Szabadság, 1935 (8. évfolyam, 1-48. szám)

1935-01-27 / 1. szám

1%,iSm­ny Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest VII. Erzsébet körút 9—11. Telefon : 358—19 Minden levélre válaszolunk Felelős szerkesztő VITÉZ BAJCSY-ZSILINSZKY ENDRE Egyes szám­ára a fővárosban vidéken és pályaudvarokon 10 fillér ELŐFIZETÉST ARAK : Egy évre 5.— P, félévre 2.50 P, negyedévre 1.30 P, egy hónapra 1.50 P Előfizetési c­s­e­k­k­szám­l­á­n­kv 41.126** er Tudol3ry* t . Vili. évfolyam, I. szám POLITIKAI HETILAP 1935. január 21 Lejegyz­k a folyant? Irja: vistz Bajcsy-Zsiliczky Endre Másfél hónapja immár, hogy a Szabadság legutóbbi teljes száma megjelent. Azóta napról-napra és hétről-hétre azon fáradoztunk, hogy valamiképpen áthidaljuk, vagy elhárítsuk azokat az anyagi természetű akadályokat, amelyek miatt lapunk megállóit. Olvasóink, előfizetőink közül is csak a külön érdeklődőket tájékoztattuk e ne­hézségekről, mert mindig abban reménykedtünk, hogy holnap, hol­napután már kihozhatjuk a követ­kező számot és akkor majd meg­magyarázzuk a kényszerű késedel­­met és egyben örömmel jelenthet­jük a bajok szerencsés és végleges elmúlását. Sajnos, erőfeszítéseink ezideig meddőknek bizonyultak. S mert re­ménykedéseink is fogyóban van­nak a lap jövőjét illetőleg, tovább már­­— jóhiszeműen — nem hal­­­­gathatunk. Magam különben sem szeretem a fontoskodó titkolódzást Elhiszem, hogy egy üzleti vállalko­zásnak csak árthat a túlságos őszin­teség, anyagi gyöngeségnek, föl­merült nehézségeknek, bármily ku­darcnak beismerése. A Szabadsá­got azonban nem vállalkozói cél­­tűzés, hanem egy politikai reform­gondolat hívta életre. Ezért mi nem üzletfeleket látunk olvasóink­ban, kik előtt restelkednünk kel­lene anyagiakban való szegénysé­günk és anyagiak terén való meg­akadásunk miatt, hanem eszméink híveit és harcosait, akik előtt csak akkor volna szégyelnivalónk, ha ezeket a közös eszméket kétes hű­séggel szolgáltuk volna, cserben­hagytuk vagy éppen elárultuk volna. Meg kell tehát mondanunk olva­sóinknak az igazat: mi, akik ezt a lapot Előőrs néven 1928 március 15-én elindítottuk s vérünkkel táp­láltuk és írtuk mostanáig, a ma­gunk erejéből nem bírjuk tovább fenntartani. A Szabadságot, éppen mert soha­sem akart és sohasem tudna pusz­tán vagy főleg üzleti vállalkozás lenni, csak valamely felsőbbrendű szükséglet tarthatja életben. La­punknak ezt a felsőbb értelmét pe­dig mindig abban láttuk, hogy a természetes önvédelmi szerveitől oly szörnyűségesen megfosztott magyarság színének­-javának, sors­döntő korszakban, mikor népünk­ből már-már az ön­védő ösztönök is kihalóban vannak, — olyan heti­lapot adjunk, amely az újjászüle­tés forrásai felé terelgesse egész kifulladt és csüggeteg nemzedé­künk jobbjait. Mi, e lap szerkesztői és írói, így látjuk, de lám nem tud­­j­­uk ezt a felsőbbrendű szükségletet kellőképpen érzékeltetni és elfo­gadtatni olvasóinkkal,­­ ha egy lap, mint a Szabadság, annyi esz- ! Akinek — magyarnak — egy kis józan esze és életismerete van,­­ha különben aluszékony is a lelkiisme­rete és tompák öszö­nei), akinek egy kis jó lelkiismerete van (ha észbeli és ösztönbeli képességei hiá­nyosak is) s akinek éber és egész­séges ösztönei mutatják csak az élet helyes útjait (mert sem ér­telme, sem lelkiismerete nem segít a tájékozódásban), az mind tisztán kell lássa, mikor széjjeltekint eb­ben a csonkaországban s a még csonkább, magyar életben, hogy itt nagy, óriási átalakulások esedé­kesek. Akkora méretű belső átala­kulás, melyhez foghatót meg nem ért a magyarság egyetlen igazán nagy forradalmárja, Szent István óta. Irtózatos bűnök és mulasztá­sok terhelik az elmúlt u­tolsó ma­gyar századokat, különösen azt a korszakot, mely a 48-as szabadság­harc leveretésétől a háború végéig tartott, de az azóta eltelt jó másfél évtizedet is. Nyolcvanöt esztendő­nek, majdnem egy évszázadnak egymásra torlódott, megoldatlan feladatait nem lehet többé »fon­tolva haladással«, hanem csak ro­hanó ütemben megoldani. Tisztá­ban kell lennünk vele; ez az átala­kulás mélységében és szélességé­ben, mindenre való kiterjedésében, egész tartalmában fölér egy forra­dalommal. Kérdéses legfeljebb csak az lehet: evolúciós, vagy re­voluciós módszerrel oldódjék-e meg. rendő s annyi tehetséges, tiszta mag­­­gyar ember keserves erőfeszítései,­­ agyszárító és idegemésztő küzködé-­­­sei után sem tud annyira gyökeret­­ verni természetes közönségében,­­ hogy megállhasson a maga lábán,­­ hívei és olvasói erejéből, akkor ott elérkezett a belső, számvetés id­eje. Két dologgal kell őszintén, becsü­letesen, szigorú bíráló ésszel és lelkiismerettel, még szigorúbb ön­­bírálattal számot vetnünk: n­e­hát a feladat ? és meg tu­dunk-e birkózni vele ? Mi a fajtánk és nemzetünk sze­relmes féltésével — hét év óta vall­juk és hirdetjük szakadatlanul, hogy csak evolúciós módszerrel. Mert ez felel meg jobban nemze­tünk történelemalakító géniuszá­nak és mai európai helyzetünk­nek is. De azzal is tisztában kell len­nünk, hogy a revolució végered­ményben csak akkor kerülhető el, ha a nemzet legjobbjai meg mer­nek és meg bírnak vívni egy nagy­vonalú szellemi forradalmat. Csak­úgy, mint ahogy a magyar nemes­ség legragyogóbb nemzedéke most száz esztendeje Széchenyi és Kos­suth vezérlete alatt is csak egy si­keres szellemi forradalommal tud­hatta alkotmányos mederbe terelni a 48-as nagy átalakulást. Aki ezt a szellemi forradalmat is elutasítja, az öntudatlanul és akaratlanul is a revolucióra dogozik. És­pedig a legrosszabb fajtájú revolucióra. S minél konokabbul ragaszkodik konzervatív hajlandóságaihoz, an­nál inkább. Ha Kazinczytól Petőfiig a ma­gyar irodalom és Széchenyitől Kossuthig a magyar politika leg­nagyobb egyéniségei el nem végzői a szellemi előkészítést idejében, meg nem vívják az akkor esedékes magyar szellemi forradalmat: a Habsburgok szűrönyök hegyén hozták volna a jobbágy felszabadu­lást s a szabadságharc — világra­szóló politikai és katonai teljesít­mények s további évszázadokat is éltető eposz helyett — ellenforra­dalmi bohózatban végződött volna, förtelembe, nemzetünk örök gyalá­zatába fulladt volna. A világhá­ború előtt nemcsak Széchenyi Ist­vánunk és Kossuth Lajosunk nem volt, hanem Deák Ferencünk sem Sőt e három óriás minden igazi szellemi örökségét eltékozolták a kiegyezés óta egymást követő, egy­re silányabb és törpébb nemzedé­kek. Ezért bujdosik most három millió,jó magyar, kívül a történel­­mi határokon a világ minden zugá­ban s ezért hajthatták végre a ma­gyarság kisemmizésével csehek, románok, osztrákok és szerbek azt a birtokreformot, melyet a magyar kormányoknak kellett volna koráb­ban szép lassan megvalósítaniok — »fontolva haladó« módszerrel, ha úgy tetszik, hiszen akkor még volt rá idő. .. Akkor volt idő, de most már ni­n­­csen. Azt a 7.300.000 hold földet, amit szerbek, csehek, románok és osztrák németek parányi kivétellel mind nem magyarok között osztot­tak szét az egykori magyar biroda­lom nagybirtokaiból, semmi em­beri hatalom, még töredékeiben sem juttathatja többé magyar kéz­re. Holott a háború előtt a történel­mi Magyarország területén is a magyarság adta­­ a honfoglalók! — a földnélküli mezei proletárság óriási zömét, nem,ám a tótok, ro­mánok, szerbek, vagy éppen a né­metek! És még ez a­ szörnyű lecke sem elég erős, elég gyilkosan szem­léltető, hogy fölnyissa mai hivata­los hatalmasságaink szemét, föléb­ressze lelkiismeretüket és gyors cselekvésre indítsa őket ! Igenis, le kell bontani minél gyorsabban és minél alaposabban a nagybirtokot a csonka ország­ban, hogy legalább az a jó 3.000.000 hold juthasson túlnyomórészt a földműves magyarság kezére, ami még rendelkezésre áll. Az én föld­reformtervem szerint egy-egy köz­ség határa úgy alakulna, hogy mindenütt legfeljebb csak 25 száza­lék lehessen a 100 holdnál nagyobb birtokok területe és senkinek se le­hessen többje 1000 hold szántónál A feladat

Next