Esti Hirlap, 1956. december (1. évfolyam, 1-5. szám)
1956-12-24 / 1. szám
Legfrissebb helyzetjelentés az autóbuszokról és a villamosokról Február végére valamennyi sérült villamost kijavítunk — 45 új áramvonalas kocsi jár majd — 76 Ikarus autóbusz áll szolgálatba Gyalogolni bizony nem jó... Az alábbiakban részletesen beszámolunk a budapesti közúti közlekedés várható alakulásáról. Export-autóbuszokon utazunk Az autóbusz-park szerencsére nem szenvedett komoly károkat, s a megsérült kocsikat is már kijavították. Október 23-a előtt 68 vonalon közlekedtek a buszok, most 34 vonalon. Számos vonalon a régi kocsi-létszám kétszeresét, háromszorosát állították forgalomba. Fut már néhány, eredetileg exportra készült, zöldre festett busz is. Az Ikarus eddig tizenhat darabot adott át ezekből, s a közeli hetekben további 60 nagy típusú, buszt enged át az autóbuszüzemnek. A kocsik 60—80 utas befogadására alkalmasak, de nagy szükség esetén — tehát előreláthatóan még jó ideig — 110—120 utast is szállíthatnak. A 12-es még nem indul Tekintettel a kocsipark várható megnövekedésére, megkérdeztük, hogy a Nagykörúton mikor indul meg az autóbusz-közlekedés? A következő felvilágosítást kaptuk: — Ahhoz, hogy a Nagykörúton autóbuszokkal megindítsuk a közlekedést, a meglévőkön felül 100—120 kocsira lenne szükség. Arról most szó sem lehet, hogy ennyi kocsit elvonjunk a jelenleg üzemben levő viszonylatoktól. Ha a Körúton a villamosközlekedés megindul, egyidejűleg az autóbuszok is járnak majd. Megfagynak a kocsik... Nagy problémája az autóbusz-üzemnek a kocsik garázsírozása. Az üzemnek ma is csak úgy két garázsa van, mintegy, évtizeddel ezelőtt, amikor pedig sok szóval kevesebb autóbusz volt. Bizony súlyos mulasztás történt, amikor nem gondoskodtak új garázsok építéséről. A kérdést azonban sürgősen meg kell oldani, mert jelenleg az autóbuszok százai állnak a szabad ég alatt és üzemszünettől üzemkezdetig motorjaikat sűrűn kell járatni, nehogy befagyjanak. Ez persze feleslegesen sok üzemanyagot fogyaszt. Régebben kérték már, hogy engedjék át autóbuszgarázsnak az egykori Ludovika Akadémia lovardáját. A lovarda mellett számos más épület is van, s ha ezeket is megkapná az üzem, megoldhatnák a munkásszállás régen vajúdó problémáját, sőt ideköltözhetne az üzem igazgatósága is, és a Kúria utcában levő modern hatemeletes irodaépületét más célokra engedhetné át. 34 járat Mint említettük, a 68 autóbuszviszonylat közül 34-et tud , ti.k megindítani. Ezek a következők: 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 17, 13, 20, 22, 23, 24, 25, 31, 32, 33, 35, 37, 38, 41, 46, 47, 48, 51, 52, 55, 57, 58, 62, 63, 64 számú járj rátok. Milyen villamosok járnak? A villamosvonalak közül 34 viszonylat a rendes útvonalon, 20 rövidített útvonalon, egy pedig hosszabbított útvonalon közlekedik. A földalatti, a fogas és a helyiérdekű vonalakon „békebeli" a közlekedés. Jelenleg a következő vonalakon tartják fenn a villamosforgalmat: Rendes útvonalon az 1, 2, 3 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 23/a, 24, 31, 32, 33, 33/a, 40, 47, 49, 50, 50/a, 51, 51/a, 56, 58, 58/a, 59, 59/a, 62, 69, 75, 75/a, 75/b, továbbá a földaaltti, a fogaskerekű és a helyiérdekű viszonylatokon. Rövidített útvonalon közlekednek a villamosok a 4 a, 10,a, 15/a, 18/a, 6/a, 25/a, 28/a, 30/a, 36 a, 33/a, 43/a, 44/a, 52/a, 61/a, 64/a, 66/a, 67/a, 69/a, 70/a és „E” jelzésű viszonylatokban. Meghosszabbított útvonalot közlekedik a 68/a villamos. Ma új villamosvonalakon indult meg a forgalom Ma megindult a villamosforgalom a 49-es viszonylaton Kelenföld és a Nyugati pályaudvar között, továbbá a 6/a jelzéssel a Széll Kálmán tér és a Nyugati között. A 63/a jelzésű kocsik mától kezdve a Széll Kálmán tér és a Madách Imre út között közlekednek, a 24-es jelzésű villamosok reggel óta nem a Nagyvárad térig, ha- I nem a Közvágóhídig járnak, a 31-es és 32-es villamosok pedig I eredeti útvonalukon, a Boráros térig. Holnap, hétfőn, ugyancsak rendes útvonalán, megindul az 55-ös villamos, a 10-es pedig, amely ma még csak a Megyeri csárdáig jár, holnaptól kezdve Rákospalotától a Fóti útig közlekedik. A karácsonyi járatok október 23-a után 109 villamoskocsi vált üzemképtelenné, ezekből 31 kocsit már kijavítottak. Az októberi események előtt az új típusú villamoskocsik közül a Fővárosi Villamos Vasút részére 45 kocsit szállítottak le. Ezeknek a kényelmes modern kocsiknak nagy hátrányuk, hogy nincsenek tartalékalkatrészeik. Az anyaghiány különben erősen akadályozza az új villamoskoccsik elkészítését is. Ha ezt a nehézséget sikerül leküzdeni, s akkor a Fővárosi Villamos Vasút kocsiparkja új villamoskocsikkal szaporodik. Értesülésünk szerint Belgium hajlandó anyagot adni a sérült kocsik helyreállításához és az új kocsik építésének befejezéséhez. Az anyagszükségletet már össze is állították. Amennyiben az anyaghiány problémája megoldódik — február végére — valamennyi sérült villamost kijavíthatnak. A közlekedés ünnepi rendje A villamosok holnap, 24-én a köznapi sűrűséggel közlekednek, de az ünnepre tekintettel az utolsó kocsik csak délután 4 óráig járnak. 25-én csökkentik a villamosforgalmat, 26-án pedig megerősített vasárnapi forgalom lesz. Az autóbuszok holnap, 24-én, az ünnepre való tekintettel, mint más években, most is már kora délután beállnak. Az utolsó kocsik a külső állomásokról délután 16.30 órakor indulnak. 25-én és 26-án a rendes ünnepnapi forgalmat tartják fenn. Pakots György ■llllllillllllllllllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllilillllllllllllllltlIlllllllllllllllllllllllliilllllllllllllll’ <4—✓ ■mimnrBUgüm* iiaml—Jlt 1954. december 24, hétfő. Magyar pajtásainknak... Berlini úttörők gyűjtést rendeztek a magyar gyerekek részére. Segitőkészségük nem maradt eredménytelen: ruhát, cipőt, no meg természetesen játékot és édességet küldenek rövidesen sokat szenvedett magyar barátaiknak, sőt ők is csomagolják. "Egy letűnt világ szép tisztessége szerint hatvan lámpást gyújtó öreg katonát kell köszöntenünk ma alkonyban, sötétedéskor, midőn fegyverükkel a vállukon, hosszú lámpást gyújtó rúdjaikkal nekivágnak a városnak — egyikük felkaptat a Várba, másikuk a Józsefváros tereit keresi fel, van, ki a hidakhoz, a Dunapartra indul , s mesterségük hűséges törvénye szerint, akár elődjeik száz esztendővel ezelőtt, világot gyújtanak a sötétedő városban. Ma este száz éve, hogy először gyulladtak fel Pest utcáin a karcsú vasoszlopok üvegkalitkáiban a gáz lepkelángjai. Sem voltunk az és sok között hiszen 1814-ben, midőn Londonban már gáz világított az utcákon még csak néhányszáz bádogból készült kanócos mécsest , gyújtott meg esténkint egy kápár vezetésivel tizenkét lámpagyújtó. Szegény volt a városháza, feljegyzés is bizonyítja: öt szál faggyúgyertya árával tartozott — pedig csak hét krajcárba került egy font gyertya — egy pesti kereskedőnek S még ez őssz előtt nem is oly rég, a pesti tanács úgy igyekezett megoldani a közvilágítást, hogy rendeletet adott ki: harangszó után tilos a járkálás — ha lélek sincs az utcán, akkor ugyan minek világítani? Dehát London, Párizs, Hannover, Drezda, Bécs, fél Európa után, hosszú évtizedekig tartó viták, készülődések után (1816-ban a Nemzeti Múzeum gondnoka már maga készítette gázzal világít!, végre jelenthette a Pesti Náció 1855- ös karácsonyi számában az „újdondász”: „Az utczai gázvilágítás végre-valahára beköszöntött. E jótékony intézmény behozatala nagyon igazolja, hogy mindennek nehéz a kezdete ... Tegnapelőtt este pedig a Belváros utczáin annyit tapasztaltunk, hogy ha egymásba nem ütközik is az ember, de mindazonáltal még a hitelezők előli menekülésre a fennmaradt homály elegetide palástot nyújt. Node hisszük, majd e lángok is fehérebbek és világítóbbak lesznek.” Száz esztendő múltával a marónikásaav jegyzi fel az évfordulót • Sötétek , korai esték, a fennmaradt homály még elegendő palástot nyújt a hitelezők előli menekülésre, de bizony gyakran a jóbarátot sem ismeri fel az ember. Megfogyatkoztak a lámpák, s fényük is pislákolóbb. Míg évek óta azon vitatkozott a város, a gázművek, az elektromosok, hogy át kellene alakítani a réz gázlámpákat a modern kor követelményei szerint, addig az elmúlt néhány hónap eldöntötte az ittmaradt ötezernyi lámpás életét. A gázkorlátozás — minél többet az erőszakosan felduzzasztott iparnak — először a közvilágítástól vonta el a gázt, október 23-a után pedig a harcok fújták el a lángot: végig az Üllői úton silbakoló, öreg lámpások derékba törtek, hajoltak a földre egy vajúdó kor dübörgései alatt, s kevés és gyenge a gáz • — a város azt mondja: öt-hatszázezer köbmétert adnak most naponta (máskor ilyenkor millió köbméternél tartottak) és panaszkodik is: a fogyasztók gázzal fűtenek, a hidak feljáróin, a fontos útkereszteződéseknél megbízhatóan teljesítik szolgálatukat e díszben álló obsitosok (biztonsági világításnak a villanyégők mellett azért gázlámpákat használunk!), de a Vár kedves utcácskáiban , a Hajadon utcában, a Balta közben — már korai álomra hunyják szemüket. A Vörösmarty téren a nyolcbúrás díszlámpa, melyet a mai jubileumra már jó előre felszereltek, nem gyullad ki ma este: kevés és gyenge a gáz, s nem hoznak hírt a riporterek arról, hogy szerelmi bánatában manapság valaki is a gázt használta volna. De szerelmi bánat vajon van-e még? Hatvan lámpást gyújtó öreg katonák utódai, köszön-! tünk ma. Elindulnak sötétedésben, felkeresik kedves lám- páikat, mezekkel egy életet töltöttek el. Sokan hiányoznak közülük, az ötezerből ma már csakkétezer lámpa él, ők gyújtanak ma este a villanylámpákkal a sötétedő városban világot. „Node hisszük — kö-' szöntsük mi is a száz év előtti kolléga szavaival e lámpáso- ’ kat —, majd e lángok is fehérebbek és világítóbbak lesznek.’“ Kőbányai György ! Ötezerből már csak kétezer. Száz éve gyúltak ki Pesten a gázlámpák Füstölgés Jó lenne bizony, ha az emberfiának legalább annyi napi füstölnivalója lenne, mint amennyi „füstölögni valója“ van ezen a cigarettaügyön. Mert ugyebár olvassa az ember az újságokban, hallgatja a rádióban, hogy ez a dohánygyár már ennyi millió, az a dohánygyár annyi millió cigarettát — Tervet, Kossuthot — csinál naponta... De a trafikoknál mégis sorban állanak a dohányzás ártalmasságáról szóló tudományos véleményt semmibevevő emberek. Bezzeg, amikor nem kellett sorban állni egy-egy csomag füstölnivalóért, akkor nem írták az újságok, hogy ennyi, meg ennyi a napi cigarettatermelés ... Tulajdonképpen nem is az a bökkenő, hogy most országnak, világnak hírül adják a naponta készülő cigarettamennyiség adatait, fütyülve az éberség követelményeire. Hanem az a baj, hogy az ember hiába hallja az éter hullámain röpködő milliós számokat — semmit sem tud meg belőlük. Mert egyetlen gyár sem közli, hogy a ma készülő mennyiség menynyi ahhoz képest, ami rendes körülmények között a szükséglethez mérten készülni szokott. Ezért azután tegnap este újságolvasás közben a naponta készülő millió és millió magyar cigarettamennyiség rádióhírére felkaptam a fejem, hiszen éppen arról olvastam, hogy a cigarettagyárral büszkélkedő Sátoraljaújhelyen minden dohányos ember szivarozik, mert szivar az még akad. S közben rágyújtottam egy igazi jó, finom bolgár Rodope-ra, amelyet karácsonyi ajándékba kaptam egy nem-dohányzó barátomtól, akitől — megvallom őszintén — legalább két értékes könyvet szoktam kapni ilyenkor. De most bizony jobban örültem a messziről jött cigarettaajándéknak, mert éppen azt mondja a rádió, hogy ma már kétszer annyi cigarettát gyártunk naponta, mint a múlt héten. Az eddigi tapasztalatok alapján ez azt jelenti, hogy holnap hosszabbak lesznek a trafikok előtt a sorok és a dohányos ember még jobban „füstölögheti" ezen. Szerencse, hogy ez amolyan „nikotex füstölgés’“, amely nem árt a szívnek, a tüdőnek, mint a dohány, ami tudvalévően az emberi szervezetre káros magas nikotintartalmú, alattomosan ölő méreg. Csupán azért érdemes sorban állni érte, mert kevés van belőle ... (hm) TIZENNYOLC FORINT A HÍZOTT LIBA SOPRON MEGYÉBEN. A baromfi szabadfelvásárlási ára Győr-Sopron megyében: hízott liba és kacsa 18 forint, pulyka 13, tyúk 14, csirke 16 és tojás 1,50 forint. Új tulajdonosok kezében a Kelenföldi Goldberger A munkástanács első intézkedései Szünet nélkül nyílik-csukódik a Goldberger Textilművek irodaépületében egy második emeleti ajtó. A forgalmas szobában is a munkástanács elnökével, tit-tkárával és néhány tagjával fontos bérügyi és szociális döntésekről beszélgetünk. — A múlt időszakot a textilszakmában az óriási megterhelés és ezzel aránytalan fizetés jellemezte — mondja Katona Károly, a munkástanács elnöke. — Most a gyárak megfelelő osztályai megbízást kaptak a jobb bérrendszer kidolgozására. Szakszervezetünkben az ünnep után, csütörtökön összeülnek az ipar különféle ágazataiban már működő bizottságok, s megkezdik tárgyalásaikat. A cél: jobb, méltányosabb, egységes bérrendszer kidolgozása, a dolgozók terheinek csökkentése az egész iparágban. Tamási Béla, a munkástanács titkára tájékoztat arról, hogy az üzemben felülvizsgálták az összes bérezési formákat. A karbantartókat ezután a vasipari bérrendszer szerint fizetik, súlyos méltánytalanságot szüntetnek meg ezzel. A textilipari karbantartó munkások ugyanis a nagy szakértelmet követelő teljesítményért lényegesen kevesebb fizetést kaptak, mint a vasipariak. A szövőnők eddig általában nyolc gépen dolgoztak. Ezt megszüntették, ma már csak hat gépet kell kezelniük. Ezzel egyidejűleg intézkedtek, hogy ne keressenek kevesebbet. A fonók igénybevételét szintén körülbelül 15—20 százalékkal csökkentették, fizetésük természetesen nem változott. A megfelelő bérkategóriákban alkalmazzák a kormány 10—15 százalékos béremelési rendeletét. A munkástanács tagjainak egyöntetű véleménye szerint a dolgozók elégedetten fogadták e rendelkezéseiket. Érdemes még feljegyezni a munkástanács három intézkedését. Évek óta most karácsony előtt először ismét vásárolhattak kedvezményesen az üzem dolgozói saját termékeikből. A munkaügyi és a tervosztály, valamint a főkönyvelőség dolgozóiból bizottságot szerveztek, amely januárra elkészíti a vállalat új szervezeti felépítésének tervét, s megállapítja a szükséges létszámot. Üzletet akarnak nyitni, amelyben bő választékkal a gyár termékeit majd maguk árusíthatják. ízelítőül egy munkástanács tevékenységéből ennyi is elég. Korántsem teljes. Sok bérügyi problémát kell még megoldaniok. Felülvizsgálták például és rossznak tartják a műszaki dolgozók prémiumos kávozásét, segíteni akarnak ezen is. Választ kell adniok sokszáz lakáskérőnek. Idővel — úgy vélik — mindenre sor kerül. A dolgozók addig is támogatják választott vezetőiket. Egy-egy szövőszék már ugyanannyit termel, mint azelőtt — „csupán" az áru minősége javult. Egy-egy fonóorsóra óránként ugyanannyi fonal fut fel, mint szeptemberben, s a vigogne-fonó csaknem elérte régi teljesítményét... Az új tulajdonosok kezében napról napra gazdagodik a Kelenföldi Goldberger. Istentiszteletek karácsonykor Az egyházi hivataloktól szerzett értesülésünk szerint a karácsonyi istentiszteletek időpontja nem tér el az egyébként vasárnap és ünnepnapokon szokásos időpontoktól. Az érseki helytartóság rendelkezése értelmében a karáccsony éjszakáján hagyományosan megtartott éjféli miséket már a szent este előtt, hétfőn délután 4 órától kezdve meg lehet tartani, de ott, ahol a körülmények megengedik, éjfélkor is. Egyébként, mint érte sültünk, a katolikus egyháznak eredetileg is az volt az állás- pontja és kérelme, hogy az éj-féli miséket a hagyományos időben tarthassák meg. S bár ez néhány nappal ezelőtt nem látszott valószínűnek, az állami hatóságok hozzájárultak ahhoz, hogy karácsony éjszakáján a kijárási tilalmat feloldja. Tudomásunk szerint az éjféli misék időpontját az egyes templomok külön állapítják meg, Budapesten általában azonban 5 és 6 órakor lesznek. Erről a plébániákban és írásban tájékozta híveiket. A budavári hát templomban hétfőn délut órakor tartanak éjféli mist Már napokkal ezelőtt is rétessé vált az egyházi hat új intézkedése, amely szí karácsony vigilia napján, ezúttal hétfőn déli 12 ól kezdve megszüntetik a hamányos böjtöt, tehát dél lehet már húsételeket fogytani. Karácsony első napján a .... gyobb katolikus templomokban hagyomány szerint művészi eseményszámba menő zenés műsorokat szoktak tartani, énekkarral, zenekarral és szólistákkal. Az idén az énekkarok és zenekarok általában nemigen tudtak felkészülni az eseményre. Ennek ellenére többhelyütt zenés mise lesz. A budavári Mátyás-templomban december 25-én, karácsony első napján délelőtt 10 órakor a Vavrinecz-misét adja elő a templom ének- és zenekara Várhelyi Antal vezényletével. Karácsony másnapján délelőtt 10 órakor Schubert G- dúr miséje kerül sorra. A Mártírok útjai Ferencestemplomban karácsony mindkét napján délelőtt 16 órakor a Kapisztrán ének- és zenekar Tamás Gergely Alajos vezényletével Schubert G-dúr miséjét fogja előadni. A protestáns egyházak nem adtak ki központi rendelkezést a karácsonyi istentiszteletekről, mind a református, mind az evangélikus templomokban a vasárnap szokásos időpontban tartják meg az istenteleteket. Nincs eltérés az tentiszteletek hagyomár időpontjától a baptista imázakban sem. Mint értesült, a Deák Ferenc téri evangél templomban az idén nem hangverseny karácsonydalmából. ÁLTALÁNOS ISKA LESZ A SÖSTÖI PARKÓLÁBÓL. Az épületben el is kezdte működését az ila tizenhét pedagógussal. száz fiú- és leánynövendék Ezenkívül három napközisport is működik majd az életben, s lesz hely százhi óvodásgyermeknek is.