A nagy aeroplánok kérdése című, 1912-ben megjelent munkájában egy 34 személyes utasszállító „légibusz” terveit mutatta be. Széles körű elismert­ségét bizonyítja, hogy a repülésről és a gázturbinákról készített írásait külföldön is kiadták. Első repülőgépe a „Zsélyi I.” volt, mely 1910 februárjában készült el. A zongorahúrokkal merevített, 7 méte­res fesztávolságú, 150 kilogramm tö­megű, egyfedelű gépbe egy 30 LE teljesítményű, francia gyártmányú motort épített. A gép légcsavarja vi­szont már magyar gyártású volt. A kis repülő 1910. március 15-én emel­kedett a levegőbe, de rövidesen meg­sérült, ezért tervezője „Zsélyi II.” né­ven teljesen újjáépítette. Repülőgépe­inek építésében és azok berepülésében Kvasz András is közreműködött. 1910. május 26-án és 27-én Zsélyi megnyerte a magyar pilótateljesít­ményért kitűzött első két versenydí­jat, majd rövidesen 18 kilométer tá­volságot repült. Ez a ma már jelen­téktelennek tűnő táv akkoriban még kiemelkedő teljesítménynek számí­tott. Harmadik gépét, mely a „Zsélyi III.” nevet viselte, már számos újítás­sal építette meg, melyek komoly elis­merést váltottak ki a szakmai körök­ben. Gépével már ekkor 170 km/óra csúcssebességet ért el, holott a kora­beli repülők még csak 90-100 km óránkénti teljesítményre voltak ké­pesek. Zsélyi Aladár repülőgépeivel gyakran történt baleset, de csak kétszer szenve­dett súlyos sérüléseket, igaz, ezek egyi­ke később végzetesnek bizonyult. Elő­ször 1910. június 1-én zuhant le, gépe teljesen összetörött, karja kificamodott, és súlyos agyrázkódást szenvedett. Elhi­vatottsága azonban nem szűnt meg, és tovább folytatta kísérleteit. Második balesete 1914. április 15-én történt, ek­kor gépe motorja hibásodoa meg és a szükséges sebesség hiányában a gép át­esett és lezuhant. A pilóta a jobb alkar­ján nyílt törést szenvedett. A seb később elfertőződött, és a tetanuszmérgezésen az orvosok már nem tudtak segíteni, 1914. július 1-jén meghalt. Zsélyi Aladárt a Losonc melletti Csalár község temetőjében, szülei mellett he­lyezték örök nyugalomra. Budapest XVI. kerületében, a mátyásföldi repülő­tér közelében utca viseli nevét, mely mél­tó helyen emlékezteti az utókort a ma­gyar repülés zseniális tehetségű úttörőjé­re. Szülőfalujában, a ma Szlovákiához tartozó Bussán az 1998-ban alakult Zsélyi Aladár társaság tart fenn emlék­szobát a tiszteletére. Sírját a Losonc mel­letti Csatár közégben a losonci sportre­pülőtér parancsnoka, Miroslav Mihály kutatta fel, és jelölte meg emléktáblával. GÁCS JÁNOS (Forrás: Magyar Életrajzi lexikon és www.mkka.hu) Babilon romkertjét letaposták a katonák Az ószövetségi világváros, Babilon rom­jait, valamint az akkori világ hét csodá­jának egyikeként emlegetett függőkert­jeinek maradványait 1899 és 1917 között ásták ki a régészek a mai Irak területén. Paloták, templomok, kapuk maradvá­nyai bukkantak elő. Tudott, hogy a rommező földje még rejteget meglepe­téseket, de Szaddam Husszein uralma idején al-Hillah modern iraki település közelében csak szórványosan dolgoztak az archeológusok. Aztán megkezdődött a háború, s 2003 áprilisában ameri­kai meg lengyel egységek vertek tábort a pálmafák és a régi kövek között. A két­ezer katona lövészárkokat ásott, keresz­­tül-kasul a régészeti terepen át, barak­kok alapozását betonozta le, még helipad­­ot, azaz helikopter fel- és leszállóhelyet is épített a rommező közepén. Távozásu­kig, 2004 decemberéig, teljesen tönkre­tették a rommezőt. Egyesek szerint soha sem lesz tovább kutatható. Keszthelyen láttam ilyesmit. A fá­radhatatlan és ötletektől sziporkázó kastélyigazgató, Czoma László mu­tatta meg a Festetics-parknak azt a részét, ahol a hidegháború éveiben szovjet-magyar rakétakilövő­hely volt, betonsilókkal. A hajdani csóna­kázótavat feltölttötték, állítólag teljes tankroncsok hevertek a mélyén. A katonák távozása után siralmasan né­zett ki a terep. De visszaszerezték, és elkezdték a rehabilitálását, részben némi európai uniós pénz segítségével. Megújul a park, lesz benne a tervek szerint iszlám művészeti galéria és szabadkőműves múzeum. Nabukodanozor Krisztus előtt hat év­századdal Jeruzsálemből hozott rabszol­gákat a babiloni függőkertek megépíté­séhez. Czoma László Brüsszelből hoz most pénzt a csónakázó tó újjávarázsolá­sához. Ez nem a világ hetedik csodája, de hazai viszonylatban csodás hely lehet lá­togatók ezrei számára. Sárközi Mátyás Élet és Tudomány ■ 2008/49 ■ 1 559

Next